2014-10-30, 22:49
  #39013
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gilgamesh.
Vet att det har diskuterats mycket i tråden men vad tror ni kommer hända med verb-normeringstabellen? Jag kommer med största sannolikhet få 2.0 på kvant(76p) men fick uruselt på verb(55p). Finns det någon chans i helvetet att detta resulterar i 1.7??
Inget, ±1-2 poäng.
Citera
2014-10-30, 22:54
  #39014
Medlem
Gilgamesh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Inget, ±1-2 poäng.

Ok, får hoppas på -1 poäng då fast att det känns föga troligt med tanke på att orden var lätta i år. Hoppas att det var väldigt mycket första generationens invandrare som skrev prover och drar ner normeringstabellerna
Citera
2014-10-30, 23:10
  #39015
Medlem
Fhitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilgamesh.
Ok, får hoppas på -1 poäng då fast att det känns föga troligt med tanke på att orden var lätta i år. Hoppas att det var väldigt mycket första generationens invandrare som skrev prover och drar ner normeringstabellerna

Om jag minns rätt så var det endast några sidor tidigare där folk berättade att de tyckte ELF var svårare i år än vad den delen har varit tidigare. Å andra sidan var ORD lättare senast. Det blir väl förhoppningsvis inga skärpta normeringar.

Sitter för övrigt i samma sits som dig och hoppas på 1,7. 65 verb, 62 kvant.
Citera
2014-10-30, 23:22
  #39016
Bannlyst
normeneringen har släpts?
Citera
2014-10-30, 23:23
  #39017
Medlem
Gilgamesh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Om jag minns rätt så var det endast några sidor tidigare där folk berättade att de tyckte ELF var svårare i år än vad den delen har varit tidigare. Å andra sidan var ORD lättare senast. Det blir väl förhoppningsvis inga skärpta normeringar.

Sitter för övrigt i samma sits som dig och hoppas på 1,7. 65 verb, 62 kvant.

Det som oroar mig är att så många verkar ha fått höga poäng. Enligt förra normeringslistan så fick bara 2.6% 1.7 <= men nu verkar varenda jävel ha fått 1.8+. Men det kanske bara är de mest ambitiösa personerna som skriver i forumen.
Citera
2014-10-30, 23:24
  #39018
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av regen88
normeneringen har släpts?
Jag är imponerad över det faktum att du trots allt, i varje fall enligt egen utsago, lyckades skriva provet.
Citera
2014-10-30, 23:40
  #39019
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regen88
normeneringen har släpts?
aaa.
Citera
2014-10-30, 23:45
  #39020
Medlem
Fhitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilgamesh.
Det som oroar mig är att så många verkar ha fått höga poäng. Enligt förra normeringslistan så fick bara 2.6% 1.7 <= men nu verkar varenda jävel ha fått 1.8+. Men det kanske bara är de mest ambitiösa personerna som skriver i forumen.

Ja, jag är benägen att hålla med. Men å andra sidan är detta en tråd där folk med höga ambitioner inför proven samlas vilket medför, kanske inte helt oväntat, högre resultat än Svensson som enbart gör provet och kollar resultatet 4 veckor senare.

Som tur är så är ju inte Flashback statistiskt representativt. Annars hade jag haft <1,0
Citera
2014-10-31, 02:25
  #39021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Begemot
Spöket signalerar svaren till en kollega, som läser upp dem för ett tjugotal kunder. Det är inte mycket svårare än så.

Nu lägger du in något slags egenvärde i att kunna skriva bra på högskoleprovet. Många kan klara sig alldeles utmärkt utan att veta vad välsituerad betyder, hur man beräknar roten ur 32 minus roten ur 18 utan miniräknare eller hur man tolkar diagrammet över Abraham Stenssons marknadsbesök. Det är faktiskt inte absolut livsnödvändigt för att klara exempelvis läkarutbildningen, eller särskilt mycket annat för den delen.

Hur många år har folk i den här tråden pluggat totalt inför hp? Det kan ta tid och vissa kan plugga hur länge som helst utan att skriva bra nog för att komma in på exempelvis handels. Att då lägga sin tid på att jobba ihop tillräckligt med pengar för att köpa ett 2,0 är inte bara ett tecken på motivation utan även pragmatism och självinsikt. Och ett halvårs arbetserfarenhet lyser mycket starkare på CV:t än valfri tidsenhet ordprov.se.

Om man däremot tänkt sig en karriär som spökskrivare kanske jag kan se poängen i specifikt hp-plugg, men jag tror få kan prestera bättre än oss och vår långa svans med kunder, så det kan bli svårt.

Nej lägger inget egenvärde i ett bra resultat. Däremot ser jag upp till personer som kan kämpa som alla andra för ett bra resultat. Sen får du tycka vad du vill men enligt mig är det ganska patetiskt att anlita spökskrivare. Enligt det du skriver verkar det ju snarare som du ser upp till dem.
Citera
2014-10-31, 09:10
  #39022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regen88
normeneringen har släpts?

Du har skrivit 63 inlägg, och i var och ett av dessa har du kommit på nya sätt att skriva "normering" på
Citera
2014-10-31, 12:05
  #39023
Medlem
Lite sent ute kanske men man behövde tydligen vänta några dagar för att få sitt konto aktiverat här på FB.

Gjorde HP för andra gången nu i lördags och är relativt nöjd med resultatet.

kvant: 58
verb: 53

Törs jag hoppas på 1,4 eller?

Provet innan fick jag
kvant: 47
verb: 41
Vilket gav mig ett 1,05 som kanske inte är det bästa men ok då jag mest testade hur provet gick till.


Angående diskussionen om huruvida provet var enklare i år så upplevde jag det som det. Men då ska man ha i åtanke att första gången hade jag bara läst ma1c, var 17 bast och satsade inte speciellt mycket.

I år tog jag det lite mer seriöst, pluggade på kvanten från gamla prov två dagar innan. Det finns helt klart ett mönster hur uppgifterna är utformade. Lärde mig från förra provet att man alltid ska anta att saker kommer i den ordningen de kommer i uppgiften(något som egentligen inte är självklart men tydligen är det så på HP) och att det "saknas" lösningar när fler än två st finns. Detta bidrog helt klart till att jag höjde mig på kvanten utan att egentligen behöva vara kunnigare.

Pluggtaktik till nästa prov:
* Lära mig flera typer av uppgifter för att sedan bara känna igen dem så slipper man tänka på plats.
* Läsa mer för jag läser långsamt.
* Studera fler diagram, tabeller och kartor etc då jag stötte på sådana jag inte sett förut på provet(kompassdiagrammet).
Citera
2014-10-31, 14:17
  #39024
Medlem
Makubes avatar
Fick 70 på verbala och 49 på kvant - löser nog 1.3 på kvant men ligger farligt nära 1.8 på verbala...

HT11 - 70-72 1.9
VT12 - Orelevant
HT12 - 70-72 1.9
VT13 - 68-70 1.8
HT13 - 69-71 1.8
VT14 - 70-72 1.9

Vad tror ni om chansen på att jag får 1.9 på verbala utifrån provets svårighetsgrad jämfört med tidigare? Även om orden var lättare så kanske det vägs upp av att ELF upplevdes tyngre för många?

Denna väntan alltså...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in