2019-03-26, 16:53
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det är fortfarande lögner som presenteras i islam.
Du kan inte ändra hur urkunderna är skrivna.
Vart kommer det ifrån?
Lagen i Tanach är klargörande om vad som är synd och vad som är det rättfärdiga straffet.
Men vi lever inte efter Bokstavens lag längre utan Lagen är skriven i hjärtat genom Anden och Jeshua har tagit det straff vi förtjänar på Sig så att vi kan komma in till Helig Gud.

Islams gud älskar inte ickemuslimer.
Det står i koranen.

Jag är ledsen att du och så många andra är satans slavar och arbetare.
Den som förleder hela världen...
Mohamed var en Mördare, Lögnare och Rånare.
Det står i koranen och sunna.
Hans gud är Lögnens fader och har ljugit från början. Ni är allahs slavar.
Står i er koran.

Du är en arbetare i hans mål med religionsblandning och det är inget annat än djävulens verk.

Vänd dig till Jesus. ❤
Det gäller Evigheten.

"Men vi lever inte efter Bokstavens lag längre utan Lagen är skriven i hjärtat genom Anden"

I detta är vi överens. Känslan för rätt och fel finns inbyggt i alla människor och är sprungen ur kärlek, medkänsla och solidaritet. Men jag kan inte hålla med dig att det skulle vara djävulens verk att söka samförstånd mellan religioner, särskilt religioner som är så besläktade som de abrahamitiska. För mig spelar det ingen roll om man kallar Gud för Gud, Allah, Jahve, Naturen eller Försynen.
Citera
2019-03-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det finns ingen anledning att tro på Guds existens eftersom det inte finns några som helst bevis för den.

Kan du skicka mig en länk på en studie som bevisar att enhörningar inte finns? Givetvis inte, för man kan aldrig bevisa att något som inte finns inte finns. Det enda som är av intresse är det som man kan bevisa finns.

Skillnaden är att vi existerar, så nånting har skapat oss.
Sen om det bara är ett gäng energier som blandats och spottat ur oss eller tex aliens är oväsentligt.
Vår existens är bevis på att vi inte är högst upp på näringskedjan.

Sen vad man definierar som gud är olika för alla.
Men någon slags skapande kraft har ju uppenbarligen varit här.
Citera
2019-03-26, 17:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz
Sen om det bara är ett gäng energier som blandats och spottat ur oss eller tex aliens är oväsentligt.

"Någon" sorts "skapande kraft" ÄR här.
Citera
2019-03-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
"Men vi lever inte efter Bokstavens lag längre utan Lagen är skriven i hjärtat genom Anden"

I detta är vi överens. Känslan för rätt och fel finns inbyggt i alla människor och är sprungen ur kärlek, medkänsla och solidaritet. Men jag kan inte hålla med dig att det skulle vara djävulens verk att söka samförstånd mellan religioner, särskilt religioner som är så besläktade som de abrahamitiska. För mig spelar det ingen roll om man kallar Gud för Gud, Allah, Jahve, Naturen eller Försynen.
Religionen islam går inte ut på att Guds lag är skriven i hjärtat av Guds Ande genom Jesus Kristus.
Islam är byggt på ritualer och reticerande av koranverser på arabiska på vissa tider, att följa en månkalender, att vara allahs slav och att ha muhammed som högsta förebild.
Följer man islam blir man påverkad av islams värderingar som inte är desamma som Bibelns, västs eller icketroendes.
Du tror du gör rätt, men tyvärr, det blir fel.
Jag älskar människor oavsett deras (ev) tro,
för Jesus gör det och har sagt att vi ska göra det.
Men vi ska INTE acceptera att Bibelns Gud blandas ihop med islams avgud!
Citera
2019-03-26, 17:35
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
Shia eller Suni?
Shia eller Sunni?
Frågan i sig själv är det bästa svaret på ditt påstående.
Citera
2019-03-26, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Jaa du, harskarteknik, du är för rolig du, men så är du kvinna också!

Jag vet inte var eller vem som skulle kunna hjälpa dig, den dagen du kommer till insikt vill inte jag vara i närheten.
Vad har du emot kvinnor?
Citera
2019-03-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz

Nej, det finns ingenting som säger att det är nödvändigt eller uppenbart. Vi kan ha kommit till av oss själva.

Sen är det nog väldigt få som definierar gud på något annat sätt än en medveten varelse eller kraft med övernaturliga förmågor som än idag ständigt lägger sig i våra liv. Om det hade visat sig att andra organismer, aliens, hade planterat oss så hade vi knappast betraktat dem som gudar.
Citera
2019-03-26, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja. Om mannen kan försörja dem.
Det är även tillåtet i Bibeln att ta sig flera fruar...men bara man inte går över styr.
Så som kristen skulle man i praktiken kunna ha fler än fyra fruar.

I Gamla testamentet framgår det tydligt att det är tillåtet för en man (eller åtminstone för en kung) att ha (många) fler än en fru. Men i Nya testamentet skymtar inga män som har mer än en fru, och när Jesus och Paulus diskuterar äktenskapet, så utgår de från att mannen bara har en fru.

Därför kan det knappast anses bibliskt korrekt för en kristen man (som ju är särskilt beroende av Nya testamentets budskap) att ha mer än en fru.

Du får väl bli jude om du ska ha mer än en fru, allra helst en stor judisk kung. Eller så kan du ju bli muslim.

Dessvärre för dig, så bryr sig inte den svenska lagstiftningen om din religion i den här frågan. Du får ha en fru och inte fler, även om undantag görs (upprörande nog) för muslimska män som kommit som flyktingar till Sverige och som redan har mer än en fru.

Men du får väl flytta till ett muslimskt land och försöka flörta in dig hos flera olika fäder till snygga döttrar i det landet? Går det så går det.
Senast redigerad av Egnatankar 2019-03-26 kl. 18:53.
Citera
2019-03-26, 18:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns dock grader av "rimlighet" inom religioner etc. i dessas relation till det som nu kallas verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tveksam till det. Rimlighetsbegreppet är för kopplat till logik och förnuft.

Inte exklusivt. Islam och andra religioner har en viss tolknings-frihet vad angår "rimlighet".
Citera
2019-03-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Off topic, men Jesus framställs olika i de olika evangelierna.

I Markusevangeliet är Jesus ganska blyg och försiktig, och han kallar sig själv för Människosonen. I Johannesevangeliet är Jesus otroligt kaxig, och han sätter sig själv före Gud: Jag och Fadern äro ett, säger han.

Man kan dock tillägga att den verklige Jesus knappast kan ha betraktat sig själv som Guds son, och hans lärjungar kan inte heller ha gjort det. Jesus och hans lärjungar var judar, och judendomen är väldigt monoteistisk. Deras Gud kunde inte få barn med jordiska kvinnor.

Jesus kallar visserligen Gud för "Fader" hela tiden i evangelierna. Men det ska man nog tolka som att Jesus ville säga att Gud är alla människors far.

Nej, Jesus blev nog inte Guds son "på riktigt" förrän aposteln Paulus hade exporterat läran om Jesus till Romarriket. Romarnas egen religion, som de hade tagit över från grekerna, var väldigt polyteistisk. Och överguden Zeus (som kallades Jupiter av romarna) fick ju massor av barn med jordiska kvinnor. Så romarna ansåg säkert att det var helt naturligt att den kristne guden fick barn med den jordiska kvinnan Maria.

Och det var på det sättet som Jesus "blev Guds son".

Jo ungefär så har jag också uppfattat historien. Dock var det väl inte Gud som gjorde Maria på smällen, utan Gabriel..
Och dom som tillfångatar Jesus frågar honom: Är du Guds son?
Men själv har han bara kallat sig för människoson.
(dessutom fanns det ju ingen kristen gud innan kristus)
Senast redigerad av Urbizzo 2019-03-26 kl. 20:44.
Citera
2019-03-26, 20:56
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Religionen islam går inte ut på att Guds lag är skriven i hjärtat av Guds Ande genom Jesus Kristus.
Islam är byggt på ritualer och reticerande av koranverser på arabiska på vissa tider, att följa en månkalender, att vara allahs slav och att ha muhammed som högsta förebild.
Följer man islam blir man påverkad av islams värderingar som inte är desamma som Bibelns, västs eller icketroendes.
Du tror du gör rätt, men tyvärr, det blir fel.
Jag älskar människor oavsett deras (ev) tro,
för Jesus gör det och har sagt att vi ska göra det.
Men vi ska INTE acceptera att Bibelns Gud blandas ihop med islams avgud!

Gud är universums medvetande. Vi är alla delar av det och när vi dör blir vi ett med det. Att hålla på att käbbla vilkens religions gud som är Gud är som att käbbla om vilkens religions kärlek är Kärlek. Att sedan värderingarna i muslimska länder skiljer sig mot värderingarna i väst är vi ense. Vi i väst är fokuserade på individens rättigheter medan de i öst är fokuserade på individens skyldigheter gentemot Gud, familjen, släkten och samhället. Jag tror vi kan lära av varandra genom respektfull dialog istället för att käbbla om vems gud är Gud och vems religion är bäst.
Citera
2019-03-26, 21:00
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag tror vi kan lära av varandra genom respektfull dialog istället för att käbbla om vems gud är Gud och vems religion är bäst.

Så vad kan vi lära av islams hederstänkande? Att man kan misshandla sin fru ibland? Att vissa hädare kan dödas? Att det kan finnas judar som faktiskt inte ska dödas på den yttersta dagen?

Var gärna specifik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in