2019-03-26, 11:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Det kanske går lättare om jag gör en liknelse?

Ni menar att IS, al qaida, Rakhmat Akilov och självmordsbombare inspireras av våld i Koranen. Så Islam är skyldig för vad dessa gör?

Det går att likna vid det korkade påståendet att Bibeln är våldsbejakande eftersom Helge Fossmo och KKK hämtat inspiration därur.

Jag skulle snarare säga att de förmodligen läst väldigt slarvigt, vissa skippar helt vissa delar av skrifter och tycker de kan plocka russin här och där och göra egna tolkningar och då är det fel att säga att någon är insatt i religionen eller som många hävdar med enfas, att IS är Koran-enliga och att det är de som följer det riktiga Islam.

Tror du verkligen att profeten Muhammed saw skulle ha varnat för Khawarij (IS mfl) upprepade gånger om det är dessa grupper som kan Koranen? Han kallade dem för unga och dumma, helvetets hundar.
Resten kan du kanske räkna ut.
Det enda "vi" jag bekänner mig till är "vi" som är allierade med Gud. Gud skapar oss alla till avbilder (nya skapelser), och inte en enda av oss är den andra lik. INGEN som vill göra mig till sin avbild är min allierade- så att vi har klarat ut det.

Jag säger att de döms genom Guds Ord- Koranen. Det är domen: När Ljuset kom i världen älskade människorna mörkret mer än Ljuset, ty deras gärningar var onda. Vill man använda Guds heliga Ord för att upphöja sig över sin nästa så blir man dömd.
Jag är ingen att tala om "det rätta islam". Har Gud dömt så har Han.

Vem kan Koranen?
Citera
2019-03-26, 12:01
Medlem
LadySwedens avatar
"16Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv. 17Ty icke sände Gud sin Son i världen för att döma världen, utan för att världen skulle bliva frälst genom honom. 18Den som tror på honom, han bliver icke dömd, men den som icke tror, han är redan dömd, eftersom han icke tror på Guds enfödde Sons namn. 19Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda, 20Ty var och en som gör vad ont är, han hatar ljuset och kommer icke till ljuset, på det att hans gärningar icke skola bliva blottade. 21Men den som gör sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bliva uppenbart att hans gärningar äro gjorda i Gud.»"
https://sv.bibelsite.com/swe/john/3.htm

Sonen:

"1I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2Detta var i begynnelsen hos Gud. 3Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. 4I det var liv, och livet var människornas ljus. 5Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed.

6En man uppträdde, sänd av Gud; hans namn var Johannes. 7Han kom såsom ett vittne, för att vittna om ljuset, på det att alla skulle komma till tro genom honom. 8Icke var han ljuset, men han skulle vittna om ljuset.

9Det sanna ljuset, det som lyser över alla människor, skulle nu komma i världen. 10I världen var han, och genom honom hade världen blivit till, men världen ville icke veta av honom. 11Han kom till sitt eget, och hans egna togo icke emot honom. 12Men åt alla dem som togo emot honom gav han makt att bliva Guds barn, åt dem som tro på hans namn; 13och de hava blivit födda, icke av blod, ej heller av köttslig vilja, ej heller av någon mans vilja, utan av Gud.

14Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning."
https://sv.bibelsite.com/swe/john/1.htm
Citera
2019-03-26, 12:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"16Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv. 17Ty icke sände Gud sin Son i världen för att döma världen, utan för att världen skulle bliva frälst genom honom. 18Den som tror på honom, han bliver icke dömd, men den som icke tror, han är redan dömd, eftersom han icke tror på Guds enfödde Sons namn. 19Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda, 20Ty var och en som gör vad ont är, han hatar ljuset och kommer icke till ljuset, på det att hans gärningar icke skola bliva blottade. 21Men den som gör sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bliva uppenbart att hans gärningar äro gjorda i Gud.»"
https://sv.bibelsite.com/swe/john/3.htm

Sonen:

"1I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2Detta var i begynnelsen hos Gud. 3Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. 4I det var liv, och livet var människornas ljus. 5Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed.

6En man uppträdde, sänd av Gud; hans namn var Johannes. 7Han kom såsom ett vittne, för att vittna om ljuset, på det att alla skulle komma till tro genom honom. 8Icke var han ljuset, men han skulle vittna om ljuset.

9Det sanna ljuset, det som lyser över alla människor, skulle nu komma i världen. 10I världen var han, och genom honom hade världen blivit till, men världen ville icke veta av honom. 11Han kom till sitt eget, och hans egna togo icke emot honom. 12Men åt alla dem som togo emot honom gav han makt att bliva Guds barn, åt dem som tro på hans namn; 13och de hava blivit födda, icke av blod, ej heller av köttslig vilja, ej heller av någon mans vilja, utan av Gud.

14Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning."
https://sv.bibelsite.com/swe/john/1.htm

Ditt bibelviftande säger inte så mycket i diskussionen.
Citera
2019-03-26, 12:13
Medlem
Hade varit intressant om någon i tråden hade kunnat börja besvara alla referenser de fått till koranen. Tror faktiskt inte att en enda är besvarad.
Citera
2019-03-26, 12:16
Medlem
Citat:
Det enda "vi" jag bekänner mig till är "vi" som är allierade med Gud. Gud skapar oss alla till avbilder (nya skapelser), och inte en enda av oss är den andra lik. INGEN som vill göra mig till sin avbild är min allierade- så att vi har klarat ut det.

Jag säger att de döms genom Guds Ord- Koranen. Det är domen: När Ljuset kom i världen älskade människorna mörkret mer än Ljuset, ty deras gärningar var onda. Vill man använda Guds heliga Ord för att upphöja sig över sin nästa så blir man dömd.
Jag är ingen att tala om "det rätta islam". Har Gud dömt så har Han.

Vem kan Koranen?
Om du resonerar likadant om en sak som flera andra då ingår du ju, hur mycket du än förnekar det, i de ni som säger samma sak.

Ja, som tidigare sagt, Koranen kommer vittna mot oss. Den som lägger till eller drar bort ifrån Koranen gör bida, innovationer i religionen och det är inte tillåtet. De som medvetet säger att något förbjudet är tillåtet den ljuger om Islam.

Det finns stora lärda som studerat Koranen och Islam länge. Är man osäker på något kan man se efter vad dessa säger.
Citera
2019-03-26, 12:17
Medlem
o0Halal0os avatar
Trådämnet är "Varför Islam är den rimligaste och mest sanna religionen och tro"

Du gör precis som muhammedanerna och omfokuserar från ämnet hela tiden.

Det rör till debatten och är bara till hjälp för den som vill försvara islam eftersom du leder bort diskussionen från islam.

Starta en tråd om kristendomen så blir det bättre!
Citat:
"16Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son,.............
Citera
2019-03-26, 12:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Om du resonerar likadant om en sak som flera andra då ingår du ju, hur mycket du än förnekar det, i de ni som säger samma sak.

Ja, som tidigare sagt, Koranen kommer vittna mot oss. Den som lägger till eller drar bort ifrån Koranen gör bida, innovationer i religionen och det är inte tillåtet. De som medvetet säger att något förbjudet är tillåtet den ljuger om Islam.

Det finns stora lärda som studerat Koranen och Islam länge. Är man osäker på något kan man se efter vad dessa säger.
Du har rätt. Jag är alltså allierad med de troende, som jag skrev. Inte en enda stjärna är lik den andra i härlighet. Inte så att jag hävdar att jag är en stjärna, utan så att jag söker vinna det.

Sant. Det står även i Bibeln, i den sista uppenbarelsen. Den sista uppenbarelsen har alltid varit densamma. Den är det även i Torah.
Den som lägger till eller drar ifrån får sitt namn struket ur Livets Bok hos Lammet.

Det kan man, men KAN de Koranen? Det är inget fel att ha lärare, eller att hedra dessa... men de KAN inte Ordet. Gud känner sitt Ord, och Sonen gör Gud känd för vem Han vill. Jag kan ju tex dela det jag har fått med dig, men bara Gud kan göra Sanningen känd för dig.
Senast redigerad av LadySweden 2019-03-26 kl. 12:36.
Citera
2019-03-26, 12:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Trådämnet är "Varför Islam är den rimligaste och mest sanna religionen och tro"

Du gör precis som muhammedanerna och omfokuserar från ämnet hela tiden.

Det rör till debatten och är bara till hjälp för den som vill försvara islam eftersom du leder bort diskussionen från islam.

Starta en tråd om kristendomen så blir det bättre!
Du förstår inte att jag översätter. Jag talar om Koranen.
Citera
2019-03-26, 12:33
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är dock inte alla teister/troende/religionister, som stannar på trosplanhalvan; många försöker smyga sig in på fakta-planhalvan.
Det finns dock grader av "rimlighet" inom religioner etc. i dessas relation till det som nu kallas verkligheten.

Tveksam till det. Rimlighetsbegreppet är för kopplat till logik och förnuft.
Men man kanske skulle kunna hävda att varje kultur bygger på myter, mytologi och trosförställningar och kanske därav dra slutsatsen någon sort innehåll av RIMLIGHET hos religioner - för att skapa kulturer....
Men då blir språket lite suddigt, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Religion handlar även om styrelseskick och levnadsförhållanden bl.a.

Självklart så. Jag kontrasterade bara Tro mot Sanning.
Citera
2019-03-26, 12:34
Medlem
LadySwedens avatar
Det finns inte "islam" och "kristendom", det finns bara de troende och kallade. Kristen är den som är kallad ut, och muslim är den som lyder detta.
Citera
2019-03-26, 12:38
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Du förstår inte att jag översätter. Jag talar om Koranen.
Aha! Jag trodde att du refererade till kristendomen
Citera
2019-03-26, 13:13
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
Muslimer skämtar säkert själva om islam, du är full av fördomar och resonerar efter dem. Med små steg kan vi hjälpa dem att slippa religionens boja, sedan kan man säkert skratta åt tex: Det var en dansk en norsk och en profeten mohammed som skulle tävla om vem som kunde vara inne hos grisen längst. Dansken började men men gick ut efter 2 minuter och sa "fy vad det stinker", sedan gick norrmannen in och klarade 7 minuter "fy vad det stinker" sa han, sist gick profeten mohammed in, efter en timme sprang grisen ut och skrek "fy fan vad han stinker".
Efter en väl genomförd agenda kommer en sådan här ofarlig vits kunna skrattas åt tillsammans med muslimer eller fd muslimer. Vi kan alla hjälpas åt att skrapa bort vidskepelsen som har alldeles för stor makt över mångas liv, med alla kontakter, föreningar, arbetsplatser, samkväm, kvällskurser kan vi långsamt sprida upplysning om att religion är vidskepelse.
Jaa du, harskarteknik, du är för rolig du, men så är du kvinna också!

Jag vet inte var eller vem som skulle kunna hjälpa dig, den dagen du kommer till insikt vill inte jag vara i närheten.
Senast redigerad av Wayahead 2019-03-26 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in