Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peruculas
Ja, fick ett svar igår och det verkar vara helt kört för oss färgblinda Ska ringa imorgon och fråga för att vara helt säker...
Låter riktigt trist det där, är man färgblind har man ju heller ingen chans att bli pilot eller polis, intressanta jobb båda två, och det finns säkert en massa mer. Är så jäkla trist att man är färgblind.

En liten bonusfråga:

Vad ser du på bilden nedan?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Ishihara_2.svg

facit:
Citera
2008-02-08, 13:32
Medlem
Info om flygledares löner:
http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_235459.svd

Lönerna kanske låter höga, men jämför man tjänar svenska flygledare nästan minst i hela västvärlden. Jämförelse med danska löner finns här:
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article237423.ece

Länkarna kvalar kanske inte in i kategorin "pålitliga källor", men det finns tyvärr inga lönestegar att länka till från SATCA (flygledarfacket).

Sen vill jag tillägga att flygledare är inget man bara bestämmer sig för att plugga till. Det är få som klarar urvalstesterna och även om man kommer in på skolan avskiljs olämpliga elever under utbildningens gång. Men är man sugen ska man självklart söka! Man vet ju aldrig förrän man provat..
Citera
2008-02-08, 15:22
Medlem
Peruculass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drast
Låter riktigt trist det där, är man färgblind har man ju heller ingen chans att bli pilot eller polis, intressanta jobb båda två, och det finns säkert en massa mer. Är så jäkla trist att man är färgblind.

En liten bonusfråga:

Vad ser du på bilden nedan?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Ishihara_2.svg

facit:

Jag vet. Det är trisst som fan det där. Jag har aldrig direkt haft problem med min färgblindhet, förräns nu. Synd, för det går inte att bota heller. Du förresten, jag såg en 2a. Men det finns bättre tester här: http://www.medocular.se/ogonfakta/fargblindhet/test/
Citera
2008-02-08, 15:46
Medlem
Såg också 2:an på den där bilder, lite konstigt tycker jag eftersom det inte ska vara möjligt om man är röd-grön färgblind. Tittade också igenom kanske 15-20 bilder i länken du gav. Det konstiga var att jag bland de första 8 bilderna såg en sorts blandning mellan den normala siffran och den som röd-grön färgblind ska se, sen på dom andra (bild 10 o uppåt) kunde jag oftast inte se någon siffra alls, fastän en röd-grön färgblind person då skulle sen en viss siffra. Konstigt är det. Hur gick det för dig då?
Citera
2008-02-08, 16:12
Medlem
Peruculass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drast
Såg också 2:an på den där bilder, lite konstigt tycker jag eftersom det inte ska vara möjligt om man är röd-grön färgblind. Tittade också igenom kanske 15-20 bilder i länken du gav. Det konstiga var att jag bland de första 8 bilderna såg en sorts blandning mellan den normala siffran och den som röd-grön färgblind ska se, sen på dom andra (bild 10 o uppåt) kunde jag oftast inte se någon siffra alls, fastän en röd-grön färgblind person då skulle sen en viss siffra. Konstigt är det. Hur gick det för dig då?

Du kanske har en mild form av röd-grön färgblindhet. För mig var det precis som i facit, för röd-grön färgblindhet. Bilderna som visar slingorna är roliga. Förresten, jag testade att vinkla skärmen en aning och då såg jag den riktiga siffran.
Citera
2008-02-08, 16:46
Medlem
Jag kollade nu igenom alla bilderna + facit och om man ska tro på facit till bilderna 17 och över är jag grön-färgblind, kanske svagt röd. Tror det kan stämma iom att jag ofta blandar ihop grå och grön, samt andra färger/nyanser som liknar grönt med varandra.

Vad för sorts skärm har du? Min är en TFT och från vilken vinkel jag än kollar på bilderna är de likadana.
Citera
2008-02-10, 17:49
Medlem
Peruculass avatar
Vet inte riktigt vad det är för skärm jag har men jag har en laptop iallafall. Just nu känns det som att jag hittat mitt drömjobb men färgblindheten sabbar allt

Finns det några flygledare här på forumet som vill ge positiva och negativa synpunkter på yrket? Vilka egenskaper krävs för att bli en bra flygledare?
Citera
2008-02-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmekatzy
Info om flygledares löner:
http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_235459.svd

Lönerna kanske låter höga, men jämför man tjänar svenska flygledare nästan minst i hela västvärlden. Jämförelse med danska löner finns här:
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article237423.ece

Länkarna kvalar kanske inte in i kategorin "pålitliga källor", men det finns tyvärr inga lönestegar att länka till från SATCA (flygledarfacket).

Sen vill jag tillägga att flygledare är inget man bara bestämmer sig för att plugga till. Det är få som klarar urvalstesterna och även om man kommer in på skolan avskiljs olämpliga elever under utbildningens gång. Men är man sugen ska man självklart söka! Man vet ju aldrig förrän man provat..

Flygledarna på kontrollcentralerna och vissa torn har följande lönetariff fr.o.m 2010:

29700
32500
36700
42000
47000
51200
54800
56600
58300
59600
60600
61500
62200
62900
63600
64300
65000
65700
66500
67300

Siffrorna är korrekta.
Citera
2008-03-29, 20:48
Medlem
ExitBags avatar
Vad kan man förvänta sig för frågor under intervjuerna? Jag tänker på frågor i stil med "Hur hanterar du stress" osv.
Citera
2008-03-30, 16:00
Medlem
Intervjuvn ja du, hur du är som person vad är dina bästa egenskaper sämsta, hur ser dina kompisar på dig. Hur skulle du göra om en lastbil kommit in på landningsbanan 2 minuter innan ett flygplan ska landa(fick jag). Vad har du för hobbies etc... De första två tillfällena är rena tester generellt om analytisk förmåga och kunna avgöra saker utifrån ett par satta regler.

Så se intervjuvn mer som en anställningsintervjuv eftersom du ska jobba för de i antagligen all framtid så är inte bara för utbildningen utan jobbet likaså, det är också ett tillfälle att lära känna hur utbildningen är upplagd och vad man gör m.m. sålla trollen förmodligen

Edit: Det om stress kommer säkert upp, hur du presterar under sådana situationer generellt men testerna innan visar rätt mycket om det också. Sedan är det 2 intervjuvare kanske inte riktigt säker. Försök visa ett stort intresse för flyg, din stora dröm etc kan säääkert funka när de frågar varför du vill jobba med det :P
Citera
2008-04-17, 18:26
Medlem
ViEys avatar
En fråga angående hälsoundersökningen...

Är det ett övervakat drogtest? Dvs att nån står och glor när man ska pissa...

Vad ska till för att man inte ska klara hälsoundersökningen? Räcker det med kass kondis eller ska det vara mer alvarliga saker?
Citera
2008-04-17, 18:55
Medlem
avans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViEy
En fråga angående hälsoundersökningen...

Är det ett övervakat drogtest? Dvs att nån står och glor när man ska pissa...

Vad ska till för att man inte ska klara hälsoundersökningen? Räcker det med kass kondis eller ska det vara mer alvarliga saker?

Vill vi ha dig som flygledare om du oroas över drogtester.. Nej tack, bespara oss detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in