Citat:
Ursprungligen postat av
brigade
70 poäng efter 23 matcher är väldigt imponerande. Tror detta kommer ses som en väldigt stor bedrift i framtiden, och jag tror inte många Liverpool supportrar verkligen förstår vad som händer.
En annan grej som jag har tänkt på då jag knappt skriver längre, är hur pass många ändå tycker ligan är sämre. Liverpool vinner pga av alla andra topplag suger m.m. Men vänta lite, var det inte för typ ett halvår sen fyra engelska lag spelade i två av dom största finalerna i Europa? Då var ju ligan bäst enligt samma som idag säger den är inte vad den var? Är det inte ett City under Guardiola som för två säsonger sen knäckte rekordet när det gäller rekord och var väldigt nära förra säsongen. I skrivande stund ligger man efter 19 poäng. Ligan är inte vad den var, men sanningen är att City och Liverpool är/varit några nivåer högre. Sen är lag som Wolverhampton, Leicester mycket bra lag som tagit stora kliv.
På tal om Klopp och FA cupen håller jag med om Enlitenfrys. Tycker det är skämmigt det Klopp håller på med ärligt talat. Även om jag förstår att FA har en stor del i det, är det ovärdigt en klubb som Liverpool med den bristen på respekt mot motståndarna. Okej om du inte vill ha A-laget med dig, men var i alla fall på plats som huvudtränare och skaka din kollegas hand. Vill du inte ha omspel, spela första laget vinn med 7-0 och gå vidare. FA cupen är världens äldsta turnering herr Klopp.
Sen kan jag tycka det är lite för mycket gnäll på Klopp om schemat i England. Det är så det är, varenda land skiljer sig åt. Du har en bredd trupp som ändå inte roteras så pass mycket. Har en del vänner som kollar La-liga som har börjat ifrågasätta om PL är så tufft och intensivt då dom menar Liverpool i princip spelar med samma elva varenda vecka. Sjävklart en överdrift men det finns något i det.
Självklart är ligan första prio, men med denna underbara sits borde fler pokaler vara målet. Då ska FA-cupen vara hög prio enligt mig. CL är alltid svårt och man kan åka ut på ett borta mål. Skulle Liverpool åka ut med reserverna hoppas jag att det blåser lite och frågor ställs.
I övrigt är det kul att det går bra för Sheffield United. Brittisk trupp men bra tränare utan jätte stora resurser. Även vargarna imponerar men dom har en väldigt stark trupp och kan nog utmana om fjärdeplatsen.
Liverpools första 24 matcher är ett osannolikt rekord och de har varit så bra länge nu att många börjar ta det för givet. Kände det själv igår, att jag liksom förväntade mig att West Ham var där för att vinnas över. Den sortens hybris ska man akta sig för. Vara imponerad och tacksam när det går så bra som det gör.
Sen tjafset om att ligan är svag och bla bla bla. Det är bara undanflykter för dem som inte vill ge Liverpool den credd som förtjänas. Hade United/City/Arsenal/Chelsea stått i sin peak och slagits med näbbar och klor 10p bakom Liverpool, hade deras supportrar ändå hittat på någon ursäkt till varför Liverpool inte är så bra som tabellen ser ut.
Jag valde annan strategi när United var som bäst - jag höll käften

Visst kunde man gnälla på Fergie-time och massa smågrejer, men faktum är att när United var som bäst - var de helt jävla övermänskligt bra. Ingen kunde stå emot sista kvarten, särskilt inte på Old Trafford. Spelarna visste det själva - vi kommer göra mål, det kommer lösa sig. Vi är fucking United. Motståndarna visste det också. Vi möter UNITED. Det kommer inte gå. De är omänskliga. Och sen gjorde United mål. Ingen slump eller tur i att de typ alltid fixade ett resultat när det behövdes.
Och ja, det är MYCKET enklare att medge så här i efterhand än vad det var när de stod på toppen
En annan aspekt av Klopps gnäll på spelschemat: Han roterar ju inte direkt särskilt mycket. Han har en hyfsat bred trupp, men alla vet ju vilken elva som spelar om alla är friska. Spelare som Firmino, Salah, Mane, Henderson, Wijnaldum, van Dijk, Robertson och Trent kanske skulle varit mycket fräschare om reserverna fick spela nån gång då och då. (man hade förmodligen tappat mer poäng också). Jag gissar det blir typ samma elva som mot Hammers igår i helgen mot Saints, då behöver de nog ingen vila.