Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-10-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasnoname
Suragubben kommer nog att få det lite jobbigt när han kommer ut i verkligheten... Vi "primadonnor" har lite svårt med dom, som trots uppenbara attitydproblem, har lyckats ta sig in på utbildningen... Detta brukar rättas till under checkningen. Rätt många genom åren som fått en ganska kort karriär pga detta!
Lite ödmjukhet är aldrig fel och lite mer kunskap om ämnet du talar om hade varit önskvärt. Om du mot förmodan klarar dig genom en checkning och har jobbat ett tag så inser du vad det är vi håller på med och förstår att vi inte är några primadonner utan utför ett jobb med ansvar som få andra jobb kan mäta sig med. Vi gör detta 24/7 365 dagar om året med stort ansvarstänkande och yrkesstolthet. Det är inte trångsynthet utan en medveten konservatism som måste finnas för att bibehålla flygsäkerhet. Naiva pappersvändare med den ena brillianta ideen efter den andra är inte bra för långsiktig flygsäkerhet. Nytänkande ja, men det måste ske med måtta och ansvar. Många projekt kostar enorma summor och mantimmar men slutresultatet är ytterst tveksamt.

Suragubben, ta dig en funderare på om du har rätt attityd, har du det så kommer du att möta en underbar arbetsplats med ansvarfulla och trevliga kollegor. Annars blir det nog ganska kallt...

Du låter lite arg tycker jag. Öm tå? Trodde det var jag som hade problem med attityden. Annars ber jag om ursäkt för att smileyn misstolkades.

Jag läser till flygledare så det borde väl det signalera att jag inte har all kunskap , men det är den jag söker Det betyder väl inte att jag måste tycka allt är toppen? Sunt ifrågasättande tillhör väl Flashback? Kombinationen av en statlig arbetsgivare och starkt fack brukar inte vara tecken på progressivitet och nytänkande. Att baka in EPN i ett kandidatprogram är klokt, med genomförandet är tvekamt. Flygledare behöver lyfta blicken. Att envisas med papperstrippar saknar jag ord för, särskilt med tanke på automatiering eller plan med ADS-B som kan göra en flygledare arbetslös. Gällande verkligheten så har jag befunnit mig där ett tag, tackar som frågar och önskar dig en bättre utveckling än du önskade mig.
Citera
2012-10-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suragubben
Du låter lite arg tycker jag. Öm tå? Trodde det var jag som hade problem med attityden. Annars ber jag om ursäkt för att smileyn misstolkades.

Jag läser till flygledare så det borde väl det signalera att jag inte har all kunskap , men det är den jag söker Det betyder väl inte att jag måste tycka allt är toppen? Sunt ifrågasättande tillhör väl Flashback? Kombinationen av en statlig arbetsgivare och starkt fack brukar inte vara tecken på progressivitet och nytänkande. Att baka in EPN i ett kandidatprogram är klokt, med genomförandet är tvekamt. Flygledare behöver lyfta blicken. Att envisas med papperstrippar saknar jag ord för, särskilt med tanke på automatiering eller plan med ADS-B som kan göra en flygledare arbetslös. Gällande verkligheten så har jag befunnit mig där ett tag, tackar som frågar och önskar dig en bättre utveckling än du önskade mig.

Den där meningen ensam styrker enligt mig Hasnonames post väldigt bra, när lyfte du själv senast blicken? Hur mycket tid har du lagt på studiebesök och diskussion med aktiva flygledare?
Citera
2012-10-16, 12:13
Medlem
spyder123s avatar
Kan ge två tips på fas 2 i simulatordelen:

* Du kan ha textrutan, där du skriver in summan av de två senaste talen, öppen så att du kan anteckna det senaste numret.

* Jag använde handen mot datorskärmen för att mäta riktningar, tyckte det var självklart att man skulle göra så men till min förvåning var det bara jag. Funkade väldigt bra.

I övrigt så var testet lite simplare än fas 1 enligt mig, men visst fick man några konflikter. Ett tag där var det så fullt av plan att jag knappt kunde urskilja texten.
Citera
2012-10-16, 15:12
Medlem
spyder123s avatar
Nu när jag har dator kan jag komplettera mitt inlägg ovan. Tänkte bara fråga, hur många konflikter hamnade ni i? Själv blev det kanske runt 4 kontflikter, vilket inte kändes helt ok i efterhand.

Just det, en annan grej som gjorde mig sjukt irriterad under testet:

I DART så ska man alltså leda ett par flygplan genom punkter. Om man missar den punkten så blir man "resettad", det vill säga att man hoppar direkt till kontrollpunkten och får välja riktning därifrån. Detta är naturligtvis inte bra.

I runt två fall av gångerna så blev jag resettad helt utan anledning! Mitt plan var påväg mot kontrollpunkten i riktning 090 grader, alt. 300. Såg helt perfekt ut och hade full koll. Men plötsligt hoppade planet till och den blev resettad. Nu hoppas jag att detta inte räknas med eller nåt, men det vore grymt irriterande om så vore fallet då jag utan problem hade nått punkten utan att bli resettad.

Något annat jag störde mig på var att den varnade för att man skulle missa kontrollpunkten ibland, när det egentligen var så att man medvetet svängde för att nå den åt det andra hållet eftersom nästa punkt var åt det hållet, eller att det var ett plan på samma höjd om en.
Senast redigerad av spyder123 2012-10-16 kl. 15:14.
Citera
2012-10-16, 22:54
Medlem
Det där är itne alltför olikt IRL egentligen.

Du måste möta vissa nivåer och punkter, för annars riskerar folk att dö (för att ta det simpelt).

Ifall du gör något datorn inte förstår (den kan inte veta vad du vill göra om 2 minuter) som kan vara farligt ifall du inte ändrar det nuvarende, kommer den varna, datorsystemen är inte tankeläsare. Mängden felaktiga varningar är mycket mycket större än mängden korrekta varningar. Även i moderna säkerhetssystem.
Citera
2012-10-17, 08:55
Medlem
Citat:
Du låter lite arg tycker jag. Öm tå?
Lite. Nej.

Citat:
Annars ber jag om ursäkt för att smileyn misstolkades.
Ursäkt godtagen.
Citat:
så det borde väl det signalera att jag inte har all kunskap ,
Ja det är uppenbart!
Citat:
Kombinationen av en statlig arbetsgivare och starkt fack brukar inte vara tecken på progressivitet och nytänkande.
För mig är det bra. Om du skulle klara dig igenom utbildningen så ska du se att det finns mycket progressivitet och nytänkande men också en stor vilja att bevaka våra intressen. Det ena behöver inte utesluta det andra! LFV idag är inte vad LFV var för 10 år sedan. I en bransch där säkerhet är det allra viktigaste kan man inte vara "progressiv och nytänkande" hela tiden. Det måste vara flygsäkerhet 24/7 365 dagar om året. Det inser inte alltid de som är "progressiva och nytänkande", läs ingenjörer och tekniker. Det handlar inte om oro för det egna jobbets vara eller icke vara.
Citat:
Att baka in EPN i ett kandidatprogram är klokt, med genomförandet är tvekamt.
Nej. Ja. Det är rörande att du tror att det är bra men du kommer att inse att det är ett skapat behov där vår käre GD har lite för stora intressen i Linköping...
Citat:
Flygledare behöver lyfta blicken. Att envisas med papperstrippar saknar jag ord för,
Denna mening fick mig att nästan avstå från att besvara ditt inlägg!!! Det är så dumt att det inte går att bemöta!
Citat:
Gällande verkligheten så har jag befunnit mig där ett tag, tackar som frågar och önskar dig en bättre utveckling än du önskade mig.
Jag kan också önska dig en god utveckling men det kräver att du visar lite mer ödmjukhet och inte, likt en trulig tonåring, klampar in och tror att du vet och kan allt. Du vet inget och använder lösryckta halvsanningar som argument. Med ödmjukhet för en yrkesgrupp som du vill tillhöra så kommer du garanterat längre. En yrkesgrupp som sysslar med flygsäkerhet och service 24/7 365 dagar om året och inte alltid kan tillåta sig att vara "probressvia och nytänkande"! Det kommer du också att inse om du kommer så långt!
Citera
2012-10-17, 09:27
Medlem
nexss avatar
Citat:
Att envisas med papperstrippar saknar jag ord för, särskilt med tanke på automatiering eller plan med ADS-B som kan göra en flygledare arbetslös.

Vill inte göra detta till någon flame-bandwagon men måste hålla med föregående talare att just detta påstående du gjort bygger enbart på brist på erfarenhet.. det finns ett antal anledningar till att man har kvar papperstrippar i torn och TMC och jag kan inte se att det kommer förändras inom det närmsta..

Elektroniska strippar fungerar endast i väldigt strikta miljöer där med mesta är reglerat, både vad gäller vilken information du skriver ner, samt vilka instruktioner du ger. Sitter du på Stockholm ATCC gör du inte mycket (i princip inget) "ovanligt" och tillåter inte heller planen du leder att göra det, därav fungerar det. Hamnar vi nere hos de "riktiga" flygledarna ( ) så behövs pappret.
Citera
2012-10-17, 11:30
Medlem
Eppleciders avatar
Ingen som har en idé om hur det ser ut i Amerikat med utbildningar/arbetsmarknad? Verkar ju på tråden att Europa är rätt dött för tillfället.
Citera
2012-10-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Hamnar vi nere hos de "riktiga" flygledarna ( ) så behövs pappret.
Blanda in lite fallskärmshoppare, ballonger, segelflygplan och modellflygare samtidigt så kan fritext vara befriande...
Citera
2012-10-17, 13:39
Medlem
Halloj,
Jag siktar på att ansöka till flygledar utbildningen efter gymnasiet, tredje året nu. Vad jag förstått så går det inte att förbereda sig inför proven, antingen har man det eller så har man det inte. Rätta mig gärna om jag har fel!

Men låt oss säga att jag skulle komma in och att jag genomför hela utbildningen. Många verkar skriva att yrkets arbetsförhållandena respektive lön är väldigt dålig i Sverige (läst om kortare h/veckan och cirka 50% högre löner) jämfört med utomlands så hur fungerar det att söka sig utåt? Gäller det att ringa upp olika flygplatser och fråga om en jobb intervju? Är det lätt att ta sig utanför Sverige och arbeta i ett annat land med tanke på språk etc, låt säga man söker sig till en flygplats i Tjeckien, räcker då engelskan eller måste man lära sig språket med? Hur är det med Amerika eller Australien som bägge är svåra att komma att bo/jobba i, släpper dom villigt in om dom är i behov av flygledare?

Tacksam för svar, skriv gärna så tydligt och detaljerat som möjligt och inte bara ett kort flummigt svar!
Citera
2012-10-17, 15:19
Medlem
@CalleBalleNalle

Blir lite kortfattat ändå för det är så otroligt långt att dra alla detaljer.

DU behöver normalt sett alltid kunna de tlokala språket, det finns några enstaka undantag (såsom att Tyskarna vid några tillfällen har sökt områdesflygledare för höghöjdssektorer som bara behövde kunna engelska, och eurocontrol är också ett undantag som ligger i Holland men bara kräver engelska). Normalt måste du alltså alltid kunna det lokala språket flytande.

USA har ett helt egent licenseringssystem och annorlunda procedurer från övriga världen, normalt är alltså inte en licens i USA giltlig i Europa och vice versa. Dessutom har det vart så att FAA bara tar amerikanska medborgare då man är en myndighetsorganisation och därmed enbart ska anställa amerikaner (är dock inte 100 på om det fortfarande stämmer). Finns en del andra skillnader men dom där två brukar i sig vara nog för att folk inte ska söka dit så fråga om du vill veta mera.

Det funkar i princip aldrig så att man ringe rupp en flygplats, flygledning bedrivs av ANSPer (Air Navigation Service Provider, ANSP) som kontrakteras antingen av flygplatserna eller regleras av luftfartsmyndigheterna (för områdeskontroll).

Varje ANSP ansvarar sen för att ha personal, dom stora tränar denna själva (LFV; Eurocontrol, NATS, Avinor, Skyguide, etc) men det finns också ett fåtal privata skolor som kan träna dig till en studentlicens. Detta är svindyrt och väldigt osäkert för jobb, dom privata företag som finns kvar och inte har egen träning tar normalt antingen sina flygledarassistenter och tränar upp (och betalar då deras träning) eller fyller posterna med folk som flyttar ifrån dom stora organisationerna.

Med andra ord är det enda säkra sättet att bli flygledare att söka till en ANSP (såsom LFV, fast dessa garanterar nog snart inte jobb längre så då är NATS eller Eurocontrol antagligen bättre) och bli antagen dit och sen klara den utbildningen.

Sen kan det ju också vara värt att säga att du ska inte planera ditt liv runt detta. Som exempel tar NATS in ca 3% av ursprungssökanden till skolan, 33% åker ut där, av dom som sen blir kvar kommer ytterliggare ungefär 33% aldrig validera. Så till slut har du ca 1% av ursprungssökanden som faktiskt blir aktiva flygledare, det är inte ett yrke som många klarar av så enkelt är det bara.

Angående pappersstrippar så tycker jag nästan tvärtom, i en tornmiljö går elektroniska strippar bra för det är ganska förutsägbart (Jag har sett systemen på både Heathrow och Stansted och dom är väldigt bra) men i en områdesmiljö är det rätt kasst. Möjligtvis för approach kan det funka hyfsat, men för TMA eller områdesflygledning är pappersstrippar jäkligt bra. Jag har suttit i en lång diskussion nyligen om elektroniska system för områdesflygledning och jag är hittills inte övertygad om varför dom ska vara bättre. Min enda reservation är att jag inte sett systemet på Maastricht som ryktet säger funkar bra, men det är optimerat för höghöjdsflygledning. För TMAn tror jag fortfarande papper är det bästa.

Intuitivt förstår jag varför man tycker att papper måste vara kasst, men ju mer man lrä sig om det och ju mer man använder det desto bättre och smidigare känns det. Med elektroniska system har dock min upplevelse varit tvärtom, ju mer jag lär och tittar om dom desto sämre tycker jag dom verkar...
Senast redigerad av Hefaiston 2012-10-17 kl. 15:22.
Citera
2012-10-21, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Blanda in lite fallskärmshoppare, ballonger, segelflygplan och modellflygare samtidigt så kan fritext vara befriande...

Fritext funkar även på elektroniska strippar beroende på system.

Systemet som finns i Helsingfors och på Arlanda klarar iaf av det

http://www.saabgroup.com/en/Civil-security/Air-Transportation-and-Airport-Security/Air-Traffic-Management-Solutions/e-Strip/

"e-Strip supports any actions that can be performed with paper strips, such as free
movement, transferring and jotting down notes. "
Senast redigerad av m99 2012-10-21 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in