Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-24, 23:27
Medlem
dalianxs avatar
Polaren har sökt in till eurocontrol(efter mina rekommendationer av vad jag läst här på FB)
Han har sökt och ska göra, vad som synes vara ett ganska avancerat syntest .Gör man det på en valfri optiker ? Eller var söker man sig ?
Citera
2009-07-25, 00:12
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
Vad är det som är så "fruktansvärt fel"?

Texten är helt korrekt. Det är en av mina två andra kurskamrater, och allt i artikeln stämmer.

Vår utbildning är på totalt 2½ år, och vi har sedan ett kontrakt med Eurocontrol som säger att vi måste jobba åt dem i minst 4 år. Så, totalt har vi minst 6-7 år med ett framtidssäkert, välbetalt jobb utomlands.

Många kandidatprogram fungerar på samma sätt. Exempelvis kan man ibland utbilda sig till pilot i andra länder för en relativt billig summa, men då är arbetskontrakt efter avslutad utbildning på 6-8 år inte ovanliga. Att vi är tvungna att arbeta i 4 år är ju ingenting!

När du är såhär nyutbildad, vilken storlek av flygplats är det du börjar på då?
Vad menar du med välbetalt?

Läste på bliflygledare.nu´följande:
"Jag arbetar 1-2 timmar i position, är då helt fokuserad på jobbet, blir avlöst för att koppla av, äta etc, sedan åter i position o s v."

Så man arbetar i ungefär i 1-2 timmar och sedan vilar, hur lång är vilan och gör man såhär 3-4 gånger om dagen?

MVH
Senast redigerad av raimon100 2009-07-25 kl. 00:31.
Citera
2009-07-26, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raimon100
När du är såhär nyutbildad, vilken storlek av flygplats är det du börjar på då?
Vad menar du med välbetalt?

Läste på bliflygledare.nu´följande:
"Jag arbetar 1-2 timmar i position, är då helt fokuserad på jobbet, blir avlöst för att koppla av, äta etc, sedan åter i position o s v."

Så man arbetar i ungefär i 1-2 timmar och sedan vilar, hur lång är vilan och gör man såhär 3-4 gånger om dagen?

MVH
Svar till rebekk och raimon:

Välbetalt är ett relativt uttryck. Om vi börjar med att jämföra utbildningarna i Sverige och via Eurocontrol, kan man ju säga att Eurocontrols är att föredra då slipper ta studielån på något sätt, eftersom jag får en lön på mellan 1500€ och 2500€ under hela utbildningen.

När jag sedan är en etablerad flygledare är min ingångslön på runt 4500€/mån, jämfört med den svenska, som just nu ligger på runt 29000:-/mån. Efter att ha studerat hur lönerna sätts på Eurocontrol har man även möjlighet att tjäna mer om man jobbar i skift och efter några år kan man komma upp i en lön på 7000€/mån. Som supervisor, instructor osv. kan man tjäna ännu mer. Värt att komma ihåg är däremot att det tar några år innan man kommer upp i dessa summor, även fast jag skulle säga att ingångslönen är betydligt mer än vad man hoppas på!

Antingen jobbar man dagtid eller i olika typer av skift, såsom eftermiddag kväll, natt tidig morgon. Nattetid är det mindre flygtrafik, och färre flygledare sitter i position. Visst har man en del raster, men mestadel av tiden är i position.

Vill ni bli flygledare som sitter i ett torn på en flygplats ska ni inte söka till Eurocontrol. Eurocontrol är enbart Area-control, och jag kommer sitta i en stor byggnad i Maastricht, Holland. Man ser enbart flygplanen via radar, och de är ändå uppe på höjder på 25000-40000ft.

dalianx: Tyvärr måste man göra det hos en ögonläkare. Nackdelen med det där testet är att man måste göra det först i Sverige, för att se om man får gå vidare till tester och intervjuer. Kommer man till Eurocontrols egna medicinska tester måste man ändå göra om syntestet. Jag gjorde mitt syntest på AMC-FLYG- & DYKMEDICINSKT CENTRUM, i Stockholm. De var väldigt trevliga och tillmötesgående. Be din kompis höra med Eurocontrol om han är osäker.
Citera
2009-07-26, 20:44
Medlem
raimon100s avatar
Så det med att man jobbar 1-2 timmar och sedan vilar en stund och sedan jobbar 1-2 timmar igen stämmer ej utan det är mer som vilket jobb som helst med 8 timmar arbeta och en matpaus?

MVH
Citera
2009-07-27, 00:02
Medlem
Citat:
Så det med att man jobbar 1-2 timmar och sedan vilar en stund och sedan jobbar 1-2 timmar igen stämmer ej utan det är mer som vilket jobb som helst med 8 timmar arbeta och en matpaus?

MVH

Varierar lite beroende på var du jobbar. I mindre torn kan du sitta själv hela dagen, och får då ingen rast alls utan du får äta, gå på toa etc när trafiken tillåter.

I större torn och kontrollcentraler så jobbar du en timme och sedan paus i 15-45 minuter innan det du jobbar en timme till, och sedan ny rast etc.
Citera
2009-07-28, 15:05
Medlem
Ett het tips är att utbilda sig på EPN i svensk, dansk eller norsk regi. Efter checkning så väljer du att jobba där du vill.

Slutlön i Danmark ca 900.000 DKR (kurs idag 1,42) blir 106.500 SKR i månaden! Jämför det med 67.000 SKR i slutlön i Sverige.
Detta är grundlöner och exkluderar OB, övertid och andra tillägg.

Bo i Sverige och jobba i Danmark är otroligt förmånligt. De flesta andra yrken har väl i och för sig bättre betalt i Danmark men skillnaden i just detta fall är extremt stor.
Ny skattelagstiftning i Danmark från 1/1 2010 gör inte saken sämre. Danskarna sänker sin marginalskatt ganska mycket då.

De som går på EPN nu kan skatta sig lyckliga att ha denna valmöjlighet. Att checka sig i Sverige och fortsätta att jobba där torde vara ett ganska dåligt val ekonomiskt!
Citera
2009-07-29, 01:33
Medlem
rebekks avatar
Hej alla!

Jag undrar om det går att "fortsätta" utbilda sig inom detta yrke? Bli mer.."speciallist" på något område?

Isåfall, är det värt det?

Hoppas ni förstår hur jag menar, tack på förhand!
Citera
2009-07-30, 01:52
Medlem
På en stor del av av tornen i sverige är det dock väldigt lite att göra och att sitta länge i position där är inte speciellt ansträngande!
Citera
2009-07-30, 02:42
Medlem
J.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlinburen
På en stor del av av tornen i sverige är det dock väldigt lite att göra och att sitta länge i position där är inte speciellt ansträngande!

Kan bekräfta detta. Jobbar på mindre flygplats och trafikledarna här är inte direkt överansträngda, (ska tillägga att jag inte jobbar som ATC).

Arlanda, Göteborg och till viss del Malmö lär väl vara dom som har mest att göra i riket.
Resten är väl bara Sweden Control vad jag förstår.
Citera
2009-08-01, 00:33
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlinburen

Vilket gör att de får betydligt mindre betalt än att sitta på Malmö Airport?!
Citera
2009-08-01, 20:35
Medlem
Citat:
Vilket gör att de får betydligt mindre betalt än att sitta på Malmö Airport?!

Ingångslönen (2010) är på ATCC+Arlanda 29700:- och på övriga ställen 28700:- sedan ökar skillnaden till som mest 9000:-

Lön efter 5 år ATCC+Arlanda 51200:-, övriga 43700:-.

Slutlön ATCC+Arlanda 67300:- och övriga 58300:- efter ca 20 år.

Övertid= Grundlönen/72 per timme. Ganska dålig OB.

Beskrivning av jobbet på en av centralerna.

36 timmar, du lägger schema själv (lite justeringar kan behövas), 3 skift, en arbetsdag är ca 7,5-8 timmar där man jobbar ca 1,5 timmar och är ledig 45 minuter osv. Stundtals väldigt stressigt men även perioder där man har väldigt lite att göra.
Ett tips till dem som söker och kommer in: Ta ert cert och flytta sen utomlands. Mycket lukrativt! Oftast minst 50% högre lön, kortare arbetstid, lägre pensionsålder, bättre övertidsersättning osv.

Jobb i torn är väldigt olika från ställe till ställe. Man kan i vissa fall få sitta i princip hela passet men oftast är det inte så mycket att göra på de mindre ställena. Men även här kan det stundtals bli stressiga stunder med mycket skoltrafik och VFR samt samtal från rampen, släppa in folk på flygklubben, svara i telefon när flygplatsväxeln är stängd osv, osv. Ganska omväxlande jobb men kanske lite tråkigt om man hamnar på en allt för liten flygplats.
Sämre betalt och du får inte ACC-utbildning om du hamnar i ett torn och då blir det genast svårare att söka jobb utomlands.

Det är många flygledare som redan har flyttat till andra länder och ännu fler som har för avsikt att flytta nu, så fort vi får lite bättre konjunktur. Detta leder till ännu större brist på flygledare i Sverige och då behöver man utbilda fler. Tyvärr har nog inte LFV insett sambandet mellan hög lön i andra länder och att man blir av med allt fler flygledare.
Senast redigerad av Hasnoname 2009-08-01 kl. 20:48.
Citera
2009-08-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasnoname
Ingångslönen (2010) är på ATCC+Arlanda 29700:- och på övriga ställen 28700:- sedan ökar skillnaden till som mest 9000:-

Lön efter 5 år ATCC+Arlanda 51200:-, övriga 43700:-.

Slutlön ATCC+Arlanda 67300:- och övriga 58300:- efter ca 20 år.

Övertid= Grundlönen/72 per timme. Ganska dålig OB.

Beskrivning av jobbet på en av centralerna.

36 timmar, du lägger schema själv (lite justeringar kan behövas), 3 skift, en arbetsdag är ca 7,5-8 timmar där man jobbar ca 1,5 timmar och är ledig 45 minuter osv. Stundtals väldigt stressigt men även perioder där man har väldigt lite att göra.
Ett tips till dem som söker och kommer in: Ta ert cert och flytta sen utomlands. Mycket lukrativt! Oftast minst 50% högre lön, kortare arbetstid, lägre pensionsålder, bättre övertidsersättning osv.

Jobb i torn är väldigt olika från ställe till ställe. Man kan i vissa fall få sitta i princip hela passet men oftast är det inte så mycket att göra på de mindre ställena. Men även här kan det stundtals bli stressiga stunder med mycket skoltrafik och VFR samt samtal från rampen, släppa in folk på flygklubben, svara i telefon när flygplatsväxeln är stängd osv, osv. Ganska omväxlande jobb men kanske lite tråkigt om man hamnar på en allt för liten flygplats.
Sämre betalt och du får inte ACC-utbildning om du hamnar i ett torn och då blir det genast svårare att söka jobb utomlands.

Det är många flygledare som redan har flyttat till andra länder och ännu fler som har för avsikt att flytta nu, så fort vi får lite bättre konjunktur. Detta leder till ännu större brist på flygledare i Sverige och då behöver man utbilda fler. Tyvärr har nog inte LFV insett sambandet mellan hög lön i andra länder och att man blir av med allt fler flygledare.

Intressant att få se lite lönespecifikationer för Sverige!

Ingångslönen för mig på Eurocontrol när jag är färdig blir ju vad svenska flygledare får efter 5 år! Efter 5 år får jag i snitt 6500€! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in