Citat:
Jag summerar mina intryck av den tråden här då diskussionen trots allt förs här.
Jag måste redan nu tacka dig å det varmaste för att du erbjuder dig att göra detta. Tråden du pratar om startade jag för över ett år sedan:
(FB) Bo Vinnerljung och annan forskning om samhällsvårdade barn
Jag ser redan fram emot dina inlägg där och jag lovar att svara utförligt.
(FB) Bo Vinnerljung och annan forskning om samhällsvårdade barn
Jag ser redan fram emot dina inlägg där och jag lovar att svara utförligt.
När du hänvisar till den glasklara samlade forskningen verkar du mena en enskild studie av Bo Vinnerljung. Exakt vad den studien innehåller och vilka slutsatser som dras vet jag inte efter en stunds googlande men jag har inte hittat något som tyder på att han menar att omhändertaganden är av ondo i sig. Jag hittar gott om uppgifter att omhändertagna barn klarar sig sämre på flera områden än andra och konstigt vore väl annars. Om barn tas från vårdnadshavare så ligger det mycket problematik bakom och att det skiljer sig i bl a skolgång och allmänhälsa jämfört med barn som växer upp utan problematik i hemmet torde inte te sig speciellt mystiskt. En relevant kontrollgrupp för jämförelse vore barn som far illa men inte blir omhändertagna men som påpekats i din länkade tråd så finns det ganska naturliga skäl till att det inte forskas på dem.
Vinnerljung verkar ha god koll på läget (min lekmannaterm) och menar att det med relativt enkla medel i inte minst skola drastiskt går att förbättra många omhändertagna barns situation. Detta har han tydligen påvisat, med statistiska analyser och registerstudier, på ett vis som han blivit prisad för. Ingenstans har jag funnit att han tycker att barn ska hållas kvar i en problematisk hemmiljö.