Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raimon100
Så det går snabbare att bli det i Sverige än utomlands?

Här står ju att det är närmare tre än två år...

Korrekt.

Utbildningen i Sverige ligger väl om jag inte minns fel på ca. 53 veckor Basic+Rating, och sedan 5-8 månader OJT = upp till 1 år & 8 månader. Sen kan det nog variera om du går tower eller center inriktning och var någonstans i Sverige du hamnar.

För Tyskland gäller samma sak. Många här är förvånade över att vi har så pass lång OJT innan vi får våra licenser, men det beror enbart på att vi ska hamna på ett av Europas mest fyllda och trafikerade luftrum och att Eurocontrol vill försäkra sig om vår utbildning.
Citera
2009-06-22, 19:22
Medlem
Jag är jävligt nyfiken på hur man gör med alla jävla firs och sektorer nere i europa. Sverige är ju ändå rätt tacksamt iom att vi är relativt stort och har relativt glest med trafik. Ett plan som drar rätt igenom europa måste ju fan byta frekvenser stup i halvsekunden känns det som.
Citera
2009-06-22, 23:07
Medlem
Jag vet verkligen inte svaret på den frågan, men efter att ha spenderat lite tid i centerna och bara observerat flygledarna som jobbar i Upper Control Area, så verkar flygområdena vara väldigt vidsträckta och på så sätt behåller flygplanen samma frekvens under en ganska lång tid.
Citera
2009-06-25, 14:32
Medlem
ZoltiRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril

Utbildningen i Sverige ligger väl om jag inte minns fel på ca. 53 veckor Basic+Rating, och sedan 5-8 månader OJT = upp till 1 år & 8 månader.

Inte helt korrekt det där. Den grundutbildning som alla svenskar läser varar i 42 veckor, det är BASIC + APS/TCL (approach/terminal). På detta kommer sedan ADI för de som skall vara i torn eller ACS för de som ska jobba kontrollcentral. ADI är 15 veckor, ACS 18. Alltså totalt mellan 57-60 veckor. Därtill måste alla som läser torn gå APP (approach procedur, 4 veckor) och alla som ska till stockholm ATCC läsa ACP (area control procedur, 3 veckor). Efter detta är det mer utbildning hos LFV, ca 13 veckor. Vissa torn kräver militärpåbyggnadsutbildning på 12 veckor.

OJT varierar stort beroende på var du hamnar, allt från 4 till 12 månader. Har svårt att se att någon skulle klara sig ut på under 2 år. Räkna med minst 2.5 år för kontrollcentral.

Citat:
Ursprungligen postat av Merlinburen
Jag är jävligt nyfiken på hur man gör med alla jävla firs och sektorer nere i europa. Sverige är ju ändå rätt tacksamt iom att vi är relativt stort och har relativt glest med trafik. Ett plan som drar rätt igenom europa måste ju fan byta frekvenser stup i halvsekunden känns det som.

Det ligger något i det du säger, i princip alla FIRs har samma gränser som landet, dvs små länder har inte speciellt stor yta. Eurocontrol är ju hyfsat unikt som tar hand om benelux + västra tyskland. Kika på denna kartan och tänk sen också på att varje FIR i sin tur är uppdelat i ett antal sektorer. http://www.flyingineurope.be/FIRupper.pdf
Senast redigerad av ZoltiR 2009-06-25 kl. 14:35.
Citera
2009-06-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
Inte helt korrekt det där. Den grundutbildning som alla svenskar läser varar i 42 veckor, det är BASIC + APS/TCL (approach/terminal). På detta kommer sedan ADI för de som skall vara i torn eller ACS för de som ska jobba kontrollcentral. ADI är 15 veckor, ACS 18. Alltså totalt mellan 57-60 veckor. Därtill måste alla som läser torn gå APP (approach procedur, 4 veckor) och alla som ska till stockholm ATCC läsa ACP (area control procedur, 3 veckor). Efter detta är det mer utbildning hos LFV, ca 13 veckor. Vissa torn kräver militärpåbyggnadsutbildning på 12 veckor.

OJT varierar stort beroende på var du hamnar, allt från 4 till 12 månader. Har svårt att se att någon skulle klara sig ut på under 2 år. Räkna med minst 2.5 år för kontrollcentral.

Det ligger något i det du säger, i princip alla FIRs har samma gränser som landet, dvs små länder har inte speciellt stor yta. Eurocontrol är ju hyfsat unikt som tar hand om benelux + västra tyskland. Kika på denna kartan och tänk sen också på att varje FIR i sin tur är uppdelat i ett antal sektorer. http://www.flyingineurope.be/FIRupper.pdf

Tack för ditt svar! Det är intressant att se hur det skiljer sig mellan länderna.
Så om man ska bli TWR i Sverige så måste man gå APP-utbildning..? Så är det inte härnere, utan här har man valt att placera APP på centerna. Det finns undantag men det har blivit i princip standard.
Citera
2009-06-26, 10:38
Medlem
ZoltiRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
Tack för ditt svar! Det är intressant att se hur det skiljer sig mellan länderna.
Så om man ska bli TWR i Sverige så måste man gå APP-utbildning..? Så är det inte härnere, utan här har man valt att placera APP på centerna. Det finns undantag men det har blivit i princip standard.

Ja, som jag förstått det är det ett krav från transportstyrelsen, känns dock lite förlegat då det enda torn där det används är kiruna. Många torn i Sverige har ju dock kombinerat TWR/APP men då finns det oftast radar.

Anledningen till att de som skall jobba på stockholm ATCC läser den och inte malmö ATCC är att stockholm har sektorer i norrland där radartäckningen inte är den bästa.
Citera
2009-07-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
Ja, som jag förstått det är det ett krav från transportstyrelsen, känns dock lite förlegat då det enda torn där det används är kiruna. Många torn i Sverige har ju dock kombinerat TWR/APP men då finns det oftast radar.

Anledningen till att de som skall jobba på stockholm ATCC läser den och inte malmö ATCC är att stockholm har sektorer i norrland där radartäckningen inte är den bästa.

Att kunna procedur är nyttigt. Ge dig ett visst tänk som man har nytta av oavsett om man sedan kommer att jobba med radar eller inte.
Citera
2009-07-08, 09:18
Medlem
Om man ansöker i dagsläget hur lång tid kan det tänkas ta innan man blir kallad till tester och intervju? Om det nu finns ett svar, det kanske varierar från fall till fall.
Citera
2009-07-14, 17:35
Medlem
Jag kan inte säga helt säkert hur lång tid det dröjer, då det varierar beroende på hur många de söker och hur många som ansöker. Den personliga erfarenheten jag fick av att vänta var att det gick fort om man låg på och var entusiastisk. Jag var aktiv genom mail och förklarade för flertalet att jag mycket gärna kunde tänka mig reservplatser etc. eller tester på kort tids varsel. Mitt tips till dig är att göra detsamma, det kan bara vara positivt.
Citera
2009-07-19, 00:03
Medlem
raimon100s avatar
http://www.ystadsallehanda.se/article/20090601/YSTAD/402308595/1365/&/Hon-forverkligar-sina--hogflygande-drommar

Längst ner "Efter fyra månader i Frankfurt väntar ett halvår i Luxemburg och utbildningen avslutas med ett och ett halvt år i Maastricht. Där övergår den sedan till arbete. Sammanlagt handlar det om sex och ett halvt år."

Sex och ett halvt år? Snälla. Kan någon bekräfta att han har skrivit fruktansvärt fel?!
Citera
2009-07-23, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raimon100
http://www.ystadsallehanda.se/article/20090601/YSTAD/402308595/1365/&/Hon-forverkligar-sina--hogflygande-drommar

Längst ner "Efter fyra månader i Frankfurt väntar ett halvår i Luxemburg och utbildningen avslutas med ett och ett halvt år i Maastricht. Där övergår den sedan till arbete. Sammanlagt handlar det om sex och ett halvt år."

Sex och ett halvt år? Snälla. Kan någon bekräfta att han har skrivit fruktansvärt fel?!

Vad är det som är så "fruktansvärt fel"?

Texten är helt korrekt. Det är en av mina två andra kurskamrater, och allt i artikeln stämmer.

Vår utbildning är på totalt 2½ år, och vi har sedan ett kontrakt med Eurocontrol som säger att vi måste jobba åt dem i minst 4 år. Så, totalt har vi minst 6-7 år med ett framtidssäkert, välbetalt jobb utomlands.

Många kandidatprogram fungerar på samma sätt. Exempelvis kan man ibland utbilda sig till pilot i andra länder för en relativt billig summa, men då är arbetskontrakt efter avslutad utbildning på 6-8 år inte ovanliga. Att vi är tvungna att arbeta i 4 år är ju ingenting!
Citera
2009-07-24, 22:40
Medlem
rebekks avatar
Tjena!

Klickat runt lite och blivigt lite smått intresserad av detta yrke.

Men då är frågorna;

Tjänar man mer på någon stor flygplats utomlands i jämförelse med t.ex.
Arlanda? (Alltså tjänar man mer utomlands?)

Vad kan lönen ligga på om jag jobbar som ett djur på Arlanda/Utomlands om det nu var bättre betalt från första början? Övertid, jobbigaste skiften you name it.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in