2019-07-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Precis, och därmed lämnat utrymme för spekulation.

Hade nog kunnat spara in sisådär 50 sidor med inlägg av den här typen:

Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Först störtar det med två vingar och fungerande motor. Sedan störtar det med en vinge och
fungerande motor. Nu har det störtat med en vinge och bortsliten motor.

Duktigt trollat av SVT.
Citera
2019-07-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Man får väl ändå hålla sig inom någon sorts rimliga gränser istället för att bara fantisera fritt?

Berätta vad som är orimligt? Jag var uppe och flög en testlektion i ett liknande plan för några veckor sen. Det krävdes inte särskilt skarp sväng för att varningssystemen skulle börja pipa. Har du sen ett full-lastat plan så måste man antagligen vara ännu försiktigare. Detta är inte några akrobatplan, man måste vara ganska försiktig i sina manövrar, speciellt på hög höjd där luften är tunnare.
Citera
2019-07-16, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu dementerar han det i Aftonbladet och säger att DN dragit egna slutsatser. Stabilt.

Presskonferens kl 17.00.
Över lag en person som haft rätt otur i sammanhanget. Felaktiga uttalanden nära inpå olyckan. Sedan citat i DN där jag tror mer på DN än på haverikomissionens "oturlige" avdelningschef. Följt av förnekanden av DN:s citat.

Jag har aldrig tidigare stött på någon från haverikomissionen som varit så glappkäftad och dessutom haft så otur med sina uttalanden.
Citera
2019-07-16, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Först störtar det med två vingar och fungerande motor. Sedan störtar det med en vinge och
fungerande motor. Nu har det störtat med en vinge och bortsliten motor.

Nej, det har hänt något i luften som har medfört en spinn, och spinnen har medfört ett vingbrott, sen har planet störtat med en vinge och (mest troligt) fungerande motor. Därefter har planet tagit mark och med en vinge samt demolerad motor.

Verkar ju finnas en del i tråden som tror att ett flygplan som störtar från 2000 m höjd och med en fart av 350 km/h, har en helt fungerande motor efteråt. Bara för att det stod i tidningen?
Citera
2019-07-16, 10:45
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vcent
Enligt vad man kan se på WebTrak så stiger dom hastigt upp från 4110m upp till 4170m för att
sedan börja fallet ner mot marken.
Upplösningen verkar vara 50 m, så det är inte säkert att det skett någon stigning alls.

Vid 14:07:14 kan vi däremot se en tydlig förändring nedåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vcent
Snitthastighet mot marken 217 km/h och markträffen borde ligga vid 350 km/h eftersom luftmotsåndet ökar.

(217,5652174 km/H snitthastighet)

Tid Höjd meter

14:06:53 4110
14:07:05 4170
14:07:07 4170
14:07:12 4110
14:07:14 3990
14:07:16 3780
14:07:18 3780
14:07:22 3300
14:07:28 2880
14:07:32 2700
14:07:39 2310
14:07:43 1950
14:07:51 1560
14:07:55 1140
14:07:57 1140
14:08:04 630
14:08:16 390
14:08:29 390

Total tid från 4110 meter (till 4170 meter där hände nog något) till 390 meter som nog markänning
00:01:23.

ja ungefär 1 minut och 23 sekunder men tiondelarna är inte med så det kan variera lite
Citera
2019-07-16, 10:45
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faanvet
Av egen erfarenhet så vet jag att vi har ”främmande” flygplan i vårat luftrum. Mer än vad som kommer fram till allmänheten.
Att ett främmande plan skulle krocka med ett litet fallskärmshopparplan är dock högst osannolikt. Den kraftiga vänstersvängen, bruten vinge och stabilisator och det snabba förloppet kan föregåtts av en kollision.
Men som du skriver så håller militära plan till på högre höjder.
På en militär radar (sk primär radar) så klart ser man alla flygplan även de utan ADS-B system ( transpondern).
Vilka «främmande» flygplan menar du? Natos?
Citera
2019-07-16, 10:47
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Berätta vad som är orimligt? Jag var uppe och flög en testlektion i ett liknande plan för några veckor sen. Det krävdes inte särskilt skarp sväng för att varningssystemen skulle börja pipa. Har du sen ett full-lastat plan så måste man antagligen vara ännu försiktigare. Detta är inte några akrobatplan, man måste vara ganska försiktig i sina manövrar, speciellt på hög höjd där luften är tunnare.
Det orimliga är att en felaktig sväng skulle ha varit orsaken till en olycka som har inträffat på hoppfinal där det finns helt andra faktorer som är oändligt mycket troligare källor till problem.

Om man hör ljudet av hovar från gatan ska det ganska mycket till för att man ska tro att det nog är en zebra som traskar förbi.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-16 kl. 10:49.
Citera
2019-07-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Över lag en person som haft rätt otur i sammanhanget. Felaktiga uttalanden nära inpå olyckan. Sedan citat i DN där jag tror mer på DN än på haverikomissionens "oturlige" avdelningschef. Följt av förnekanden av DN:s citat.

Jag har aldrig tidigare stött på någon från haverikomissionen som varit så glappkäftad och dessutom haft så otur med sina uttalanden.

Fast just i det fallet kan det ju vara så att han exempelvis sagt till DN att vingen slitits sönder, men sedan Aftonbladet "citerat" DN med att han sagt att vingen har lossnat?

Varpå han enbart dementerar Aftonbladets felaktiga återgivning av uppgiften han lämnat till DN.

Behöver så att säga inte vara svårare än att någon journalist inte klarar av att formulera sig adekvat och således påbörjar någon version av viskleken.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2019-07-16 kl. 10:58.
Citera
2019-07-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Du menar alltså att en trolig förklaring till att ett modernt flygplan avsett för fallskärmshoppning bryts sönder är att det är i luften en halvtimme och att det kommer ett moln? För helvete...
Jag skrev en olycklig kombination av flera saker. Men naturligtvis måste planet ha haft en strukturell svaghet för att detta skulle kunna hända. Jag menar att om ett plan ofta har flugits på gränsen till sin förmåga så är det större risk att man får metallutmattning.
Citera
2019-07-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag skrev en olycklig kombination av flera saker. Men naturligtvis måste planet ha haft en strukturell svaghet för att detta skulle kunna hända. Jag menar att om ett plan ofta har flugits på gränsen till sin förmåga så är det större risk att man får metallutmattning.

Går nog att knäcka en helt frisk maskin också.
Citera
2019-07-16, 10:55
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astgar86
Nej, det har hänt något i luften som har medfört en spinn, och spinnen har medfört ett vingbrott, sen har planet störtat med en vinge och (mest troligt) fungerande motor. Därefter har planet tagit mark och med en vinge samt demolerad motor.

Verkar ju finnas en del i tråden som tror att ett flygplan som störtar från 2000 m höjd och med en fart av 350 km/h, har en helt fungerande motor efteråt. Bara för att det stod i tidningen?

Jag tror ochså på din teori. Vingen släppt på grund av spin/gforce.
Vad som orsakade nose down och spin kan vi bara spekulera i.
Om obduktionen av piloten visar att han fått infarkt, stroke eller annat slå blir jag inte förvånad.
Piloten rasar ihop över kontrollen och innan någon hinner agera så har fart och trottel fått planet i spinn
som är mycket svårt att häva.
Citera
2019-07-16, 10:57
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thetank
Så mest sannolikt bröt vingen av först efter den vådsamma färden nedåt?

Tror du desorientering var grunden till giren till vänster initialt? Vad annars skulle kunna ha orsakat den?

Jag tror inte maskinen kunnat ta det förhållandevis raka dykande spåret med sån fartökning om den inte satt ihop.

Desorientering är nog just nu det lättaste sättet att förklara maskinens rörelsemönster. Jag tänker mig att maskinen kan ha vart inverterad i dykningen och att piloten drog spaken mot sig så att det upplevdes rättvänt i balanssinnet.
Det skulle förklara varför vittnen beskriver motorljudet som ökande motorvarv tills det lät som ”ett flyganfall”.

Jag tror nästan alla piloter som upptäcker att man är i en kraftig dykning drar av motorn till tomgång. Har man tomgång och dyker mot maxfart dras motorn upp lite i varv, men den ”ryter” inte.
Med det som bakgrund är det enklast att förstå det ljud och motorvarvet som beskrivits( vittnesuppgifter i media och Aldo här på FB).

Vi vet inte mängden moln på 4000m, men flygväderrapporterna vid tidpunkterna runt händelsen talar om ganska mycket moln under i alla fall samt upptornande moln. Filmsekvenserna stödjer att det vart mer eller mindre slutet molntäcke, sannolikt med undersida på runt 8-10000fot(enligt METAR).

Om man försöker hitta ett annat möjligt förlopp, utan moln på finalhöjden men under, så har jag svårt att se hur man kan få till den kursförändring maskinen gjorde först. Räknat på den Airspeed jag yxat fram från FR24, motvind och höjd/temp borde man haft cirka 80 knop IAS och cirka/lite drygt 100 TAS, den tvära svängen från webrack ser ut att vara minst 2.5G och det kan inte riktigt inträffa utan fungerande stabilisator. Maskinen måste nästan vara fullt fungerande för det. En fallskärm ut genom dörren skulle nog inte skapa det rörelsemönstret alls.
Om styrorganen (roderlinor etc) gått sönder kan man inte heller förklara det då flugplan byggs stabila och vill fortsätta ungefär rakt fram.
Det blir svårt att knyta ihop den mycket tvära svängen med den branta dykningen och den mycket höga farten med att maskinen skulle ramlat isär där på 4000m.

Ett möjligt scenario är tex att maskinen har någon form av tv-skärm(glasscockpit) där ADI presenteras( horisontgyro) som slocknar, och att det finns ett standbyinstrument( litet horisontgyro i reserv) som inte är upprättat före flygning och då inte står rättvänt. Piloten går över till reservinstrumentet och följer den felaktiga informationen. Detta bygger i så fall på att man var i moln eller med mycket molnformationer runt sig så man var i behov av ADI-informationen.

Ovanstående är för att visa att det inte måste vart ”pilotens fel”. Det finns möjliga händelseförlopp där andra orsaker kan ha påverkat. Vanligast när det gäller spatial desorientering är dock mänskliga faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in