Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
Intressant att få se lite lönespecifikationer för Sverige!

Ingångslönen för mig på Eurocontrol när jag är färdig blir ju vad svenska flygledare får efter 5 år! Efter 5 år får jag i snitt 6500€! =)

Dansk ingångslön är ungefär 55-60 Skr! Tror det är detsamma i Norge!
Citera
2009-08-03, 16:39
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasnoname
Dansk ingångslön är ungefär 55-60 Skr! Tror det är detsamma i Norge!

Hur i helvete kan det vara så stor skillnad? Inte konstigt att folk drar utomlands när det är såhär brutalt skillnad...
Citera
2009-08-03, 17:16
Medlem
Man kan inte bli det om man är färgblind va?
Citera
2009-08-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
Man kan inte bli det om man är färgblind va?

Kort svar, nej.
Citera
2009-08-06, 17:24
Medlem
Betongbarns avatar
Jag är bosatt i Södra sverige med kort avstånd till danmark.

Kan man som Svensk medborgare (ej dansk) söka utbildningen hos danska Naviair?

Om det går, vad är skillnaden mellan dansk/svensk-utbildning och praktik?

Tack på förhand.
Citera
2009-08-06, 21:23
Medlem
Du kan söka så! Brukar vara ett par som gör det, då blir du senare anställd av naviair och jobbar för dom, med allt vad det innebär.

Efter skolan gör man sin OJT, on the job-training, sin praktik som man måste klara för att få sitt cert. Den är enligt uppgift svårare i danmark, och en mkt högre del av människorna åker där, men vafan, sök in på det!

Då får du dessutom betald utbildning med fet lön redan då, slipper ta lån och grejer.
Citera
2009-08-07, 16:46
Medlem
Betongbarns avatar
Den här poliskontrollen man går igenom innan man påbörjar utbildning, vad innebär den egentligen?

Jag är ingen kriminell person över huvud taget men tappade besinningen på fyllan för ett par år sedan och åkte dit för "hot mot tjänsteman", detta speglar inte mig som person, jag hade varit med om mitt livs värsta kväll och var tokpackad, det bara hände. Hur som helst så fick jag p.g.a 2 års villkorlig dom, varav cirka 1 år har gått nu...

Är det bara onödigt att söka till flygledareutbildning för mig p.g.a min villkorliga dom/att jag blivit dömd eller gör dom den här checken bara för att kolla att man inte är terrorist eller liknande?...

Fett sugen på att söka till LFV eller Naviair....
Citera
2009-08-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Den här poliskontrollen man går igenom innan man påbörjar utbildning, vad innebär den egentligen?

Fett sugen på att söka till LFV eller Naviair....

Sök. Det värsta som kan hända är att du får avslag. Sen skulle jag skicka ett mail i förväg och fråga vad de tittar på gällandes poliskontrollen.
Citera
2009-08-09, 18:56
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
Sök. Det värsta som kan hända är att du får avslag. Sen skulle jag skicka ett mail i förväg och fråga vad de tittar på gällandes poliskontrollen.

Jag ska söka!, men kommer att söka till den danska motsvarigheten till LFV. Dels för att jag bor väldigt nära Danmark och för att jag läst i tråden att Danskarna ej har krav på Matematik C, dock så undrar jag om mina betyg räcker endå, dom skriver inga speciella krav på kurser på den danska "flygledar"-sidan (www.flyveleder.com);

have bestået studentereksamen, HH, HTX eller HF med et eksamensresultat (gennemsnit) på minimum 8,0 (gl. skala) eller på minimum 6,0 (ny skala).

Vad innebär det i svenska Gymnasiebetyg från 2007 ?.

# have et godt helbred
# ikke bruge briller/linser med en styrke som overskrider +/-5
# ikke være farveblind.

Ska jag då gå till en ögonläkare och be om ett dokument som intygar att jag har 100% god syn och skicka med ansökan?...

Tacksam för svar! =) ...

Edit: Jag har fullständiga gymnasiebetyg (2500 poäng) med 13,2 i snitt.
Mina bäst ämnen är:
Engelska A, B: MVG
Samhällskunskap A: MVG
Svenska A,B: VG
Religion: VG
Rättskunskap A: VG
Matematik A,B: VG
Psykologi A: VG
Naturkunskap A: VG
Biologi A: VG

Resten G....
Senast redigerad av Betongbarn 2009-08-09 kl. 19:04.
Citera
2009-08-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn

# have et godt helbred
# ikke bruge briller/linser med en styrke som overskrider +/-5
# ikke være farveblind.

Ska jag då gå till en ögonläkare och be om ett dokument som intygar att jag har 100% god syn och skicka med ansökan?...

Tacksam för svar! =) ...

Jag kan bara svara angående synintyget. Du måste gå till en optiker som skriver ut ett synintyg som du sedan bifogar när du söker till utbildningen. Detta är för att de ska kunna sålla ut dem som inte har fullgod syn för att genomgå utbildningen.
Citera
2009-08-21, 16:49
Medlem
raimon100s avatar
Ni som pluggar på Eurocontrol (i Holland?) sa ni ifrån om detta när ni skulle börja utbildningen i Sverige eller blev ni erbjudna det?
Om man blir antagen i Sverige, tror ni man kan be om att få gå utbildningen hos Eurocontrol istället då?

MVH
Citera
2009-08-21, 17:55
Medlem
Fadingskys avatar
En liten fråga, får man utbilda sig till flygledare i sverige om man har linser eller glasögon med ett ganska litet synfel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in