Citat:
Ursprungligen postat av Hewlet
Jag uppfyller alla behörighetskrav när det gäller gymnasiebetyg (det är bara synen jag är osäker på - jag har inte glasögon och jag tycker att jag ser allmänt bra - det var tillräckligt bra för att få övningsköra).
Varför är du osäker angående synen?
Citat:
Vad tycker ni, är det någon idé att satsa på att bli flygledare eller är det för svårt (dels att komma in på utbildningen, men även att senare hitta jobb etc.).
Satsa är ett starkt ord, och om du syftar på att satsa allt på ett kort, är nog flygledare helt fel satsning. Räkna med minst 2 år från dess att du söker (nu kommer jag bara att snacka om EPN via LFV), tills dess att du får börja utbildningen. Detta innebär att om du inte tar dig hela vägen till utbildningen, har du i princip kastat bort 2 år av ditt liv i väntan på någonting som ändå aldrig hände. Att skicka in din ansökan ska du absolut göra, men glöm den sedan då den inte kommer vara aktuell på väldigt länge. "Satsa" på någonting annat. Om du efter 2 år har kommit in, och fortfarande är intresserad, så kör hårt! Om så inte är fallet, har du någonting annat att falla tillbaks på.
Citat:
Jag är införstådd i att man jobbar skift vilket innebär en hel del uppoffringar socialt. Finns det fler nackdelar eller lite tråkigare bitar (förhoppningsvis får man aldrig hantera ett plan som befinner sig i en allvarlig nödsituation men jag förstår också att man under utbildningen tränar inför sådana situationer, så klart).
Skiftjobb är en smaksak. Vissa tycker att det är underbart att kunna vara ledig om dagarna så att man kan umgås med barnen! Personligen är jag jättetaggad på att bli flygledare så jag kanske omedvetet blundar för fler eventuella nackdelar... Jag antar förresten att det kanske inte är lika lätt att "byta" jobb till höger och vänster som det är för andra civila jobb. Det är nog inte så många som lyckas byta från torn till kontrollcentral och tvärtom. En nackdel kan alltså vara en konstant arbetsmiljö.
Citat:
Precis som att bli pilot verkar det finnas många steg eller faser under utbildningen, där man ev. kan misslyckas eller inte komma vidare. Skulle någon kunna vara vänlig att reda ut lite vilka olika faser man går igenom och vart de stora "kritiska" skedena sker, där man ev. skulle kunna misslyckas och slängas ut från utbildningen.
Fas 1 och 2 är kapacitetsinriktade. Man testar helt enkelt din hjärnkapacitet! Första testet (fas 1) handlar om din reaktionsförmåga samtidigt som du ska hålla koll på många saker samtidigt, samt din simultankapacitet. Detta utförs på en dator. Går du vidare till fas 2, är det först ett skriftligt logiktest, och sedan ett slags förenklat flygledarprogram där du ska hitta olika scenarier. Varje scenario du uppmärksammar får du poäng för, och varje gång du gör fel får du minuspoäng. Nu har jag ingen koll på maxpoängen eller godkäntkraven, men jag har för mig att en flygledarassistent förklarade det som att du behöver (nu hittar jag på siffrorna) minst 50p av 100 för att klara första testet. För att klara fas 2 behöver du ha minst 50p av 100, men även totalt minst 120p av 200 (för fas 1 och fas 2 tillsammans). Detta betyder att du exempelvis får ha 70p på fas 1 + 50p på fas 2, eller tvärtom.
Dessa tester är (som jag förstått det) globala, men det är olika regler kring dem. I Sverige får du bara göra dem en gång, medan det är andra riktlinjer i andra länder. Fas 3 är en intervju. Fas 4 är hälsokoll och brottsregisterkoll.
Jag har för mig att 6 av 10 brukar gå vidare från fas 1. Av dessa går 2st vidare från fas 2. Som jag förstått det, är det samma tester med samma krav (godkänt-gräns) överallt. Det betyder att inget land kan välja hur många som ska gå vidare. Det är därför fas 3 skiljer sig mycket mellan länderna, eftersom länderna har olika stort behov av flygledare. Inom svenska LFV har jag för mig att många går vidare från intervjun, eftersom Sverige i princip är i behov av att anställa alla som klarat testerna. I danska Naviair är det många fler som klarar testerna än det finns platser, därför sorterar de bort många fler i deras intervjufas.
Citat:
Om ni undrar så har jag inte gått ut gymnasiet än men jag är 18 (var ett år i Australien, kan det vara meriterande tro?).
Testfaser 1 och 2 ställer ett visst krav på att förstå engelska, och det är i så fall här det kan vara meriterande. Yrket sköts ju på engelska, men det är ju oftast bara ett par fraser som flitigt används.
Lycka till och hoppas mina svar hjälpte dig något!