2019-10-18, 15:39
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zajjah
Ok. Det enda problemet jag hade var. Jag är inte intresserad av att bli en död fisk. Om du fattar vad jag menar?

Hehe en död fisk kommer du aldrig bli oavsett om du vill eller inte, kanske det var ditt hinder eller ditt problem; rädsla för att bli en död fisk?
Citera
2019-10-18, 15:39
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Vad har hade du för mål och vad ville du uppnå? Var det lycka du ville uppnå genom att meditera? Eller frigörelse från lidande?

Uppskattningsvis någonstans mellan 10-12 år, men jag har inte mediterat så länge utan även studerat bland annat buddhism och utvecklat egna metoder.
Jag vet inte. Ingenting? Om du fattar. Alltså vara nöjd över ingenting.
Citera
2019-10-18, 15:40
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Vad har hade du för mål och vad ville du uppnå? Var det lycka du ville uppnå genom att meditera? Eller frigörelse från lidande?

Uppskattningsvis någonstans mellan 10-12 år, men jag har inte mediterat så länge utan även studerat bland annat buddhism och utvecklat egna metoder.
Jätte intressant. Kommer nog haka på det tåget.
Citera
2019-10-18, 15:41
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Hehe en död fisk kommer du aldrig bli oavsett om du vill eller inte, kanske det var ditt hinder eller ditt problem; rädsla för att bli en död fisk?
Ja. Precis. Rädsla.
Citera
2019-10-18, 15:46
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag vet inte. Ingenting? Om du fattar. Alltså vara nöjd över ingenting.
Jag förstår, men då har du fortfarande ett begär efter att bli nöjd, du kommer inte bli nöjd så länge du försöker bli nöjd eller leta efter någon slags "nöjd-het", ge upp att försöka bli nöjd så blir du nöjd. Just nu, i detta ögonblick, har du allt du behöver och behöver inte erhålla någonting annat för att vara nöjd.
Citera
2019-10-18, 15:53
Medlem
mystoss avatar
Citat:
Verkligen. När allt blir as jobbigt. Bara sitt ner och håll käften. Så sitter man så. Tills det går över.

Ok då testar ja detta för inväxlings skull.
Citera
2019-10-18, 15:54
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Jag förstår, men då har du fortfarande ett begär efter att bli nöjd, du kommer inte bli nöjd så länge du försöker bli nöjd eller leta efter någon slags "nöjd-het", ge upp att försöka bli nöjd så blir du nöjd. Just nu, i detta ögonblick, har du allt du behöver och behöver inte erhålla någonting annat för att vara nöjd.
Ok.
Citera
2019-10-18, 15:55
Medlem
mystoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FannyImlay
Det gjorde mig nästan lite glad att du tog hem det här så fint på slutet. Trots att jag är nere gjorde det mig lite glad. Du försökte inte heller köra någon slug härskarteknik utan gick rakt på och de tycker jag var bra. För mig blir du därför dagens människa som gjorde min dag. ❤️

(Sen förstår jag ju att det finns de här som hittat sina egna, fungerande metoder. Vill man inspirera andra så tror jag dock att man måste tänka minst lika mycket på just hur man beskriver sin metod som på själva metoden i sig. Man kanske måste ta utgångspunkt i andras unika erfarenheter och visa äkta empati, empatin får inte vara falsk eller uppfattas som falsk heller. Annars blir man lätt uppfattad som både charlatan och självhjälpsguru tror jag. Och man måste kunna ta feedback på det man försöker lära ut. Inte gå i taket så fort man blir ifrågasatt.)

Ja det var lite från mig i mitt källarhål. Men jag är kanske dagens idiot nu.

Tack ❤️ Saknar julen. Och annat. Kanske e kristen trots allt.
Citera
2019-10-18, 15:56
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystos
Ja ibland är det skönt.
Citera
2019-10-18, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mystos

och då lovar jag att detta inte kommer att funka ,
kommer bara att bygga upp frustration och mer dåligt mående i längden
Citera
2019-10-18, 15:58
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlife
och då lovar jag att detta inte kommer att funka ,
kommer bara att bygga upp frustration och mer dåligt mående i längden
Yes. Kanske nått för dig med?
Citera
2019-10-18, 15:58
Medlem
mystoss avatar
Citat:
Lycka är inte något jag strävar efter, lycka är flyktig och försvinner och kan aldrig riktigt greppas permanent, den som jagar lycka jagar något som inte går att hitta. Den som däremot slutar jaga lycka kommer kanske att hitta något som är snarlikt det inom sig själv då det finns där hela tiden, men den som fortsätter att jaga lycka utanför sig själv kommer dessvärre aldrig att hitta det.

Så, ska du öva lite passivitet nu min kära arga vän? Du kanske hittar någon inom dig som du behöver.

Jag tror att lycka ska eftersträvas på både aktiva o passiva sätt. Dock aldrig mer passiva än att ens inre hålls i viss rörelse och anspänning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in