2019-07-23, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VD-Leif
Jag vet att ni har diskuterat servicebulletinen från 2018 angående vingarna, men har ni tittat på denna från 2016 angående materialutnötning horisontella stabilisatorns infästning? Tydligen behövde området förstärkas och enligt alla uppgifter så var ju flygplanet uppdaterat enligt konstens alla regler, så denna förstärkning bör ju ha genomförts, men frågan blir ju då, har denna konstruktion problem med hållfastheten, och är Umeåkraschen ett resultat att en ny svaghet har uppdagats?

https://www.mahindraaerospace.com/mapl-pdf/SB-GA8-2016-163_1.pdf

Det kan nog ingen här svara på, men om producenten är någotsånär seriös, så kommer nog de att medverka i analysen ( det gör nästan alla etablerade producenter, oavsett bransch och produkt.... ).

Men långt innan man tittar på konstruktions-svagheter, kommer man att försöka återskapa planets resa, och studera möjliga anomalier i driften i detta fall. Det finns tydliga begränsningar i vad planet tål/kan utsättas för, och det kommer självklart först ( det är självklart specade data). Jag tror att jag läst att en representant för producenten kommer att närvara från början av utredningen, men är inte ett dugg bekymrad över den biten, de vill såklart ha snabba svar, om det var flygning utanför spec. eller ev. någonting som felade inom specen. Det påverkar ju dessutom deras kunder, iaf. i Sverige, som har flygförbud i nuläget ( vad jag förstått?).

Din fråga är relevant, men kommer lite längre ner på listan....
Senast redigerad av Whyback 2019-07-23 kl. 02:08.
Citera
2019-07-23, 02:20
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra

Denna länk? Måste vara höger

Länken funkar inte.

https://postimg.cc/gallery/3681vffnk/

Ga-8 på bild. Titta långt in på höjdrodret, den ”fliken” som sticker ut. Sitter på höger höjdroder på alla bilder jag sett.
Är det säkraste sättet för oss att ID:a vilken sida stabbe/höjdroder kommer ifrån.
Citera
2019-07-23, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det kan nog ingen här svara på, men om producenten är någotsånär seriös, så kommer nog de att medverka i analysen ( det gör nästan alla etablerade producenter, oavsett bransch och produkt.... ).

Men långt innan man tittar på konstruktions-svagheter, kommer man att försöka återskapa planets resa, och studera möjliga anomalier i driften i detta fall. Det finns tydliga begränsningar i vad planet tål/kan utsättas för, och det kommer självklart först ( det är självklart specade data). Jag tror att jag läst att en representant för producenten kommer att närvara från början av utredningen, men är inte ett dugg bekymrad över den biten, de vill såklart ha snabba svar, om det var flygning utanför spec. eller ev. någonting som felade inom specen. Det påverkar ju dessutom deras kunder, iaf. i Sverige, som har flygförbud i nuläget ( vad jag förstått?).

Din fråga är relevant, men kommer lite längre ner på listan....

Just nu flygförbud i Europa, Australien och Nya Zeeland medan man avvaktar initial återkoppling. Och är väl både australiska luftfartsverket och deras haverikommission som är representerade. En som representant för produktionslandet och en som medhjälpare.
Citera
2019-07-23, 02:33
Medlem
Köper det. Tänkte själv att det kan vara fartvind efter den fallit av men har 4sett såna resonemang vid krash med stora plan. Men det kanske är annorlunda där. Tycker dock att om elevatorn är fri så borde den roterat tillbaks i nedslaget vär stabilisatorn o armen träffar marken först.

Är det vänster ligger den upponer. Utsidan är hel o framåt på vingen åt höger. Är med på trimmern.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=7263552

Denna bild säger mig att delar av v sidas elevator sitter kvar. Vad säger du?

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
När en stabilisator med höjdroder lossnar från flygmaskinen finns inte längre något som styr roderutslaget. Det styrs normalt med roderhorn som sitter på een förstn axel ungefär mitt under fenan och roderhornen har wire fäst i sig. En wire uppe ger höjdroderutslag och den där nere ger dykroder.
Nu är stabimisatorn i två delar och eftersom vi vet att vajrarna inte sitter kvar och är sträckta så har höjdrodret ingen styrning. Det är fritt att röra sig runt gångjärnen nu och lyfter man den vänstra stabben (den du tror är höger) och lyfter i stabben kommer höjdrodret falla ned i bakkant och ge omvänt utslag. Utslaget du ser är en följd av hur stabben ligger just nu och inte hur det styrdes innan det lossnade.
Trimtabben på höger stabilisatorhalva är en utstickande aluminiumbit ganska långt in på stabben( nära fenan) där man kan böja till plåten lite för att grovjustera trim på maskinen. Tittar du på bilder bakifrån på stabben på ga8 så kommer du se vad jag menar.
Citera
2019-07-23, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Länken funkar inte.

https://postimg.cc/gallery/3681vffnk/

Ga-8 på bild. Titta långt in på höjdrodret, den ”fliken” som sticker ut. Sitter på höger höjdroder på alla bilder jag sett.
Är det säkraste sättet för oss att ID:a vilken sida stabbe/höjdroder kommer ifrån.

https://www.google.com/search?q=umeå+krash+vinge&tbm=isch&ved=2ahUKEwjB6N bsxMnjAhXLRZoKHRoACrQQ2-cCegQIABAB&oq=umeå+krash+vinge&gs_l=mobile-gws-wiz-img.3..30i10.67323.77061..77618...0.0..1.132.2478. 20j7......0....1.......0..0j0i 8i30j0i67j0i5i10i30j0i5i30j0i13j0i13i5i10i30j0i13i 5i30j0i13i30j0i10i24.IoVZYsYBU8A&ei=pTM2XYGCNcuL6Q SagKigCw&bih=742&biw=412&client=ms-android-samsung-ga-rev1&prmd=ivn#imgrc=kVjvm-UwcljoqM

Nu då?

Edit. Funkar inte

Skitsamma då man tydligt ser trimmern...dvs hö.
Är du 100 på att bara h har trimmer?
Senast redigerad av AmandaLisandra 2019-07-23 kl. 02:50.
Citera
2019-07-23, 02:50
Medlem
Citat:
Funkar inte

Länka det du vill visa istället för själva sökningen.
Citera
2019-07-23, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexiluu
Länka det du vill visa istället för själva sökningen.

Får inte till det. Det är iaf samma h stab som han länkade innan med samma bildvinkel
Citera
2019-07-23, 04:29
Medlem
Citat:
Menar du min länk?

Jag leter förtvivlat bild på v stabbe....

Du länkade ju själv nyss bild på den. Stabben i skogen är vänster. Den som hamnade i vattnet (och borde lossnat först?) är höger. Detta har vi gått igenom för längesedan...
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-23 kl. 04:33.
Citera
2019-07-23, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Du länkade ju själv nyss bild på den. Stabben i skogen är vänster. Den som hamnade i vattnet (och borde lossnat först?) är höger. Detta har vi gått igenom för längesedan...

Hur vet vi att hö gick i vattnet? Jag har sett den på båt och på bärgnbil. Inte i vatten.

Vet vad som sagts om trimmer men bilden på akterdelan av planet på krashplats antyder att delar av v stabbe sitter kvar. Inkl höjdroder i maxutslag. Nått är skumt...
Citera
2019-07-23, 04:56
Medlem
Citat:
Hur vet vi att hö gick i vattnet? Jag har sett den på båt och på bärgnbil. Inte i vatten.

Vet vad som sagts om trimmer men bilden på akterdelan av planet på krashplats antyder att delar av v stabbe sitter kvar. Inkl höjdroder i maxutslag. Nått är skumt...

Tolkade det som att den fiskas upp med den båten.

Vilken bild syftar du på där man ser en bit kvar?
Citera
2019-07-23, 06:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Det talas om en bit stabilisator som lossnat, jag trodde det handlade om en vingpanel / hel eller del av ena vingen ?

En stabilisator eller vertikalfena lossnar sällan eller aldrig från början, eftersom den är svagt belastad, såvida man inte leker med konstflygning.

När jag tittade på bilden från SVT eller var det var, så liknade vrakdelen en ~halv vinge från den yttre delen.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-07-23 kl. 07:08.
Citera
2019-07-23, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det talas om en bit stabilisator som lossnat, jag trodde det handlade om en vingpanel / hel eller del av ena vingen ?

En stabilisator eller vertikalfena lossnar sällan eller aldrig från början, eftersom den är svagt belastad, såvida man inte leker med konstflygning.

När jag tittade på bilden från SVT eller var det var, så liknade vrakdelen en ~halv vinge från den yttre delen.

Ja den också. Det finns flera delar som inte landade med flygplanskroppen. Det intressanta är att veta var de har landat och möjligen få reda på i vilken ordning de har lossnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in