2019-07-15, 21:39
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaal
De kan mycket väl ha tuppat av strax innan kraschen. Ångest, chock, rädsla kan lätt göra att man svimmar.
Hoppas verkligen att så var fallet.

Att någon svimmat/tappat medvetandet av psykologisk orsak kan såklart inte uteslutas, men jag tror knappast att alla gjort det. Jag har hoppat mycket fallskärm såväl militärt som civilt, och sporten drar av naturliga skäl inte till sig folk som har anlag för chock/rädsla/ångest(dels underviker dessa människor fallskärmssporten, dels kan det vara farligt för dem om de drabbas av panik etc.).
Citera
2019-07-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Om du ser precis längst ner av bilden och lite lite till höger så ser du två stora träd som ligger ner, ett av dom är lite grövre, då ser du en liten vit prick, och precis i jämte är det något som ser ut som ett ansikte, och om du vänder på bilden ser du formen av en näsa och två ögon, ser inte heller ut som att personen har nåt hår på huvudet... Det är iaf otroligt likt ett ansikte!

Kan du lägga uppe ny bild där "ansiktet" är inringat? 😊
Citera
2019-07-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Om jag ska förstå dig korrekt så tog det 1,23 minuter från något händer till markkänning?
Är det riktigt ?

Svar ja ca 1 minut och 23 sekunder men det finns inte ”tiondels” sekunder som kan variera hastigheten ytterligare åt var sitt håll samt transponder fel
Citera
2019-07-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Att någon svimmat/tappat medvetandet av psykologisk orsak kan såklart inte uteslutas, men jag tror knappast att alla gjort det. Jag har hoppat mycket fallskärm såväl militärt som civilt, och sporten drar av naturliga skäl inte till sig folk som har anlag för chock/rädsla/ångest(dels underviker dessa människor fallskärmssporten, dels kan det vara farligt för dem om de drabbas av panik etc.).

Svarade bara på att någon i tråden ställde frågan att det mycket möjligt va så. Inte alls säkert att alla gjorde det, men jag hoppas det för deras egen skull.
Citera
2019-07-15, 21:44
Medlem
over-unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Ja det finns sådana också. Vet du hur många hopp de hade gjort och vad de hade för utrustning? För om du för det så kan du ju skingra röken genom att redogöra för hur det ligger till istället för att vara en viktigpetter. Min poäng är att JAG tror att det är mer sannolikt att ngn form av skärmhaveri orsakade detta. Jag har inga belägg för det men planen sköts ofta minutiöst och jag bedömer att teorin om att vingen föll av eller liknande är mindre sannolik. Incidenten inträffade strax efter att klartecken för hoppning givits. Givet att planet var i rätt läge innebär det att dörren öppnas och att 8 personer börjar ställa sig i ett mkt trångt utrymme. Jag har gjort 4 hopp för ganska länge sedan (kalott plus Sentinel-utlöst (krutdriven) reservskärm) så jag vet mkt lite om ny teknik men jag vet vilket bök det är i planet inför ett hopp om det är fullt. Vet även hur det är att landa i hög hastighet och att knappt kunna styra skärmen, lite annorlunda idag.

Fast man brukar göra upp i förväg uthoppsordning och sedan sätter sig alla så att exiten ska gå smidigt. För minsta oordning så att säga. Man brukar inte springa runt som yra höns i planet.

Innan man närmar sig dörren bör man kontrollerat sin utrustning en sista gång, handtag och så att ingenting fladdrar och sitter löst, det är ren rutin för alla som hoppar.

Har en vådautlösning skett så är det någonting som gått väldigt, väldigt fel.
Citera
2019-07-15, 21:45
Avstängd
Ksenia74s avatar
En video med en av tjejerna

https://vimeo.com/281067298
Citera
2019-07-15, 21:45
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollisbakar
Bekräftad och stämmer 100%. Ja jag är säker på Peter så snälla säg inte emot..

Alexande* Ka*lsson (r) - pilot
Benjam*n W*lk*nson (i)
Christ*r H*lg*son (e)
E*il Söderhol* (m)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
C*rl Edlin* (a,g)
Pet*r Joh*nsson (e,a)
Sti*a Hägglö* (n,f)
En kvinna okänd

Så killen med initialerna RN som någon bekräftade som omkommen i morse finns inte med på din lista, innebär detta att han lever??
Citera
2019-07-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74

Tycker det är lite märkligt att man går ut med att alla är erfarna hoppare, när vissa uppenbarligen haft sitt certifikat mindre än ett år.
Citera
2019-07-15, 21:51
Medlem
Först av allt:jag har inte läst hela tråden och kan ha missat något.
Jag flög själv fallskärmshoppare i Rinkaby på 80-talet med en Cessna 205. Det var nog så att man tummade lite på maxvikten vid vissa flygningar. Men vid ett jamboree med danska hoppare så skedde en olycka med dödlig utgång på fältet. Det var en hoppare som hade en felaktig utrustning och fastnade med skärmen i planets stabilisator och ryckte sönder denna. Hopparen klarade sig med reservskärm och några till lyckades hoppa. Men piloten och några till förolyckades. Planet blev helt ostyrbart och störtade rakt ner. Det finns vissa likheter med denna olyckan och den vi sett här. Så teorin att en skärm har allvarligt skadat flygplanet är nog inte så otrolig.
Citera
2019-07-15, 21:52
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tycker det är lite märkligt att man går ut med att alla är erfarna hoppare, när vissa uppenbarligen haft sitt certifikat mindre än ett år.

När är man erfaren hoppare enligt dig då?

Det dom gick ut med var "Det var erfarna hoppare, ingen hoppade för första gången" ungefär.
Citera
2019-07-15, 21:53
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Man brukar ju sakta in, hur när stallgränsen låter jag vara osagt.
Det har hänt att flygplan stallat när hoppare börjat klättra ut på planet för att göra formationer. Jag har sett en filmsekvens där hopparna faller 'uppåt' sett från flygplanet efter det planet (Beech 18 tror jag det var) stallat.

Något likande det här: http://i.imgur.com/3hwq9df.jpg

Stallhastigheten höjs när hoppare ändrar planets aerodynamiska egenskaper
Citera
2019-07-15, 21:54
Medlem
bnks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74

Han som tar emot skärmen när dom landar ser ut som E.S (utan att känna honom).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in