Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Eftersom vi inte har annat att gå på än vad media rapporterar, så är det självklart att det är deras ord vi hänvisar till i tråden. Varken du eller vi andra har tillgång till någon fullständig rapport från vare sig socialtjänsten eller någon LVU-dom. Eller hur? Om man grovt försummar sina barn, och dessutom ljuger för att hålla barnen från skola och samhälle, då är man riktigt manipulerande och sjuk.
Samma domar som media skriver om finns redan postade i tråden. I de domarna finns en version från socialtjänsten och en annan version från föräldrarna (och det barn som är gammalt nog att ha rätt till en åsikt). De båda versionerna skiljer sig åt, socialtjänsten har en version och föräldrarna/barnet har en annan. Du och de flesta andra i tråden tror villkorslöst på socialtjänstens version. Jag gör det inte. Det är möjligt att den är korrekt, men min erfarenhet från att ha läst många andra LVU-domar är att socialtjänstens version av händelserna som regel är överdriven och vinklad. En särskild varningsflagga för mig är att socialtjänstens ansökan i mycket bygger på väldigt detaljerade anekdoter (kan inte äta en banan) och i övrigt består av svepande och generella påståenden. Det får mig att misstänka att socialtjänsten har ryckt händelser ur sitt sammanhang för att bygga ett case som inte är helt överensstämmande med verkligheten. Jag kan ha fel, men jag tror inte det.
Sanningen brukar ligga någonstans emellan två olika extremer. Den här familjen är givetvis inte fri från synd. Men den är antagligen inte heller så illa som socialtjänsten försöker ge sken av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Nej, det handlar det inte om. Det handlar om att se till att när barnen blir stora så ska de kunna klara sig själv ute i vårt samhälle. De skall läras att hantera pengar, betala räkningar, få allmänbildning och veta sånt som alla andra vet. De ska inte behöva vara totalt okunniga om hur ett samhälle fungera bara för att störda föräldrar inte vill att de någonsin skall kunna flytta hemifrån.
Det är det som är vården. Barnen ska bli "normala". Exakt hur onormala de var i ursprungsläget vet vi ju inte (se ovan) men möjligheten finns att barnen redan kände sig ganska normala och därmed sparkar bakut vid alla försök att normalisera dem i riktning som de finner onormal. I sådana fall har socialtjänsten en uppförsbacke som givetvis inte underlättas av att barnen får ha kontakt med sina föräldrar.
Citat:
Som jag läste i en artikel så var det inte föräldrarna ett barn ville hem till, utan till katterna och hundarna som var hans lekkamrater och som han umgicks med mest. DÄR låg just det barnets saknad. Självklart vill man hem till föräldrar till en början. Det är ju det enda barnen känner till. Jag har inte hört något alls om att föräldrarna varit elaka eller fysiskt misshandlat barnen. De har "bara" isolerat dom, haft märkliga mat- och avföringskontroller samt inte låtit dom gå i skolan eller haft någon som helst fysisk träning. Att hemmet beskrivs som en sanitär olägenhet är en annan sak. Men i detta fall ingår det också tydligen.
Ett lösryckt omnämnande av ett barn som saknar sin katt är ett typexempel på en sådan där misstänkt detaljerad anekdot som jag nämnde ovan. I verkligheten har vi ingen som helst bild av vad de tre yngsta barnen vill och inte vill eftersom de inte har rätt att uttala sig om sin egen framtid och vi bara vet det som socialtjänsten har valt att nämna om deras inställning och åsikter.
Det äldsta omhändertagna barnet är däremot över femton år och har laglig rätt att agera själv i rättsprocessen. Hon har genomgående, även ett halvår efter omhändertagandet, kämpat hårt för att få komma hem igen. Trots att hon flyttats till en annan del av landet, fått helt andra livsbetingelser och haft i princip ingen kontakt alls med sina föräldrar. Det är inte ett beteende från ett barn som saknar tryggheten hos sina vanvårdande föräldrar. Det är beteendet hos en ung vuxen som ihärdigt bekämpar vad hon ser som ett stort rättsövergrepp.