Citat:
Ursprungligen postat av
molliesmille
Hur har barnens mamma kunnat vara sjukskriven sedan 2015?? Försäkringskassan har stränga direktiv och kräver att sängliggande cancersjuka ska söka jobb på arbetsmarknaden om de inte orkar gå tillbaka till sitt tidigare jobb.
Efter 3 månaders sjukskrivning anser FK att man blir arbetsskygg och drar in sjukpenningen för många.
Och barn som inte går i skolan, deras studiebidrag brukar dras in. Har barnbidrag resp. studiebidrag betalats ut till alla fem barnen år efter år?
Har familjen även fått bostadsbidrag p g a låga inkomster hos föräldrarna som förtidspensionär + långtidssjukskriven?
Du har både rätt och fel i det du skriver. FK är hårda men mycket bottnar sig i hur tydlig läkaren är i läkarintygen som skickas in samt vilken handläggare man får på FK.
Jag är själv sjukskriven på 100 % sedan 2015 och har först nu börjat arbetsträna igen. Jag har under sjukskrivningen haft tre olika handläggare på FK, de byter handläggare lite som de vill, men samma läkare under hela perioden.
Läkaren och FK har också haft täta personliga möten för att styrka intygen.
Men återigen, jag säger inte att du har fel i sak utan att det faktiskt går att vara sjukskriven länge.