Flashback bygger pepparkakshus!
2017-06-28, 11:40
Medlem
JayGatsbys avatar
Iochmed U-21-lagets förlust i U21EMsemifinalen mot Spanien igår så får Calciosäsongen 2016/2017 anses avslutad.

Tar på mig ansvaret att vända blad och se fram emot nästa säsong!

Här är förra säsongens tråd:
(FB) Allt om Calcio! 2016/2017

Serie A 2017/2018 kommer bestå av:
Atalanta EL
Benevento
Bologna
Cagliari
Chievo
Crotone
Fiorentina
Genoa
Hellas Verona
Internazionale
Juventus CL
Lazio EL
Milan EL
Napoli CL
Roma CL
Sampdoria
Sassuolo
SPAL
Torino
Udinese

Understrukna är uppflyttade från Serie B. Fetstilta är klara för kval/spel i Europa. Spelschemat släpps den 21 juli och den första omgången spelas enligt uppgift den 11-12 augusti.
Citera
2017-06-28, 11:41
Medlem
JayGatsbys avatar
Här är alla tidigare upplagor för de som är intresserade. Om man känner sig osäker på vad som ska diskuteras kan man med fördel läsa i någon av dessa:

Tidigare upplagor av Serie A-trådar

(FB) Allmänt -- Serie A (2004/2005)
(FB) Serie A 2005/2006
(FB) Italienska Serie A 06/07
(FB) Italienska Serie A 2007/2008 (Allt om italiensk fotboll)
(FB) Italienska Serie A 2008/2009 (Allt om Calcio)
(FB) Serie A 2009/2010
(FB) Allt om Calcio!
Allt om Calcio! 2014/2015
(FB) Allt om Calcio! 2015/2016
(FB) Allt om Calcio! 2016/2017
Citera
2017-06-28, 11:42
Medlem
JayGatsbys avatar
Tidpunkter för Calcio från juli till början av oktober:

-14 luglio: Europa League, sorteggio terzo turno preliminare
-27 luglio: Europa League, andato terzo turno preliminare (Milan)
-30 luglio: Coppa Italia, primo turno
-3 agosto: Europa League, ritorno terzo turno preliminare (Milan)
-4 agosto: Champions e Europa League: sorteggio spareggi
-6 agosto: Coppa Italia, secondo turno
-8 agosto: Supercoppa Uefa, a Skopje (Macedonia) Real Madrid- Manchester United
-12 agosto: Coppa Italia, terzo turno
-13 agosto: Supercoppa, a Roma Juventus-Lazio
-15-16 agosto: Champions, andata spareggi (Napoli)
-17 agosto: Europa League, andata spareggi (ev. Milan)
-20 agosto: serie A, prima giornata
-22-23 agosto: Champions, ritorno spareggi (Napoli)
-24 agosto: Europa League, ritorno spareggi (ev. Milan)
-24 agosto: Champions, sorteggio fase a gironi
-25 agosto: Europa League, sorteggio fase a gironi
-2 settembre: Qualificazioni Mondiali, Spagna-Italia
-5 settembre: Qualificazioni Mondiali, Italia-Israele
-12-13 settembre: Champions, prima giornata fase a gironi
-14 settembre: Europa League, prima giornata fase a gironi
-6 ottobre: Qualificazioni Mondiali, Italia-Macedonia
-9 ottobre: Qualificazioni Mondiali, Albania-Italia.

http://www.gazzetta.it/Calcio/Serie-...38784033.shtml
Citera
2017-06-28, 16:50
Medlem
Stivalis avatar
Läste en gång om någon gnällig gubbjävel som sade upp sin prenumeration på Göteborgs-Posten för att han menade att tidningen konstant skrev namnet på hans favoritlag med små bokstäver. GAIS ska ju givetvis skrivas med versaler.

....och därmed kan vi redan nu komma överens om att SPAL alltid bör skrivas med versaler. Kan tänka mig att laget är en ny bekantskap för vissa. Men vafan betyder "Ars et Labor" egentligen? Någon som är hemma på latin? Labor borde väl vara arbete?

De kommer i alla fall från Ferrara i Emilia Romagna. Göteborgaren Dan Ekner spelade där 1953-54. Senast man var i Serie A var 67/68.
Citera
2017-06-28, 17:03
Medlem
Stivalis avatar
Lämnade Dan Ekner SPAL för att göra affärer i metallbranschen i USA? Bara 27 år gammal. Dom pröjsade kanske inte så bra då i SPAL. Eller så var han trött på proffsfotboll. Började lira för Chicago Vikings istället!!

Tydligen var han jävligt bra för ett år senare så återvände han till Europa, då för att spela för Atletico Madrid! Han verkar ha varit en rastlös själ som bytte klubb ofta, Dan Ekner. Gjorde två säsonger i Fiorentina innan han gick till SPAL. Förste svenske proffsspelare i England också, hos Portsmouth.
Citera
2017-06-28, 21:30
Medlem
Bra trådstart. Traditionen bjuder att man ska länka bakåt, vilket visar på Calcios historia på Flashback. Vacker och informativ med många färgstarka deltagare.

Inget tyder på att Juventus skulle bli sämre. Även om några nyckelspelare typ Buffon blir ett år äldre… Milano-lagen satsar och blir vansinnigt intressanta att följa. Roma är en butik som säljer men samtidigt håller en hög nivå, och Napoli med Hamsik och Insigne ser riktigt starka ut. Dessa fyra lag borde ta hem de fyra CL-platserna. Men vafan vet jag?!
Citera
2017-06-28, 23:02
Medlem
Jag vill lyfta fram historiska hjältar som inte längre är med oss som främst Fula Gubben, Jackbob, David osv. Någon av dem kanske kan komma tillbaka, andra har tyvärr inte den möjligheten.

Vill också lyfta fram Shuyin som var en lysande moderator och vän till Calcio. Och såklart den fantastiska zach.

Ezzelino tassar i utmarkerna men är briljant i matchprat. Jag vill gärna se honom ta en större plats i tråden.

Låt oss också konstatera att många av de mest briljanta skribenterna på flashback skriver i Calcio-tråden
Citera
2017-06-28, 23:04
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Inget tyder på att Juventus skulle bli sämre. Även om några nyckelspelare typ Buffon blir ett år äldre… Milano-lagen satsar och blir vansinnigt intressanta att följa. Roma är en butik som säljer men samtidigt håller en hög nivå, och Napoli med Hamsik och Insigne ser riktigt starka ut. Dessa fyra lag borde ta hem de fyra CL-platserna. Men vafan vet jag?!

Svårt att sia då mercaton inte ens tagit form. Men visst borde det vara svårt att ta en sjunde raka Scudetto, inte minst motivationsmässigt. Lyon tog sju raka titlar mellan 2002 och 2008, klarar Juve av att kopiera det?

Säljer man Alex Sandro så blir jag gravt besviken. Det symboliska värdet i att behålla sina bästa spelare sommaren efter att man sålt Pogba kan inte understrykas nog. Går Sandro nu så är det någon annan nästa sommar. Det är nu man måste spjärna emot. Att bli av med båda brasilianska ytterbackarna hade varit förödande.
Citera
2017-06-28, 23:54
Medlem
JayGatsbys avatar
Vad tror vi om Milan? Kommer detta slå väl ut? Jag är riktigt nyfiken på försäsongen och seriestarten.
Citera
2017-06-28, 23:58
Medlem
anteri17s avatar
Min inställning till Milanolagen är kritisk till dess att motsatsen är bevisad. Flera mercatos har man varit imponerad av Milan och Inter, för att sedan vid oktober krasst fastslå att lag som Roma, Napoli och tom Lazio är flera steg före.
Citera
2017-06-29, 01:06
Medlem
snillet_1s avatar
Fjorton år gammal var jag. Alassio. Italien spelade i VM 2006. Det första jag gjorde var att köpa en Italien-tröja med Totti på. När vi gick på gatorna så ropade folk från bilarna: Forza Totti! Vi hejade tillbaka. Och nu har han slutat...
Citera
2017-06-29, 01:48
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Fjorton år gammal var jag. Alassio. Italien spelade i VM 2006. Det första jag gjorde var att köpa en Italien-tröja med Totti på. När vi gick på gatorna så ropade folk från bilarna: Forza Totti! Vi hejade tillbaka. Och nu har han slutat...

Skämtar du, var du bara 14 bast när dom mötte australiensarna? Aja, du har ju inte missat så mycket alls vad gäller kvalitet. Giannini var nog aldrig lika bra som Totti blev. Draget kring Roma som klubb var däremot något helt annat på den tiden.

Måste ändå säga att det är lite imponerande att du länkar till en sida som heter "Calcio e Finanza". Du har alltid kunnat ta pulsen på det aktuella i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in