2010-06-28, 06:15
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Nu är jag i en sån här tankefas igen och återigen sugen på flygledare.

Finns det något sätt alls undan att läsa i Linköping? Kan man läsa dom första tre terminerna på distans eller kan man undvika dom helt och bara bli flygledare?
Jag är verkligen verkligen inte sugen på att läsa 2 år extra för något jag inte vill göra, och Holland är inte ett alternativ i dagsläget heller tyvärr...

Det anda sattet ar att lasa med reservofficer.
Citera
2010-06-28, 12:01
Medlem
OK, ja då får det bli logistik för min del ändå alltså. Förutsatt att jag klarar testerna då. Mailade just och tydligen har dom nu 270 i kö och testar 140 per år. Så det lär ju ta en evighet innan jag får möjlighet att göra dom...
I värsta fall får jag börja läsa LiU utan elevgodkännande, men fy f-n vad surt då om man lägger tid på det och sen failar testerna
Citera
2010-06-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m99
Det råder lite turbulens inom LFV
http://www.stpress.se/zino.aspx?articleID=16683

Det är saker som detta som gör att jag råder er alla att tänka över ert beslut att jobba i Sverige! LFV är ingen seriös AG!
Citera
2010-06-29, 19:09
Medlem
Problemet är att jag hittar ingen tornutbildning utomlands som inte gör att man blir låst utomlands också. Redan att plugga vid LiU och Sturup är egentligen längre bort än jag vill...
Citera
2010-06-29, 19:32
Medlem
Citat:
Problemet är att jag hittar ingen tornutbildning utomlands som inte gör att man blir låst utomlands också. Redan att plugga vid LiU och Sturup är egentligen längre bort än jag vill...

I Sverige kan du inte välja om du vill bli torn eller områdes-fl. Sök via Naviair istället så utbildar du dig på Sturup och binder inte upp dig.
Citera
2010-06-29, 20:16
Medlem
Nej man kan inte välja helt men dom behöver ofta båda och då frågar man klassen vad folk helst vill, fördelar det sig inte som dom vill så lottar man platserna. Men det är ändå oändligt större chans än t.ex. eurocontrol.

Var hittar man navairs ansökan då?

EDIT: Nvm jag hittade den. Dock framgår det inte riktigt om man förbinder sig till något tycker jag, men det kanske är min danska som är dålig och gör att jag inte hittar villkoren för utbildningen...
Senast redigerad av Hefaiston 2010-06-29 kl. 20:30.
Citera
2010-07-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaampan
Aa, fyra år blir man kvar. Och det har verkligen blivit värre med väntetiden.

Någon som vet ungefär hur lång tid man får vänta innan man dels får ID-nummer och länk till ansökningsformuläret till Eurocontrol och dels hur lång väntetiden för test är där nere för närvarande?
Citera
2010-07-08, 00:35
Medlem
clubbedseals avatar
Ingen här som tänkt gå Flygtrafik och logistik-utbildningen på LiU utan att gå flygledarspåret?
Citera
2010-07-09, 16:40
Medlem
Någon som sökt (och kommit in) i danmark?

Jag tittade igenom deras hemsida och tolkar det som att utbildningen är först på sturup och sen sker praktiken enbart i köpenhamn? Efter utbildningen blir man erbjuden arbete i danmark men måste inte ta detta utan kan jobba även i många andra europeiska länder (inklusive sverige).

Vet någon hur det funkar med betyg? Jag tror knappast det är ett problem med vad jag läst etc men måste man översätta sina svenska betyg och vilken väg gör man då detta?

Sen av intresse, är intervjun på danska? Jag är väl helt OK på att förstå danska men är den på danska ska jag nog försöka plugga lite danska (är inne på att söka via danmark just nu som ni märker).
Citera
2010-07-12, 00:05
Medlem
Göt en liten bump samt slänger in en fråga till.

På ansökan frågas efter CPR-nummer, någon som vet vad som menas med detta?
Citera
2010-07-12, 19:23
Medlem
larsis avatar
Citat:
Någon som sökt (och kommit in) i danmark?

Jag tittade igenom deras hemsida och tolkar det som att utbildningen är först på sturup och sen sker praktiken enbart i köpenhamn? Efter utbildningen blir man erbjuden arbete i danmark men måste inte ta detta utan kan jobba även i många andra europeiska länder (inklusive sverige).

Vet någon hur det funkar med betyg? Jag tror knappast det är ett problem med vad jag läst etc men måste man översätta sina svenska betyg och vilken väg gör man då detta?

Sen av intresse, är intervjun på danska? Jag är väl helt OK på att förstå danska men är den på danska ska jag nog försöka plugga lite danska (är inne på att söka via danmark just nu som ni märker).

Jag har sökt till Eurocontrol och klarat alla distans tester och väntar på att få ett datum för att åka ner och göra testerna där. Har även sökt till LiU men hamnade på reservplats 40.. Har även skickat en ansökan till LFV och väntar på tester där med. Ska nu söka in till NaviAir för att göra det komplett! Är som du inte särskilt sugen på att åka till Holland men skulle kunna tänka mig det ifall man inte blev uppbunden i 4 år efter utbildningen men varför jag gjorde det var för att jag hört att ifall man klarar FEAST testerna där så är man automatiskt intagen till andra flygledarutbildningar såsom i Sverige.

Samt håller jag med om att det är lite riskigt att gå 6 månader i LiU och sedan faila testerna.

Skickar in mitt test till NaviAir idag och håller tummarna för dig med.

Edit: Glömde lägga till mitt svar på vad cpr nummer är: Det är ditt personnummer http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_identification_number_(Denmark)
Citera
2010-07-12, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsi
Jag har sökt till Eurocontrol och klarat alla distans tester och väntar på att få ett datum för att åka ner och göra testerna där. Har även sökt till LiU men hamnade på reservplats 40.. Har även skickat en ansökan till LFV och väntar på tester där med. Ska nu söka in till NaviAir för att göra det komplett! Är som du inte särskilt sugen på att åka till Holland men skulle kunna tänka mig det ifall man inte blev uppbunden i 4 år efter utbildningen men varför jag gjorde det var för att jag hört att ifall man klarar FEAST testerna där så är man automatiskt intagen till andra flygledarutbildningar såsom i Sverige.

Samt håller jag med om att det är lite riskigt att gå 6 månader i LiU och sedan faila testerna.

Skickar in mitt test till NaviAir idag och håller tummarna för dig med.

Edit: Glömde lägga till mitt svar på vad cpr nummer är: Det är ditt personnummer http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_identification_number_(Denmark)

Jag struntade i att söka LiU i år, insåg att med typ 3 sökande per plats hade en sen ansökan inte en chans.

Vet du om man måste översätta sina svenska betyg till Navair? Eller kan man skicka med sina svenska betyg samt skriva på svenska på ansökan? Dom bör ju ha rätt mycket svenska sökande så antagligen går det men jag har inte hittat någon mailadress till dom som jag kan fråga dom på.

Jag känner samma sak med Holland, det är att hamna där i 4 år sen som inte lockar. Sen är jag väl mest intresserad av tornflygledning snarare än area och även om man kan hamna på area via EPN också så måste man ju inte göra det vilket man ju gör via Eurocontrol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in