Citat:
Ja fast de flesta känner väl till ockermetoderna ändå? Gillette är ju ett skolexempel på den affärsmodellen.Gillettes patent på säkerhetsbladet har löpt ut för flera årtionden sedan. De tillverkar fortfarande bladen i några fabriker men de riktas mot fattigare länders marknader där lokala tillverkare tagit över - det finns massor av olika märken på blad att köpa via nätet tack vare detta!
Ser det som en stor fördel att fler och fler även i västvärlden ser igenom Gillettes ockermetoder och går tillbaks till den egentligen mycket bättre och framförallt billigare säkerhetshyveln.
Min egen standardsetup är en gammal fatboy med shark blad, arko tvål och en riktigt billig borste. Prylar för 100 kronor räcker, trots daglig använding, nästan ett år för mig
Ser det som en stor fördel att fler och fler även i västvärlden ser igenom Gillettes ockermetoder och går tillbaks till den egentligen mycket bättre och framförallt billigare säkerhetshyveln.
Min egen standardsetup är en gammal fatboy med shark blad, arko tvål och en riktigt billig borste. Prylar för 100 kronor räcker, trots daglig använding, nästan ett år för mig

använde länge deras mach3 som jag förvisso tyckte var bra men för ca tio år sen minskade de antal blad från 8 blad till 5 blad i varje förpackning, man fick alltså 5 blad till priset av 8 och då var priset redan innan ganska hutlöst men förpackningen med 8 blad räckte ganska länge, vill minnas det var ca 200kr/förpackning. Tror att det var med mach3 de började förvara rakbladen i kassan eftersom de blev så stöldbegärliga pga priset.
sedan kom deras fusion vill jag minnas, det var då det började bli helt absurt, plötsligt kunde en förpackning rakblad kosta 500 spänn. Men gillette är duktiga på marknadsföring, gissar att de fortfarande skickar ut rakhyvlar till alla 18-åringar, och har man bara rakat sig med gillettes fjädrande blad kanske det är svårt att byta till en hyvel med fast monterat blad? (eller om de inte inser hur dyrt det är?)
har använt engångshyvlar sen fusion kom, det blev helt enkelt pinsamt att köpa gillette prylar i butiken så absurt upplevde jag det, att köpa fusion är ungefär jämförbart med att "vaska" champage på krogen i min värld
har väl inte varit direkt missnöjd med engångshyvlarna (de som har bara har ett blad) eftersom det pga priset inte är några problem med att ta en ny eller till med två nya hyvlar varje gång man rakar sig men ska prova nu med säkerhetshyveln eftersom jag har förstått att det finns vassare blad att köpa.

googlade priserna för fusion bladen förresten, verkar ligga på ca 200 kr för 8st. Antagligen är det ungefär där smärtgränsen ligger, trodde de var dyrare men de kanske var det vid lanseringen pga att mach3 såldes parallellt gissar jag
Senast redigerad av LillyFord 2018-12-23 kl. 19:42.
Senast redigerad av LillyFord 2018-12-23 kl. 19:42.