Citat:
Ursprungligen postat av
Storalf
Lust att utveckla?
Jag personligen hyser inget agg mot fuskare. Den som fuskar tar en kalkylerad risk och lyckas denne beror det på dåligt preventivt arbete av provhållarna. Samtidigt är jag förbluffad över att ambitiösa personer som siktar på intensiva utbildningar inte klarar av att plugga till sitt eget högskoleprov.
Spöket signalerar svaren till en kollega, som läser upp dem för ett tjugotal kunder. Det är inte mycket svårare än så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pjotr.1.
Nej det är precis vad det handlar om, att man inte klarar av att plugga upp sig. Lathet helt enkelt.
Nu lägger du in något slags egenvärde i att kunna skriva bra på högskoleprovet. Många kan klara sig alldeles utmärkt utan att veta vad välsituerad betyder, hur man beräknar roten ur 32 minus roten ur 18 utan miniräknare eller hur man tolkar diagrammet över Abraham Stenssons marknadsbesök. Det är faktiskt inte absolut livsnödvändigt för att klara exempelvis läkarutbildningen, eller särskilt mycket annat för den delen.
Hur många år har folk i den här tråden pluggat totalt inför hp? Det kan ta tid och vissa kan plugga hur länge som helst utan att skriva bra nog för att komma in på exempelvis handels. Att då lägga sin tid på att jobba ihop tillräckligt med pengar för att köpa ett 2,0 är inte bara ett tecken på motivation utan även pragmatism och självinsikt. Och ett halvårs arbetserfarenhet lyser mycket starkare på CV:t än valfri tidsenhet ordprov.se.
Om man däremot tänkt sig en karriär som spökskrivare kanske jag kan se poängen i specifikt hp-plugg, men jag tror få kan prestera bättre än oss och vår långa svans med kunder, så det kan bli svårt.