Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-29, 17:16
Medlem
Söker du via sverige så är det samma väntetid för alla här. Jag som klarade intervjun dvs sista fasen av testerna i April fick reda på att tidigast 2011 men troligen 2012 om man vill börja direkt på EPN. Dock KANSKE hösten 2010 om man vill börja på den nya utbildningsvägen som innebär tre terminer på Linköpings Universitet innan EPN.
Citera
2009-05-29, 21:46
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Processen88
Söker du via sverige så är det samma väntetid för alla här. Jag som klarade intervjun dvs sista fasen av testerna i April fick reda på att tidigast 2011 men troligen 2012 om man vill börja direkt på EPN. Dock KANSKE hösten 2010 om man vill börja på den nya utbildningsvägen som innebär tre terminer på Linköpings Universitet innan EPN.

märkligt att LFV och dess danska motsvarighet verkar resonera så annorlunda inför framtiden. LFV har satt strypkoppel på flygledarutbildningen av "konjunkturskäl", vilket med stor sannolikhet kommer att landa dom i samma sits de befann sig i för ett par år sedan (dvs de kommer plötsligt att upptäcka att de är underbemannade när konjunkturen vänder och måste börja tokrekrytera). liknar ju värsta kvartalskapitalismen...
Citera
2009-05-30, 09:10
Medlem
Grejen är väl att man utbildat en satans massa nya flygledare dom senaste åren och det börjar väl bli rätt mättat även om vi bortser från konjunkturen och den minskade trafiken. No point i att utbilda i en takt så man faktiskt blir övertaliga. Dels skulle det leda till flygledare utan jobb, eller tvång att gå ned i arbetstid, dessutom kostar en elev drygt 2 miljoner att utbilda, och med tanke på LFVs brakförlust i år är det kanske inte så konstigt att man drar ned på platserna en aning.
Citera
2009-05-30, 16:53
Medlem
Någon som vet hur ofta testerna äger rum, och om man alltid skriver dem i Malmö? Skickade in min ansökan för nästa två veckor sedan, och inte fått något svar än...
Citera
2009-05-30, 20:33
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlinburen
Grejen är väl att man utbildat en satans massa nya flygledare dom senaste åren och det börjar väl bli rätt mättat även om vi bortser från konjunkturen och den minskade trafiken. No point i att utbilda i en takt så man faktiskt blir övertaliga. Dels skulle det leda till flygledare utan jobb, eller tvång att gå ned i arbetstid, dessutom kostar en elev drygt 2 miljoner att utbilda, och med tanke på LFVs brakförlust i år är det kanske inte så konstigt att man drar ned på platserna en aning.

självklart resonerar LFV så. min fråga är varför dessa danska motsvarighet inte verkar resonera på samma sätt. recessionen är ju trots allt global...

när de, rekryteringsmässigt, bara har två lägen (full gas eller full broms) är det ju inte så konstigt att resultatet blir överskott (2 år efter högkonjunktur) eller underskott (två år efter lågkonjunktur).

klassiskt fall av kortsiktig planering som i det långa loppet i regel straffar sig.
Citera
2009-05-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
självklart resonerar LFV så. min fråga är varför dessa danska motsvarighet inte verkar resonera på samma sätt. recessionen är ju trots allt global...

när de, rekryteringsmässigt, bara har två lägen (full gas eller full broms) är det ju inte så konstigt att resultatet blir överskott (2 år efter högkonjunktur) eller underskott (två år efter lågkonjunktur).

klassiskt fall av kortsiktig planering som i det långa loppet i regel straffar sig.

Det verkar som att uppdelningen är lite annorlunda i danmark...

tex kollar man på vad naviairs uppdrag är

http://www.naviair.dk/English+07/Activities

Då verkar det vara mindre omfattande än luftfartsverkets.

Sen kan man fråga sig hur det kommer att påverka när danmark och sverige kommer att ha gemensam flygledning
Citera
2009-06-10, 00:47
Medlem
rapidshits avatar
Stämmer det verkligen att man får göra intagningstesterna mer än en gång i Norge och/eller Danmark? Men det är ändå EPN man kommer in på? Jag tänkt skicka in min ansökan nu i veckorna som kommer, men innan jag fått reda på detta får jag nog avvakta.
Citera
2009-06-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rapidshit
Stämmer det verkligen att man får göra intagningstesterna mer än en gång i Norge och/eller Danmark? Men det är ändå EPN man kommer in på? Jag tänkt skicka in min ansökan nu i veckorna som kommer, men innan jag fått reda på detta får jag nog avvakta.

Du får göra FEAST-testerna flera gånger i Sverige också, enbart att du bedöms på ett annat sätt och att du har en lägre chans att bli godkänd. Kontakta LFV för mer information om testerna och testerna i Norge/Danmark.

Nu har jag gått snart 2 veckor härnere i Tyskland, på den första fasen av tre stora faser, på EUROCONTROL's utbildning. Skolan som EUROCONTROL har kontrakt med här heter DFS Deutsche Flugsicherung, och ligger ungefär 2 mil utanför Frankfurt. Skolan är riktigt grym och lärarna håller en mycket hög standard, allt känns väldigt proffsigt.

Så min uppmaning till alla er som vill bli flygledare och som kan tänka sig att flytta utomlands och få en betydligt högre ingångslön och karriär, spana in EUROCONTROL's olika sektioner och sök er till någon av dem. Min slutstation blir som jag tidigare nämnt Maastricht, Holland.

http://www.eurocontrol.int

Lycka till alla som ska göra testerna!
Citera
2009-06-12, 20:14
Bannlyst
Intressant tråd. Läste bara de 20 första sidorna men får en uppfattning av att majoriteten här inne bara hittar på och inte har gjort testerna.
Citera
2009-06-13, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite
Intressant tråd. Läste bara de 20 första sidorna men får en uppfattning av att majoriteten här inne bara hittar på och inte har gjort testerna.

Varför det?
Jag har själv gjort och klarat testerna.
Citera
2009-06-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
Du får göra FEAST-testerna flera gånger i Sverige också, enbart att du bedöms på ett annat sätt och att du har en lägre chans att bli godkänd. Kontakta LFV för mer information om testerna och testerna i Norge/Danmark.

Nu har jag gått snart 2 veckor härnere i Tyskland, på den första fasen av tre stora faser, på EUROCONTROL's utbildning. Skolan som EUROCONTROL har kontrakt med här heter DFS Deutsche Flugsicherung, och ligger ungefär 2 mil utanför Frankfurt. Skolan är riktigt grym och lärarna håller en mycket hög standard, allt känns väldigt proffsigt.

Så min uppmaning till alla er som vill bli flygledare och som kan tänka sig att flytta utomlands och få en betydligt högre ingångslön och karriär, spana in EUROCONTROL's olika sektioner och sök er till någon av dem. Min slutstation blir som jag tidigare nämnt Maastricht, Holland.

http://www.eurocontrol.int

Lycka till alla som ska göra testerna!

Men då måste man väl kunna språket flytande i det aktuella landet?
Citera
2009-06-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stinken
Men då måste man väl kunna språket flytande i det aktuella landet?

Nej, det måste man inte. Jag talar bara svenska och engelska, och liiite spanska. Inte det minsta holländska. Så länge man klarar engelskan är det lugnt, även om det är meriterande att kunna flera språk. Fler krav än engelska finns det dock inte, som tur är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in