Citat:
Ursprungligen postat av
MysteriousWonders
Jag har aldrig skurit mig men har många gånger känt att jag velat göra det. Ikväll är känslan värre än vanligt. Det är som ett kli i händerna jag inte kan bli fri. Känslorna blir så stark inombords så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Känns som jag har ett hål i hjärtat som värker av smärta. Känner mig spyfärdig, tårarna rinner och jag bara äcklas av mig själv. En del av mig vill skada mig. En del av mig vill lätta på smärtan. En del av mig vill fokusera på nåt annat än det jag känner inuti. Samtidigt skrämmer det mig, tanken på blod, tanken på fysisk smärta, sveda och att tränga genom hud. Med vad skulle jag skära? Kniv? Rakhyvel? Sax? Tänk om det blir för djupt? Tänk om det blir för synligt efteråt? Vill inte få märken. Bara att det mildrar för stunden. Blir arg för att jag fegar. Samtidigt som jag vet att det snart kommer att ske, om inte idag, snart. Ångesten blir allt värre ju äldre jag blir.
Gör det inte. Gör det inte. GÖR DET INTE!
Det känns som en bra lösning. Kanske har du sett att andra som verkar må dåligt gör så? Men de allra flesta som mår skit gör det inte.
Kanske tänker du ”det är bara en gång hur farligt kan det vara”. Svaret är att det kommer bli livsfarligt. Du kommer bli beroende. Du kommer inte lyckas rispa så att du inte får ärr efter ett par gånger. Det går så snabbt från bara rispor som inte ger ärr eller blöder till djupa sår som blodet rinner ur.
Tänk på det en stund när du mår mer okej. Vill du att det ska rinna blod ner från din kropp? Vill du att hela världen ska kunna se att du mått såhär jävla skit? Vill du själv påminnas varenda jävla dag om vad du gjort mot din kropp? Vill du riskera ditt liv? För när du väl börjat finns ingen återvändo, du kommer tappa kontrollen.
Du tänker kanske också att självskada kommer lindra ångesten. Men det är inte sant. I stunden, visst, man blir som avtrubbad. Men efteråt kommer du ligga där på golvet bland blodiga papper och huden omplåstrad med alldeles för små plåster för inga är tillräckligt stora. Du kommer vilja soy ännu mer då, du kommer gråta och skaka av ångest, du kommer hata dig själv mer än du någonsin har gjort, du komme täckglas av dig själv och din kropp.
Så min fråga nu, vill du verkligen bli som ”tonårstjejerna”?
Jag hoppas inte det. För det är ett helvete du aldrig förstått dig på.
En första dag tänker du ”bara ett litet ridå med saxen, den är inte ens så vass” men innan du hunnit blinka kommer din tillvaro vara att det är det enda du kan tänka på, livet komme hamna på paus, vardagen är att åka in och ut till akuten för att sy ihop ännu ett sår.