Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-21, 20:26
Medlem
Vilodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterson90
Jo, det finns såna inslag också, men det är inte direkt något man kan öva på och inte heller något det är avsett att man ska ha övat på innan. Testerna finns ju enbart där för att undersöka hur lämplig man är som flygledare och om man "lurar" testerna slår det oftast bara tillbaka på en själv när man inte fixar utbildningen...
OK. Men det gäller fortfarande att det bara är tillåtet att söka till utbildningen en gång?
Citera
2013-03-21, 20:34
Medlem
Självkart ner, då jag är 19, hehe!

F.ö är dem strikta på att man Verkligen måste ha VG i exempelvis Matte C? Även fast jag själv har läst G upp till Matte E?
Sen, kan man komma in på HP enbart om man då exempelvis inte har VG på Matte C / Eng B ???
Citera
2013-03-21, 20:36
Medlem
Jag tvivlar att ACR sänker sina åldersgränser, dessa brukar vara satta av en anledning.
Citera
2013-03-21, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenfond123
Åldersgränsen på 20 år hos ACR, är den strikt eller något som går att tänja på?

Den kan du nog inte tänja på. Hos LFV är den ju i princip 19 år, eftersom du måste ha fått ditt slutbetyg från gymnasiet..
Citera
2013-03-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilodag
OK. Men det gäller fortfarande att det bara är tillåtet att söka till utbildningen en gång?

Det stämmer bra! Detta av precis samma anledning, för att man inte ska göra ett bättre resultat på testerna än vad du sedan kan åstadkomma under utbildningen.
Citera
2013-03-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag tvivlar att ACR sänker sina åldersgränser, dessa brukar vara satta av en anledning.
Absolut! Men jag undrar varför dem skildrar sig ifrån LFV som har 19 år...
Citera
2013-03-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterson90
Det stämmer bra! Detta av precis samma anledning, för att man inte ska göra ett bättre resultat på testerna än vad du sedan kan åstadkomma under utbildningen.
OM man klarar testet, hur länge gäller det ?
Citera
2013-03-21, 20:48
Medlem
Citat:
Självkart ner, då jag är 19, hehe!

F.ö är dem strikta på att man Verkligen måste ha VG i exempelvis Matte C? Även fast jag själv har läst G upp till Matte E?
Sen, kan man komma in på HP enbart om man då exempelvis inte har VG på Matte C / Eng B ???

Tror som sagt inte att du kan få "dispens" hos ACR, men det är ju inget som hindrar dig från att fråga.

Om du bara läser på under behörighetskrav för de båda aktörerna så gäller följande (när det gäller matte/engelska):

Matte
LFV: Antingen VG i Matematik C eller G i både Matematik C och Matematik D
ACR: G i Matematik C

Svenska/engelska
LFV: VG i Engelska B samt Svenska B
ACR: VG i Engelska B samt Svenska B

Sen har LFV krav på godkända betyg i Samhällskunskap A, Naturkunskap A samt Religionskunskap A.

Angående din sista fråga:
Du kan komma in på programmet på Linköpings universitet med enbart HP, men eftersom du inte kan söka testerna utan ovanstående betyg kan du inte heller komma in på flygledarprofilen.
Citera
2013-03-21, 20:49
Medlem
Citat:
Absolut! Men jag undrar varför dem skildrar sig ifrån LFV som har 19 år...

Skriv till dem och fråga? Det är ingenting vi kan svara på här..
Citera
2013-03-21, 20:50
Medlem
Klarar du antagningen till ett bolag har du en utbildningsplats.

Giltligheten beror lite på, för NATS så måste du göra om allt ifall du gjort det med någon annan. Vet inte vad LFV och EC har för policy, dock kan det också vara så att ifall du inte klarar FEAST med en vill inte dom andra testa dig heller. NATS har som sagt inte detta utan du gör alltid om allt, vilket även gäller om du failar under antagningen och sedan söker igen (man tillåter upp till 3 försök).

Men det finns ingen etablerad standard och därmed ingen "giltlighet" på så sätt, du får heller inga intyg eller papper på att du tagit testet, eller något resultat utöver godkänt eller ej.
Citera
2013-03-21, 20:51
Medlem
Citat:
OM man klarar testet, hur länge gäller det ?
Jag vet faktiskt inte. Har hört talas om att det är två år, men det är inget jag kan garantera. Återigen, hör av dig till de ansvariga så kan de ge dig ett korrekt svar direkt.
Citera
2013-03-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Klarar du antagningen till ett bolag har du en utbildningsplats.

Giltligheten beror lite på, för NATS så måste du göra om allt ifall du gjort det med någon annan. Vet inte vad LFV och EC har för policy, dock kan det också vara så att ifall du inte klarar FEAST med en vill inte dom andra testa dig heller. NATS har som sagt inte detta utan du gör alltid om allt, vilket även gäller om du failar under antagningen och sedan söker igen (man tillåter upp till 3 försök).

Men det finns ingen etablerad standard och därmed ingen "giltlighet" på så sätt, du får heller inga intyg eller papper på att du tagit testet, eller något resultat utöver godkänt eller ej.

FEAST-testerna är gjorda så att de ska gälla över hela Eurocontrol om man klarar de på ett ställe. De behöver alltså inte göras om. Dock kan det vara problematiskt om man inte fixar testerna, att i så fall få chansen någon annanstans.

I Sverige (från LFV) får man ett dokument som kallas Lämplighetsintyg, där det står att du klarat testerna (inkl. medicinska samt blivit godkänd av Transportstyrelsen) som då bevisar att du får läsa på flygledarskolan. Det dokumentet är ett krav för att kunna söka till profilen Flygledning på programmet i Norrköping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in