Citat:
Ursprungligen postat av
VD-Leif
Jag vet att ni har diskuterat servicebulletinen från 2018 angående vingarna, men har ni tittat på denna från 2016 angående materialutnötning horisontella stabilisatorns infästning? Tydligen behövde området förstärkas och enligt alla uppgifter så var ju flygplanet uppdaterat enligt konstens alla regler, så denna förstärkning bör ju ha genomförts, men frågan blir ju då, har denna konstruktion problem med hållfastheten, och är Umeåkraschen ett resultat att en ny svaghet har uppdagats?
https://www.mahindraaerospace.com/mapl-pdf/SB-GA8-2016-163_1.pdf
Det kan nog ingen här svara på, men om producenten är någotsånär seriös, så kommer nog de att medverka i analysen ( det gör nästan alla etablerade producenter, oavsett bransch och produkt.... ).
Men långt innan man tittar på konstruktions-svagheter, kommer man att försöka återskapa planets resa, och studera möjliga anomalier i driften i detta fall. Det finns tydliga begränsningar i vad planet tål/kan utsättas för, och det kommer självklart först ( det är självklart specade data). Jag tror att jag läst att en representant för producenten kommer att närvara från början av utredningen, men är inte ett dugg bekymrad över den biten, de vill såklart ha snabba svar, om det var flygning utanför spec. eller ev. någonting som felade inom specen. Det påverkar ju dessutom deras kunder, iaf. i Sverige, som har flygförbud i nuläget ( vad jag förstått?).
Din fråga är relevant, men kommer lite längre ner på listan....