Citat:
Ursprungligen postat av
thetank
Så mest sannolikt bröt vingen av först efter den vådsamma färden nedåt?
Tror du desorientering var grunden till giren till vänster initialt? Vad annars skulle kunna ha orsakat den?
Jag tror inte maskinen kunnat ta det förhållandevis raka dykande spåret med sån fartökning om den inte satt ihop.
Desorientering är nog just nu det lättaste sättet att förklara maskinens rörelsemönster. Jag tänker mig att maskinen kan ha vart inverterad i dykningen och att piloten drog spaken mot sig så att det upplevdes rättvänt i balanssinnet.
Det skulle förklara varför vittnen beskriver motorljudet som ökande motorvarv tills det lät som ”ett flyganfall”.
Jag tror nästan alla piloter som upptäcker att man är i en kraftig dykning drar av motorn till tomgång. Har man tomgång och dyker mot maxfart dras motorn upp lite i varv, men den ”ryter” inte.
Med det som bakgrund är det enklast att förstå det ljud och motorvarvet som beskrivits( vittnesuppgifter i media och Aldo här på FB).
Vi vet inte mängden moln på 4000m, men flygväderrapporterna vid tidpunkterna runt händelsen talar om ganska mycket moln under i alla fall samt upptornande moln. Filmsekvenserna stödjer att det vart mer eller mindre slutet molntäcke, sannolikt med undersida på runt 8-10000fot(enligt METAR).
Om man försöker hitta ett annat möjligt förlopp, utan moln på finalhöjden men under, så har jag svårt att se hur man kan få till den kursförändring maskinen gjorde först. Räknat på den Airspeed jag yxat fram från FR24, motvind och höjd/temp borde man haft cirka 80 knop IAS och cirka/lite drygt 100 TAS, den tvära svängen från webrack ser ut att vara minst 2.5G och det kan inte riktigt inträffa utan fungerande stabilisator. Maskinen måste nästan vara fullt fungerande för det. En fallskärm ut genom dörren skulle nog inte skapa det rörelsemönstret alls.
Om styrorganen (roderlinor etc) gått sönder kan man inte heller förklara det då flugplan byggs stabila och vill fortsätta ungefär rakt fram.
Det blir svårt att knyta ihop den mycket tvära svängen med den branta dykningen och den mycket höga farten med att maskinen skulle ramlat isär där på 4000m.
Ett möjligt scenario är tex att maskinen har någon form av tv-skärm(glasscockpit) där ADI presenteras( horisontgyro) som slocknar, och att det finns ett standbyinstrument( litet horisontgyro i reserv) som inte är upprättat före flygning och då inte står rättvänt. Piloten går över till reservinstrumentet och följer den felaktiga informationen. Detta bygger i så fall på att man var i moln eller med mycket molnformationer runt sig så man var i behov av ADI-informationen.
Ovanstående är för att visa att det inte måste vart ”pilotens fel”. Det finns möjliga händelseförlopp där andra orsaker kan ha påverkat. Vanligast när det gäller spatial desorientering är dock mänskliga faktorer.