2019-06-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag måste redan nu tacka dig å det varmaste för att du erbjuder dig att göra detta. Tråden du pratar om startade jag för över ett år sedan:
(FB) Bo Vinnerljung och annan forskning om samhällsvårdade barn
Jag ser redan fram emot dina inlägg där och jag lovar att svara utförligt.
Jag summerar mina intryck av den tråden här då diskussionen trots allt förs här.
När du hänvisar till den glasklara samlade forskningen verkar du mena en enskild studie av Bo Vinnerljung. Exakt vad den studien innehåller och vilka slutsatser som dras vet jag inte efter en stunds googlande men jag har inte hittat något som tyder på att han menar att omhändertaganden är av ondo i sig. Jag hittar gott om uppgifter att omhändertagna barn klarar sig sämre på flera områden än andra och konstigt vore väl annars. Om barn tas från vårdnadshavare så ligger det mycket problematik bakom och att det skiljer sig i bl a skolgång och allmänhälsa jämfört med barn som växer upp utan problematik i hemmet torde inte te sig speciellt mystiskt. En relevant kontrollgrupp för jämförelse vore barn som far illa men inte blir omhändertagna men som påpekats i din länkade tråd så finns det ganska naturliga skäl till att det inte forskas på dem.

Vinnerljung verkar ha god koll på läget (min lekmannaterm) och menar att det med relativt enkla medel i inte minst skola drastiskt går att förbättra många omhändertagna barns situation. Detta har han tydligen påvisat, med statistiska analyser och registerstudier, på ett vis som han blivit prisad för. Ingenstans har jag funnit att han tycker att barn ska hållas kvar i en problematisk hemmiljö.
Citera
2019-06-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JMGL
Är det zigenare?
Japp. Roligt att du ville titta in och bidra.

Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Ja det kan man verkligen undra, inte går det att fråga om det heller för då kommer automatsvaret; -får/kan inte lämna ut sådan information.

Men det måste finnas ett helt gäng tjänstemän som borde skämmas och avgå utan någon form av fallskärm/omplacering till högre befattning.
Vid orosanmälan måste omständigheter kollas upp, vid varje anmälan, och därefter beslut tas om utredning ska inledas. Stämmer det att det inkommit anmälningar tidigare så verkar det ju onekligen konstigt om ingenting hänt tidigare. En orosanmälan rörande barn som lämnas utan kontakt med det aktuella barnet tycker jag låter mycket osannolikt. Alternativt extremt nonchalant.

Några huvuden lär inte rulla ändå. Ansvarsfriheten ter sig absolut i myndighetsvärlden och skulle IVO någon gång yttra något så är det skrämmande uddlöst och inget som höjer förtroendet.
Citera
2019-06-03, 18:45
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Sjuk- och förtidspension är inte samma sak.
Jo. Det är samma sak. Bara det att ordet förtidspension knappt används längre.
Citera
2019-06-03, 18:49
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Förtidspension är nåt man får via arbetsgivaren. De som fyllt 60 år kan få sluta jobba innan de fyllt 65 och går i ålderspension. Tror inte det förekommer längre.

Sjukersättning är det man brukar kalla sjukpension, alltså stadigvarande arbetsoförmögen inom alla yrken utan hopp om bättring och det är skitsvårt att få. Var lättare att få tidigare. Man kan till och med få jobba lite utan att ersättningen påverkas.

Sjukpenning får man vid kortare sjukfrånvaro.
Du har fel. Man gick förr i förtidspension för att man var för dålig för att jobba under all framtid. Nu heter det sjukpension.
Citera
2019-06-03, 18:49
Medlem
welcometorealitys avatar
Det var ju bra att detta upptäcktes nu, för jag tror att om de hade pågått en längre tid, så då hade vi fått läsa om en fruktansvärd familjetragedi igen, som i Bjärred utanför Lund.
Citera
2019-06-03, 18:58
Medlem
Varför ligger det under aktuella brott? Då en del påpekar att det inte finns nån fup osv då det inte är ett brott?
Citera
2019-06-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det stod att båda hade högskoleutbildning i någon artikel.

Barnbidrag, men inte handlat mat till barnen:

"Under våren förra året drog Skatteverket slutsatsen att familjen inte borde vara folkbokförd i Sverige. Skatteverket hänvisade bland annat till att barnen inte hade haft pass under flera år och att matinköpen som gjordes inte var tillräckliga för sju personer."
Det här är så extremt egendomligt (och jag vet att jag knappast är först med att reagera), men om barnen INTE har haft pass, så är det väl rimligtvis ett tecken på att de faktiskt INTE befinner sig utomlands?
Och ska jag dra slutsatsen att folk som odlar sin egen mat (vilket så klart är möjligt om man bor på en stor tomt i Skåne) riskerar att bli utskriven från Riket? Vi ska dock hålla isär begreppen folkbokföring och medborgare. Svenska medborgare har de troligen varit hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Hur kunde mannen ha ett aktivt företag och bidrag?
Skitskumt!!

Citat:

Barnbidrag borde de fått eftersom barnen var skrivna i Sverige.
Ja, denna astro-veganska soppa blir bara rörigare och rörigare...
Citera
2019-06-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Varför ligger det under aktuella brott? Då en del påpekar att det inte finns nån fup osv då det inte är ett brott?
Bra poäng där. Det har inte slagit mig. Barn & Familj?
Citera
2019-06-03, 19:04
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Återigen var är namnen?

Läs inlägg nummer 187
Citera
2019-06-03, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Bra poäng där. Det har inte slagit mig. Barn & Familj?

Brott mot skollagen, om inte annat.
Citera
2019-06-03, 19:10
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är mig veterligen ingen i den här tråden som har påstått att föräldrarna i fallet är några perfekta föräldrar. Jag allra minst. De har uppenbara brister och problem. Inte tu tal om den saken. Men det är irrelevant. Vad som är relevant är hur man kan göra saker och ting bättre, för de inblandade barnen, för deras föräldrar (ja, de är också människor, även om en del tycks önska något annat) och för samhället i stort.

Många debattörer här inne tycks lida av samma vanuppfattningar som den stora majoriteten socialsekreterare, nämligen att bara barnen blir omhändertagna så blir allting bra. Så är det inte. Att bli omhändertagen och växa upp i fosterhem och barnhem är detsamma som att få ett miserabelt liv. Forskning och statistik är glasklara på den punkten, det finns i princip inget värre öde som kan drabba ett barn.

Det där är bara trams att hävda, att barn per se skulle få ett miserabelt liv bara genom att växa upp i fosterhem är inte sant. Det är däremot sant att de har högre risk för att utveckla sämre psykisk ohälsa och psykosociala problem som vuxna (det innebär inte alla barn kommer får dessa problem men fler än genomsnittet).

Dilemmat är ju att i vissa fall behöver man ta den risken därför att alternativet att låta dem stanna i en extremt skadlig miljö är ännu sämre. Utifrån vad jag läste i domen så är hemförhållandena helt extrema, att äldre barn uppvisar den typen av beteenden och sociala färdighetsbrister säger ju en del.
Citera
2019-06-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Brott mot skollagen, om inte annat.
Men de verkar inte ha behövt stå till svars för vare sig brott mot skolplikt, vanvård eller bidragsfusk. Kanske finns det inga åtalbara brott, åtalade verkar de ju inte bli i något avseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in