2019-07-16, 00:38
Medlem
Det är ändå lite småskumt att ingen fick upp dörren och tog sig ut.
Citera
2019-07-16, 00:39
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
En fundering och ett gäller roterandet med flygplanet på väg ner med bara en vinge kvar. Kan inte propellern förvärra detta genom att dra runt skrovet i en cirkel. Kunde man tänka sig att man reverserade propellerbladen och på så vis kunnat få stopp på rotationen eller i vart fall minska den?

Jag vet inte ens var jag skall börja…

Jag tror man försökte förklara detta för dig under fysiklektionerna i grundskolan.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Det borde finnas minst en go-pro på en hjälm som filmat hela grejen fortlöpande.

Dom skulle ju precis börja hoppa. Så jag har stor tilltro till att någon go-pro var aktiverad och spelade in allt.
Citera
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det verkar filmas och fotograferas friskt på dessa plan, men kanske hade de inte hunnit börja innan något hände. Sedan är det väl tveksamt om någon har kylan att ta fram kameran och börja filma när planet håller på att störta.

Nej jag tänker att de flesta verkar ha på sina mobiler hela tiden. Det finns väldigt många filmer på FB sidor där man lägger upp filmer även när man sitter i planet. Så jag tror de flesta hade sina påslagna. Men detta är förstås ingen information som haverikommissionen kommer berätta. De vill göra färdigt sin rapport för att följa gängse rutiner. Men man får väl inte underskatta journalisters nyfikenhet eller flashbacks grävan

RIP alla dessa unga människor
Citera
2019-07-16, 00:40
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyflurry
Han som var först på plats tog pulsen och var även inne i planet , vilket borde betyda att dom var intakta
Vem tog pulsen på kropparna? Kan du länka till artikel?

Edit: Nevermind...hittade denna artikel: https://www.vk.se/2019-07-15/han-var-forst-pa-plats-vid-planet

Betalvägg men jag antar att den är han som tog pulsen på kropparna.
Senast redigerad av Gospel.of.Luke 2019-07-16 kl. 00:46.
Citera
2019-07-16, 00:44
Medlem
Dom som har tagit bilderna på vraket. Har dom tagit bilderna när kroppar/kroppsdelar är bortplockade? Hur kan man inte ens se en endaste blodfläck på vrakdelar?
Citera
Medlem
vanartads avatar
[quote=Ksenia74|68116019]
Citat:
Ursprungligen postat av Vcent

Ok det betyder att det var en pilot och en andrepilot och sju fallskärmshoppare eftersom nio personer har omkommit .
Jag har aldrig varit i ett hopp-plan med co-pilot. Har inte ens hört talas om detta annat än för stora bjässar likt C-130 (Hercules).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Vem tog pulsen på kropparna? Kan du länka till artikel?

Vet inte hur man länkar med det står på vk.se en sommarstugeägare som har stuga ca 200 meter i från platsen .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Det är ändå lite småskumt att ingen fick upp dörren och tog sig ut.

Om vingen bryts och planet snabbt hamnar i spin så medför antagligen rotationen att man trycks mot väggarna i kabinen, upp till 6G enligt experterna.

"Varför inte hoppade man inte ut från planet, om man var vid medvetande, tror du?

– Om man har höga g-krafter som det blir i en störtspiral kan man inte röra sig. Man kan få g-krafter upp till 6 gånger kroppsvikten. Då är det svårt att ta sig ut. "
Citera
2019-07-16, 00:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Också en aning off topic kanske men Aviation Safety Network har apropå denna olycka ställt samman större civila fallskärmsolyckorna över åren (dvs de mindre kan ha annan statistik). Notera att "komma upp" paradoxalt hör till de farligare delarna av att hoppa (olycka #1-6 och 11) och att två handlar om obalans vid hopp (olycka #8 och #9).
Nästan alla olyckorna med flygplanen var motorhaveri tydligen. Det här ryska planet med fallskärmshoppare 2003 hade 618 kg överlast!
En olycka på Hawaii bara för en månad sen med många döda hoppare.
Citera
2019-07-16, 00:47
Avstängd
Ksenia74s avatar
Hur många flygtimmar hade den här piloten på sitt CV?
Citera
2019-07-16, 00:48
Medlem
Jag tror att jag har svaret på olyckan.

Vittnen på marken hörde konstigt ljud från flygplanet, motorfel,planet tappade fart och hamnade i stall (överstegring) vilket gjorde att planet vände på sig och hamnade i spin https://en.wikipedia.org/wiki/Spin_(aerodynamics)

När planet började spina så utsattes det för höga G krafter vilket gjorde att planets delar bröt sönder, bland annat vingen. Exempel på ett plan som börja spina och tappa vingen.
https://www.youtube.com/watch?v=MaU9PnXU1Pc

Det är min teori. Så motorproblem ledde till stal som i sin tur ledde att planet började spina.
Piloten hade kanske inte kunskap om vad man ska göra när planet hamnar i spin.

PDF book om G krafter som kan påverka småflygplan.

https://books.google.se/books?id=i8rNn1vFEd0C&pg=PA211&lpg=PA211&dq=G+powe r+break+airplane&source=bl&ots=u3yzO-gB9_&sig=ACfU3U2xm8gzIc-eV_r956jBIulXnZqXmQ&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwif1pbngb jjAhWos4sKHRbbAWQQ6AEwDHoECAcQAQ#v=onepage&q=the%2 0airplane%20may%20bend%20or%20break%20unde&f=false
Senast redigerad av CharlieFoxtrot01 2019-07-16 kl. 00:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in