Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-02, 17:05
Medlem
Gjorde ni SDM också? Eller DART är det väl numera, eller gjorde ni bara första delen?

När jag gjorde FEAST slogs jag av samma sak, SDM var dock roligt, men det kan också ha att göra meda tt vi gjorde nats hemgjorda tester först och dom var betydligt svårare än FEAST.
Citera
2012-10-03, 15:29
Medlem
Ser att det upprepade gånger står att det råder brist på flygledare. Bilden jag har är snarare den omvända. Eurocontrol har väl stängt till 2017? Radarn på Sturup läggs ner och flyttar till Kastrup osv. LFV consulting har visserligen en del intressanta projekt på gång utomlands, men de tillsätter nog lokala förmågor. Möjligen att den gamla skolans flygledare kommer få det svårt om/när Single European Sky går igång och kräver lite mer bredd än rent operationell flygledning. Men det dröjer säkert tio år till.

Läser på LiU för övrigt vilket är sådär. Upplägget känns inte helt genomtänkt och som konspiratoriskt lagd undrar man varför? Exjobbet efter EPN är direkt snurrigt men en förutsättning för att LiU ska få betalt för en kandidat gissar jag. Annars är kurserna lärorika och tillför säkert kunskap i en rätt trångsynt miljö bestående av primadonnor.

Min rekommendation för att klara testen är lite stressande dataspel och ha kolla på kompassrosen. Jag övade spacial förmåga genom bla MENSA testet vilket resulterade i att jag blev medlem
Citera
2012-10-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suragubben
Ser att det upprepade gånger står att det råder brist på flygledare. Bilden jag har är snarare den omvända. Eurocontrol har väl stängt till 2017? Radarn på Sturup läggs ner och flyttar till Kastrup osv. LFV consulting har visserligen en del intressanta projekt på gång utomlands, men de tillsätter nog lokala förmågor. Möjligen att den gamla skolans flygledare kommer få det svårt om/när Single European Sky går igång och kräver lite mer bredd än rent operationell flygledning. Men det dröjer säkert tio år till.

Läser på LiU för övrigt vilket är sådär. Upplägget känns inte helt genomtänkt och som konspiratoriskt lagd undrar man varför? Exjobbet efter EPN är direkt snurrigt men en förutsättning för att LiU ska få betalt för en kandidat gissar jag. Annars är kurserna lärorika och tillför säkert kunskap i en rätt trångsynt miljö bestående av primadonnor.

Min rekommendation för att klara testen är lite stressande dataspel och ha kolla på kompassrosen. Jag övade spacial förmåga genom bla MENSA testet vilket resulterade i att jag blev medlem

Överlag är jag övertygad om att det fortfarande är brist sett till hela systemet.

LFV ligger nog i balans (och snart över) då man ju nu börjat plocka in folk utan någon tanke på behovet, men det är ju lätt att göra när man inte garanterar jobb eller betalar utbildningen...

Både NATS och Eurocontrol har (eller i fallet NATS, hade) uppehåll, men NATS är nu desperata efter folk igen och saknar folk till sin nästa kurs (så dom testar så fort dom bara kan).

Eurocontrol kommer nog hålla stängt lite till men vänta så kommer dom nog också stå och skrika igen. Om det är nåt ANSPerna verkar vara usla på är det personalplanering och jag har inte sett några indikationer på att EC är något annorlunda. Och när man väl saknar folk får man panik då man inte vill tappa massa pengar pga underbemanning.
Citera
2012-10-06, 23:00
Medlem
nexss avatar
Vi får nog svar på frågan om brist och efterfrågan när den första klassen som gått Norrköping blir klara och ska ut och arbeta.
Citera
2012-10-07, 12:42
Medlem
Med avseende på Sverige, ja. Samtidigt tror jag som jag sa ovan att än så länge är det brist som går mot balans i Sverige, men snart kommer det bli överskott om man fortsätter att ta in utan hänsyn till behovet.
Citera
2012-10-10, 11:16
Medlem
Suragubben kommer nog att få det lite jobbigt när han kommer ut i verkligheten... Vi "primadonnor" har lite svårt med dom, som trots uppenbara attitydproblem, har lyckats ta sig in på utbildningen... Detta brukar rättas till under checkningen. Rätt många genom åren som fått en ganska kort karriär pga detta!
Lite ödmjukhet är aldrig fel och lite mer kunskap om ämnet du talar om hade varit önskvärt. Om du mot förmodan klarar dig genom en checkning och har jobbat ett tag så inser du vad det är vi håller på med och förstår att vi inte är några primadonner utan utför ett jobb med ansvar som få andra jobb kan mäta sig med. Vi gör detta 24/7 365 dagar om året med stort ansvarstänkande och yrkesstolthet. Det är inte trångsynthet utan en medveten konservatism som måste finnas för att bibehålla flygsäkerhet. Naiva pappersvändare med den ena brillianta ideen efter den andra är inte bra för långsiktig flygsäkerhet. Nytänkande ja, men det måste ske med måtta och ansvar. Många projekt kostar enorma summor och mantimmar men slutresultatet är ytterst tveksamt.

När det gäller brist eller ej så har Norge en ENORM brist, Tyskland ännu större brist och i de flesta länder i Europa och övriga världen saknas det mängder med flygledare. Det kommer inte Single European sky att förändra. Tro mig! Från tid till annan så blir det stundtals överskott (just nu i tex Danmark) men nya tankesätt (förflyttning på frivilligbasis) gör att man mer och mer kommer att kunna komma tillrätta med det.
Suragubben, ta dig en funderare på om du har rätt attityd, har du det så kommer du att möta en underbar arbetsplats med ansvarfulla och trevliga kollegor. Annars blir det nog ganska kallt...
Citera
2012-10-12, 20:41
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Med avseende på Sverige, ja. Samtidigt tror jag som jag sa ovan att än så länge är det brist som går mot balans i Sverige, men snart kommer det bli överskott om man fortsätter att ta in utan hänsyn till behovet.

Räcker nog med bara ett fåtal klasser på 30+ elever som det ligger på nu innan det är proppfullt tror jag tyvärr.. Men med konkurrensutsättningen är det inte mer än rimligt att LFV slipper stå för utbildning av elever som sedan kan jobba för en konkurrent, vilket troligtvis kommer innebära att LFV helt enkelt inte planerat att anställa alla i framtiden.
Citera
2012-10-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Räcker nog med bara ett fåtal klasser på 30+ elever som det ligger på nu innan det är proppfullt tror jag tyvärr.. Men med konkurrensutsättningen är det inte mer än rimligt att LFV slipper stå för utbildning av elever som sedan kan jobba för en konkurrent, vilket troligtvis kommer innebära att LFV helt enkelt inte planerat att anställa alla i framtiden.

Eller så kan LFV göra som många andra och bara anställa dom man vill ha, inte tvinga dom att läsa på högskola och skriva kontrakt som binder upp dom att jobba för LFV några år.

Både Eurocontrol och NATS gör det så varför inte LFV?
Citera
2012-10-14, 09:59
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Eller så kan LFV göra som många andra och bara anställa dom man vill ha, inte tvinga dom att läsa på högskola och skriva kontrakt som binder upp dom att jobba för LFV några år.

Både Eurocontrol och NATS gör det så varför inte LFV?

Har för mig att det finns ingen rättslig möjlighet för ett sådant kontrakt i Sverige, dvs det skulle vara helt tandlöst. Inte ens försvaret kan skriva sådana kontrakt för deras nya "soldater" de anställer.
Citera
2012-10-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Har för mig att det finns ingen rättslig möjlighet för ett sådant kontrakt i Sverige, dvs det skulle vara helt tandlöst. Inte ens försvaret kan skriva sådana kontrakt för deras nya "soldater" de anställer.

Varför ingen rättslig möjlighet? Det handlar ju inte om ett slavkontrakt det handlar om att säkerställa att ingen kan ta en väldigt dyr utbildning utan att betala tillbaka till företaget. Antingen via arbete eller i kontanter (du kan ju bryta kontraktet med NATS eller EC, men då får du också betala tillbaka...).

Det känns bara som att man borde agera för att stoppa trenden innan vi har hundratals arbetslösa flygledare utan erfarenhet, det vore tragiskt för yrket om det får gå den vägen...
Citera
2012-10-15, 15:06
Medlem
Hej alla!

Jag är väldigt intresserad av yrket flygledare, och det har inte gjort det bättre att plöja igenom denna tråden

Jag har dock ett par frågor, som främst gäller NATS.

På deras hemsida så står det "You’ll also have at least five GCSEs, or equivalent, at Grade C or above, including English and Maths." Jag undrar då hur mina svenska betyg översätts, eller om man måste plugga matte, engelska etc i UK för att få de betygen som krävs?

Det står också "Our training courses start in January/February, April/May, July/August and October/November every year." Innebär det att det inte finns någon sista dag för ansökning till respektive period, utan att man kan söka när som och sen sker uttagningarna löpande?

Tack på förhand!
Citera
2012-10-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonA
Hej alla!

Jag är väldigt intresserad av yrket flygledare, och det har inte gjort det bättre att plöja igenom denna tråden

Jag har dock ett par frågor, som främst gäller NATS.

På deras hemsida så står det "You’ll also have at least five GCSEs, or equivalent, at Grade C or above, including English and Maths." Jag undrar då hur mina svenska betyg översätts, eller om man måste plugga matte, engelska etc i UK för att få de betygen som krävs?

Det står också "Our training courses start in January/February, April/May, July/August and October/November every year." Innebär det att det inte finns någon sista dag för ansökning till respektive period, utan att man kan söka när som och sen sker uttagningarna löpande?

Tack på förhand!

Som jag tolkat det räcker det med godkända gymnasiebetyg i motsvarande kurser, men det du behöver göra är att maila HR och lsita dina betyg och så får dom kolla i en pärm eller motsvarande om det räcker. Ifall du blir antagen kommer du behöva skicka en vidimerad kopia på ditt slutbetyg men det behövs alltså inte i början (åtmistone gjorde det inte det för mgi).

Det är korrekt, man testar löpande efter behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in