2019-07-19, 17:33
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Transponder om den används vilket inte alltid är fallet vid VFR vid VFR ska den ställas in på 2000 dock vill flygledning inte ha massa radarspår på skärmen. Vid IFR får man alltid sqwak code. Transponder rapporterar höjd fart och Regnr om man flyger IFR.

Utgå från att transponder inte används utgå från att man blivit tilldelad luft 13000 fot GND då har man fri luft ovanför sig i hoppområdet utgå från att man flyger VFR.
7000 är den som gäller i Sverige, och normalfallet ska höjdangivelse sändas ut.
Inom TMA kan en flygledare mycket väl tilldela en annan transponderkod även om man går VFR.

Ovanför 2.900 meter har dom förmodligen gått över på 7000.

Informationen finns i Webtrak.
Citera
2019-07-19, 17:34
Medlem
bevapnadtjockis1s avatar
Citat:
Transponder om den används vilket inte alltid är fallet vid VFR vid VFR ska den ställas in på 2000 dock vill flygledning inte ha massa radarspår på skärmen. Vid IFR får man alltid sqwak code. Transponder rapporterar höjd fart och Regnr om man flyger IFR.

Utgå från att transponder inte används utgå från att man blivit tilldelad luft 13000 fot GND då har man fri luft ovanför sig i hoppområdet utgå från att man flyger VFR.

Transpondern ställs in på 7000. Du tilldelas alltid squak om du gör dig känd hos sweden controll. Även VFR. Att flygledningen inte vill att du ska ha på transportern är bullcrap, ju mer info desto bättre.
Citera
2019-07-19, 17:34
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är uppenbart att säkerheten inte har varit högsta prioritet för denna hopparklubb.
En pilot som gör sin första ensamflygning bör inte köra med full last. Man bör ha instrumentcertifikat om man skall ha så många i planet. Dessutom verkar man ha varit överoptimidtiska om vädret. Man borde även synka med trafikflyget så att man slipper vänta. Sedan borde man naturligtvis inte överskrida 4000 meter utan syrgas. Jag lägger ingen skuld på någon men jag tycker mest synd om piloten.
Var i all världen får du det ifrån? Innan man börjar flyga hoppare ska man ha 200 flygtimmar (eller om det är 300), och flyga in sig i hoppkärran med en pilot som har erfarenhet av fällning.
Det finns säkert flera regler om exakt hur det ska gå till, som jag inte är insatt i.

När jag hoppade i flygledarkontrollerat luftrum för ca. 5 år sen, var alla väntlägen flygledningens fel. Det var de som var överoptimistiska och släppte upp oss för att sedan be oss ligga och vänta i flera min. De tänkte inte nåt större över saken, då de inte hade något hum om hoppflygningens prioriteter och behov.
Citera
2019-07-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, relativ hastighet mot atmosfären, är det som räknas, tror inte många förstår de fysikaliska begreppen här. Enkelt uttryckt har det med den relativa luftmassan att göra, är den tunnare, krävs högre hastighet för att nå ett specifikt/relativt luftmotstånd.
Det är luftens fart över vingarna som är det viktiga för lyftkraften.
Citera
2019-07-19, 17:37
Medlem
Vars hittar man kartan över planets rutt med den kraftiga svängen ? Har sett en bild tidigare men hittar den inte nu
Citera
2019-07-19, 17:37
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
? Vill inte förvilla, men dina tider och https://postimg.cc/svBCZ6fx stämmer inte med din beskrivning, du ligger efter i tid, jmft denna beskrivning. Vad ska vi hålla oss till?

Mina angivna tider är från webtrack i svensk normaltid. De kan knappast vara offset då de är källan? Om det inte stämmer skulle jag säga att det är fel ngn annan stans.

Skärmdumpar på de två tiderna jag angav: https://postimg.cc/gallery/ei4vnyqw/

Då webtrack är den bästa källan vi har = referens.
Citera
2019-07-19, 17:50
Medlem
CH christ*r h*lg*sson *=e
Citera
2019-07-19, 17:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyflurry
Vars hittar man kartan över planets rutt med den kraftiga svängen ? Har sett en bild tidigare men hittar den inte nu
Exempelvis här, här, eller här.
Citera
2019-07-19, 17:59
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är uppenbart att säkerheten inte har varit högsta prioritet för denna hopparklubb.
En pilot som gör sin första ensamflygning bör inte köra med full last. Man bör ha instrumentcertifikat om man skall ha så många i planet. Dessutom verkar man ha varit överoptimidtiska om vädret. Man borde även synka med trafikflyget så att man slipper vänta. Sedan borde man naturligtvis inte överskrida 4000 meter utan syrgas. Jag lägger ingen skuld på någon men jag tycker mest synd om piloten.

Är det konstaterat att det var han första ensamflygning?
Citera
2019-07-19, 18:04
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Transponder om den används vilket inte alltid är fallet vid VFR vid VFR ska den ställas in på 2000
Utgå från att

Ett antal fel i dina påståenden. Vi kan lämna de flesta därhän men inte alla.

Sedan minst 20-25 år är det krav på transponder för flygning i kontrollerad luft vilket det var frågan om här. Det innebär att maskinen hade transponder( både mode C och Mode S) med tilldelad kod.

Det är ModeC+S som ger oss de data vi ser i webtrak.
Citera
2019-07-19, 18:06
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Är det konstaterat att det var han första ensamflygning?
Om man tror att det är så mycket som en möjlighet att det var pilotens första ensamflygning undrar jag hur man ens kan vara med och diskutera det här.
Citera
2019-07-19, 18:14
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Kan du förenkla?

En hel del av det han säger är dels inte korrekt, och för tillkrånglat för att förklara för de som inte vet.
Vi bör förklara enkelt, men korrekt i det väsentliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in