Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-08-15, 09:17
Medlem
nexss avatar
Det var ett tag sen någon skrev i denna tråden! ACRs elever kommer ut nån gång i oktober till sina tjänsteställen. Ska bli intressant o se hur deras utbildning blev jämfört med EPN.
Citera
2014-08-15, 16:03
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Det var ett tag sen någon skrev i denna tråden! ACRs elever kommer ut nån gång i oktober till sina tjänsteställen. Ska bli intressant o se hur deras utbildning blev jämfört med EPN.
Jag har nog missförstått detta. Hur ansökte man till ACR? När jag gick in på deras hemsida så erbjöd de endast jobb åt flygledare, ingen utbildning... Men då hade jag helt fel. Någon som kan gissa på när (om) nästa ansökningsfas skulle kunna ta fart?

Jag ska för övrigt fortsätta med ansökningarna till både NATS och Eurocontrol, trots att jag förmodligen inte har en chans där. Särskilt inte mot de som har engelska som native language!
Citera
2014-08-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Jag har nog missförstått detta. Hur ansökte man till ACR? När jag gick in på deras hemsida så erbjöd de endast jobb åt flygledare, ingen utbildning... Men då hade jag helt fel. Någon som kan gissa på när (om) nästa ansökningsfas skulle kunna ta fart?

Jag ska för övrigt fortsätta med ansökningarna till både NATS och Eurocontrol, trots att jag förmodligen inte har en chans där. Särskilt inte mot de som har engelska som native language!

Finns gott om utlänningar som jobbar för NATS, plus att din engelska kommer utvecklas fort om du börjar bo här. Med andra ord hade jag inte oroat mig.
Citera
2014-08-19, 15:48
Medlem
Har blivit ombedd av Eurocontrol att skicka in papper på att jag klarar alla visuella (syn) tester. Ringde ill S:t Eriks ögonsjukhus då jag gjort dessa tester förut, men enligt dem krävs det en remiss från läkare. Är det någon som vet något annat sätt, eller måste jag ringa husläkare och be dem skriva en remiss, något som kan ta väldigt lång tid :/

Tack!
Citera
2014-08-19, 16:00
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierrelu
Har blivit ombedd av Eurocontrol att skicka in papper på att jag klarar alla visuella (syn) tester. Ringde ill S:t Eriks ögonsjukhus då jag gjort dessa tester förut, men enligt dem krävs det en remiss från läkare. Är det någon som vet något annat sätt, eller måste jag ringa husläkare och be dem skriva en remiss, något som kan ta väldigt lång tid :/

Tack!
Är det sant?

Även jag ska skicka in detta. Jag ringde optikern som sa att de kunde göra testet på plats, så vitt jag förstod. Tror INTE man behöver en remiss för denna kontrollen. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2014-08-19, 22:25
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierrelu

Tack!

Jag kunde göra dom på synsam och gratis dessutom då jag var linskund där på den tiden. Så dom vet inte vad dom talar om.
Citera
2014-08-31, 10:27
Medlem
Timpsiiis avatar
Failade NATS onlinetest nyss, även fast jag tyckte att det gick väldigt bra... Där rök den chansen. Får satsa på Eurocontrol istället då, även fast chanserna är än mindre där. Suck!
Citera
2014-08-31, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Failade NATS onlinetest nyss, även fast jag tyckte att det gick väldigt bra... Där rök den chansen. Får satsa på Eurocontrol istället då, även fast chanserna är än mindre där. Suck!

Det var synd, ge inte upp bara. Jag hade kursare som behövde max tillåtna tre försök till NATS för att komma in.
Citera
2014-09-14, 18:55
Medlem
Är det endast 2.5 års utbildning? Och hur fungerar testerna, gör man de efter utbildningen? Lite surt om man misslyckas och bara får ett försök isåfall.
Citera
2014-09-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alibaba247
Är det endast 2.5 års utbildning? Och hur fungerar testerna, gör man de efter utbildningen? Lite surt om man misslyckas och bara får ett försök isåfall.

Det beror på vilken väg du går.

Jag själv som är i utlandet hade 16 månader ifrån första dagen tills jag jobbade solo, men jag har inte läst någon högskola och logistik.

Man måste göra testerna för att bli antagen till flygledarutbildningen, klarar du inte testerna kommer du inte in.
Citera
2014-09-30, 09:28
Medlem
Satt och tänkte på en sak gällande flygledare. Hur jobbar ni på mindre flygplatser, speciellt om nätterna när det knappt landar någon eller befinner sig i luftområdet?
Finns det tid för att surfa eller fikar man bara till någon kontaktar en?
Citera
2014-09-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeha12
Satt och tänkte på en sak gällande flygledare. Hur jobbar ni på mindre flygplatser, speciellt om nätterna när det knappt landar någon eller befinner sig i luftområdet?
Finns det tid för att surfa eller fikar man bara till någon kontaktar en?

Nu jobbar jag förvisso på en ganska stor flygplats men även vi får en del dötid under nätterna. Jag själv brukar ha med mig en bok att läsa, man kan surfa så länge det är helt dött på frekvensen men då måste det göras med jobbdatorn (inga sändare i operationella områden så mobilinternet går bort) så jag själv brukar inte orka. Annars kan man också skaffa sig lite bra mobilappar som går att köra i flightmode och spela dom. Andra kollegor jag har kan sitta och göra pappersarbete eller syssla med småsaker i dötiden. Har hört rykten om en flygledare på en annan flygplats häromkring som brukade sticka sig igenom sina nattskift t.ex.

Sen är det också värt att säga att åtminstone här har vi även andra uppgifter under natten, vi gör väderobservationer och svarar i telefon och liknande vilket vi inte gör under dagtid. Baserat på dom flygledare jag har pratat med som jobbar på mindre ställen så verkar det som man försöker fylla upp tiden med andra uppgifter. Det är ju väldigt dyrt med flygledare ifrån början så man vill helst inte att vi sitter utan att göra något på arbetstid mer än nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in