Tja, har läst från början men har definitivt inte orkat läsa hela tråden haha. Den är rätt så upprepande. Kanske detta också är, sorry i så fall. Men tycker ingen resonerat kring detta än:
Jag vet inte hur exakt WebTrak är men om man följer planet där så ser det ut som att det vid ön Bottenvikens norra udde (väster om Storsand) kommer i normal fart på ca 4100 meters höjd och sedan bara gör en tvärvändning på 180 grader - för att sedan tappa höjd väldigt fort i sydostlig riktning och från ca 2100 meters höjd störta rakt ner i någon slags rotationsrörelse (som syntes i filmerna).
Oklart om det är en sådan tvär vändning som gjort att planet slitits sönder eller om planet gjort en sådan tvär vändning för att det har slitits sönder. Eller om WebTrak kanske inte är så superpålitligt. Men där händer uppenbarligen något.
Att det slets sönder redan i luften är väl konstaterat, det är i alla fall en slutsats Haverikommissionens GD Hans Ytterfall kommenterat i AB:
Citat:
"– Dels med utgångspunkt i de filmer som vi – och säkerligen alla ni – har sett, men också i de vrakdelar som vi studerat och dess placering i terrängen, så kan vi dra slutsatsen att delar av det här flygplanet har slitits loss i luften, säger Hans Ytterberg."
Detalj, precis innan planet tvärvänder går det upp från 4110 m till 4170 m för att några enstaka sekunder senare gå ner till 4110 m igen precis i samband med att det tvärvänder (enligt WebTrak, fortfarande oklart om dessa siffror betyder något).
Bara en kommentar till "Varför ingen hoppade ur?" eller att någon skulle ha klantat sig vid hoppet.
Uppenbarligen hoppade ingen ur (säkert för att de inte kunde). Enligt WebTrak så ser det ut som att tvärvändningen kommer väldigt plötsligt i ganska oförändrad hastighet.
Enligt piloten i det andra planet (SVT):
Citat:
Via radiofrekvensen hörde han hur planet med fallskärmshoppare meddelade att de var redo att hoppa.
– Men då fick de väntläge, ett kommersiellt plan var på väg in för att landa så de fick ligga och vänta i cirka 10 minuter.
– En stund senare hörde jag att de hade kontakt med tornet och fick klartecken att hoppa. Efter det blev det tyst.
Det var tyst efter klartecknet. Och jag antar att man kanske inte står redo hängandes ut från planet i 10 min i väntan på klartecken. Utan det ska säkert anpassas fart, koppla loss sig, säkerhetscheck? Vad vet jag, jag vågar inte ens hoppa bungy jump.
Sen ser det ut som att det går väldigt fort från 4120 meters höjd vid 14.07.00 och blir väldigt våldsamt. Är inte luckan redan öppen vet jag inte om det är så enkelt att ta sig ut? I den där videon på de två planen som kolliderade så bibehölls ju ändå hastighet och riktning någorlunda i några sekunder. Här ser det ut att vara betydligt mer omtumlande (enligt min personliga tolkning av Webtrak-datat). Att den var öppen på kraschbilder betyder ju inte att den var det i luften. Den lär ju ha öppnats i kraschen. Och på videon där man såg hur planet snurrade, är man ens i medvetande då?
Känns väl lite långsökt med en fastnande fallskärm eller att de ens skulle ha möjlighet att hoppa när det väl började störta?
Webtrak:
https://webtrak.emsbk.com/ume3 (man får leta upp planet själv, det lyfte 13.33)