Citat:
Och maxvikten vid start, enligt Wikipediaartikeln, är exakt ett kg mer: 1814 kg... Inte mycket till marginaler. Nåja, vi kommer ju att få de exakta viktförhållandena av HVK så småningom. Det stod ju också på deras sida, att det var en av de punkter som de skulle undersöka.
Om "Service Bulletin SB-GA8-2011-65 och ICA C01-00-06 dated 17
Jun 2011 or later approved versions) the following limits apply:
- Maximum Weight Take-off 4200 lbs. (1905 kg.)"
Mitt senaste beräkningsexempel var för att maximera passagerarvikten, då en annan postare tyckte jag hade valt för lätta hoppare i ett tidigare inlägg jag gjorde.
Om Servicebulletinen enligt ovan var införd så var max take off 1905kg.
Hoppas vi kan släppa allt dravel nu om att det skulle vara omöjligt att operera maskinen inom gränserna, så länge vi inte har data som talar om motsatsen.
NTSB presenterade en utredning om flygolyckor inom hoppverksamheten i USA för cirka 10 år sen.
Summerat kan sägas att ca 1/3 av maskinerna var överlastade, cirka 1/3 av olyckorna berodde på stall/spinn och cirka 1/3 berodde på tekniska problem som tydde på dåligt underhåll. Det fanns ett antal faktorer som gjorde att kraven på hoppflygmaskiner i USA var betydligt lägre än de vi alltid haft i Sverige. Det ovan är statistik, från ett annat land med helt andra förutsättningar så det är inte rakt av implementerbart på Sverige. Det man kom fram till var att man hade ett genomsnitt på 5 hoppare per år som omkom i flygplansolyckor under hoppflygning, men cirka 30 hoppare som omkom varje år p.ga fallskärmsolyckor. Trots de många flygolyckorna var fortfarande hoppningen mångdubbelt farligare än själva flygplansåkningen.