Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Det är uppenbart att säkerheten inte har varit högsta prioritet för denna hopparklubb.
En pilot som gör sin första ensamflygning bör inte köra med full last. Man bör ha instrumentcertifikat om man skall ha så många i planet. Dessutom verkar man ha varit överoptimidtiska om vädret. Man borde även synka med trafikflyget så att man slipper vänta. Sedan borde man naturligtvis inte överskrida 4000 meter utan syrgas. Jag lägger ingen skuld på någon men jag tycker mest synd om piloten.
Var i all världen får du det ifrån? Innan man börjar flyga hoppare ska man ha 200 flygtimmar (eller om det är 300), och flyga in sig i hoppkärran med en pilot som har erfarenhet av fällning.
Det finns säkert flera regler om exakt hur det ska gå till, som jag inte är insatt i.
När jag hoppade i flygledarkontrollerat luftrum för ca. 5 år sen, var alla väntlägen flygledningens fel. Det var de som var överoptimistiska och släppte upp oss för att sedan be oss ligga och vänta i flera min. De tänkte inte nåt större över saken, då de inte hade något hum om hoppflygningens prioriteter och behov.