2019-07-01, 00:45
Medlem
Il.Malizias avatar
Säsongen 2019/2020

Serie A börjar 24:e augusti, och slutar 24:e maj.

Lagen i årets Serie A:
Atalanta
Bologna
Brescia
Cagliari
Fiorentina
Genoa
Hellas Verona
Internazionale
Juventus
Lazio
Lecce
Milan
Napoli
Parma
Roma
Sampdoria
Sassuolo
SPAL
Torino
Udinese

Nya lag i år är Brecia som vann Serie B, Lecce som slutade 2a i Serie B & Hellas Verona som vann playoffkvalet från Serie B.

Europaspel:
Från förra årets säsong kvalificerade sig
- Juventus, Napoli, Atalanta & Internazionale till Champions Leagues gruppspel.
- Roma & Lazio till Europa Leagues gruppspel (Roma via tabellplacering, Lazio via Coppa Italiaseger)
- Torino till Europa Leagues andra kvalificeringsrunda via tabellplacering.

Egentligen skulle Milan ha Romas plats, men man har med UEFA kommit fram till att avstå Europaspel denna säsong för att då bli fri från nedslag i Financial Fair Play och för att strukturera om klubben och laget.

Gli Azzuri - Landslagsspel:
Efter att halva kvalet till EM 2020 har spelats så leder Italien sin Grupp J.
Man har kvar att spela:

Armenien - Italien (5 september)
Finland - Italien (8 september)
Italien - Grekland (12 oktober)
Liechtenstein - Italien (15 oktober)
Bosnien & Herzegovina - Italien (15 novemer)
Italien - Armenien (18 november)

Tidigare trådar att hämta inspiration och kunskap från:

(FB) Allmänt -- Serie A (2004/2005)
(FB) Serie A 2005/2006
(FB) Italienska Serie A 06/07
(FB) Italienska Serie A 2007/2008 (Allt om italiensk fotboll)
(FB) Italienska Serie A 2008/2009 (Allt om Calcio)
(FB) Serie A 2009/2010
(FB) Allt om Calcio!
Allt om Calcio! 2014/2015
(FB) Allt om Calcio! 2015/2016
(FB) Allt om Calcio! 2016/2017
(FB) Allt om Calcio! 2017/2018
(FB) Allt om Calcio! 2018/2019
Citera
2019-07-01, 00:47
Medlem
Il.Malizias avatar
Första ämne att diskutera kan förslagsvis vara AC Milans mogna beslut att avstå Europa League i år för att bli kvitt Financial Fair Play-nedslagen och att strukturera upp klubben och laget.

Oerhört bra beslut som jag hoppas smittar av sig på andra klubbars tänkande och långsiktiga planering.

En bra artikel i Forbes som går igenom varför man gjorde beslutet:
https://www.forbes.com/sites/chloebe...ainable-future
Citera
2019-07-02, 13:32
Medlem
Il.Malizias avatar
Minns någon när schemat släpptes förra sommaren?
Mitten på juli säger man att det ska släppas men vore trevligt att veta när så man kan planera lite fotbollsresor.
Citera
2019-07-02, 21:54
Medlem
Riktigt stark och fin trådstart.

Det enda som jag skulle vilja lägga till är att tråden enligt tradition välkomnar kopplingar mellan Calcio och kultur, politik, campanilismo, dietrologi osv eftersom Calcio är en naturlig del av livet.

Vill man följa calciomercato så finns det bättre sidor än la Gazzetta när det gäller spekulationer, men de är ganska bra på att dokumentera faktiska händelser och möjliga uppställningar:

https://www.gazzetta.it/Calciomercat...-A/?refresh_ce
Citera
2019-07-03, 08:13
Medlem
needAlifes avatar
Grym trådstart! Har inte kollat allt för mycket italiensk fotboll de senaste åren men ska försöka sätta mig in lite mer i år tror jag. Mycket intressant länk angående Milans beslut att avstå Europaspel också. För er som har koll, hur står sig Milan just nu egentligen, är det ett sundhetstecken eller bara en rökridå?
Citera
2019-07-03, 16:47
Medlem
Serie A känns jätteintressant denna säsong med Sarri, Ancelotti och Conte. Är inte alls säker på att Juve tar hem det igen, tror Conte kan göra det ruggigt bra med ett Inter som har ett spännande lag på pappret. Även Napoli kommer utmana mer denna säsong tror jag, har ett fint lag och Ancelotti har en säsong i bältet nu. Men då gäller det att Koulibaly blir kvar..
Äh sticker ut hakan och säger att Inter tar hem det...
Citera
2019-07-04, 14:50
Medlem
Kidnappar ett inlägg från förra säsongen 2019-06-30:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Den viktigaste händelsen är nog vad som sker i Roma.

Senaste säsongen hade Roma flera romare som viktiga pjäser i sitt lag; De Rossi, Florenzi, Lorenzo Pellegrini och Luca Pellegrini (även om han var utlånad till Cagliari). (Även Ranieri kan räknas in som viktig romare)

Men sedan kom hanteringen av kapten De Rossi och Tottis presskonferens:
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

MORE FIRE FROM TOTTI: “The main focus of certain people has been to remove Romans from #ASRoma. Since the Americans came in, they tried in every possible way to shove us to one side… It’s what they wanted and in the end, they succeeded”

Det här fartyget kapsejsar nu, amerikanerna kan lika gärna sälja, för det här lär inte sluta gott.

Och de senaste dagarna surrar rykten om de kvarstående romarna:

Alessandro Florenzi has reportedly been told he is on the transfer market, as Roma made it clear they will sell for the right price.
https://www.football-italia.net/1400...lorenzi-market

Lorenzo Pellegrini has a €30m release clause in his contract and, if Inter don’t get first choice Barella, they’ll snatch the Italy international away from Roma instead.
https://www.football-italia.net/1401...r-barella-snub

Roma full-back Luca Pellegrini is undergoing his Juventus medical this morning as part of an exchange deal with Leonardo Spinazzola.
https://www.football-italia.net/1401...s-juve-medical

Anledningen är att Roma har förlängt med Bruno Conti, bland många mest känd som Daniele Contis pappa…

304 matcher för Roma i Serie A, Scudetto och världsmästare.

Avsked till fansen, 80.000 på läktaren (2 min 27 sek):
https://www.youtube.com/watch?v=iix7hnpSEsU

Dokumentär som jag verkligen kan rekommendera om avskedet "Un giorno d'amore" ( 57 minuter):
https://www.youtube.com/watch?v=EnM_zrdaqDI

Och vill också uppmärksamma att han inte bara var på plats till De Rossis avsked utan även hur innerlig kramen är med Conti och Totti från 3:40 och framåt (4:27).
https://www.youtube.com/watch?v=ibl7lT0dOSg

Oavsett så ska Conti de närmaste tre åren leda akademin. Ett litet hopp för en klubb i moraliskt förfall. Kanske kan han rädda framtiden?
https://www.ilromanista.eu/news/as-r...-sara-desideri
Citera
2019-07-04, 16:29
Medlem
Kidnappar ännu ett inlägg, och om det inte är ok så får någon tycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Tonali va?

Har inte alls följt ryktena kring Tonali, men Cellino har koll på Calcio och är duktig på att förhandla. Tonali har kontrakt till sommaren 2021, med option på ytterligare ett år. Och ett eller två år i Serie A med Brescia kommer att vara bra för Tonali, Cellino och framförallt Brescia.

Hans situation påminner om till viss del Barellas, där alla vill att det slutar på ett positivt vis. Det är nog dags att gå vidare, men tyvärr är den gode Barella alldeles för ärlig för calciomercato. Hela hans familj har varit interisti vilket även han är. Och han har öppet sagt att om han lämnar Cagliari så vill han spela i Inter.

Något Inter såklart utnyttjar. De erbjuder inte bara Cagliari en lägre köpesumma utan även Barella en lägre lön, än andra konkurrenter har erbjudit. Men allt tyder på att han trots allt går till Inter.
Citera
2019-07-04, 23:03
Medlem
Det verkar som att Sampdoria kanske köps av investerare som frontas av Vialli. Han skulle vara hjärtligt välkommen tillbaka till Calcio.

”Sampdoria President Massimo Ferrero is set to meet Gianluca Vialli and his group of investors for a takeover, so he can then bid for bankrupt Palermo.”
https://www.football-italia.net/1403...talks-tomorrow

Jag har tidigare grundligt kommenterat boken där Vialli jämför Italiensk och engelsk fotboll, men jag väljer istället ett inlägg från slutet av 2016 som belyser Vialli & Mancini men också Sampdoria i stort.

Citat:
Sampdoria är är ett klassiskt lag. Jag är uppväxt med deras underbara spelare under slutet av 1980 och början av 1990-talet.

I Gemelli del Gol.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...8dd3354a0d.jpg

Roberto Mancini & Gianluca Vialli bar Sampdoria till lo Scudetto under en tid då Serie A tveklöst var världens bästa liga.

Mancini var (efter Baggio) det största italienska geniet under en tid då tiorna strålade. Yngre spelare som Zola, Del Piero och Totti utmanade såklart. Tillsammans med Vialli bildade han Gemelli del Gol, som gjorde Sampdoria till italienska mästare 1991, dvs under en tid då Serie A fullständigt dominerade fotbollen.

Alla stora klubbar bjöd löjliga summor för att locka honom. Men han var Sampdoria och ägaren Mantovani trogen.

Eriksson kom till Sampdoria 1992. Paolo Mantovani dog säsongen efter och hans son Enrico tog över. Men det var efter några år uppenbart att han inte skulle kunna driva det vidare som ett topplag. 1997 lämnade Eriksson och övertalade Mancini att följa med till Lazio. De hade en djup och speciell relation.

År 2000 erövrade de tillsammans lo Scudetto i Lazio. 2001 blev Eriksson landslagstränare för England. Mancini följde med till England och spelad fyra matcher för Leicester innan han la skorna på hyllan.

Jag läste ”Se questo è sport” av Giorgio Tosatti (1937 – 2007) som är en sammanställning av några av de fantastiska artiklar han skrivit. Band annat så innehåller den en hyllningskrönika tillägnad Paolo Mantovani som köpte Sampdoria 1979 (som då spelade i Serie B) och byggde upp laget till en av världens främsta klubbar.

Och han gjorde det trots att allt talade emot Sampdoria. Lite pengar, liten fanbas (Genoa är det populäraste laget i staden), ingen historia eller tradition osv. 1982 gick Sampdoria upp i Serie A, och Mantovani valde en genial men samtidigt ganska unik strategi med att ge förtroende till unga inhemska talanger som spetsades med någon utländsk spetskompetens.

Spelare (ålder då de kom till Sampdoria inom parantes) som anslöt sig till laget under 1980-talet (och de flesta stannade kvar länge) var bla: Mancini (18), Vialli (20), Mannini (22), Pagliuca (20), Branca (22), Pellegrini (17), Carboni (23), Pari (21), Vierchowod (22), Galia (20), Salsano (22) och Lombardo (23).

1989 förlorade de finalen i Cupvinnarcupen, 1990 så vinner de cupvinnarcupen och framförallt så vinner de 1991 Lo Scudetto för första och enda gången i klubbens historia. 1992 går de till final i CL där de förlorar mot Barcelona.

1993 så dör plötsligt Paolo Mantovani, och hans son tar över. Men många av de tidigare talangerna (nu stora stjärnor) lämnar, och trots inköp av bl a Chiesa, Veron, Ortega, Montella och Seedorf så var magin bruten.

För övrigt så är Giorgio Tosatti son till Renato, som var en av de som dog i Tragedia di Superga 1949.

Oavsett så var de som anteri17 refererade till inte bara bara spelare som blev tränare från Lazio, utan även från Sampdoria. Mancini, Lombardo, Mihajlovic osv som följde med Eriksson från Sampdoria till Lazio.

* Delvis lånat från tidigare inlägg...

När man tänker på den gamla goda tiden så vill jag att vi minns att Italien är grundbulten för västerländsk civilisation. Såklart Rom, Kristendom och Renässansen. Och kanske även utforskningen av Amerika.

Och nu är det Salvini som leder kampen för att bevara och hylla denna kultur.

Njut av Frank Sinatra & Dean Martin (90 minuter):
https://www.youtube.com/watch?v=3zJNoUe6piA

Ta det på rätt sätt. Sammy Davis Jr var en fantastisk underhållare men jag njuter mer av Frank Sinatra & Dean Martin.
Senast redigerad av Brille68 2019-07-04 kl. 23:17.
Citera
2019-07-05, 00:00
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Det verkar som att Sampdoria kanske köps av investerare som frontas av Vialli. Han skulle vara hjärtligt välkommen tillbaka till Calcio.

”Sampdoria President Massimo Ferrero is set to meet Gianluca Vialli and his group of investors for a takeover, so he can then bid for bankrupt Palermo.”

Jag har tidigare grundligt kommenterat boken där Vialli jämför Italiensk och engelsk fotboll, men jag väljer istället ett inlägg från slutet av 2016 som belyser Vialli & Mancini men också Sampdoria i stort.

När man tänker på den gamla goda tiden så vill jag att vi minns att Italien är grundbulten för västerländsk civilisation. Såklart Rom, Kristendom och Renässansen. Och kanske även utforskningen av Amerika.

Och nu är det Salvini som leder kampen för att bevara och hylla denna kultur.

Njut av Frank Sinatra & Dean Martin (90 minuter):
https://www.youtube.com/watch?v=3zJNoUe6piA

Ta det på rätt sätt. Sammy Davis Jr var en fantastisk underhållare men jag njuter mer av Frank Sinatra & Dean Martin.

Jag läste Viallis bok i min ungdom. Borde läsa den igen. Finns i bokhyllan med fotbollslektyr.
Citera
2019-07-05, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag läste Viallis bok i min ungdom. Borde läsa den igen. Finns i bokhyllan med fotbollslektyr.
En utmärkt bok som kan förklara många saker som skiljer Calcio från Football. Teknik, taktik och inställning.
Citat:
...
Jämförelsen mellan italiensk och engelsk fotboll är såklart aktuell och relevant nu direkt efter att de har spelat mot varandra.

Vad jag skrivit om “The Italian Job” tidigare:

Har läst boken ”the Italian Job” av Gianluca Vialli & Gabriele Marcotti.

En insiktsfull bok med undertiteln ”A journey to the heart of two great footballing cultures”. Och Vialli har onekligen något att bidra med i det sammanhanget. Samt har tillgång till Mourinho, Ferguson, Lippi, Capello osv…

Finns många visdomsord, men jag koncentrerar mig här på de kulturella skillnaderna. Eftersom England ligger jävligt nära Sverige i det sammanhanget, inte minst när det gäller fotboll, så kan man nästan likställa Sverige med England…

Bokens uppdelning är spelaren, tränaren och allt annat. Och visst är där självklarheter som att engelska träningar och matcher håller ett jämnt och relativt högt tempo, samt att Calcio är mer taktiskt och strategiskt. Men där finns också små guldkorn.

Att italienarna är mer rationella, medan engelsmän mer går på hjärta. Att italienare är resultatorienterade medan engelsmän går på inställning. Att engelska spelare inte ifrågasätter på träningar, medan italienarna vill veta varför de gör en viss övning. Samt naturligtvis att italienarna inte är så benägna att följa auktoriteter.

Och Vialli har också bra förklaringar till det klassiska påståendet att italienska lag aldrig utklassar ett annat. Samt varför de mot slutet av en säsong kan förlora mot ett sämre lag som verkligen behöver poäng.

Dels finns det rationella, dvs att spara krafter till viktigare matcher. Men mer intressant tycker jag att det är när Vialli nämner att efterkrigstidens Italien dominerats av å ena sidan katolska kyrkan och å andra kommunister. Och det de har gemensamt är att man ska hjälpa de behövande. Och man vet aldrig när man själv kan behöva hjälp…

Medan en italienare tycker att det är oförskämt att sparka på den som ligger, tycker en engelsman att det är osportsligt att inte ge sitt bästa i alla lägen…

Enligt Vialli kan man kanske finna grunden till den kulturella skillnaden (dvs sämre teknik i England, men bättre kondition) i klimatet.

Inte temperaturen eller nederbörden. Det är fan kall och blött även i norra Italien. Utan i vinden...

Därför är det svårt att stanna upp träningen och snickesnacka taktik under långa stunder. Också svårt att rada upp spelarna för att köra teknikövningar typ att avluta på volley. Mycket enklare att köra igång matchspel, konditionsträna eller andra övningar där man hela tiden är i rörelse.

Det är detta som lett till att spelet i England karaktäriserats av högt och jämnt tempo, där de dock inte lyckats komma upp i den maxfart som finns i Calcio.

Som sagt så försvinner dessa skillnader alltmer, i takt med att spelare och tränare från andra länder kommer till PL. Men många av mitten- och bottenlagen präglas fortfarande av detta, vilket gör att matchtempot fortfarande håller samma jämna fart utan de höga topparna.

Samtidigt så spelar t ex Juventus i ett högt och jämnt tempo numera.

Men som sagt, om man vill generalisera så gäller fortfarande den gamla sanningen att maxfarten är högre i Calcio.
Citera
2019-07-05, 22:23
Medlem
Försöker knyta ihop Totti med Sampdoria, men också hur Inter agerar med Icardi och framförallt Barella.

Has Totti heard from Sampdoria President Massimo Ferrero?

“Ferrero calls me every day… He even has a spot on the beach near mine.”

https://www.football-italia.net/1403...-my-future-air

Citat:

....

Frågan är om Totti skulle kunna få en fullständigt avgörande roll i Palermo?

Dessutom hade jag en teori om att Icardi gör en omvänd Barella i Inter. Barella är positiv och har deklarerat att han vill till Inter. Vilket gör att Inter inte vill betala utan litar på att Cagliari släpper honom billigt för att alla i Cagliari vill honom väl.

Men det verkar som att Cagliari nu kontrar med att erbjuda Barella ett nytt kontrakt med en utköpsklausul på 50 miljoner euro. För att tvinga Inter att betala ett rimligt pris.

That is because, as per L’Unione Sarda, Rossoblu President Tommaso Giuliani intends to double the starlet’s salary and insert a €50m release clause into his new deal.
Furthermore, the 22-year-old would have given his ‘maximum availability’ to the idea as he is ‘very attached’ to his hometown club.

The Nerazzurri, on the other hand, do not seem willing to go beyond €36m plus €4m in bonuses.

https://www.football-italia.net/1403...release-clause

Inter försöker vara smarta med förlorar ofta. Vilket gör att jag återkommer till Totti i den första artikeln:
“I think Inter and Juve could exchange Higuain with Mauro Icardi.”
https://www.football-italia.net/1403...-my-future-air

Inter borde hosta upp pengarna som är små för dem, men viktiga för Cagliari. För med Barella så är de enligt mig en riktig utmanare till lo Scudetto.
Senast redigerad av Brille68 2019-07-05 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in