2019-07-19, 08:36
Medlem
thetanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kommentar angående grafen som diskuterats ovan

https://postimg.cc/svBCZ6fx

Har sagt det tidigare men hastigheterna i grafen skall ses som en uppskattning och man bör förstås vara försiktig med att dra för långtgående slutsater. Det man får koncentrera sig på är övergripande tendenser.

1) Altitude och tid kommer direkt från WEBTRAK och bör vara korrekta men precisionen är bara sekunder och hur exakta de är i sig själva kan jag inte säga.

2) V.Speed (vertical speed) är beräknad (från altitude och tid) som ett genomsnitt över 3 näraliggande datapunkter, alltså två derivator. Pga få datapunkter så kommer naturligtivs derivatan (=hastigheten) att svaja en del. Därav den svängiga kurvan.

3) H.Speed (horisontal speed) är beräknat utifrån manuell mätning av avståndet i Google maps mellan datapunkterna i WEBTRAKS. Det blir relativt grova uppskattningar med andra ord. Kurvan svänger än mer av den anledningen och det är den övergripande trenden som man bör fokusera på.

4) Speed är en vektoraddition av V.Speed och H.Speed och skall alltså motsvara Air Speed grovt sett.

Rimligheterna och korrektheten i dessa hastigheter har diskuterats tidigare.
Det som ser oroväckande ut är ju 125km/h vid t=5s och sedan snabbt 75 km/h vid t=13s.

Motbevisa mig gärna om det är något som inte stämmer här!

Något som hade varit mycket intressant är derivatan på samtliga hastigheter. Då hade vi grovt kunna utläsa belastning på flyget.
Citera
2019-07-19, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Två stillbilder från gamla filmer, som visar pilots hand på gasreglage, plus några orelaterade blurrade hoppare som gör sig redo bakom. Är det långsökt att hoppare - efter överraskande stall - kan falla direkt mot gasreglaget och i så fall resultera i den märkliga forcerade farten nedåt?

Pilotens hand är på höjdtrimmen, alltså hjulet med vilket man trimmar bort spakkrafter i pitchled. Gasen är det svarta T-handtaget till höger om handen. Propellerreglaget är blått och blandningsreglaget rött.

Edit: Ja, tämligen långsökt.
Citera
2019-07-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Två stillbilder från gamla filmer, som visar pilots hand på gasreglage, plus några orelaterade blurrade hoppare som gör sig redo bakom. Är det långsökt att hoppare - efter överraskande stall - kan falla direkt mot gasreglaget och i så fall resultera i den märkliga forcerade farten nedåt?

Du frågar mig, hoppas andra också läser och svarar....min reflexion var att en stall med 40% av totalvikten osäkrad, sannolikt leder till katastrof. Och ja, efter stallning (uppåt), kommer fall (neråt), och i den fasen kan de osäkrade hopparna "landa" var som helst i cock-piten, som inte är separerad från övriga kabinen, det är min enkla analys.

Nu måste du också ta i beräkning, att jag spekulerar, med god naturvetenskaplig grund om fysik mm., men jag böjer mig direkt om personer med flygpraktisk kunskap protesterar mot mina enkla fysikaliska funderingar inte skulle stämma i praktiken....
Citera
2019-07-19, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kommentar angående grafen som diskuterats ovan

https://postimg.cc/svBCZ6fx

Har sagt det tidigare men hastigheterna i grafen skall ses som en uppskattning och man bör förstås vara försiktig med att dra för långtgående slutsater. Det man får koncentrera sig på är övergripande tendenser.

1) Altitude och tid kommer direkt från WEBTRAK och bör vara korrekta men precisionen är bara sekunder och hur exakta de är i sig själva kan jag inte säga.

2) V.Speed (vertical speed) är beräknad (från altitude och tid) som ett genomsnitt över 3 näraliggande datapunkter, alltså två derivator. Pga få datapunkter så kommer naturligtivs derivatan (=hastigheten) att svaja en del. Därav den svängiga kurvan.

3) H.Speed (horisontal speed) är beräknat utifrån manuell mätning av avståndet i Google maps mellan datapunkterna i WEBTRAKS. Det blir relativt grova uppskattningar med andra ord. Kurvan svänger än mer av den anledningen och det är den övergripande trenden som man bör fokusera på.

4) Speed är en vektoraddition av V.Speed och H.Speed och skall alltså motsvara Air Speed grovt sett.

Rimligheterna och korrektheten i dessa hastigheter har diskuterats tidigare.
Det som ser oroväckande ut är ju 125km/h vid t=5s och sedan ner till 75 km/h vid t=13s.

Motbevisa mig gärna om det är något som inte stämmer här!

Bra jobbat . Men du måste räkna om din ground speed till IAS om du ska jämföra mot stallfart etc. Tror Svensson tagit upp det.
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-19 kl. 08:59.
Citera
2019-07-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genekrupa
Pilotens hand är på höjdtrimmen, alltså hjulet med vilket man trimmar bort spakkrafter i pitchled. Gasen är det svarta T-handtaget till höger om handen. Propellerreglaget är blått och blandningsreglaget rött.

Edit: Ja, tämligen långsökt.

Om hoppare rasar framåt mot "cock-pit" ( i detta plan en del av hela kabinen), spelar det nog ingen större roll var den träffar, pilotens förmåga att jobba är nog ganska utslagen oavsett....
Citera
2019-07-19, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du frågar mig, hoppas andra också läser och svarar....min reflexion var att en stall med 40% av totalvikten osäkrad, sannolikt leder till katastrof. Och ja, efter stallning (uppåt), kommer fall (neråt), och i den fasen kan de osäkrade hopparna "landa" var som helst i cock-piten, som inte är separerad från övriga kabinen, det är min enkla analys.

Nu måste du också ta i beräkning, att jag spekulerar, med god naturvetenskaplig grund om fysik mm., men jag böjer mig direkt om personer med flygpraktisk kunskap protesterar mot mina enkla fysikaliska funderingar inte skulle stämma i praktiken....

Varför är inte cock-piten avskild på något vis? Är det för att det egentligen är tänkt att passagerare ska sitta fastspända i stolar?
Sorry, kan inget om flygplan.
Citera
2019-07-19, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Varför är inte cock-piten avskild på något vis? Är det för att det egentligen är tänkt att passagerare ska sitta fastspända i stolar?

Stolarna är bortplockade så ja. Om det är därför piloten sitter blottad vet jag dock inte.
Citera
2019-07-19, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt

Ett litet plan, som har stolar som ett utförande för passagerare, men de är borttagna i denna användning, för att dels få in fler hoppare, del för att kunna "fälla" ( låta hoppare hoppa) snabbare och smidigare. Det finns ett visst "fönster" att hoppa planerade hopp, vet inte hur stort det är, beror säkert på mycket, men skulle säga en 30- något mer sekunder, en av anledningarna till att planet går i så låg fart som möjligt när hoppning sker......
Citera
2019-07-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Igen väldigt trevligt med dina diagram och grafer. Tillför så mycket. Något händer vid T32 och jag ser att du även markerat den händelsen. Maskinen planar ut i tre sekunder innan den dyker igen. Är det här vingen går av?

Roligt att jobbet uppskattas!

Eventuellt kan det vara ett tillfälligt fel i höjdangivelsen i WEBTRAK just i den punkten men svårt att säga.

Men det är ju vid t=32s som den horisontella rörelsen (gul kurva) börjar upphöra, och vid t=45 som planet singlar mer eller mindre rakt ner. Så i det intervallet är det nog inte osannolikt att vingen gått av. Att den bakre stabilisatorn går av i något skede kan ju även det ha en påverkan.
Citera
2019-07-19, 09:15
Medlem
Har haft den uppfattningen att när det nu är 2000 talet så kommer mycket data från flygplanen. När jag läser tråden så har jag blivit förvånad över att de parametrar som presenteras här möjligtvis inte kan härleda från alla små plan. Så indata bl.a. i graferna och webtrack kommer från redarstationens egna mätningar? Kan någon upplysa om detta, är jag tacksam!
Citera
2019-07-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Har haft den uppfattningen att när det nu är 2000 talet så kommer mycket data från flygplanen. När jag läser tråden så har jag blivit förvånad över att de parametrar som presenteras här möjligtvis inte kan härleda från alla små plan. Så indata bl.a. i graferna och webtrack kommer från redarstationens egna mätningar? Kan någon upplysa om detta, är jag tacksam!

Mindre flygplan saknar oftast de system som stora trafikflyg har (de svarta lådorna). Graferna som folk postar hejvilt här ska man ta med en nypa salt då de oftast är missvisande eftersom data:t ej kommer direkt från flygplanet. Det enda man får ut från marken med plan som har en enklare transponder (dock ej nya ADS-B som skickar data) är bäring och höjd enligt standardtryck 1012 hPa.
Citera
2019-07-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Bra jobbat . Men du måste räkna om din ground speed till IAS om du ska jämföra mot stallfart etc. Tror Svensson tagit upp det.

Ja, det har du rätt i. Men tills vidare så lämnar jag de intrikata delarna till flygexperterna. Man behöver ju ta hänsyn till vindhastighet vid tillfället vilken jag inte har direkt nån koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in