2019-06-03, 19:12
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag summerar mina intryck av den tråden här då diskussionen trots allt förs här.

Menar du med det att du inte tänker ta den vetenskapliga diskussionen i den relevanta tråden? Nu blir jag lite besviken. Särskilt som du verkar kapabel att läsa akademiska artiklar vilket hade kunnat ge en grund för en rätt givande diskussion.

Citat:
När du hänvisar till den glasklara samlade forskningen verkar du mena en enskild studie av Bo Vinnerljung. Exakt vad den studien innehåller och vilka slutsatser som dras vet jag inte efter en stunds googlande men jag har inte hittat något som tyder på att han menar att omhändertaganden är av ondo i sig. Jag hittar gott om uppgifter att omhändertagna barn klarar sig sämre på flera områden än andra och konstigt vore väl annars. Om barn tas från vårdnadshavare så ligger det mycket problematik bakom och att det skiljer sig i bl a skolgång och allmänhälsa jämfört med barn som växer upp utan problematik i hemmet torde inte te sig speciellt mystiskt. En relevant kontrollgrupp för jämförelse vore barn som far illa men inte blir omhändertagna men som påpekats i din länkade tråd så finns det ganska naturliga skäl till att det inte forskas på dem.

Det är samhällsvetenskap vi talar om. Du får tänka på det som glasklar med samhällsvetarmått mätt. Det blir inte den typen av reproducerbara resultat och definitiva bevis som naturvetare gillar.

Bo Vinnerljung har ägnat sin forskargärning åt att studera utfallet för omhändertagna barn och producerat dussintals med rapporter och artiklar på ämnet. Samtliga visar att omhändertagna har det sämre än alla andra jämförbara grupper. Man kan givetvis, som du och socionomskrået, argumentera för att omhändertagna barn är omhändertagna just för att de tillhör botten av botten, det absolut sämsta samhället har att komma med. Det går inte att tillbakavisa utan ordentliga randomiserade studier, men det finns en del indicier på att så inte är fallet.

Till att börja med så är Vinnerljung mycket noga med att göra sitt bästa för att korrigera för alla faktorer han kan komma på, framförallt föräldrarnas socioekonomiska status och psykiska besvär. Även med dessa korrigeringar klarar sig omhändertagna barn mycket sämre. Sedan finns det Vinnerljungs studie över utbildningsframgångar enligt vilken barn som har varit omhändertagna under lång tid har sämre studieprestationer än barn som varit omhändertagna under kort tid. Vi måste anta att det fanns skäl att omhänderta även barnen som bara var omhändertagna en kort tid. De har alltså också de usla förutsättningar i livet som övriga omhändertagna barn lider av. Trots det presterar de bättre än de omhändertagna barnen som har fått växa upp i familjehem (minst 12 år i stabilt familjehem enligt studien). Trots en uppväxt i stabilt familjehem får alltså dessa barn en sämre utbildning än barnen som växte upp i en kass familj men inte riktigt så kass att de blev omhändertagna. Det är väldigt graverande för samhällsvården.

Och sedan finns det ju faktiskt randomiserade studier på ämnet, bara inte svenska. Till exempel denna som jämför amerikanska barn som precis passerade gränsen för att bli omhändertagna av myndigheterna med barn som precis inte passerade samma gräns. Den konstaterar att barnen som blev omhändertagna hade 2-3 högre sannolikhet att bli dömda för brott i vuxen ålder. Trots snarlika familjeförhållanden i ursprungsläget. USA är visserligen inte Sverige, men det ger en hint om hur det kan förhålla sig även i Sverige.

Citat:
Vinnerljung verkar ha god koll på läget (min lekmannaterm) och menar att det med relativt enkla medel i inte minst skola drastiskt går att förbättra många omhändertagna barns situation. Detta har han tydligen påvisat, med statistiska analyser och registerstudier, på ett vis som han blivit prisad för. Ingenstans har jag funnit att han tycker att barn ska hållas kvar i en problematisk hemmiljö.

Jag antar att du tänker på den här studien av Vinnerljung et al som konstaterar att fosterbarns skolresultat kan förbättras med extra insatser. Det är säkert sant. Men vad studien också säger är ju att omhändertagna barn presterar under sina förmågor av orsaker som endast kan härledas till att de är omhändertagna. Det är såklart bra att en del av dessa negativa effekter kan åtgärdas med stödinsatser, men det är samtidigt beklagligt att de negativa effekterna uppstår i förstaläget.

Vinnerljung är väldigt mycket en akademiker och skulle aldrig få för sig att göra några politiska inspel. Jag har pratat med honom och uttryckligen pressat honom på just den punkten som du nämner men han duckade bara och konstaterade att det enda hans forskning visar är att det finns stora brister i samhällsvården men hur det skulle lösas var ett politiskt beslut och ingenting som han som forskare kunde lägga sig i.
Citera
2019-06-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Det var ju bra att detta upptäcktes nu, för jag tror att om de hade pågått en längre tid, så då hade vi fått läsa om en fruktansvärd familjetragedi igen, som i Bjärred utanför Lund.

Ja, men även en om den här familjetragedin inte slutade som den i Bjärred tycker jag även detta är en riktig tragedi. Det finns en del likheter med bjärredtragedin. Hemskolning, isolering, psykisk sjukdom / NPF ( kanske inte verifierat men jag misstänker det i bägge fallen), brister i skolledning, socialtjänst mm som inte reagerat. För övrigt tror jag inte det är helt otroligt att den skolchef som till slut reagerade efter 10 år, gjorde det med Bjärredshistoriens hemskolefiasko i färskt minne.
Senast redigerad av Laternan 2019-06-03 kl. 19:19.
Citera
2019-06-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Men de verkar inte ha behövt stå till svars för vare sig brott mot skolplikt, vanvård eller bidragsfusk. Kanske finns det inga åtalbara brott, åtalade verkar de ju inte bli i något avseende.

Det kan tydligen bli böter, även om man bedriver god hemundervisning och tar hand om barnen på ett adekvat sätt...
Här ett helt annat fall:

"Bryter mot skolplikten
Fallet på Öland har också tagits vidare till Förvaltningsrätten av Mörbylånga kommun. Familjen här riskerar ett vite på drygt 50 000 kronor för ett läsår."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bl...t-mot-skolagen
Citera
2019-06-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EU-migranten
Det här är så extremt egendomligt (och jag vet att jag knappast är först med att reagera), men om barnen INTE har haft pass, så är det väl rimligtvis ett tecken på att de faktiskt INTE befinner sig utomlands?
Och ska jag dra slutsatsen att folk som odlar sin egen mat (vilket så klart är möjligt om man bor på en stor tomt i Skåne) riskerar att bli utskriven från Riket? Vi ska dock hålla isär begreppen folkbokföring och medborgare. Svenska medborgare har de troligen varit hela tiden.

Skitskumt!!

Ja, denna astro-veganska soppa blir bara rörigare och rörigare...
Skatteverket fick uppgift att barnen hade distansundervisning i skola som tog 20 000 kr per år och barn så då drogs antagligen slutsatsen att inkomsterna från sjukpenning, sjukersättning och barnbidrag inte räckte till detta samt mat och uppehälle i Sverige
Citera
2019-06-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Man behöver inte lämna kontoutdrag för att få sjukersättning. Det är vad man deklarerat tre år bakåt som avgör.

Brukar matvarubutiker verkligen lämna ut köphistorik till Skatteverket? Ica, Coop m fl sparar det kanske gentemot bankkortet.

Men om man handlat på t ex Lidl då, där inget registreras? Eller betalat kontant?

Det kan tänkas. Tror dock hellre på svartjobb och skattefusk eftersom det är Skatteverket som rotat runt.

Men specificeras det så noga från bankens sida att man kan se om det är mat som inköpts eller ej? Se ovan.

Vilket bidrag? Såvitt jag vet finns inga som helst bidrag som öronmärks för matinköp, inte ens försörjningsstöd (="socialbidrag").

De går via banken, bankomatuttag med ditt kontokort. Ge aldrig myndigheter, försäkringskassan etc, ditt personliga bankkonto där allting syns som du gör, utan öppna ett nytt, där inga transaktioner syns, när de behöver ett konto för insättningar. Hej storebrorssamhälle.
Citera
2019-06-03, 19:20
Medlem
Luktar det inte någon form av scientistisk nyateism eller Plymouthbröderna? Jag tror mer på den första av dessa två. Scientistisk nyateism är ju präglad av man har sån övertygelse att endast sin egen ideologi är den rätta. Då barn är påverkningsbara så valde man därmed att inte låta dom att gå i skola eller ha kontakt med omvärlden.
Senast redigerad av Silver78 2019-06-03 kl. 19:27.
Citera
2019-06-03, 19:27
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo68
Hoppas ingen serverar svaren till dig utan att du, din lilla ouppfostrade tattarjävel, letar själv i tråden. Satans ohyra.
Nån gjorde det tyvärr. Familjen som topic är, var inte viktig.

Läste att polisanmälan gjordes sv soc för 4 fall av vållande till kroppsskada. Åklagaren lade ner fu:n efter 8 dgr.
Citera
2019-06-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Egentligen borde man styra upp samtliga familjer i Sverige som lever på bidrag år ut och år in. Det är rimligen något skumt eller trasigt med dem, de behöver hjälp, de måste kontrolleras. Säg att en hel familj lever på bidrag ett helt år, då går någon statlig kontrollant in i deras hem och kollar läget.
Statliga "kontroller" tycks vara i stort sett obefintliga. Antagligen alltid förannonserade och synnerligen glesa hembesök. Man tror på vad som sägs när man är på plats och kollar väl nästan aldrig upp.

För någon vecka sedan var ett reportage på SVT av Janne Josefsson, där Försäkringskassan betalade ut pengar till åldringar som forslas tillbaka till sina hemländer för åratal sedan. De vuxna och giriga barnen kasserade in pension, eventuella andra bidrag och ersättning för assistanshjälp.
När tanten aldrig fanns på plats vid hembesök, svalde "kontrollanterna" att hon var på resa, låg sjuk och inte kunde ta emot besök, eller annan "förklaring" . I något fall hade tanten dött för flera år sedan, under mycket enkla omständigheter i hemlandet. Medan barnen cashade in i Sverige.

Det är skandal. Hur blåögd och naiv får man vara som myndighetsperson? Det skulle åtalas kollektivt för tjänstefel. Det är först nu sådant börjar komma fram via media, men har pågått länge, länge, länge.

I det här fallet blev offren fyra barn som "valt" fel föräldrar och INGEN vågade, ville, ides kolla upp. Förrän nu.
Citera
2019-06-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Menar du med det att du inte tänker ta den vetenskapliga diskussionen i den relevanta tråden? Nu blir jag lite besviken. Särskilt som du verkar kapabel att läsa akademiska artiklar vilket hade kunnat ge en grund för en rätt givande diskussion.

Det är samhällsvetenskap vi talar om. Du får tänka på det som glasklar med samhällsvetarmått mätt. Det blir inte den typen av reproducerbara resultat och definitiva bevis som naturvetare gillar.

Bo Vinnerljung har ägnat sin forskargärning åt att studera utfallet för omhändertagna barn och producerat dussintals med rapporter och artiklar på ämnet. Samtliga visar att omhändertagna har det sämre än alla andra jämförbara grupper. Man kan givetvis, som du och socionomskrået, argumentera för att omhändertagna barn är omhändertagna just för att de tillhör botten av botten, det absolut sämsta samhället har att komma med. Det går inte att tillbakavisa utan ordentliga randomiserade studier, men det finns en del indicier på att så inte är fallet.

Till att börja med så är Vinnerljung mycket noga med att göra sitt bästa för att korrigera för alla faktorer han kan komma på, framförallt föräldrarnas socioekonomiska status och psykiska besvär. Även med dessa korrigeringar klarar sig omhändertagna barn mycket sämre. Sedan finns det Vinnerljungs studie över utbildningsframgångar enligt vilken barn som har varit omhändertagna under lång tid har sämre studieprestationer än barn som varit omhändertagna under kort tid. Vi måste anta att det fanns skäl att omhänderta även barnen som bara var omhändertagna en kort tid. De har alltså också de usla förutsättningar i livet som övriga omhändertagna barn lider av. Trots det presterar de bättre än de omhändertagna barnen som har fått växa upp i familjehem (minst 12 år i stabilt familjehem enligt studien). Trots en uppväxt i stabilt familjehem får alltså dessa barn en sämre utbildning än barnen som växte upp i en kass familj men inte riktigt så kass att de blev omhändertagna. Det är väldigt graverande för samhällsvården.

Och sedan finns det ju faktiskt randomiserade studier på ämnet, bara inte svenska. Till exempel denna som jämför amerikanska barn som precis passerade gränsen för att bli omhändertagna av myndigheterna med barn som precis inte passerade samma gräns. Den konstaterar att barnen som blev omhändertagna hade 2-3 högre sannolikhet att bli dömda för brott i vuxen ålder. Trots snarlika familjeförhållanden i ursprungsläget. USA är visserligen inte Sverige, men det ger en hint om hur det kan förhålla sig även i Sverige.

Jag antar att du tänker på den här studien av Vinnerljung et al som konstaterar att fosterbarns skolresultat kan förbättras med extra insatser. Det är säkert sant. Men vad studien också säger är ju att omhändertagna barn presterar under sina förmågor av orsaker som endast kan härledas till att de är omhändertagna. Det är såklart bra att en del av dessa negativa effekter kan åtgärdas med stödinsatser, men det är samtidigt beklagligt att de negativa effekterna uppstår i förstaläget.

Vinnerljung är väldigt mycket en akademiker och skulle aldrig få för sig att göra några politiska inspel. Jag har pratat med honom och uttryckligen pressat honom på just den punkten som du nämner men han duckade bara och konstaterade att det enda hans forskning visar är att det finns stora brister i samhällsvården men hur det skulle lösas var ett politiskt beslut och ingenting som han som forskare kunde lägga sig i.
Det som missas är att när barn omhändertas så lever de i osäkerhet om de ska bo i familjehemmet nästa år eller om de ska flyttas hem till de biologiska föräldrarna igen. I Storbritannien förespråkar man adoption efter några år i familjehem om det inte är så att skälet till placering är att föräldern avtjänar straff i fängelse för exempelvis skattebrott
Citera
2019-06-03, 19:29
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Familjen har i alla fall en halvhygglig bil. En Chrysler familjebuss som rullar ca 650 mil per år. Inte köpt på kredit. Inte avställd eller körförbud. Klarade senaste besiktningen.

Att man valt en buss tyder kanske på att barnen inte varit totalt isolerade i det smutsiga hemmet, likt Fritzl-fångar. Själva grejen med en Chrysler Voyager är väl att kunna stuva in en hela stora familjen inkl. massa barn i den. Någonstans har man nog åkt med de stackars barnen ibland.
Citera
2019-06-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
För övrigt tror jag inte det är helt otroligt att den skolchef som till slut reagerade efter 10 år, gjorde det med Bjärredshistoriens hemskolefiasko i färskt minne.

...och nämnda skolchef är en jävla HJÄLTE.
Å ena sidan har han bara gjort precis vad han borde, och inte (som sin(a) föregångare, fisit runt i kommunhuset med cardigan och snedslitna birkenstocks, men just detta med att agera på något som faktiskt är viktigt ute i det riktiga livet, gör honom till hjälte.
Citera
2019-06-03, 19:34
Medlem
Mosbulles avatar
De vuxna borde straffas rejält eller? Detta kan inte vara annat en brottligt eller hur??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in