2020-01-30, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Så förklara gärna. Är konkurrensen i PL 2018/19 lika hård som den har varit de sista 10 åren? (om vi bortser från 2015/16).
Skulle vilja säga att konkurrensen i PL i år är det värsta den varit. Och då gäller det 18.5 Lag. I dagsläget är det verkligen ÄNNU mer att alla lag kan slå / ta poäng av alla motstånd och man gör det med. Förutom ett undantag, som vunnit varje jäkla match utom en oavgjord mot United.

När United var som bäst var ligan avgjord i början på april som bäst. Det Liverpool gör nu är avsevärt bättre. Tyvärr går det inte annat än imponeras av dem oavsett hur mycket det än svartnar i kroppen när man gör det.
Citera
2020-01-30, 10:48
Medlem
Citat:
Gerrards självmål är bara alldelsen för klassisk att glömma bort för alla icke-Liverpool fans, detta är ngt som Liverpool fansen kommer att höra i 30-40 år framöver.

Så förklara gärna. Är konkurrensen i PL 2018/19 lika hård som den har varit de sista 10 åren? (om vi bortser från 2015/16).

Är det inte säsong 2019/20 vi pratar om!

Konkurrensen är lika hård denna säsong. Hur mycket som dagens tv-pengar genererar för många klubbar! Pengar som gör att konkurrensen hårdnar
Det stora problemet för dig är att Liverpool är överlägsna i ligan denna säsong. Har vunnit 23 kamper av 24, lika många segrar som när Leicester vann ligan 2015/16.
Hur många matcher vann Arsenal sin fantastiska förlustfria säsong! Ursäkta att jag skriver på svenska, någon svengengelska vägrar jag att använda! Var 25 segrar, resten oavgjorda!

För några år sedan räckte det med runt 85 poäng för att vinna PL. Inte nu för tiden, sedan först City och sedan Liverpool har dragit ifrån de övriga klubbarna.
Engelska ligan har alltid varit en jämn liga förr om åren, men tyvärr de senaste två säsongerna har två lag dragit ifrån.

Konkurrensen finns fortfarande i lika stor grad. Det är vare sig City eller Liverpool som ska bli lastade för att en del andra klubbar inte hänger med i konkurrensen.
Ekonomin finns där, men kunnandet verkar saknas.
Citera
2020-01-30, 11:48
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Kan tycka att det är en del upp till spelaren själv också att visa framfötterna. Kolla på en sån som Martinelli t.ex. Han kom från en av dom lägre divisionerna i Brasilien och har redan första säsongen etablerat sig som en av ligans bästa tonåringar. Tror ingen ens hade förväntat sig att han skulle ta plats i A-truppen den här säsongen. Hur mycket ska man tillskriva klubben hans utveckling och hur mycket är det spelarens egen förtjänst? I mångt och mycket är spelare sin egen lyckas smed. Det är för få spelare som tar ansvar för sin egen utveckling i Arsenal i dagsläget. Gäller att visa att man vill något med sin karriär.

Självklart är spelaren den som drar det tunga lasset. Men att så många gått från helt OK till världsklass i Liverpool handlar inte bara om att man haft tur med XX antal spelarköp, det handlar om att man har en tanke och plan med vad man gör som funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Hoppas du la märke till att jag skrev "där är några här som fortfarande är ödmjuka, logiska och fullt resonabla".

Försök till utveckling då, ett exempel är senaste tillskottet här som istället för att skriva ett vettigt svar drar till med "we are gonna win the league". Barnsliga, hånfulla, helt glömt de sista 30 åren av kräftgång, inte ödmjuka och förväntar sig att man kommer vinna allt som finns för all framtid. Förmodligen är det Glory Hunters (det är det mest positiva med utvecklingen av United, vi som följt laget i årtionden slipper dem nu iaf...)

Men med det sagt, du, MangoChutney, Alex P Keaton och några till här (sorry för att jag inte har namnen i huvudet) stämmer definitivt inte in på beskrivningen. Ni har välskrivna, genomtänkta och bra inlägg.

Japp, jag såg det. Blev mest nyfiken på hur du menade. Jag som är mitt inne i det har inte noterat så många utsvävningar - men visst dyker det upp en och annan användare härinne som knappt skrivit flaska som ska bete sig för att Liverpool för en gångs skull är på toppen. Just jeppen idag ville väl mest jävlas med generalen, inte för att det är något som helst försvar.

Framgångar går i cykler, så det gäller att inte bete sig när man är på toppen - för då får man igen tusenfalt när det går dåligt. Sen räkna med att man ändå får skit när det går dåligt, men då ska man försöka vara större än dem. Och nu menar jag inte vänskapligt retande, utan ren dynga som är avsett att håna, förnedra och förolämpa.
Citera
2020-01-30, 13:22
Avslutad
70 poäng efter 23 matcher är väldigt imponerande. Tror detta kommer ses som en väldigt stor bedrift i framtiden, och jag tror inte många Liverpool supportrar verkligen förstår vad som händer.

En annan grej som jag har tänkt på då jag knappt skriver längre, är hur pass många ändå tycker ligan är sämre. Liverpool vinner pga av alla andra topplag suger m.m. Men vänta lite, var det inte för typ ett halvår sen fyra engelska lag spelade i två av dom största finalerna i Europa? Då var ju ligan bäst enligt samma som idag säger den är inte vad den var? Är det inte ett City under Guardiola som för två säsonger sen knäckte rekordet när det gäller rekord och var väldigt nära förra säsongen. I skrivande stund ligger man efter 19 poäng. Ligan är inte vad den var, men sanningen är att City och Liverpool är/varit några nivåer högre. Sen är lag som Wolverhampton, Leicester mycket bra lag som tagit stora kliv.

På tal om Klopp och FA cupen håller jag med om Enlitenfrys. Tycker det är skämmigt det Klopp håller på med ärligt talat. Även om jag förstår att FA har en stor del i det, är det ovärdigt en klubb som Liverpool med den bristen på respekt mot motståndarna. Okej om du inte vill ha A-laget med dig, men var i alla fall på plats som huvudtränare och skaka din kollegas hand. Vill du inte ha omspel, spela första laget vinn med 7-0 och gå vidare. FA cupen är världens äldsta turnering herr Klopp.

Sen kan jag tycka det är lite för mycket gnäll på Klopp om schemat i England. Det är så det är, varenda land skiljer sig åt. Du har en bredd trupp som ändå inte roteras så pass mycket. Har en del vänner som kollar La-liga som har börjat ifrågasätta om PL är så tufft och intensivt då dom menar Liverpool i princip spelar med samma elva varenda vecka. Sjävklart en överdrift men det finns något i det.

Självklart är ligan första prio, men med denna underbara sits borde fler pokaler vara målet. Då ska FA-cupen vara hög prio enligt mig. CL är alltid svårt och man kan åka ut på ett borta mål. Skulle Liverpool åka ut med reserverna hoppas jag att det blåser lite och frågor ställs.

I övrigt är det kul att det går bra för Sheffield United. Brittisk trupp men bra tränare utan jätte stora resurser. Även vargarna imponerar men dom har en väldigt stark trupp och kan nog utmana om fjärdeplatsen.
Citera
2020-01-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Japp, jag såg det. Blev mest nyfiken på hur du menade. Jag som är mitt inne i det har inte noterat så många utsvävningar - men visst dyker det upp en och annan användare härinne som knappt skrivit flaska som ska bete sig för att Liverpool för en gångs skull är på toppen. Just jeppen idag ville väl mest jävlas med generalen, inte för att det är något som helst försvar.
Var inte enbart härinne jag menade, lättare här för man kan bara låta bli att läsa inlägget

Men håller med dig, är man ödmjuk på toppen så blir "botten" lättare
Citera
2020-01-30, 13:32
Avslutad
Sen måste jag tillägga att det är förbaskat svårt att släppa att vi torskade ligan förra säsongen, med en jävla poäng. Med det övertaget man hade och ändå släppte till slut.. Sen också Klopps beslut att spela Karius istället för belgaren kan ha kostat oss en dubbel CL.. Hade varit en dynasti utan dess like..
Citera
2020-01-30, 13:42
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
70 poäng efter 23 matcher är väldigt imponerande. Tror detta kommer ses som en väldigt stor bedrift i framtiden, och jag tror inte många Liverpool supportrar verkligen förstår vad som händer.

En annan grej som jag har tänkt på då jag knappt skriver längre, är hur pass många ändå tycker ligan är sämre. Liverpool vinner pga av alla andra topplag suger m.m. Men vänta lite, var det inte för typ ett halvår sen fyra engelska lag spelade i två av dom största finalerna i Europa? Då var ju ligan bäst enligt samma som idag säger den är inte vad den var? Är det inte ett City under Guardiola som för två säsonger sen knäckte rekordet när det gäller rekord och var väldigt nära förra säsongen. I skrivande stund ligger man efter 19 poäng. Ligan är inte vad den var, men sanningen är att City och Liverpool är/varit några nivåer högre. Sen är lag som Wolverhampton, Leicester mycket bra lag som tagit stora kliv.

På tal om Klopp och FA cupen håller jag med om Enlitenfrys. Tycker det är skämmigt det Klopp håller på med ärligt talat. Även om jag förstår att FA har en stor del i det, är det ovärdigt en klubb som Liverpool med den bristen på respekt mot motståndarna. Okej om du inte vill ha A-laget med dig, men var i alla fall på plats som huvudtränare och skaka din kollegas hand. Vill du inte ha omspel, spela första laget vinn med 7-0 och gå vidare. FA cupen är världens äldsta turnering herr Klopp.

Sen kan jag tycka det är lite för mycket gnäll på Klopp om schemat i England. Det är så det är, varenda land skiljer sig åt. Du har en bredd trupp som ändå inte roteras så pass mycket. Har en del vänner som kollar La-liga som har börjat ifrågasätta om PL är så tufft och intensivt då dom menar Liverpool i princip spelar med samma elva varenda vecka. Sjävklart en överdrift men det finns något i det.

Självklart är ligan första prio, men med denna underbara sits borde fler pokaler vara målet. Då ska FA-cupen vara hög prio enligt mig. CL är alltid svårt och man kan åka ut på ett borta mål. Skulle Liverpool åka ut med reserverna hoppas jag att det blåser lite och frågor ställs.

I övrigt är det kul att det går bra för Sheffield United. Brittisk trupp men bra tränare utan jätte stora resurser. Även vargarna imponerar men dom har en väldigt stark trupp och kan nog utmana om fjärdeplatsen.

Liverpools första 24 matcher är ett osannolikt rekord och de har varit så bra länge nu att många börjar ta det för givet. Kände det själv igår, att jag liksom förväntade mig att West Ham var där för att vinnas över. Den sortens hybris ska man akta sig för. Vara imponerad och tacksam när det går så bra som det gör.

Sen tjafset om att ligan är svag och bla bla bla. Det är bara undanflykter för dem som inte vill ge Liverpool den credd som förtjänas. Hade United/City/Arsenal/Chelsea stått i sin peak och slagits med näbbar och klor 10p bakom Liverpool, hade deras supportrar ändå hittat på någon ursäkt till varför Liverpool inte är så bra som tabellen ser ut.

Jag valde annan strategi när United var som bäst - jag höll käften Visst kunde man gnälla på Fergie-time och massa smågrejer, men faktum är att när United var som bäst - var de helt jävla övermänskligt bra. Ingen kunde stå emot sista kvarten, särskilt inte på Old Trafford. Spelarna visste det själva - vi kommer göra mål, det kommer lösa sig. Vi är fucking United. Motståndarna visste det också. Vi möter UNITED. Det kommer inte gå. De är omänskliga. Och sen gjorde United mål. Ingen slump eller tur i att de typ alltid fixade ett resultat när det behövdes.

Och ja, det är MYCKET enklare att medge så här i efterhand än vad det var när de stod på toppen

En annan aspekt av Klopps gnäll på spelschemat: Han roterar ju inte direkt särskilt mycket. Han har en hyfsat bred trupp, men alla vet ju vilken elva som spelar om alla är friska. Spelare som Firmino, Salah, Mane, Henderson, Wijnaldum, van Dijk, Robertson och Trent kanske skulle varit mycket fräschare om reserverna fick spela nån gång då och då. (man hade förmodligen tappat mer poäng också). Jag gissar det blir typ samma elva som mot Hammers igår i helgen mot Saints, då behöver de nog ingen vila.
Citera
2020-01-30, 14:56
Medlem
Imbazs avatar
Citat:

Mtp att alla 4 finalister i båda europacuperna var engelska så skulle jag säga det. Alla de lagen sitter på nästan samma trupp dessutom med en del förstärkningar.
Citera
2020-01-30, 16:53
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
För tredje året i rad slås 90 poängsgränsen för en mästare. Bara andra gången det händer. Senast det hände nådde chelsea och arsenal precis upp till 90, plus en 95 för chelseas första Premier league seger. Men det var med romans ingång då chelsea köpte allt som fanns. Konkurrensen blev såklart snedvriden då övriga lag inte var beredda på det. Sen dess har chelsea bara vunnit premier league 3 gånger då övriga lag gått samma väg med nya ägare, större premier league pengar. Det var en one off, som startade en enorm flodvåg av kapital runt premier league. Utvecklingen har blivit mer ojämn. från så lågt som 70 poäng. Till snitta runt 80 strecket är vi nu uppe på 100 strecket för att bli mästare.

Allt pekar på att poängrekordet slås för andra gången på 3 år. City hade 98 poäng förra säsongen. 100 året innan. Liverpool kommer gå över 100. Talar väl sitt tydliga språk. Chelsea united arsenal kan knappast ses som bättre. Bara se på tränarna. Värvningar. Både kvalite men också strategin bakom dem. Spurs har överpresterat ganska länge nu sett till sina resurser. Bound to end. Ingen tvekan om att city och liverpool gjort allt rätt dem senaste 3 åren och ska ha cred för det. Men under samma period har alla dessa 3 gått ned sig ordentligt. Går även och se övriga premier league så ser man hur instabilt det är med ägare, värvningar, tränare som kommer och går. Klopp och Pep borde ju typ vara två av dem som varit längst i sina klubbar nu. Bakom eddie howe? Pengarna rullar in som aldrig förr men kunskap kan man inte köpa. Därför det blir så extremt som det är nu.

Och återigen är det bara titta på resultaten i europa. Medan liverpool och city går rent i england så går det tuffare i europa. Framförallt ser man det på city. Men även liverpool sett till enstaka matcher. Europa league är ingen bra värdemätare. Engelska toppen är bredare. Lagen mer desperata att vinna EL för att ta sig till CL. Satsar på det på ett annat sätt.

Liverpool have played 38 games so far this season, Shrewsbury have played 36

En sista angående fa cupen. Klopp har en trupp inköpt för 4-5 miljarder om inte mer. Ändå är det han som gnäller och vägrar välkomna sin motståndare för att det är för många matcher. Ja som sagt. Mourinho nivå på hans gnäll och hyckleri numera. Kanske det som händer när man blir så framgångsrik. Bara se på mou. Och pep. Blir bara mer arroganta och svinaktiga för varje titel dem tar.
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2020-01-30 kl. 17:22.
Citera
2020-01-30, 17:48
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Var inte enbart härinne jag menade, lättare här för man kan bara låta bli att läsa inlägget

Men håller med dig, är man ödmjuk på toppen så blir "botten" lättare

Nu säger jag inte att du har gjort det, men när rivalernas fans hånat LFC fans under 30 år pga att man inte vunnit PL, så kanske man kan räkna med att dem flesta har fog för att få vara lite kaxiga tillbaka nu för en gång skull

Lite som att cirkusartisten som piskat tigern från födseln blir förvånad när den biter tillbaka när den vuxit till sig
Citera
2020-01-30, 18:00
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm

Och återigen är det bara titta på resultaten i europa. Medan liverpool och city går rent i england så går det tuffare i europa. Framförallt ser man det på city. Men även liverpool sett till enstaka matcher. Europa league är ingen bra värdemätare. Engelska toppen är bredare. Lagen mer desperata att vinna EL för att ta sig till CL. Satsar på det på ett annat sätt.

En sista angående fa cupen. Klopp har en trupp inköpt för 4-5 miljarder om inte mer. Ändå är det han som gnäller och vägrar välkomna sin motståndare för att det är för många matcher. Ja som sagt. Mourinho nivå på hans gnäll och hyckleri numera. Kanske det som händer när man blir så framgångsrik. Bara se på mou. Och pep. Blir bara mer arroganta och svinaktiga för varje titel dem tar.

Går ju superdåligt för LFC i Europa Klopp har tagit sig till final i alla europacuper han varit med i sedan han kom till LFC , 3 ST på rad varav en CL vinst.

Sedan spelar det väll inte någon roll hur mkt hans trupp kostat ? Liverpool har väll inte fler spelare i truppen för det ? Han spelar ju ofta sina bästa spelare i princip varje CL och PL match. Klopp står inför en slutspurt med chans på Invincibles och även ett tufft dubbelmöte i CL, jag hade fan blivit besviken om de inte spelade med kidsen ...
Citera
2020-01-30, 18:44
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Går ju superdåligt för LFC i Europa Klopp har tagit sig till final i alla europacuper han varit med i sedan han kom till LFC , 3 ST på rad varav en CL vinst.

Sedan spelar det väll inte någon roll hur mkt hans trupp kostat ? Liverpool har väll inte fler spelare i truppen för det ? Han spelar ju ofta sina bästa spelare i princip varje CL och PL match. Klopp står inför en slutspurt med chans på Invincibles och även ett tufft dubbelmöte i CL, jag hade fan blivit besviken om de inte spelade med kidsen ...
Därför jag skrev enstaka matcher. City och liverpool går ju i princip rent i england. Betydligt tuffare väg till final/titel för liverpool eller till kvartsfinal för city trots dominansen i england. Resultatmässigt. Lyon ger ju exempelvis man city bättre konkurrens än 18 av de 19 lagen i Premier league (exkluderat liverpool). Tror lagen inte har samma respekt.

Nej men till skillnad från klopp så använder övriga tränare sin 22 mannatrupp man satt ihop. Inte en enda av dem ska vara med. Att man roterar i truppen i cuper är väl ok. Och tillochmed nödvändigt för att hålla alla fräscha och nöjda. Sen är det märkligt att andra lag kan ställe upp med ordinarie trupp i cuper. Guardiola gör det med city. Aston villa spelade bästa lag i ligacupen när man kämpar för nytt kontrakt i premier league. Det sliter väl lika mycket.

Sen går klopp ett steg längre än någon annan gjort tidigare. Det vill säga att inte ens bemöda sig själv och dyka upp. Total brist på respekt. Det klopp håller på med är ren elitism. Han är inte ensam utan många tränare håller på med samma sak med sitt gnäll på omspel. Nuno och ole gjorde det förra omgången. Men klopp har gått väldigt långt över gränsen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in