2020-09-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiss-kissare
Jag har läst haverirapporten och det var ju en del anmärkningar milt sagt. Visst måste väl fallskärmsklubben vara pressade ekonomiskt då de ju "godkänner" dessa flygningar som bryter mot regelverket?
Flygansvarig på klubben borde riskera kåken?
De har ju ofta passerat flera gränser och töjt på reglerna tydligen men denna gången gick det åt pipan med ett tragiskt slut.
Jag funderar över; hur många personer med skapligt goda insikter i den svenska fallskärmsverksamheten är det som under åren närmast före denna tragiska krasch förgäves har försökt att kritisera bristande säkerhet? Och istället kanske "bemötts" med att bli uteslutna, att bli kallade "olyckskorpar", "rättshavererade" o.s.v. ??
Inte kan väl ändå kraschen ha kommit som en total "blixt från himlen"??!! Eller?
Citera
2020-09-10, 11:49
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.svd.se/tydligare-regler-hade-raddat-liv

Måste fråga om en annan sak i den artikeln (blottar min okunskap nu, men det kan inte hjälpas):

Om ett plan stallar (tippar bakåt och ställer sig uppåt), försvinner lyftkraften och planet svänger av i den riktning som propellern snurrar, så kallad wash-effect.

Inte måste väl planet "tippa bakåt och ställa sig uppåt" - det kan väl börja falla i vilket läge som helst - förslagsvis horisontalt - om det flyger för långsamt, och ej längre har bärande luft under vingarna?
Citera
2020-09-10, 11:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Nja, men ju högre hastighet desto svårare att göra ett bra uthopp. Vissa piloter har mycket bättre känsla för att balansera det där än andra. En grön pilot bör såklart se till att ha större marginaler än någon som flugit varje dag sen nån gång på 70-talet.

Det låter spontant, som att detta är en avancerad form av flygning. Men ändå görs dessa uppdrag, verkar det, ofta av relativt oerfarna piloter, som inte ens har tillräckligt med flygtimmar för att få börja utbildningen till trafikpilot? Hur kan det komma sig - dessa ansvarar ju också för människor? Vore det inte rimligare, att gröna piloter fick skaffa sig erfarenhet först genom att flyga frakt?
Citera
2020-09-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Måste fråga om en annan sak i den artikeln (blottar min okunskap nu, men det kan inte hjälpas):

Om ett plan stallar (tippar bakåt och ställer sig uppåt), försvinner lyftkraften och planet svänger av i den riktning som propellern snurrar, så kallad wash-effect.

Inte måste väl planet "tippa bakåt och ställa sig uppåt" - det kan väl börja falla i vilket läge som helst - förslagsvis horisontalt - om det flyger för långsamt, och ej längre har bärande luft under vingarna?
Finns krascher, där t.ex. vänster vinge har börjat stalla först. Då piloten använt skevroder för att häva en tippning åt vänster, vingen gått i stall - SAMT ett högt motorpådrag (prop wash som träffar fenan assymetriskt) bidragit till en vidare vänsterroll och ev. en Spinn!!
Hände nåt liknande, på barkarby flygplats i järfälla, i sept. 1997.
Citera
2020-09-10, 12:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Finns krascher, där t.ex. vänster vinge har börjat stalla först. Då piloten använt skevroder för att häva en tippning åt vänster, vingen gått i stall - SAMT ett högt motorpådrag (prop wash som träffar fenan assymetriskt) bidragit till en vidare vänsterroll och ev. en Spinn!!
Hände nåt liknande, på barkarby flygplats i järfälla, i sept. 1997.

Ja, jag menar att dom i artikeln definierar begreppet "stall" alltför kategoriskt.
Citera
2020-09-10, 12:54
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja, jag menar att dom i artikeln definierar begreppet "stall" alltför kategoriskt.

Lite läsnyttigt för dig:
https://www.skybrary.aero/index.php/Stall
Citera
2020-09-10, 13:00
Medlem
Fullständigt psykotiskt oerfaren pilot. Man bör inte flyga i tjänst med under 1000 timmar erfarenhet.
Citera
2020-09-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Fullständigt psykotiskt oerfaren pilot. Man bör inte flyga i tjänst med under 1000 timmar erfarenhet.

Som man kunde befara så vimlar just nu denna tråd av fullkomligt befängda kommentarer av folk som uppenbarligen inte har den blekaste aning om vad dom talar om. Denna citerade är ett exempel på det. Krav på 1000 timmar?? Man tar sig för pannan. Hur många trafikpiloter har 1000 timmar innan dom börjar flyga pax? Haha, grattis till flygpriserna med dom kraven. Ska man flyga tusen timmar innan man kan börja jobba så kostar bara flygtimmarna - som hobbyflygning ?? - minst 1-2 miljoner...
Jag har under ett långt liv (jag är 76) med massor av flyg i brandflyg, hemvärn, resor i tjänsten etc etc skrapat ihop 1400 timmar som en av de värsta (om inte den värsta) oldtimern i min klubb. Man får hoppas att trådens idioter inte blir placerade bakom nåt skrivbord på Transportstyrelsen...

Jag befarade att denna tråd skulle spåra ur, och det har uppenbarligen skett. Jag är glad att man inte behöver läsa eländet mera.
Citera
2020-09-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnricoP
Som man kunde befara så vimlar just nu denna tråd av fullkomligt befängda kommentarer av folk som uppenbarligen inte har den blekaste aning om vad dom talar om. Denna citerade är ett exempel på det. Krav på 1000 timmar?? Man tar sig för pannan. Hur många trafikpiloter har 1000 timmar innan dom börjar flyga pax? Haha, grattis till flygpriserna med dom kraven. Ska man flyga tusen timmar innan man kan börja jobba så kostar bara flygtimmarna - som hobbyflygning ?? - minst 1-2 miljoner...
Jag har under ett långt liv (jag är 76) med massor av flyg i brandflyg, hemvärn, resor i tjänsten etc etc skrapat ihop 1400 timmar som en av de värsta (om inte den värsta) oldtimern i min klubb. Man får hoppas att trådens idioter inte blir placerade bakom nåt skrivbord på Transportstyrelsen...

Jag befarade att denna tråd skulle spåra ur, och det har uppenbarligen skett. Jag är glad att man inte behöver läsa eländet mera.

Inga alls, för dom ska ha 1500 nämligen.

Hur som helst, vi har en pilot som är utbildad över 10 år. Flyger extremt sällan under dessa tio år. Tar ett jobb som PIC. Det är ett totalt vansinne.
Senast redigerad av DrKrispo 2020-09-10 kl. 13:31.
Citera
2020-09-10, 13:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Hur som helst, vi har en pilot som är utbildad över 10 år. Flyger extremt sällan under dessa tio år. Tar ett jobb som PIC. Det är ett totalt vansinne.
1.500 timmar gäller i USA
Citera
2020-09-10, 13:56
Medlem
Citat:

Dessa stollerier ovan Ume vore väl bra om de
blev granskade av det Svenska flygsportförbundet , också??
Dess disciplinkommitee tänker jag nu i första hand på. Det borde föreligga tonvis med Culpa, inom den berörda klubben.
Citera
2020-09-10, 13:59
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

Nej, planet tippar inte bakåt. Det som händer är att vingens anfallsvinkel blir för stor, så att luftflödet släpper från vingen och den slutar flyga. Det kan hända i vilken fart och i vilket flygläge som helst, men oftast händer det ju i låga farter. Om man inte sänker nosen för att få flygfart, eller om man stallar i sväng (då vingarna ju har olika hastigheter genom luften och en stallar före den andra) så går planet i spinn, ett slags autorotation som hävs genom att sänka nosen och ge motsatt sidroder. Men om man hamnar i moln kanske man inte ens vet åt vilket håll planet spinner, än mindre vad som är upp eller ned. Det var det som hände i det här fallet. Ett baktungt plan kan dessutom vara svårt eller omöjligt att få ur en spinn, eftersom det inte går att få ner nosen tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in