Citat:
Ursprungligen postat av
Alex P. Keaton
Resonemanget i sig är helt rätt men ska man vara störig kan man ju påpeka att det är skillnad på 50% och 75%. Tror inte alls lika många hade påstått att man skulle ge titeln till Liverpool om ligan avbrutits efter halva ligan var spelad även om det redan då verkade avgjort. 3/4 delar in i Istanbulmatchen var det kvitterat.
Om man ska ge titeln till Liverpool är en sak, vilket jag inte tycker att man ska. Men hur ska man ska göra med övriga "viktiga" placeringar där det inte alls verkar avgjort? Prestigen för en ligavinst för Liverpool bortplockad påverkar nedflyttning eller en CL plats klubbar mycket mer. Tycker att säsongen ska spelas klart så länge det blir innan augusti 2021. Skulle det dröja så pass länge blir diskussionen en annan.
Metaforen faller på fler än ett ställe - i CL-finalen hade Liverpool allt i egna händer mot Milan, medan City inte kan göra jack shit åt hur Liverpool spelar återstående matcher eller vad motståndarna ställer på planen. Vill man ändå dra till med en matchliknelse, skulle jag säga att Liverpool leder med 5-0, 10 minuter kvar, och motståndaren har åkt på ett rött kort. Allt kan såklart hända, men till 99,99% är det transportsträcka.
Jag tycker som jag skrivit förut - att säsongen 19/20 är viktigare än säsongen 20/21. Det gäller inte bara Premier League, utan CL också. Självklart ska de lag som kämpar om titeln få göra upp.
Det är mest fair. Förutsättningen inför denna säsong var 38 matcher, mest poäng vinner och minst åker ut. Att ändra förutsättningar under pågående tävling är djupt orättvist och osportsligt mot de som presterat. Om nästa säsong får helt förändrade förutsättningar än 38 matcher är det fair i den meningen att alla vet vad som gäller före det börjar.
Så hellre en halvbakad 20/21-säsong med 19 matcher, ett Champions League som skippar gruppspelet och går direkt på utslagningsronden - än att vi stryker denna och börjar på ny kula i augusti.
Att sen Harry Kane snackar om att stryka hela säsongen, det kan väl inte aaaaaaaalls ha något med självintresse att göra. Ett Spurs som kommer få svårt att ta sig till CL-plats i år, men som får en given plats via att säsongen stryks. Hmm, tufft val.
Skulle Kane tycka detsamma om Spurs ledde med 25p? Aldrig i helvetet. Det är sånt hyckleri att det inte finns.
Liverpools magiska säsong slutar lite antiklimaktiskt hur det än blir tyvärr. Får man titeln via ett skrivbord men inte kan fira pga Corona - antiklimax. Får man den inte alls - antiklimax. Sportsligt - att på 2-3 veckor tappa allt utom ligatiteln - inte heller jättekul. Jag tror som jag sagt förut inte Liverpoolfans trodde det var klart att man skulle vinna CL och PL och gå förlustfria, men det var trist att se en så perfekt säsong förvandlas till något sämre på en handfull dåliga insatser. Jag tror de flesta hellre hade tagit förlusten i början och man sen gått rent in i kaklet, istället för att vara på väg mot världsrekord och sen tappa flåset sista 10 metrarna.