2019-07-18, 18:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ja du och andra tycker det är bättre att åtta personer dör åt gången än fyra jag har fattat det nu. Min åsikt är annorlunda men kan vi släppa den diskussionen ?

Min ”eminenta” riskanalys tidigare i tråden var nog gravt felaktig, där jag påstod att risken för hopparna halverades.

En rejäl logisk kullerbytta gjorde jag där.

Edit:
Din riskanalys var i o för sig inte så mycket bättre ;-) Men rätt skall vara rätt.
Senast redigerad av LeeVan 2019-07-18 kl. 18:53.
Citera
2019-07-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Yttre delen av vingen fiskades ju upp ur vattnet så den bör ha försvunnit någon gång mellan t=13s och t=30s i grafen.

Har lagt in kursen på kartan och grafen i samma bild så att man kan relatera position och graf mot varandra och markerat några hållpunkter längs kursen.

https://postimg.cc/svBCZ6fx

Ja, och ganska säkert efter hastighetspiken på drygt 400 km/h, alltså efter c:a 25 sekunder i grafen, exakt när är jag inte kompetent att svara på.....
Citera
2019-07-18, 18:49
Medlem
Citat:
Yttre delen av vingen fiskades ju upp ur vattnet så den bör ha försvunnit någon gång mellan t=13s och t=30s i grafen.

Har lagt in kursen på kartan och grafen i samma bild så att man kan relatera position och graf mot varandra och markerat några hållpunkter längs kursen.

Tack för att du sammanställer graf med den datan som finns tillgänglig.
Citera
2019-07-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Genialt, jag visste inte ens att det fanns stall-varning på små, enkla plan! Så det går att göra mekaniskt på ett så enkelt sätt, alltså!

Tack, då förstår jag. Intressant!

Oftast konstruerat så enkelt så att när luftströmmen på framkanten av vingen inne vid roten (flygplanskroppen) går över istället för under så fungerar hålet som en visselpipa.
Enkel, elegant och väldigt driftsäkert.
Citera
2019-07-18, 18:53
Medlem
Citat:
Den ökar p.g.a. det blir fler bilar att krocka med.

Inte hela sanningen. Du glömmer lite andra parametrar:
- fler däck att få punktering på
- fler trasiga bromsljus som bilen bakom därför inte ser
- fler trötta förare
- fler fulla förare
- fler hjulbultar som kan lossna
- fler tillfällen att missa viktiga skyltar
- fler möjliga vattenplaningar
- fler mil att jaga ihop älgolyckor på
- ...

Motsvarande om du gör dubbelt så många uppstigningar.

Citat:
MEN detta ska inte gälla i modern svensk luftfart, då det finns flygledare som håller reda på var alla plan befinner sig, och delar ut en luft-korridor (eller vad det heter) till varje pilot - där han får lov att hålla sig. Då sker inga krockar. (Dock kan detta vara relevant vid vissa flygplatser, där det är så överbelastat att det kan vara väldigt många plan åt gången som cirkulerar runt, runt i luften och väntar på att få landningstillstånd.)
Ovanstående visar på att du faktiskt inte satt dig och funderat på verkliga flygolyckor och hur de skalar med antal flygtimmar respektive hur de skalar med om planet har 50% eller 100% last.

Citat:
Kan du inte bara erkänna att du tänkte fel..? Eller att du lider av något slags ödestro? Så här då (det här är sista gången jag försöker förklara för dig), vid vilket scenario är det mest troligt att du blir överkörd av en bil?
Om du försöker beskriva en apelsin så kommer det inte var en bra beskrivning om den andra personen just köpt en påse päron. Dina liknelser blir irrelevanta för du har navigerat bort dig.

Citat:
1. Du går över gatan tio gånger, alltid på övergångsstället, och innan du börjar gå ser du dig om: till vänster, till höger, och sedan till vänster igen. Plus att du har öronen öppna

2. Du går över gatan fem gånger, men du struntar i att leta efter ett övergångsställe först, du ser dig inte för, och du har hög musik i öronen så att du inte hör någonting

Du försöker i ovanstående fuska och införa en extra parameter som i ditt exempel är extremt viktig men i realititen inte är särskilt viktig för det problem vi faktiskt debatterar. Du införde en parameter som stavas "vårdslös". Men att lasta enligt godkänd vikt är inte vårdslöst. Du vinner inga debatter på att försöka köra riggade frågeställningar - du förutsätter att alla läsare är korkade och inte ser ditt fusk...

Om du hade tänkt rätt, skulle du i stället skrivit:
När är risken störst att du blir överkört:
1. Om du går över gatan 1 gång i timmen. Då går med 20 kilo ryggsäck.

2. Om du går över gatan 2 gånger i timmen med 10 kilo ryggsäck. Du får lite raskare steg av den lättare ryggsäcken. Och att gå dubbelt så ofta ger lite extra rutin. Men med nackdelen att det lätt blir släntrian och du någon gång glömmer dig.
Citera
2019-07-18, 18:56
Medlem
Citat:
??? Gränsen för antal personer, beror nästan alltid på att man vill undvika för hög vikt.

För bilar bestäms det ofta av antal säkerhetsbälten.

För bussar många gånger av tillgången på handtag för stående att hålla i sig i.

I vissa fall av antal stolar.

I vissa fall utifrån tlllgång till livbåtar.

I vissa fall är det en ansvarsfråga - hur många liv aka hur många ägg i samma korg.

Finns en hel massa andra parameterar än vikt.
Citera
2019-07-18, 18:59
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Men sedan, att plana ut planet från trolig 60 graders vinkel mot marken, i den hastigheten, ger mycket stora belastningar, vilket planet inte är konstruerat för.....då ryker flygplansdelar....

Räknade(huvudräknade, så passus på att det inte stämmer) på 170knop och 3.8G och fick 1000fot radie. Med runt 60 grader nos ned så blir det lite mindre.
Det svåra i det här läget är chockeffekten, att man ser marken och tar i och därför överbelastar. Är maskinen trimmad för 60 knop kommer aerodynamiken göra att maskinen redan vill höja nosen ned ganska mycket kraft så det är troligen risk att överbelasta bara genom att sluta hålla emot trycket i spaken. En mkt svår situation, de flesta skulle nog hamna i överbelastning.
Citera
2019-07-18, 19:01
Medlem
Citat:
Det hade jag inte tänkt på. Skulle kunna betyda att bränslet var slut, och att de störtade därför..? Men det motsägs ju av att vittnena på marken hörde motorljud...

Två "ickesnillen" spekulerar om helt irrelevanta detaljer, snälla, ge upp nu.....ni är såååå långt ifrån väsentliga fakta om den snabba dykningen från 4000 meter. Den tog 90 sekunder, det betyder att snitthastigheten var över 40 m/s, vilket är c:a 150 km/h, och då bara räknat vertikalt ( den första fasen, med 60 graders lutning, ungefär, ger en sluthastighet på c:a 400 km/h, allt enligt framlagda diagram). Bränslet var nog det minsta problemet här.......planet gick på tomgång från stallning, med möjligt gaspådrag vid försöket att räta ut den 60 gradiga vinkeln, men inte helt säkert det heller ( jag kan för lite om hur man häver denna extremt branta vinkel.....om det ens är möjligt med flygplanstypen...).
Citera
2019-07-18, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag tror maskinen satt ihop som den skulle tills ungefär när den kom ur moln, där överbelastades( ev i komb. med överfart) och gick sönder.
Därav horisontell förflyttning och betydligt högre airspeed tills punkten där den bröts itu/slutade ”flyga” och föll spinnande rakt ned.

Antagligen närmare t=30s i så fall då.

Någon kanske har mer exakta uppgifter på var vingen fiskades upp?

Mannen som åkte iväg med båten direkt mot ön sa väl att han hittade delar på vägen ut.

Låter väl logiskt om delar hittades söder om den lilla ön om han åkte i riktning mot nedslagsplatsen
som ligger strax SO om sista punkten på kartan:

Citera
2019-07-18, 19:11
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Två "ickesnillen" spekulerar om helt irrelevanta detaljer, snälla, ge upp nu.....ni är såååå långt ifrån väsentliga fakta om den snabba dykningen från 4000 meter. Den tog 90 sekunder, det betyder att snitthastigheten var över 40 m/s, vilket är c:a 150 km/h, och då bara räknat vertikalt ( den första fasen, med 60 graders lutning, ungefär, ger en sluthastighet på c:a 400 km/h, allt enligt framlagda diagram). Bränslet var nog det minsta problemet här.......planet gick på tomgång från stallning, med möjligt gaspådrag vid försöket att räta ut den 60 gradiga vinkeln, men inte helt säkert det heller ( jag kan för lite om hur man häver denna extremt branta vinkel.....om det ens är möjligt med flygplanstypen...).

OJ då. Får svara på min egen fråga om tankar och bränsle.
En tank i varje vinge, total för varje 170 liter, användbart bränsle i varje 166 liter. Flygbränsle 100LL Precis som vanlig bensin är flygbensinen är lättantändlig.
Ena vingen bröts loss landade i vatten? så ingen brand. Andra vingen vad hände? ingen brand. Eller bröts sönder delvis i luften så bränslet for ut. Det finns ju några här som vet när det tankades o med hur mycket eller?
Citera
2019-07-18, 19:14
Medlem
Citat:

Mannen som åkte iväg med båten direkt mot ön sa väl att han hittade delar på vägen ut.

Låter väl logiskt om delar hittades söder om den lilla ön om han åkte i riktning mot nedslagsplatsen

OM den till slut troligaste hav.förklaringen blir att vingen sannolikt bröts av under en för häftig upptagning (i överfart) efter att planet vikt sig häftigt under ganska högt motorpådrag (kanske i kombo med spinn, inducerat av hög motoreffekt), DÅ har vi ett Mega systemhaveri på G! I alla fall om det är sannolikt att dålig sikt (dvs närhet till molnen) har påverkat pilotens manövrering o möjligheter till nödåtgärder.
Citera
2019-07-18, 19:14
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

På lägre höjd var det sydostliga vindar, delarna faller förstås med olika hastighet men driver med vinden under tiden.

Jag räknar med att maskinen bröts exakt där den slutar flytta sig eller alldeles precis innan. Det är även där kursen börjar rotera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in