2020-06-27, 18:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, eller gudomligt. Ordet var sparat hos Gud, Ordet består ännu.

Ingen annanstans finns Gud än i Jesus, eftersom Han är arvingen till allt. Ordet är alltså kött: Jesus Kristus. Eller "Jesus är Kristus", med andra ord.

Fortfarande har inte Gud den högste någon över sig, någon gud. Men Gud är Kristi huvud.

Det finns bara en Gud enligt bibeln, så eftersom Jesus Kristus är Gud så är det Gud och ingen annan gud.

Citat:
Om Jesus är Gud utan någon över
sig i egenskap av Guds Son, då är Han inte Son. Men detta vore obibliskt.
Ingenstans sägs Jesus inte ha en Gud, eller att Jesus är Den Högste.

Jesus har ju Fadern över sig. Du missförstår.
Citera
2020-06-27, 18:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det finns bara en Gud enligt bibeln, så eftersom Jesus Kristus är Gud så är det Gud och ingen annan gud.

Jesus har ju Fadern över sig. Du missförstår.
Ja, Jesus har Gud över sig, och Gud är Fadern. "Gud är Kristi huvud".
Är Jesus sitt eget huvud? Nej, som du skrev är Fadern Kristi huvud.

Om Sonen är född av Fadern är dessutom Sonen skapelse. Vi blir födda av Gud, och är fortfarande skapelse.
Citera
2020-06-27, 18:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja, Jesus har Gud över sig, och Gud är Fadern. "Gud är Kristi huvud".
Är Jesus sitt eget huvud? Nej, som du skrev är Fadern Kristi huvud.

Om Sonen är född av Fadern är dessutom Sonen skapelse. Vi blir födda av Gud, och är fortfarande skapelse.

Sonen har alltid funnits.
Citera
2020-06-27, 18:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Sonen har alltid funnits.
Specifikt står det att Jesus Kristus är densamme igår, idag och i evighet.

Son blir någon när han föds. Jesus är Guds enfödde Son.
Citera
2020-06-27, 18:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Specifikt står det att Jesus Kristus är densamme igår, idag och i evighet.

Son blir någon när han föds. Jesus är Guds enfödde Son.

Nej, Jesus sa att Han Är före Abraham. Jesus blev inte till när Han föddes, Han blev bara människa då.
Citera
2020-06-27, 19:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, Jesus sa att Han Är före Abraham. Jesus blev inte till när Han föddes, Han blev bara människa då.
Ja, "förr än Abraham var, är Jag".
Det betyder inte att Jesus bokstavligen fanns, utan det betyder att "Jesu dag" fanns- den som Abraham såg och blev glad. "50 år är du inte ännu, och Abraham har du sett" sa judarna. Ja, Abraham kunde se Jesu dag och bli frälst, och Jesus ser detta i
Skriften. Skriften har talat om Jesus redan när Gud sa "varde ljus".

Om Jesus alltid funnits som person eller ej är dock inte avgörande för det vi nu diskuterar:
Nämligen om Gud har en Gud. Elohim har en Elohim, men den Högste Guden har inget huvud. Han är Sig Själv nog i allt, och Han har skapat allt genom Jesus, dvs detta vara Guds plan hela tiden.

".... Så finns för oss bara en Gud, Fadern... Och en herre, Jesus Kristus..." amen
Citera
2020-06-27, 19:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja, "förr än Abraham var, är Jag".
Det betyder inte att Jesus bokstavligen fanns, utan det betyder att "Jesu dag" fanns- den som Abraham såg och blev glad. "50 år är du inte ännu, och Abraham har du sett" sa judarna. Ja, Abraham kunde se Jesu dag och bli frälst, och Jesus ser detta i
Skriften. Skriften har talat om Jesus redan när Gud sa "varde ljus".

Om Jesus alltid funnits som person eller ej är dock inte avgörande för det vi nu diskuterar:
Nämligen om Gud har en Gud. Elohim har en Elohim, men den Högste Guden har inget huvud. Han är Sig Själv nog i allt, och Han har skapat allt genom Jesus, dvs detta vara Guds plan hela tiden.

".... Så finns för oss bara en Gud, Fadern... Och en herre, Jesus Kristus..." amen

Det feta är jättefel och resten du skriver faller med det.
Citera
2020-06-27, 19:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det feta är jättefel och resten du skriver faller med det.
"resten" jag skrev är det inte jag som är källan till. 1 kor 8:
"så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus"
Citera
2020-06-27, 20:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
"resten" jag skrev är det inte jag som är källan till. 1 kor 8:
"så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus"

Fadern och jag är ett, sa Jesus.
Citera
2020-06-27, 20:05
Medlem
Finns ingen religion som är rimlig, allra minst islam. Tro på gud är en sak, men att tro på en bok skriven av människor som anser sig veta guds ord är skrattretande.

Pratar du till gud är du troende
Pratar gud med dig är du galen

Om det vore guds ord så bör du läsa boken ordagrant och agera därefter. Är det en god gud ni dyrkar?

Edit: såg precis att jag hade post #3, samma ståndpunkt men lite mer förklarat i detta inlägg.
Senast redigerad av CB1 2020-06-27 kl. 20:17.
Citera
2020-06-27, 20:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Fadern och jag är ett, sa Jesus.
Din tolkning av detta är då alltså att "en Gud, Fadern.... En herre, Jesus" ska läsas som "en Gud, Fadern och Sonen... En herre, Jesus". Ok. Det är inte en rimligare tro än islam, men man kan knappast skylla bibeln för det.

Att Jesus är ett med Fadern betyder inte att Han är Gud själv. Det betyder att Fadern verkar i Honom och har sänt Honom.

Kyrkan är ett med Kristus, på samma vis. Ingen av oss är Messias för det.
Citera
2020-06-27, 20:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Din tolkning av detta är då alltså att "en Gud, Fadern.... En herre, Jesus" ska läsas som "en Gud, Fadern och Sonen... En herre, Jesus". Ok. Det är inte en rimligare tro än islam, men man kan knappast skylla bibeln för det.

Att Jesus är ett med Fadern betyder inte att Han är Gud själv. Det betyder att Fadern verkar i Honom och har sänt Honom.

Kyrkan är ett med Kristus, på samma vis. Ingen av oss är Messias för det.

Ett med och att vara ett är olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in