2019-07-18, 13:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Du tror inte tillverkaren redan tagit det i beräkning när planet klassificerades?

Se mitt inlägg ovan. De som klassificerar har ofta inte hängt med i, att det pågår en fetmaepidemi i Västvärlden. Verkliga människor väger därför ofta 20-30 kg mer, än den genomsnittsperson som ingenjörerna räknar med.
Citera
2019-07-18, 13:30
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Du snackar bullshit du tror alltså inte att ett litet plan som detta utsätts för större påfrestningar ju mer vikt det har ? Om du inte tror det så borde du gå om skolan

När har jag sagt det? Är du helt jävla lost? Börja inte lägga ord i min mun.

Självklart ökar påfrestningar med vikten. Och jag har självklart inte påstått annat heller. Men planen är byggda för den påfrestningen, och oavsett det, så skulle olycksrisken öka om du fördubblar antalet flygningar/plan i luften.

Det här är ju helt otroligt om du inte fattar det vännen. Det finns ingen räddning för dig om du inte kan förstå det.

Ni verkar gilla att jämföra med bilar. Tror du olycksrisken ökar eller minskar om vi fördubblar bilarna på våra vägar? Börjar det vakna en ringklocka i skallen på dig nu?
Citera
2019-07-18, 13:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vad får dig att tro att det inte finns säkerhetsmarginaler på flygplanets uppgivna lastkapacitet?

Det är klart att det finns, men igen då: om de som klassificerar räknar med att en människa väger 30 kg mindre än vad folk väger på riktigt i USA och Europa idag, så räcker kanske inte den marginalen till. Dessutom är det alltid bra att lägga till lite "egen" marginal också - det gör jag alltid, i alla fall om jag har att göra med något som inte är tillverkat i typ Sverige eller Tyskland.
Citera
2019-07-18, 13:32
Medlem
Citat:
Du snackar bullshit du tror alltså inte att ett litet plan som detta utsätts för större påfrestningar ju mer vikt det har ? Om du inte tror det så borde du gå om skolan

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att det var lastat till absoluta maxgränsen: åtta passagerare plus piloten. Och sedan vet vi inte hur mycket hopparna vägde, heller. De kan ha vägt mer än det medeltal som sådana gränser beräknas på. Man räknade i alla fall förr med att varje person skulle väga i genomsnitt 70 eller 80 kg, och detta har på senare år orsakat olyckor med hissar t.ex., då genomsnittsamerikanen väger över 100 kg idag, och medelsvensson förmodligen inte så mycket mindre. Därför är det bäst att lägga till en egen säkerhetsmarginal, och t.ex. bara åka (högst) åtta personer i hissen fast det står att gränsen är tio pers.

Jag har ett grupparbete ni kan roa er med. Ta fram statistik som visar hur stor del av flygolyckorna, säg senaste 20 åren, som BERODDE på övervikt? Ni verkar ju rätt säkra på att det är en vanlig haveriorsak, och det grundar ni ju naturligtvis på fakta som ni sett så uppgiften är ju i te så svår.
Citera
2019-07-18, 13:33
Medlem
Citat:
För att det var lastat till absoluta maxgränsen: åtta passagerare plus piloten. Och sedan vet vi inte hur mycket hopparna vägde, heller. De kan ha vägt mer än det medeltal som sådana gränser beräknas på. Man räknade i alla fall förr med att varje person skulle väga i genomsnitt 70 eller 80 kg, och detta har på senare år orsakat olyckor med hissar t.ex., då genomsnittsamerikanen väger över 100 kg idag, och medelsvensson förmodligen inte så mycket mindre. Därför är det bäst att lägga till en egen säkerhetsmarginal, och t.ex. bara åka (högst) åtta personer i hissen fast det står att gränsen är tio pers.

Seriöst?! Tror du medelsvensken väger nästan 100 kg? De personer som flög var enligt alla bilder som finns på dem i god fysisk form och ser inte ut att ha många hektos övervikt...
Citera
2019-07-18, 13:33
Medlem
Citat:
Det är klart att det finns, men igen då: om de som klassificerar räknar med att en människa väger 30 kg mindre än vad folk väger på riktigt i USA och Europa idag, så räcker kanske inte den marginalen till. Dessutom är det alltid bra att lägga till lite "egen" marginal också - det gör jag alltid, i alla fall om jag har att göra med något som inte är tillverkat i typ Sverige eller Tyskland.

Skilj på antal pax och vikt.
Citera
2019-07-18, 13:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveB
Finns väl stor risk att man manuellt stänger av det där larmet för att slippa höra eländet hela tiden?

Det har igår beskrivits som ett enkelt, mekaniskt larm på små, enkla plan, och då går det inte att "stänga av".
Citera
2019-07-18, 13:34
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Se mitt inlägg ovan. De som klassificerar har ofta inte hängt med i, att det pågår en fetmaepidemi i Västvärlden. Verkliga människor väger därför ofta 20-30 kg mer, än den genomsnittsperson som ingenjörerna räknar med.

Det har ingenting att göra med planets lastkapacitet din paltnacke.

Planet var specificerat för X antal kilon och inte X antal personer. Alla stolar och övrigt var dessutom borttaget från passagerarutrymmet.

Tror du på allvar att man inte räknar ihop allas vikt innan flygning? Att man bara kör på nån jävla internationell medelvikt per person och höftar ihop det, på ett ungefär? Sorry men enough is enough
Citera
2019-07-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Måste säga att jag blir imponerad. Fartminskningen precis innan dyket stämmer väldigt bra in på en stallning.

Ja onekligen gör det ju det. Dock är jag ingen flygexpert skall understrykas.

Det man kan undra lite över är är väl om hastighetsvariationerna verkar rimliga, speciellt den horisontella. Aerodynamiken ändras förvisso om planet bryts sönder i olika skeden.

https://postimg.cc/4YxrH9By
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-18 kl. 14:10.
Citera
2019-07-18, 13:37
Medlem
Jag har fått höra från en källa jag litar på att piloten frågade om fällning och därefter sjunk ner till fältet, och att tornet svarat och gett klartecken. Så det kan vi nog lägga till handlingarna då det även angavs första dagen.

Så det som återstår är i min bedömning stall när uthopp förbereddes, och (för hårt)upptag som gav en bruten högervinge. Detta verkar även ett vittne säga idag. Så orsaken ringas onekligen in runt pilotfel då tyvärr.
Citera
2019-07-18, 13:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Visst häpnar man!

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
När har jag sagt det? Är du helt jävla lost? Börja inte lägga ord i min mun.

Självklart ökar påfrestningar med vikten. Och jag har självklart inte påstått annat heller. Men planen är byggda för den påfrestningen, och oavsett det, så skulle olycksrisken öka om du fördubblar antalet flygningar/plan i luften.

Det här är ju helt otroligt om du inte fattar det vännen. Det finns ingen räddning för dig om du inte kan förstå det.

Ni verkar gilla att jämföra med bilar. Tror du olycksrisken ökar eller minskar om vi fördubblar bilarna på våra vägar? Börjar det vakna en ringklocka i skallen på dig nu?

Den ökar p.g.a. det blir fler bilar att krocka med. MEN detta ska inte gälla i modern svensk luftfart, då det finns flygledare som håller reda på var alla plan befinner sig, och delar ut en luft-korridor (eller vad det heter) till varje pilot - där han får lov att hålla sig. Då sker inga krockar. (Dock kan detta vara relevant vid vissa flygplatser, där det är så överbelastat att det kan vara väldigt många plan åt gången som cirkulerar runt, runt i luften och väntar på att få landningstillstånd.)

Kan du inte bara erkänna att du tänkte fel..? Eller att du lider av något slags ödestro? Så här då (det här är sista gången jag försöker förklara för dig), vid vilket scenario är det mest troligt att du blir överkörd av en bil?

1. Du går över gatan tio gånger, alltid på övergångsstället, och innan du börjar gå ser du dig om: till vänster, till höger, och sedan till vänster igen. Plus att du har öronen öppna

2. Du går över gatan fem gånger, men du struntar i att leta efter ett övergångsställe först, du ser dig inte för, och du har hög musik i öronen så att du inte hör någonting
Senast redigerad av Merwinna 2019-07-18 kl. 13:54.
Citera
2019-07-18, 13:48
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarklyft
Det är ju för fan samma individ. Ronny wernersson har på sin fb-sida foton med det planet från jag antar i samband med köp!
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch% 3Fv%3DDHnmqllPBTU

Ja det måste det vara filmen från 2012 och planet byggt 2012, på klubbens hemsida står också 2012 "Just vårt flygplan har serienummer #178 och tillverkades under juli månad 2012"

Så intressant att få se planet demonstreras i stall, så det är nog samma plan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in