2019-07-18, 18:27
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej, de kommer de inte.

De har först en faktainsamlingsfas som tar ett tag, u der den tiden sker nog inte så mycket analys. Men när man analyserar kommer det gå fort att avgöra den saken.

Ja det är väl så det går till. Jag tror de redan vet mycket om vad som hänt men det ska beredas och sammanställas och i de haverirapporter jag tagit del av brukar det ta ca 10 mån.
Citera
2019-07-18, 18:29
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Fundera lite mer på din matte. Att man ökar lasten (men inom tillåten gräns) innebär inte att man får dubbla risken - lasten är inte enda riskfaktorn. Alltså ger 2*x flygningar med 4 passagerare åt gången i snitt fler olyckor än 1*x flygningar med 8 passagerare åt gången.

Ja du och andra tycker det är bättre att åtta personer dör åt gången än fyra jag har fattat det nu. Min åsikt är annorlunda men kan vi släppa den diskussionen ?
Senast redigerad av Ksenia74 2019-07-18 kl. 18:31.
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
bensintanken? vet ej var den ens finns på planet. Kan någon förklara.

I vingarna, en i varje.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att det var lastat till absoluta maxgränsen: åtta passagerare plus piloten. Och sedan vet vi inte hur mycket hopparna vägde, heller. De kan ha vägt mer än det medeltal som sådana gränser beräknas på. Man räknade i alla fall förr med att varje person skulle väga i genomsnitt 70 eller 80 kg, och detta har på senare år orsakat olyckor med hissar t.ex., då genomsnittsamerikanen väger över 100 kg idag, och medelsvensson förmodligen inte så mycket mindre. Därför är det bäst att lägga till en egen säkerhetsmarginal, och t.ex. bara åka (högst) åtta personer i hissen fast det står att gränsen är tio pers.

Flygplanstypen får ta 2+8 = 10. Så du var inte på absoluta maxgränsen i antal.

Och du saknar fakta för att kunna påstå att man var på absoluta maxgränsen i vikt.

Alltså är du ute och chansar runt med låtsasfakta.

Du pratar dessutom här om "genomsnittsamerikanen" och "medelsvensson". Den genomsnittliga fallskärmshopparen har nog inte lika stor ölmage som "medelsvensson".
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det blev ingen brand vid nedslaget, inte vad jag vet. När planet bröts sönder var landade bensintanken? vet ej var den ens finns på planet. Kan någon förklara.

Det hade jag inte tänkt på. Skulle kunna betyda att bränslet var slut, och att de störtade därför..? Men det motsägs ju av att vittnena på marken hörde motorljud...
Citera
2019-07-18, 18:31
Medlem
Citat:
Det blev ingen brand vid nedslaget, inte vad jag vet. När planet bröts sönder var landade bensintanken? vet ej var den ens finns på planet. Kan någon förklara.

Det är väl bara i amerikanska filmer ett fordon alltid exploderar vid en krasch. I detta fall klarade sig antagligen tanken, eller så fanns det inget som använde det bränsle som ev rann ut.
Citera
2019-07-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Kan inte giren bero på att vingen slitits loss?

NEJ! Eftersom hastigheten ökade till 400+ Km/h under dykning ner till 2300-2000 m. Det måste till ett plan med full aerodynamik, alltså ett helt plan, för att det ska kunna hända.

Men sedan, att plana ut planet från trolig 60 graders vinkel mot marken, i den hastigheten, ger mycket stora belastningar, vilket planet inte är konstruerat för.....då ryker flygplansdelar....

( OmedelS och ni andra, som kan alla detaljer, snälla kom in och hjälp till med stadiga detaljer för de som inte riktigt förstår....jag är bara kunnig i fysiken och tekniken, inte i praktiken.....).
Senast redigerad av Whyback 2019-07-18 kl. 18:36.
Citera
2019-07-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Kan inte giren bero på att vingen slitits loss?

Med stor sannolikhet nej. Planet kan inte dyka i 360 km/h med en vinge, ska inte vara fysiskt möjligt.
Citera
2019-07-18, 18:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Haverikommissionen kommer att brottas länge med om den brutna vingen orsakde spinnen eller spinnen orsakade den brutna vingen. Jag tror någon go-pro-kamera kommer att ge svaret på vad som hände.

Precis .. och jag skulle tro att mer än en go-pro-kamera varit igång under hel förloppet. Vingen lär ju inte ha gått av ljudlöst och då synes det ju via fönstren om planet var i kraftig spinn redan när vingen bröts.

Haverikommissionen vet nog därvidlag en hel del redan, men det lär väl inte omnämnas innan utredningen är klar i sin helhet, tyvärr.
Citera
2019-07-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Se mitt inlägg ovan. De som klassificerar har ofta inte hängt med i, att det pågår en fetmaepidemi i Västvärlden. Verkliga människor väger därför ofta 20-30 kg mer, än den genomsnittsperson som ingenjörerna räknar med.

Nu tänker du återigen fel. De som klassificerar anger max antal personer utifrån max antal personer. Inte utifrån max vikt. Man anger dessutom max vikt, där då piloten behöver ta hänsyn till mängden bränsle.

Har du sett siffra "max antal stående" i någon buss någon gång? Den siffran är inte baserad på vikten av de stående. Personbilar som har extra säte bak i kombiutrymmet behöver vara godkända för fler passagerare - inte för att personen i det extra-sätet ökar totalvikten jämfört med om man t ex lastat blomjord utan för att man mäter och certifierar för två helt separata kriterier.

Färjor har inte magiska gränser max 100 förskolebarn eller max 25 vuxna. Är godkännandet max 25 passagerare så är verkligen maxgränsen 25.

Innebär alltså att piloten har anledning att fråga passagerare hur mycket de väger, eftersom piloten ansvarar för att räkna på total vikt och viktfördelning. Någonting du slipper i hissen eftersom vi inte har "hissbefälhavare" som tar över ansvaret utan det i just det fallet blir ett kollektivt beslut att fundera om det finns stabbiga personer eller tunga ryggsäckar som gör att det blir viktgränsen och inte persongränsen som blir avgörande.
Citera
2019-07-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Kan det vara "spinn först"? Ett plan accelererar mot jordytan, kommer upp i +400 km/h, vad orsakar den "avslutande" spinnfasen? Nej, det var nog haveri på vinge, och kanske stjärt-parti, som en följd, som orsakade spinn, annars hade nog planet kunna fortsätta med stabil kurs på 60 grader mot jordytan, om inget försök att räta ut det hade gjorts, vilket antagligen gjordes.......

Yttre delen av vingen fiskades ju upp ur vattnet så den bör ha försvunnit någon gång mellan t=13s och t=30s i grafen.

Har lagt in kursen på kartan och grafen i samma bild så att man kan relatera position och graf mot varandra och markerat några hållpunkter längs kursen.

https://postimg.cc/svBCZ6fx
Citera
2019-07-18, 18:43
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Yttre delen av vingen fiskades ju upp ur vattnet så den bör ha försvunnit rätt tidigt i förloppet.
Man får väl anta någon gång mellan t=13s och t=30s i grafen.

Har lagt in kursen på kartan och grafen i samma bild så att man kan relatera position och graf mot varandra och markerat några hållpunkter längs kursen.

https://postimg.cc/svBCZ6fx

Jag tror maskinen satt ihop som den skulle tills ungefär när den kom ur moln, där överbelastades( ev i komb. med överfart) och gick sönder.
Därav horisontell förflyttning och betydligt högre airspeed tills punkten där den bröts itu/slutade ”flyga” och föll spinnande rakt ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in