Citat:
Ursprungligen postat av
yeha12
Satt och tänkte på en sak gällande flygledare. Hur jobbar ni på mindre flygplatser, speciellt om nätterna när det knappt landar någon eller befinner sig i luftområdet?
Finns det tid för att surfa eller fikar man bara till någon kontaktar en?
Nu jobbar jag förvisso på en ganska stor flygplats men även vi får en del dötid under nätterna. Jag själv brukar ha med mig en bok att läsa, man kan surfa så länge det är helt dött på frekvensen men då måste det göras med jobbdatorn (inga sändare i operationella områden så mobilinternet går bort) så jag själv brukar inte orka. Annars kan man också skaffa sig lite bra mobilappar som går att köra i flightmode och spela dom. Andra kollegor jag har kan sitta och göra pappersarbete eller syssla med småsaker i dötiden. Har hört rykten om en flygledare på en annan flygplats häromkring som brukade sticka sig igenom sina nattskift t.ex.
Sen är det också värt att säga att åtminstone här har vi även andra uppgifter under natten, vi gör väderobservationer och svarar i telefon och liknande vilket vi inte gör under dagtid. Baserat på dom flygledare jag har pratat med som jobbar på mindre ställen så verkar det som man försöker fylla upp tiden med andra uppgifter. Det är ju väldigt dyrt med flygledare ifrån början så man vill helst inte att vi sitter utan att göra något på arbetstid mer än nödvändigt.