Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-16, 12:15
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refreshinglynew
På Naviairs rekryteringssida finns ett förenklat flygledarspel där man ska landa några plan på Kastrup (klicka på test dig selv): http://www.flyveleder.com/
Kul spel!
Fick ge det ett par försök innan jag fick ner alla inom angiven tid.

Hamnade på 883 poäng och sidan föreslog att jag skulle söka till skolan, men då jag redan har ett jobb avstår jag min potentiella plats till någon av er andra.

Synd att det är helt orealistiska farter och distans för att vara etablerad på ILS:en, men grundprincipen för arbetsuppgiften är ju densamma.
Citera
2008-12-22, 04:41
Medlem
Tavlos avatar
Yo boys and girls!

Hej hej jag hoppas att kunna svara på de flesta svar alla har i denna tråd. Bold jag vet men jag har jobbat med lite allt möjligt i flygvärlden.

Johan heter jag, jobbar som simulatorpilot på Malmö ATCC.
Har jobbat på Grönland på ett FIC(Flight information center)(världens största(enskilda) luftrum) och i Norge som AFIS.

Har nu klarat alla sju tester nere i Maastricht. Ska ner snart igen på psyktester och sånt, har hört nåt om grupptester också.

Hur som, jag skulle "ranka" torn vs center:

Torn: beror MYCKET på vart du hamnar! Och där är också det skitiga med tornen, hamnar du på Arlanda så ha du mycket att göra, men inget riktigt flygledar-jobb. Flygen kommer perfekt uppradade av approach och de enda du då gör är att ge "cleared" för landning eller eller avgång. På en tråkig flygplats så har du lite mer att göra, när flygen kommer. Typ 4 om dagen!(Ja jag vet om du har otur)

Center: Där har du ditt eget område och olika höjder där du ska undvika kollisioner mellan flyg. Jag har suttit med mycket vid dessa positioner och jag vet att de är där jag vill hamna. Visst du har ingen utsikt, men de är ändå bättre på nåt sätt. Och ja, jag är lite partisk.

__________________________________________________ _____________
SORRY DETTA BLIR LÅNGT SOM MIN FANTASIPENIS MEN MEN
__________________________________________________ _____________

Angånede tester och sånt, hurvida man kan förberda sig.
Jag har då jobbat med detta ett tag och jag känner klart att de har hjälp mig enormt i vissa delar av FEAST testen.

Speciellt inom två av dom(och de sjunde) Fråga om ni vill veta, kanske för lång för att folk ska bry sig.

Om ni känner att Sverige är litet eller inte vill riskera den enda gång ni har så testa så sök detta:

www.naviair.dk (danmark)
www.avinor.no (norge)
www.eurocontrol.int (EU)

Norge: Har samma betygskrav för svenskar som Sverige men du kan söka fler gånger.

Danmark: Har typ inga krav, högskolebehörighet.

Eurocontrol: Samma som Danmark, inget speciellt. Och ja, dom betalar din resa och hotell vilket är ganska fint, bara för att testa

BTW i Norge kan man även söka AFIS, då du sitter i ett torn(typ som en flygledare) och cashar in sköna 500000-600000 om året efter typ 10 mån utbildning! Ett skönt alternativ, inna ni kommer in som flygledare

Jag vet att jag har glömt nåt, men är de nån som har ork att läsa detta så fråga på

GOD JÄVLA JUL
Citera
2008-12-22, 04:49
Medlem
Tavlos avatar
Tja

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Kul spel!
Fick ge det ett par försök innan jag fick ner alla inom angiven tid.

Hamnade på 883 poäng och sidan föreslog att jag skulle söka till skolan, men då jag redan har ett jobb avstår jag min potentiella plats till någon av er andra.

Synd att det är helt orealistiska farter och distans för att vara etablerad på ILS:en, men grundprincipen för arbetsuppgiften är ju densamma.

Hej hej, även fast jag tycker detta spel är ganska underhållande så är de otroligt orealistiskt. Alla plan som ska in till CPH har sin flygplan, kurs osv. Att dom bara skulle flyga rakt fram i 500kt och 10000fot är lite, om inte väldigt dumt. Att du klarade det är jävligt bra Hoppas de går bra på ditt andra jobb!

God Jul
Citera
2008-12-24, 18:24
Medlem
Jahapp. Da var julafton och klapputdelningen avklarad, men den basta julklappen fick jag anda i forrgar pa arets morkaste dag. Jag fick namligen besked om att jag klarat delprov 2 och ar valkommen pa intervju!

Ni andra som redan varit pa intervju, ungefar hur lang tid tog det fran att ni var nere i Malmo forsta gangen till att ni blev intervjuade? Jag antar ocksa att intervjun halls pa EPN?

Tack pa forhand!
Citera
2008-12-24, 22:36
Medlem
Fick enbart Godkänt i Matte C så jag lär antingen tenta upp det till VG eller läsa Matte D. Är det helt omöjligt att få göra testerna om man är i min situation?

Förresten, dags att byta namn på tråden??
Citera
2008-12-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViEy
Tror inte dom kollar på ditt betyg om du inte själv skickar in det till dom. Fast fick du lägre än 10-5-5 så kanske inte flygledare är rätt jobb för dig ändå...
Man blir ju omplacerad som flygledare iallafall så krigsplacering eller inte spelar väl ingen roll?
Citera
2008-12-24, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Seriöst, vem fan vill ha dig som flygledare i en snöstorm?

Kan tänka mig följande scenario...

Chefen: Hörru har du koll på dina 10 plan?

Du: Mmmm, fan jävla skit jag tappade bort ett plan .....Äsch fan vad jag är värdelös jag ger upp......

*Planen kraschar och brinner. Megadöden inträffar tack vare person med dåligt psyke.....

Om du inte klarar en motgång gällande prov hur fan skall det då se ut om du hade lyckats och sedan råkat ut för följande scenario med kaos på dataskärmen?

Ta det som en man och gör något annat.
I en snöstorm så är det nog lättare då man stänger ner landningsbanor,
sen så händer det olyckor kraschen emellan en Tu-154 och en fraktplan inom
Schweizisk luftrum vilket slutade med att den Danske flygledaren blev mördad
är ju verkligen att ställa saken på sin spets.
Citera
2008-12-25, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refreshinglynew
På Naviairs rekryteringssida finns ett förenklat flygledarspel där man ska landa några plan på Kastrup (klicka på test dig selv): http://www.flyveleder.com/

Jag är ju en fantastisk flygledare! Typiskt att jag inte upptäckte det förrän nu när jag inne på mitt tredje år av ekonomistudier.
Citera
2008-12-27, 20:11
Medlem
Tavlos avatar
Hey ho

Citat:
Ursprungligen postat av walrus
Fick enbart Godkänt i Matte C så jag lär antingen tenta upp det till VG eller läsa Matte D. Är det helt omöjligt att få göra testerna om man är i min situation?

Förresten, dags att byta namn på tråden??

Klart dags för namnbyte

Jag har varit i kontakt med tjejerna som har koll på allt i Malömö och utan rätt betyg så är du körd. Inte heller kan du komma och testa innan betygen är i hamn. Jag var nere i Maastricht för Eurocontrol och klarade alla tester Så nu ska jag ner på grupptester och massa prat med folk.

Kolla www.eurocontrol.int om du inte orkar Sverige, dom betalar hela resan och hotel.

/Johan
Citera
2008-12-28, 10:49
Bannlyst
Har en fråga som säkert tagits upp i tråden men pallar inte kolla igenom hela.. vad är det för några tester man för göra? Kommer nämligen skicka in blanketten idag.
Citera
2008-12-28, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acke123
Har en fråga som säkert tagits upp i tråden men pallar inte kolla igenom hela.. vad är det för några tester man för göra? Kommer nämligen skicka in blanketten idag.

Är du verkligen intresserad av yrket så är det väl värt att läsa igenom tråden. Och där hittar du mycket riktigt svaret...
Citera
2009-01-02, 14:17
Medlem
Cabrons avatar
Gör man syntesterna i anslutning till något av testen eller gör man det privat? Duger det syntest som trafikskolor kan utfärda för körkortstillstånd eller krävs det test från aukt optiker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in