Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-11-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ntfu
Angående hur vardagen ser ut för en FL har jag nu hört väldigt olika.

Vissa verkar älska sitt jobb och påtalar gärna alla fördelar med jobbet (de som redan nämnts i tråden), medan andra verkar vara väldigt bittra och menar att alla måste jobba enormt mycket övertid (och då hela pass extra och inte bara någon extra timme hit eller dit), att facket 'gett bort' en av fyra semesterveckor till förmån för långsiktiga löneökningar, att man ständigt måste vara beredd på att åka in och arbeta på sina lediga dagar, att man får väldigt svårt att planera sin fritid för att arbetstiderna är så orgelbundna, att man inte har någon möjlighet att anpassa sitt schema för att få det att passa med familjeliv (som ev. barns tider på dagis), att arbetet är väldigt stressigt och man måste täcka upp för kollegor som är sjuka o s v.

Vem(s verklighet) ska man tro på?

Man kan ju vara mer eller mindre känslig för hur man tycker övertid påverkar en. En del är glada att tjäna 5-6.000 extra för ett övertidspass medan andra tycker att inga pengar i världen räcker.
Mängden övertid varierar väldigt mycket från vilket tjänsteställe man jobbar på och även över tiden.
När det gäller semesterveckan så har man under 4 somrar frånsagt sig rätten att ta 4 veckors semester i rad. Men man blir inte av med semesterdagar, man får bara lägga den under andra tider på året. Detta leder ju också till att det blir mindre övertid. Detta gav även en ersättning på 20,000 per tillfälle.
Denna uppoffring gav ett avtal som för en stor del av flygledarna gav 40-45% i lönelyft. Återigen, en del tycker det är bra ersättning medan andra tycker att inga pengar i världen kan ersätta att ha 4 veckors semester på sommaren under en 4-års period.
Schemat lägger man själv och har alla möjligheter att själv påverka, dock så är det problematiskt om det blir väldigt mycket övertid. Men det ska påpekas att ATL har gjort att man inte kan jobba så mycket övertid som förr. Tidigare fanns det nästan inga begränsningar utan man kunde jobba väldigt många dagar i sträck.
Att det är svårt att passa ihop med familjeliv är ju inte unikt för denna yrkesgrupp utan alla med skifttider kan säkert känna igen sig.
Flygledar är en gnällig yrkesgrupp men det är ju bra för annars hade man inte haft det så bra som man har det. Bara att fortsätta att vara gnälliga.
Citera
2008-12-02, 21:18
Medlem
Är det någon som vet något om när kommande klasser kommer att starta...? sitter ju med mitt elevtillstånd, men känns som att man hade velat ha lite mer koll på när man egentligen får börja på skolan...
Citera
2008-12-02, 22:33
Medlem
ZoltiRs avatar
Vad jag har förstått det som, så är det två kursstarter tidigt nästa år, vecka 02 och vecka 05. Borde vara någon till på våren, inte helt säkert att det är svenskar där dock. Har också för mig att jag såg någonstans att det är en kursstart vecka 34.
Citera
2008-12-03, 19:06
Medlem
Ernie Balls avatar
Det blir enligt den information jag har endast två klasser med svenskar nästa år, v05 och v34, sammanlagt 50-nånting elever. Om du hör av dig till skolan så kan du få reda på ditt platsnummer i banken och med hjälp av det försöka gissa när du kommer få en plats.
Citera
2008-12-03, 19:50
Medlem
Oj 50 elever låter mycket. Bara hoppas på att det blir några platser "över" de närmsta åren åt oss som knappt kommit igenom testprocessen ännu. Går själv och väntar på intervju. Funderar lite på om man får sin plats i banken beroende på datumet man söker eller om det är då man blir "godkänd" fullt ut?
Citera
2008-12-03, 20:45
Medlem
ZoltiRs avatar
50 elever på två klasser låter väldigt mycket, men kanske skall de öka klassstorlekarna från dagens 20 i varje till fler då. Kom på nu också att jag läst någonstans att några svenskar faktiskt skall utbilda sig i finland nästa år, ni har inte hört något om det?
Citera
2008-12-03, 20:49
Medlem
sassafrass avatar
^ du placeras nog i en ny kö efter varje delmoment. så vitt jag vet är de aspiranter som klarat av de första stegen nu i höst inte aktuella som studenter före 2010. de goda nyheterna är att behovet av nya flygledare kommer att vara fortsatt stort så det är nog värt (om än drygt) att vänta på sin tur.
Citera
2008-12-04, 04:35
Medlem
E_girlen:

Jag fick mitt elevtillstånd i juli och ska börja på skolan vecka 34 om antalet kursplatser inte förändras. Så fick du inte ditt elevtillstånd senare än då så är det nog det som gäller för dig också. Annars är det ju bara att ringa/maila skolan och kolla...
Citera
2008-12-04, 09:20
Medlem
Får börja med att tacka för all information.. Känns som man blivit lite klokare på vad som gäller nu

01RFW, vet att jag var på läkarundersökningen slutet av juni/början av juli, så fick väl mitt elevtillstånd ungefär samtidigt som dig... Men kan ju vara bra att höra med skolan iaf, om dom kan säga vart man ligger i kön och så... Har du möjligtvis någon mailadress man kan maila till för att fråga sånt?
Citera
2008-12-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E_girlen
Får börja med att tacka för all information.. Känns som man blivit lite klokare på vad som gäller nu

01RFW, vet att jag var på läkarundersökningen slutet av juni/början av juli, så fick väl mitt elevtillstånd ungefär samtidigt som dig... Men kan ju vara bra att höra med skolan iaf, om dom kan säga vart man ligger i kön och så... Har du möjligtvis någon mailadress man kan maila till för att fråga sånt?

PM:a din e-postadress till mig.
Citera
2008-12-05, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
50 elever på två klasser låter väldigt mycket, men kanske skall de öka klassstorlekarna från dagens 20 i varje till fler då. Kom på nu också att jag läst någonstans att några svenskar faktiskt skall utbilda sig i finland nästa år, ni har inte hört något om det?

LFV har köpt 8 utbildningsplatser i Finland och kommer dessutom att ha ca 50 platser på skolan vid Sturup.. Så nog finns det hopp för er som står i kö och väntar
Citera
2008-12-06, 01:57
Medlem
ZoltiRs avatar
Ahh, där ser man. Då blir det många svenskar även nästa år. Själv känns det som jag redan tagit jullov, två veckor kvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in