På måndag kommer alltså CAS beslut om Citys medverkan i CL.
http://www.insideworldfootball.com/2020/07/03/ffp-gavel-man-city-get-200m-cas-ruling-july-13/
Jag saknar både juridisk kompetens och insyn i fallet så spekulerar på lösa grunder - men magkänslan är att CAS mildrar domen.
Om det blir två år ser jag krisen som ganska stor i city. Ligan har spelarna vunnit, den lockar inte så mycket. Det är CL-bucklan som är högst på priolistan.
Det kommer innebära att spelare i sin prime som vill vinna skiten ser två förlorade år framför sig. KDB, Sterling, Bernardo (?), Laporte (?).
Några kommer säkert gilla läget med sina monsterlöner som de inte får av någon annan - Mendy, Ederson, Stones, Jesus.
Men på andra sidan avstängningen är man utan Fernandinho, David Silva, Otamendi (ingen stor förlust men), Pep lär knappast förlänga (1 år kvar). Kyle Walker kommer vara 32 och knappast på väg uppåt, Mahrez 31 samma sak.
Och det stora problemet: värva spelare av toppklass med en CL-avstängning och hotet från FFP hängande över sig. Inte fan kommer Koulibaly om man får två år, och gör han det får man betala 20-50% mer än man tänkt sig.
Två år är konkurrenternas våta dröm. City tar två steg bakåt och får kämpa sig tillbaka till sin toppstatus. Får medge att det kittlar i min nerv för drama - det vore kul att se hur City hanterar två år.
Meeeeen, det kommer nog inte bli så. CAS fegar ur, inget större händer.