2019-06-03, 13:11
Medlem
ducells avatar
[quote=Mapping|67747621]Tack, bra grävt!

De driver ett bolag som ska pyssla med inredningsarkitektur och postordet. Facebooksida finns, verkar vara glas/konstföremål. Han jobbar eller har jobbat som fotograf, och finns på Facebook men mycket låg aktivitet. Så, det skumma är att det verkar vara personer som faktiskt jobbar, och själva i någon form får anses ha, eller i alla fall ha haft, socialt umgänge.

EDIT: bildgooglar man hans namn hittar man en massa foton från t.ex. rockfestivaler med bilder tagna t.ex. förra året, så han är fortfarande aktiv fotograf i någon form. Verkar ha drivit fotostudio och bland annat jobbat med att plåta statister för att de ska han grundportfolio.

Han fotade mej så sent som i september förra året på en traktorpulling.
Citera
2019-06-03, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ok, skicka länkar på det om du har. Eländet på internat räknas inte.

Jaså inte?
Jag vet om välbärgade föräldrar som skickat barn till internat.
Internat med en säng och undervisning och frukost samt ett mål mat.
Hade inget ombyte kläder och inga pengar att ens köpa schampo för eller ens ta sig hem vid lov.
Kunde inte ens ringa ett samtal då ingen fickpeng alls och ingen egen telefon.
Citera
2019-06-03, 13:16
Medlem
Är fup sekretessbelagd eller varför finns den inte tillgänglig?
Citera
2019-06-03, 13:19
Medlem
stilichos avatar
Det är mig veterligen ingen i den här tråden som har påstått att föräldrarna i fallet är några perfekta föräldrar. Jag allra minst. De har uppenbara brister och problem. Inte tu tal om den saken. Men det är irrelevant. Vad som är relevant är hur man kan göra saker och ting bättre, för de inblandade barnen, för deras föräldrar (ja, de är också människor, även om en del tycks önska något annat) och för samhället i stort.

Många debattörer här inne tycks lida av samma vanuppfattningar som den stora majoriteten socialsekreterare, nämligen att bara barnen blir omhändertagna så blir allting bra. Så är det inte. Att bli omhändertagen och växa upp i fosterhem och barnhem är detsamma som att få ett miserabelt liv. Forskning och statistik är glasklara på den punkten, det finns i princip inget värre öde som kan drabba ett barn.

Vad man måste fråga sig är hur sannolikt det är att barnen får det bättre i samhällsvård än de får hos sina föräldrar? Jag ser mycket lite som tyder på den saken. Barnen kommer förstås att få börja skolan. Men det får de givetvis om de bor kvar hos sina föräldrar också. Föräldrarna är inte kriminella på det viset och man får ha i åtanke att det inte är föräldrarna ensamma som har ansvaret för den uteblivna skolgången. Kommunen har varit informerad om hemskolningen från början och godkänt den, på felaktiga grunder kan man hävda, men det är inte uppenbart att föräldrarna har uppträtt bedrägligt, det kan lika gärna handla om missförstånd.

I det ljuset är det inte oväsentligt vad barnen själva tycker. Deras inställning är avgörande för hur bra både eventuell samhällsvård och eventuellt hemmaboende fungerar. Det finns en anledning till att barnkonventionen trycker på att barn ska ha rätt till eget inflytande i frågor som rör dem. Något som svenska socialtjänster generellt är dåliga på. Alldeles för ofta likställs "barnets bästa" med "socialtjänstens bästa".

Citat:
Ursprungligen postat av leuxleux
Så att de tidigare inte kunde ta hand om sin egen hygien och hade svårt att röra sig verkar ju bero på en instabil hemmamiljö.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Du tycker att det är ok att barn inte kan sköta sin hygien och toalettbesök själva trots att de så stora som dessa barn

Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Att inte kunna skala en banan - det ÄR konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av kaealy
Sedan hur man kan förminska faktumet att barnen inte kunde sköta hygien och ville bli mattade som småbarn, som styrks av polisen och jourhemmen, är ju minst sagt roande.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
De kan inte gå på toaletten själva.

Det ni alla tycks ignorera eller vara obekanta med är att socialtjänstutredningar alltid är vinklade. Socialtjänsten ska visserligen enligt lag vara opartiska och rättvisa. Men de ska också spåra upp och utreda undermåliga föräldrar. De är betydligt mer intresserade av det senare, kanske för att det är lättare. Resultatet blir att de konsekvent letar efter brister och svagheter. Och eftersom det finns brister och svagheter i alla familjer är det inte svårt för dem att hitta ett case överallt där de letar. Många socialsekreterare har också en ganska liberal syn på sanningen, de bygger mycket av sina utredningar på vad de själva känner snarare än vad som faktiskt föreligger. I vilken grad det är giltigt i den här utredningen är svårt att säga, men att allting som nämns är överdrivet och vinklat är självklart.

Sedan finns det vissa saker som man bara kan ignorera. Som att utredningen hävdar att barnen mår bättre sedan de blev omhändertagna. Det är något som socialtjänsten alltid säger och det står också i alla socialtjänstutredningar. Dels handlar det om selektiv perception från socialsekreterarnas sida, de vill helt enkelt inte tänka tanken att barnen skulle kunna få det sämre efter omhändertagandet, det hade ju varit detsamma som att säga att socialsekreterarna, dvs de själva, har skadat barn, en omöjlig tanke. Och dels handlar det om att utvärderingen av omhändertagna barn i de allra flesta fall går ut på att socialsekreterarna ringer till familjehemmet eller barnhemmet och frågar hur det går för barnen. Familjehemsföräldrarna eller barnhemsföreståndaren svarar givetvis att det går utmärkt för barnet, de får ju betalt för att det ska gå utmärkt för barnet, så givetvis säger de att de gör det. Men allt det här är, som jag nämnde tidigare, falskt. Det finns mycket forskning som visar att det går sämre för barn efter att de blivit omhändertagna. Det finns givetvis undantag, men det finns ingenting som säger att det här fallet är ett av dem.

Man kan även påpeka att många av era invändningar här motbevisas redan i domstolsprotokollen. Ingenstans står det att barnen inte kunde äta själva. Vad som står är att fyraåringen ville bli matad. Det framstår förvisso som lite omoget av en fyraåring att vilja bli matad, men det är mer udda än patologiskt, särskilt om man betänker att det är en fyraåring som just har blivit skiljd från sina föräldrar och upplever nya och obekanta människor och situationer. Vidare är det udda att en trettonåring aldrig har ätit en banan, men även det är mer udda än patologiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Man måste ge dem möjligheter att klara sig själva genom träning och annat stöd annars blir de en belastning för skattebetalare resten av livet och för sig själva. Är det det du vill?

Barnen är minst normalbegåvade och har enligt protokollen mycket snabbt lärt in vardagliga färdigheter som de inte tidigare kunde. Att lära sig äta banan blir nog inte stort problem oavsett vilken uppväxt de får.

Just nu sitter de dock på HVB-hem (kostnad minst 1 miljon kr per år) och familjehem (kostnad minst 200 kkr per år) på skattebetalarnas bekostnad. Får de flytta hem till sina föräldrar igen har de en fighting chance att bli nettobetalare till samhällsekonomin. Om de tillåts växa upp i samhällsvård kan vi vara ganska säkra på att de aldrig kommer att kunna betala av sin skuld till skattebetalarna.
Citera
2019-06-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonodling

Det är ett fall för socialen, inte polisen så ingen FUP finns.
Citera
2019-06-03, 13:22
Medlem
Träffade på en vuxen människa över 30 som aldrig ätit en grapefrukt i hela sitt liv, visste inte hur man åt den..

Så att va 13 och inte veta vad en banan är kanske inte behöver va ett problem
Citera
2019-06-03, 13:23
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonodling
Därför att det inte finns nån fup.Det är en utredning gjord av soc ,och därmed sekreressbelagd.

Om du hängt med/läst i kapp i tråden då hade du vetat detta.
Citera
2019-06-03, 13:28
Medlem
Stämmer nog med tuff uppväxt,åtminstone för fadern, HB. Han återfinns på Venngarns vårdhem 1990, där föräldrarna bor.Det är LP-stiftelsens missbrukarhem. HB har en tidigare familj, fick första barnet 1988 när han var 18 år gammal.
Citera
2019-06-03, 13:37
Medlem
leuxleuxs avatar
Jag tycker, precis som andra nämnt, att det är anmärkningsvärt att Ystads allehanda inte skriver ett ord om händelsen. Jag har inte upplevt att de tidigare haft problem att skrika artiklar som kan vara kritiska mot ledning och tjänstepersoner. Så har svårt att förstå deras radiotystnad.
Citera
2019-06-03, 13:37
Medlem
Kylie Jenner har varit elev på samma skola som barnen skulle ha varit inskrivna på. Känns inte så troligt att sjukpensionärer sätter sina barn i samma skola.
Citera
2019-06-03, 13:39
Medlem
Mina barn blev LVU ade, mitt ex led av psykiska problem en lägenhet som var jätteäckligt, jag blev anklagad att jag inte skyddad dom mot henne, visserligen har jag ensam vårdnad sen september förra året, men skulle jag skicka ungarna till exet kommer dom att bli LVU ade, det behövs inte mycket för det,,ända chans denna familj är att få tillbaka barnen är att göra allt soc säger, mitt ex samarbetade inte hon har inte träffat barnen sen april 2018,
Citera
2019-06-03, 13:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av man304
Mina barn blev LVU ade, mitt ex led av psykiska problem en lägenhet som var jätteäckligt, jag blev anklagad att jag inte skyddad dom mot henne, visserligen har jag ensam vårdnad sen september förra året, men skulle jag skicka ungarna till exet kommer dom att bli LVU ade, det behövs inte mycket för det,,ända chans denna familj är att få tillbaka barnen är att göra allt soc säger, mitt ex samarbetade inte hon har inte träffat barnen sen april 2018,
Detta blir ju väldigt OT. Men du kan ju låta henne träffa barnen hos dig? Eller i ditt sällskap? De har rätt till sin mamma!

Ang barnen i detta fall, så har de också rätt till sina föräldrar och självklart lär de få träffa sina föräldrar. Det vore ju fruktansvärt grymt annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in