Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-11-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Det gäller väl oavsett vad man jobbar med...

Löneskillnaderna (som oftast är mer än 50% högre för FL) är normalt inte så stora som i detta fallet samt att jag tvekar till att arbetstiderna är kortare utomlands frö de flesta andra yrkesgrupper. Men oavsett så är det ganska lätt att söka jobb utomlands och man är väldigt välkommen.
Citera
2008-11-25, 17:15
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Löneskillnaderna (som oftast är mer än 50% högre för FL) är normalt inte så stora som i detta fallet samt att jag tvekar till att arbetstiderna är kortare utomlands frö de flesta andra yrkesgrupper. Men oavsett så är det ganska lätt att söka jobb utomlands och man är väldigt välkommen.

men är det inte så att man hamnar på LFVs shit list om man, som relativt nyutbildad, drar utomlands? jag förstår lockelsen med att arbeta utomlands men det kanske inte bara är så enkelt att sticka om man har för avsikt att någon gång komma hem och arbeta [för LFV] igen.

dessutom, har utländska arbetsgivare inte krav på flera års erfarenhet före man blir aktuell hos dessa?

var anses det vara mest attraktivt att arbeta (lön, benefits och arbetsvillkor)?
Citera
2008-11-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
men är det inte så att man hamnar på LFVs shit list om man, som relativt nyutbildad, drar utomlands? jag förstår lockelsen med att arbeta utomlands men det kanske inte bara är så enkelt att sticka om man har för avsikt att någon gång komma hem och arbeta [för LFV] igen.

dessutom, har utländska arbetsgivare inte krav på flera års erfarenhet före man blir aktuell hos dessa?

var anses det vara mest attraktivt att arbeta (lön, benefits och arbetsvillkor)?

Med den brist som är och har varit under alla tider så har man inte råd att ha någon "shitlist". De som varit utomlands har alltid varit välkomna tillbaks. Jag tror att LFV även tycker att det är värdefullt med FL som kommer hem med erfarenheter och kunskap.
LFV har även sagt att man ska anpassa lönerna så att de utjämnas något jämfört med i varjefall våra grannländer. (Norge och Danmark). Detta skulle iof innebära lönelyft på 30-35,000 så vi får väl se vilken väg man väljer. Antingen får man höja lönerna eller så riskerar man att bli av med väldigt många FL.

Var som är mest attraktivt ändras ju lite över tiden men Schweiz har varit väldigt populärt under ett antal år.

Sedan är det ganska många som bor i Sverige men jobbar på Kastrup. Billigt svensk boende kombinerat med hög dansk lön.

Diverse arabemirat formligen öser pengar över en men dit kanske man bara åker några år för att tjäna in pengar, vet inte riktigt hur övriga förmåner och arbetsvillkor är där.

Australien och Nya Zeeland är länder man kanske mest åker till för att det är ett äventyr, tror att löner och villkor är som i Sverige ungefär.
Citera
2008-11-25, 19:08
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasnoname
Beskrivning av jobbet på en av centralerna.

36.25 timmar, du lägger schema själv (lite justeringar kan behövas), 3 skift, en arbetsdag är ca 7,5-8 timmar där man jobbar ca 1,5 timmar och är ledig 45 minuter osv. Stundtals väldigt stressigt men även perioder där man har väldigt lite att göra.
Ett tips till dem som söker och kommer in: Ta ert cert och flytta sen utomlands. Mycket lukrativt! Oftast minst 50% högre lön, kortare arbetstid, lägre pensionsålder, bättre övertidsersättning osv.
Tack för svar! Det låter som ett rätt sjysst jobb (förstår inte hur man lyckats undvika att känna till...). Fyrar av några frågor, svara på så många du orkar, uppskattas!

För en som inte vet vad 3-skift innebär, är det helt enkelt ett schema av typen 06-14 vecka 1, 14-22 vecka 2 och 22-06 vecka 3? Eller är det några timmar varje natt landningsbanan är stängd?

Glider schemat på något sätt, så att du jobbar må-fr vecka 1-3, ti-lö vecka 4-6 osv, eller hur täcker man in helgerna?

Hur ser OB:n ut, mellan vilka timmar/på vilka veckodagar och hur många procent av grundlönen?

Får man en sjätte semestervecka efter några år?

Vad kan man göra under sina 45-minuterspauser? Finns det något loungeliknande ställe i anslutning till tornet man kan hänga i? TV? Käk?

Finns det någon typ av teamarbete eller har man helt avskilda ansvarsområden? Vad är det för folk som arbetar som FL generellt?
Citera
2008-11-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Tack för svar! Det låter som ett rätt sjysst jobb (förstår inte hur man lyckats undvika att känna till...). Fyrar av några frågor, svara på så många du orkar, uppskattas!

För en som inte vet vad 3-skift innebär, är det helt enkelt ett schema av typen 06-14 vecka 1, 14-22 vecka 2 och 22-06 vecka 3? Eller är det några timmar varje natt landningsbanan är stängd?

Glider schemat på något sätt, så att du jobbar må-fr vecka 1-3, ti-lö vecka 4-6 osv, eller hur täcker man in helgerna?

Hur ser OB:n ut, mellan vilka timmar/på vilka veckodagar och hur många procent av grundlönen?

Får man en sjätte semestervecka efter några år?

Vad kan man göra under sina 45-minuterspauser? Finns det något loungeliknande ställe i anslutning till tornet man kan hänga i? TV? Käk?

Finns det någon typ av teamarbete eller har man helt avskilda ansvarsområden? Vad är det för folk som arbetar som FL generellt?

Normalt har man passen 07.00-15.00, 14.30-22.15 eller 22.00-07.30 att välja på. Dessa pass lägger du själv (enda begränsningen är ATL) sen kan du själv välja om du vill jobba blandat för och eftermiddagar eller liknande pass per vecka. Det blir ca 2-5 nätter per månad men det väljer man lite själv. Man kommer överens inom personalen. Man strävar efter en rättvis fördelning.
Man har öppet h24 på centralerna.

Schemat får man reda på ca 1 månad innan.

OB är väldigt dåligt och ger ca 2-3000:-/månad kan tyvärr inte exakt tiderna och ersättningsnivån för det.
Däremot så är övertidsersättningen ganska bra. Lönen/72 per timme.
Tror man får den 6:e veckan när man fyller 30 men man har nog fler tillfällen där antalet semesterdagar ökar, inte helt säker men jag tror att man har närmre 7 v som bäst.
Surfa, sova, gymma, äta, pingis, dagdrömma, titta på TV, spela datorspel, driva ett företag, ja det är bara fantasin som sätter begränsningar på vad du kan göra på dina raster. Matmöjligheterna är ju vad som finns på flygplatsen, många möjligheter på Arlanda färre i Kiruna.

Det är ganska normal fördelning av människor bland FL. Senaste årskullarna tror jag har varit ganska jämt fördelat över könen men bland lite äldre FL så är det nog fler män.

På centralerna där det jobbar ca 200 FL (totalt ca 800 FL i Sverige) är man indelade i grupper som har olika sektorer som man har behörighet på. 20-40 per grupp. Centralerna bemannas av ca 25 FL per pass utom nattpassen då man endast är 6 st FL.
Citera
2008-11-25, 20:58
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Det är ganska normal fördelning av människor bland FL. Senaste årskullarna tror jag har varit ganska jämt fördelat över könen men bland lite äldre FL så är det nog fler män.

som lite kuriosa i sammanhanget vill jag bara nämna att när jag gjorde FEAST-proven tidigare i höst så var andelen kvinnor (eller rättare sagt, flickor) nog nära 75%. sen hur många som faktiskt går vidare har jag inte en aning om men jag gissar på något fler killar än tjejer.
Citera
2008-11-25, 21:11
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
OB är väldigt dåligt och ger ca 2-3000:-/månad kan tyvärr inte exakt tiderna och ersättningsnivån för det.
Däremot så är övertidsersättningen ganska bra. Lönen/72 per timme.
Tror man får den 6:e veckan när man fyller 30 men man har nog fler tillfällen där antalet semesterdagar ökar, inte helt säker men jag tror att man har närmre 7 v som bäst.

Hur skiljer sig lönen mellan flygplatserna (eller arbetsbördan)? Är det samma oavsett var eller hänger det ihop med hur busy flygplatsen är?

tack för all info, förresten. Much appreciated!
Citera
2008-11-26, 00:08
Medlem
Citat:
Hur skiljer sig lönen mellan flygplatserna (eller arbetsbördan)? Är det samma oavsett var eller hänger det ihop med hur busy flygplatsen är?

tack för all info, förresten. Much appreciated!

De som jobbar på centralerna (Malmö och Stockholm) samt Arlandatornet har 9000:- extra i övrigt har alla samma lön.
Arbetsbördan är svårt att uttala sig om, även om man inte har så mycket reguljärtrafik (tung trafik) så kan man ha mycket småflygplan, skolflygningar, militärtrafik osv.
Senast redigerad av Hasnoname 2008-11-26 kl. 00:19.
Citera
2008-11-26, 19:47
Medlem
Citat:
som lite kuriosa i sammanhanget vill jag bara nämna att när jag gjorde FEAST-proven tidigare i höst så var andelen kvinnor (eller rättare sagt, flickor) nog nära 75%. sen hur många som faktiskt går vidare har jag inte en aning om men jag gissar på något fler killar än tjejer.

Verkligheten på skolan ser lite annorlunda ut. I runda slängar går det 1 tjej på 5 elever.. men det varierar förstås.
Citera
2008-11-26, 20:58
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Verkligheten på skolan ser lite annorlunda ut. I runda slängar går det 1 tjej på 5 elever.. men det varierar förstås.

ja, kan tänka mig det. men det är ändå intressant att så pass många tjejer känner sig kallade att söka in på utbildningen. kanske är det 50/50 i verkligheten men jag kände att det var betydligt fler tjejer än killar när jag gjorde proven, kanske var det bara en slump att det var så de gångerna.
Citera
2008-11-28, 09:15
Medlem
Angående hur vardagen ser ut för en FL har jag nu hört väldigt olika.

Vissa verkar älska sitt jobb och påtalar gärna alla fördelar med jobbet (de som redan nämnts i tråden), medan andra verkar vara väldigt bittra och menar att alla måste jobba enormt mycket övertid (och då hela pass extra och inte bara någon extra timme hit eller dit), att facket 'gett bort' en av fyra semesterveckor till förmån för långsiktiga löneökningar, att man ständigt måste vara beredd på att åka in och arbeta på sina lediga dagar, att man får väldigt svårt att planera sin fritid för att arbetstiderna är så orgelbundna, att man inte har någon möjlighet att anpassa sitt schema för att få det att passa med familjeliv (som ev. barns tider på dagis), att arbetet är väldigt stressigt och man måste täcka upp för kollegor som är sjuka o s v.

Vem(s verklighet) ska man tro på?
Senast redigerad av ntfu 2008-11-28 kl. 09:19.
Citera
2008-11-28, 23:00
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntfu
Angående hur vardagen ser ut för en FL har jag nu hört väldigt olika.

Vissa verkar älska sitt jobb och påtalar gärna alla fördelar med jobbet (de som redan nämnts i tråden), medan andra verkar vara väldigt bittra och menar att alla måste jobba enormt mycket övertid (och då hela pass extra och inte bara någon extra timme hit eller dit), att facket 'gett bort' en av fyra semesterveckor till förmån för långsiktiga löneökningar, att man ständigt måste vara beredd på att åka in och arbeta på sina lediga dagar, att man får väldigt svårt att planera sin fritid för att arbetstiderna är så orgelbundna, att man inte har någon möjlighet att anpassa sitt schema för att få det att passa med familjeliv (som ev. barns tider på dagis), att arbetet är väldigt stressigt och man måste täcka upp för kollegor som är sjuka o s v.

Vem(s verklighet) ska man tro på?
Tro alltid på pessimisten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in