2014-10-30, 17:20
  #39001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Jag vet inte vad de refererar till för matte A bok men vad väldigt många tidigare har konstaterat är att deras matte A inte täcker högskoleprovets matematik.

http://i.imgur.com/ruUwlWF.jpg GLHF på hp med bara kurs A
Det är förövrigt boken för Naturvetenskap och teknik så man tycker ju att studeras uttalande om att matte 1 skulle motsvara matte A är lite klantigt

Nu är ju det en bok med flera kurser i samma, vilket jag nämnde som ett undantag i mitt förra inlägg. Om jag inte ser fel är det ur serien "3000", där jag är hyfsat säker på att mer saker än så ingår i den bok som endast behandlar kurs A.

Jag tror inte att UHR uttalar sig klantigt, möjligtvis att det finns böcker som inte uppfyller läroplanen. Finns säkert bättre källor än Wikipedia, men vad fattas här?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Matematik_A
Citera
2014-10-30, 17:44
  #39002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Nu är ju det en bok med flera kurser i samma, vilket jag nämnde som ett undantag i mitt förra inlägg. Om jag inte ser fel är det ur serien "3000", där jag är hyfsat säker på att mer saker än så ingår i den bok som endast behandlar kurs A.

Jag tror inte att UHR uttalar sig klantigt, möjligtvis att det finns böcker som inte uppfyller läroplanen. Finns säkert bättre källor än Wikipedia, men vad fattas här?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Matematik_A

I vilket fall bör de i så fall vara tydliga och tillägga "Ni som har två böcker i en klarar er alls inte på matte A"

Ja enligt Wikipediaartikeln saknas sannolikhetslära som är en tämligen central del på högskoleprovet. Konjugat- och kvadreringsregler saknas troligtvis också.
__________________
Senast redigerad av Celuex 2014-10-30 kl. 17:46.
Citera
2014-10-30, 18:36
  #39003
Medlem
Begemots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Fuska med telefon. Fungerar verkligen det i praktiken?
Extremt bra. Och alla tänkbara problem med det går att lösa.
Citera
2014-10-30, 20:09
  #39004
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begemot
Extremt bra. Och alla tänkbara problem med det går att lösa.

Lust att utveckla?
Jag personligen hyser inget agg mot fuskare. Den som fuskar tar en kalkylerad risk och lyckas denne beror det på dåligt preventivt arbete av provhållarna. Samtidigt är jag förbluffad över att ambitiösa personer som siktar på intensiva utbildningar inte klarar av att plugga till sitt eget högskoleprov.
Citera
2014-10-30, 21:08
  #39005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Samtidigt är jag förbluffad över att ambitiösa personer som siktar på intensiva utbildningar inte klarar av att plugga till sitt eget högskoleprov.

Handlar kanske inte alltid om att klara av, utan om att man gör en prioritering. Varför slösa tid på att plugga till någonting som inte ger dig någonting med risken att misslyckas när man kan snabbt och smidigt bara betala för en tjänst?

Sen så är inte högskoleprovet representativt för alla utbildningar samt så har vissa utbildningar krav på kunskap som inte motsvarar utbildningens innehåll. Att bli lärare kräver 0.05 i resultat medans andra mindre teoretiska utbildningar kan kräva 1.8.
Citera
2014-10-30, 21:19
  #39006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Handlar kanske inte alltid om att klara av, utan om att man gör en prioritering. Varför slösa tid på att plugga till någonting som inte ger dig någonting med risken att misslyckas när man kan snabbt och smidigt bara betala för en tjänst?

Nej det är precis vad det handlar om, att man inte klarar av att plugga upp sig. Lathet helt enkelt.
Citera
2014-10-30, 21:23
  #39007
Medlem
Att fuskare ens försöker rättfärdiga sitt beteende.

Citera
2014-10-30, 21:52
  #39008
Medlem
Begemots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Lust att utveckla?
Jag personligen hyser inget agg mot fuskare. Den som fuskar tar en kalkylerad risk och lyckas denne beror det på dåligt preventivt arbete av provhållarna. Samtidigt är jag förbluffad över att ambitiösa personer som siktar på intensiva utbildningar inte klarar av att plugga till sitt eget högskoleprov.
Spöket signalerar svaren till en kollega, som läser upp dem för ett tjugotal kunder. Det är inte mycket svårare än så.
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Nej det är precis vad det handlar om, att man inte klarar av att plugga upp sig. Lathet helt enkelt.
Nu lägger du in något slags egenvärde i att kunna skriva bra på högskoleprovet. Många kan klara sig alldeles utmärkt utan att veta vad välsituerad betyder, hur man beräknar roten ur 32 minus roten ur 18 utan miniräknare eller hur man tolkar diagrammet över Abraham Stenssons marknadsbesök. Det är faktiskt inte absolut livsnödvändigt för att klara exempelvis läkarutbildningen, eller särskilt mycket annat för den delen.

Hur många år har folk i den här tråden pluggat totalt inför hp? Det kan ta tid och vissa kan plugga hur länge som helst utan att skriva bra nog för att komma in på exempelvis handels. Att då lägga sin tid på att jobba ihop tillräckligt med pengar för att köpa ett 2,0 är inte bara ett tecken på motivation utan även pragmatism och självinsikt. Och ett halvårs arbetserfarenhet lyser mycket starkare på CV:t än valfri tidsenhet ordprov.se.

Om man däremot tänkt sig en karriär som spökskrivare kanske jag kan se poängen i specifikt hp-plugg, men jag tror få kan prestera bättre än oss och vår långa svans med kunder, så det kan bli svårt.
Citera
2014-10-30, 21:59
  #39009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Nej det är precis vad det handlar om, att man inte klarar av att plugga upp sig. Lathet helt enkelt.

Förstår inte hur du tänker där riktigt.

Alla klarar av att plugga till HP. Handlar om att man inte tycker att det är värt tiden att lägga ner på det jämfört med att bara betala för det.

Det är väl inte mer konstigt än att betala en bilverkstad för att byta vinterdäck/sommardäck eller att be en frisör klippa håret. Vem som helst kan byta ett däck eller lära sig hur man gör det, men jag betalar då mycket hellre lite pengar för det än att stå och knega själv.
Citera
2014-10-30, 22:04
  #39010
Medlem
Verb: 62 Kvant: 65, vad tror ni? Räcker det till 1,7? :/
Citera
2014-10-30, 22:20
  #39011
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lachant
Verb: 62 Kvant: 65, vad tror ni? Räcker det till 1,7? :/

Tveksamt men inte omöjligt. Du lär väl få 1.65-1.70.
__________________
Senast redigerad av Storalf 2014-10-30 kl. 22:23.
Citera
2014-10-30, 22:44
  #39012
Medlem
Gilgamesh.s avatar
Vet att det har diskuterats mycket i tråden men vad tror ni kommer hända med verb-normeringstabellen? Jag kommer med största sannolikhet få 2.0 på kvant(76p) men fick uruselt på verb(55p). Finns det någon chans i helvetet att detta resulterar i 1.7??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in