Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gosefia
Brevet där det står att jag klarat fas 3 skickades för 3 veckor sedan.
Då lär väl kanske nästa brev dimpa ner snart.. Där står allt du ska veta.
Citera
2010-10-19, 18:06
Medlem
Hej!

Sitter och funderar lite på vad man ska göra efter gymnasiet (går natur). Har läst lite om flygledare och det verkar som ett spännande yrke. Jag har alltid haft ett allmänt intresse för flygplan och flygplatser och därför har flygledaryrket fångat mitt intresse.
Jag uppfyller alla behörighetskrav när det gäller gymnasiebetyg (det är bara synen jag är osäker på - jag har inte glasögon och jag tycker att jag ser allmänt bra - det var tillräckligt bra för att få övningsköra).

Vad tycker ni, är det någon idé att satsa på att bli flygledare eller är det för svårt (dels att komma in på utbildningen, men även att senare hitta jobb etc.).
Skulle gärna vilja höra lite av nackdelarna med att bli flygledare. Jag är införstådd i att man jobbar skift vilket innebär en hel del uppoffringar socialt. Finns det fler nackdelar eller lite tråkigare bitar (förhoppningsvis får man aldrig hantera ett plan som befinner sig i en allvarlig nödsituation men jag förstår också att man under utbildningen tränar inför sådana situationer, så klart).
Precis som att bli pilot verkar det finnas många steg eller faser under utbildningen, där man ev. kan misslyckas eller inte komma vidare. Skulle någon kunna vara vänlig att reda ut lite vilka olika faser man går igenom och vart de stora "kritiska" skedena sker, där man ev. skulle kunna misslyckas och slängas ut från utbildningen.

Om ni undrar så har jag inte gått ut gymnasiet än men jag är 18 (var ett år i Australien, kan det vara meriterande tro?).

Tack på förhand!
Citera
2010-10-19, 18:22
Medlem
Gör ett försök för all del, men var beredd på att det är väldigt få som kommer in. Har läst någonstans att ca 3% tar sig igenom hela antagningen.

Flygledare är ett yrke med oerhört mycket ansvar, så tror du att du skulle kunna ha svårt att hantera det (även under enorm press) så bör du nog tänka om. Du måste också vara beredd på att du inte kan styra helt var du hamnar samt att framförallt om man blir radarflygledare så är antalet arbetsplatser ibland ganska begränsande.

Hur du kan riskera att slängas ut varierar lite, men t.ex Eurocontrol har träningsperioder där man först kör teori och sen simulator på ett nytt moment, sedan har man bedömningsperioder där man kör simulator med bedömning och examinering. Under träningspassen kan du inte göra något som påverkar ditt resultat, däremot kan du när som helst under en bedömning eller examinering bedömas inte uppnå målen. Det finns också teoretiska prov du måste klara (någon har sagt till mig att visa är det 100% man behöver ha för att ha godkänt dessutom).

Men man ska också säga att dom flygledare jag träffat och pratat med verkar vara väldigt nöjda med sitt yrke och dom flesta som utbildar sig till flygledare är också aktiva som det under hela sitt arbetsliv. Men det lättaste kanske helt enkelt är att göra testerna och se hur det går, kommer du vidare så får du kanske fundera mer på det då
Citera
2010-10-19, 18:23
Medlem
jag läser för närvarande andra året på flygledarutbildningen på EPN.

I dagens läge ser det tungt ut för dom som vill bli flygledare så vitt jag förstår.
LFV har inga pengar...

Nackdelar med att jobba som flygledare är väl kanske utvecklingsmöjligheter, det kan vara stressigt, utbildningen är oförlåtande.

utbildningen är lite olika uppdelad beroende på om man ska jobba på en Radarcentral, eller i ett Flygledningstorn.

jag utbildar mig för närvarande till Tornflygledare vilket innebär att jag har läst en Bas kurs som alla läser, mycket teori. sen har jag läst två approach kurser, där det är 90% simulator träning i en radar miljö där man tränar sin stressförmåga och kapacitet.

Tornkursen är också mestadels i simulatorn, men den simulatorn är lite annorlunda uppbyggd, då man ska titta "ut" igenom storbildskärmar som ska vara som fönsterna i ett riktigt torn.

Det är mycket roligt, men också ganska krävande, kanske inte studiemässigt men stressmässigt då när man sitter i position som flygledare i simulatorn ständigt är under kontroll av en instruktör, som skriver ner allt du gör fel och i viss mån det man gör bra, och blir man inte tillräckligt bra tillräckligt snabbt så får man avsluta utbildningen.

av alla som söker in har dom sagt att ca 5-10% blir checkade flygledare.
Citera
2010-10-19, 18:25
Medlem
När det kommer till teoriprov så är det 75% för godkänt, du har ett omprov per fas i utbildningen (ca 1 per halvår).
Citera
2010-10-19, 19:04
Medlem
Jag snubblade över den här tråden, och ska vara helt ärlig; det är framförallt de höga lönerna som fångade mitt intresse.

Jag tog studenten i våras, på ett naturvetenskapligt program, och uppfyller med råge behörighetskraven för att bli flygledare. För ett tag sedan snackade jag med en god vän till mig, och hon funderade då på att bli flygledare. Ironiskt nog så blev jag efter det intresserad av pilotyrket, men den flamman slocknade snabbt. Jag har dock rest mycket med flyg i hela mitt liv, inrikes, utrikes, inom Europa, till USA, till Australien, till Asien. Jag älskar att flyga, och det är något son fascinerar med aviation och flygplatser som inte går att sätta fingret på riktigt.

Oj, ja, om jag ska sluta svamla och försöka komma till någon sorts poäng så tycker jag att jobbet som flygledare verkar rätt fräckt, jämfört med andra skrivbords/konsultjobb jag kan se mig själv inom i framtiden (har länge varit helt inne på Civ.Ing Ind.Ek, men börjar tveka). Oj, nu börjar jag tappa spåret igen. I alla fall;

Om jag vill bli flygledare, hur gör jag bäst för att så snabbt som möjligt få så bra utbildning och bra lön som möjligt? Är det EuroControl som gäller, eller EPN på t.ex. LiU för att sedan jobba i Danmark (som någon tipsade om)? Är fett trött, så EuroControls sida förvirrade mig fruktansvärt för tillfället, och bliflygledare.se var ju bara reklam/info om den svenska varianten. Verkar finnas mycket kunskap, så jag prövar att luta mig mot er här på forumet, och hoppas på det bästa.

Martin
Citera
2010-10-19, 20:50
Medlem
Hej! Jag har fått elevtillstånd och börjar vid LiU kommane vår. Vad jag hört, siffermässigt, så är det ca 20% av de sökande som blir antagna (jag sökte TFHS tidigare för pilot, där det är under 2%), och 98% av de som börjat arbeta som flygledare stannar i branchen!
Citera
2010-10-19, 20:57
Medlem
Är lite inne på samma spår.
Men jag tycker det känns lite oroande att det ändå är så pass få som hoppar/inte klarar av utbildningen.
Vilka är de som normalt sett hoppar/inte klarar av utbildningen? Vill bara veta på ett ungefär så att jag inte gör några dumma misstag tills dess att jag ev. söker.
Citera
2010-10-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon
Är lite inne på samma spår.
Men jag tycker det känns lite oroande att det ändå är så pass få som hoppar/inte klarar av utbildningen.
Vilka är de som normalt sett hoppar/inte klarar av utbildningen? Vill bara veta på ett ungefär så att jag inte gör några dumma misstag tills dess att jag ev. söker.

De som hoppar av eller inte klarar av det är helt enkelt dem som inte klarar av utbildningen. Går inte att säga på förhand om det är vattumän eller lejon som inte klarar av det. (Du fattar nog vad jag menar. )
Citera
2010-10-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hewlet
Jag uppfyller alla behörighetskrav när det gäller gymnasiebetyg (det är bara synen jag är osäker på - jag har inte glasögon och jag tycker att jag ser allmänt bra - det var tillräckligt bra för att få övningsköra).
Varför är du osäker angående synen?

Citat:
Vad tycker ni, är det någon idé att satsa på att bli flygledare eller är det för svårt (dels att komma in på utbildningen, men även att senare hitta jobb etc.).
Satsa är ett starkt ord, och om du syftar på att satsa allt på ett kort, är nog flygledare helt fel satsning. Räkna med minst 2 år från dess att du söker (nu kommer jag bara att snacka om EPN via LFV), tills dess att du får börja utbildningen. Detta innebär att om du inte tar dig hela vägen till utbildningen, har du i princip kastat bort 2 år av ditt liv i väntan på någonting som ändå aldrig hände. Att skicka in din ansökan ska du absolut göra, men glöm den sedan då den inte kommer vara aktuell på väldigt länge. "Satsa" på någonting annat. Om du efter 2 år har kommit in, och fortfarande är intresserad, så kör hårt! Om så inte är fallet, har du någonting annat att falla tillbaks på.

Citat:
Jag är införstådd i att man jobbar skift vilket innebär en hel del uppoffringar socialt. Finns det fler nackdelar eller lite tråkigare bitar (förhoppningsvis får man aldrig hantera ett plan som befinner sig i en allvarlig nödsituation men jag förstår också att man under utbildningen tränar inför sådana situationer, så klart).
Skiftjobb är en smaksak. Vissa tycker att det är underbart att kunna vara ledig om dagarna så att man kan umgås med barnen! Personligen är jag jättetaggad på att bli flygledare så jag kanske omedvetet blundar för fler eventuella nackdelar... Jag antar förresten att det kanske inte är lika lätt att "byta" jobb till höger och vänster som det är för andra civila jobb. Det är nog inte så många som lyckas byta från torn till kontrollcentral och tvärtom. En nackdel kan alltså vara en konstant arbetsmiljö.

Citat:
Precis som att bli pilot verkar det finnas många steg eller faser under utbildningen, där man ev. kan misslyckas eller inte komma vidare. Skulle någon kunna vara vänlig att reda ut lite vilka olika faser man går igenom och vart de stora "kritiska" skedena sker, där man ev. skulle kunna misslyckas och slängas ut från utbildningen.
Fas 1 och 2 är kapacitetsinriktade. Man testar helt enkelt din hjärnkapacitet! Första testet (fas 1) handlar om din reaktionsförmåga samtidigt som du ska hålla koll på många saker samtidigt, samt din simultankapacitet. Detta utförs på en dator. Går du vidare till fas 2, är det först ett skriftligt logiktest, och sedan ett slags förenklat flygledarprogram där du ska hitta olika scenarier. Varje scenario du uppmärksammar får du poäng för, och varje gång du gör fel får du minuspoäng. Nu har jag ingen koll på maxpoängen eller godkäntkraven, men jag har för mig att en flygledarassistent förklarade det som att du behöver (nu hittar jag på siffrorna) minst 50p av 100 för att klara första testet. För att klara fas 2 behöver du ha minst 50p av 100, men även totalt minst 120p av 200 (för fas 1 och fas 2 tillsammans). Detta betyder att du exempelvis får ha 70p på fas 1 + 50p på fas 2, eller tvärtom.
Dessa tester är (som jag förstått det) globala, men det är olika regler kring dem. I Sverige får du bara göra dem en gång, medan det är andra riktlinjer i andra länder. Fas 3 är en intervju. Fas 4 är hälsokoll och brottsregisterkoll.
Jag har för mig att 6 av 10 brukar gå vidare från fas 1. Av dessa går 2st vidare från fas 2. Som jag förstått det, är det samma tester med samma krav (godkänt-gräns) överallt. Det betyder att inget land kan välja hur många som ska gå vidare. Det är därför fas 3 skiljer sig mycket mellan länderna, eftersom länderna har olika stort behov av flygledare. Inom svenska LFV har jag för mig att många går vidare från intervjun, eftersom Sverige i princip är i behov av att anställa alla som klarat testerna. I danska Naviair är det många fler som klarar testerna än det finns platser, därför sorterar de bort många fler i deras intervjufas.

Citat:
Om ni undrar så har jag inte gått ut gymnasiet än men jag är 18 (var ett år i Australien, kan det vara meriterande tro?).
Testfaser 1 och 2 ställer ett visst krav på att förstå engelska, och det är i så fall här det kan vara meriterande. Yrket sköts ju på engelska, men det är ju oftast bara ett par fraser som flitigt används.

Lycka till och hoppas mina svar hjälpte dig något!
Citera
2010-10-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaKlockan
De som hoppar av eller inte klarar av det är helt enkelt dem som inte klarar av utbildningen. Går inte att säga på förhand om det är vattumän eller lejon som inte klarar av det. (Du fattar nog vad jag menar. )

Vi kan konstatera att alla som klarar testfaserna, har tillräcklig hjärnkapacietet för att klara utbildningen. Testfaserna mäter dessvärre inte lathet, så det är väl där det brister. Att göra saker i sista stund!
Citera
2010-10-19, 21:24
Medlem
Nu när jag ändå är i farten för att svara flitigt kan jag väl göra det igen...

Citat:
Ursprungligen postat av barcamartin
Jag snubblade över den här tråden, och ska vara helt ärlig; det är framförallt de höga lönerna som fångade mitt intresse.
Hög lön får du även som manshora.

Citat:
Om jag vill bli flygledare, hur gör jag bäst för att så snabbt som möjligt få så bra utbildning och bra lön som möjligt?
Sök fort som bara den!

Citat:
Är det EuroControl som gäller, eller EPN på t.ex. LiU för att sedan jobba i Danmark (som någon tipsade om)? Är fett trött, så EuroControls sida förvirrade mig fruktansvärt för tillfället, och bliflygledare.se var ju bara reklam/info om den svenska varianten. Verkar finnas mycket kunskap, så jag prövar att luta mig mot er här på forumet, och hoppas på det bästa.
Via LFV kan du räkna med:
* 2 år för väntetid+tester+väntan på att få börja på LiU
* 3 år för studier
* 5-9 månader för praktik (betald)
= Vi landar på ca 5,5 år.
- Lönerna är västvärldens sämsta (med stor marginal).
+ Du går i pension vid 60 års ålder. Från att du är 60 tills att du fyller 65, fortsätter du dock få din slutlön och detta räknas inte som pension. Kanske inte många unga som tänker på detta redan, men 5 år är en lång period av ens (gamla) liv...

Via Naviair blir det:
* 2 års väntetid
* 1,5 års studier
* 1,5 års praktik (betald)
= ca 5 år.
+ Lönerna är ungefär dubbla gentemot Sveriges
- Alla som söker blir inte kallade för testfaserna, klarar du testerna kanske du inte kallas på intervju, blir du väl kallad så är chansen inte stor att du fixar det.
- Du går i pension vid 65 års ålder (men egentligen, vem bryr sig - med de lönesiffrorna?).

Eurocontrol har jag inte kollat upp.
Mitt tips är ändå: sök till allihopa, klara fas 1 och fas 2, bestäm dig därefter vem som ska bli din arbetsgivare och därmed betala din dyra utbildning.

Kör hårt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in