2018-12-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Gillettes patent på säkerhetsbladet har löpt ut för flera årtionden sedan. De tillverkar fortfarande bladen i några fabriker men de riktas mot fattigare länders marknader där lokala tillverkare tagit över - det finns massor av olika märken på blad att köpa via nätet tack vare detta!

Ser det som en stor fördel att fler och fler även i västvärlden ser igenom Gillettes ockermetoder och går tillbaks till den egentligen mycket bättre och framförallt billigare säkerhetshyveln.

Min egen standardsetup är en gammal fatboy med shark blad, arko tvål och en riktigt billig borste. Prylar för 100 kronor räcker, trots daglig använding, nästan ett år för mig
Ja fast de flesta känner väl till ockermetoderna ändå? Gillette är ju ett skolexempel på den affärsmodellen.

använde länge deras mach3 som jag förvisso tyckte var bra men för ca tio år sen minskade de antal blad från 8 blad till 5 blad i varje förpackning, man fick alltså 5 blad till priset av 8 och då var priset redan innan ganska hutlöst men förpackningen med 8 blad räckte ganska länge, vill minnas det var ca 200kr/förpackning. Tror att det var med mach3 de började förvara rakbladen i kassan eftersom de blev så stöldbegärliga pga priset.

sedan kom deras fusion vill jag minnas, det var då det började bli helt absurt, plötsligt kunde en förpackning rakblad kosta 500 spänn. Men gillette är duktiga på marknadsföring, gissar att de fortfarande skickar ut rakhyvlar till alla 18-åringar, och har man bara rakat sig med gillettes fjädrande blad kanske det är svårt att byta till en hyvel med fast monterat blad? (eller om de inte inser hur dyrt det är?)

har använt engångshyvlar sen fusion kom, det blev helt enkelt pinsamt att köpa gillette prylar i butiken så absurt upplevde jag det, att köpa fusion är ungefär jämförbart med att "vaska" champage på krogen i min värld

har väl inte varit direkt missnöjd med engångshyvlarna (de som har bara har ett blad) eftersom det pga priset inte är några problem med att ta en ny eller till med två nya hyvlar varje gång man rakar sig men ska prova nu med säkerhetshyveln eftersom jag har förstått att det finns vassare blad att köpa.

googlade priserna för fusion bladen förresten, verkar ligga på ca 200 kr för 8st. Antagligen är det ungefär där smärtgränsen ligger, trodde de var dyrare men de kanske var det vid lanseringen pga att mach3 såldes parallellt gissar jag
Senast redigerad av LillyFord 2018-12-23 kl. 19:42.
Citera
2018-12-23, 22:13
Medlem
Våga vägra rakning.
Citera
2018-12-23, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Enligt mig är det bästa Gillette Fusion.
Jag har investerat i Merkur-hyvel och de blad som rekommenderades men varje gång jag försöker bli upphetsad över att få raka mig med det BÄSTA så blir jag bara besviken.

Jag är helt enkelt inkörd på Gillette och kan raka mig med det systemet och jag är rätt säker på att det resultat jag uppnår genom att raka både med- och mothårs inte är sämre än med s.k. säkerhetshyvlar...men ännu viktigare är att jag kan göra det på ett säkert sätt, även när jag knappt har vaknat än.

Men förutom det kör jag med grävlingsborst i rakborsten och Edwin Jaggers raktvål - som är bra men torkar lite för snabbt - och älskar själva proceduren, förutom då att jag använder en helt vanlig Fusion-hyvel till själva slutfasen.
De blad som rekommenderades är väl kanske inte de bästa för dig jag är själv förvånad att upptäcka att det är stor skillnad

Dåliga hyvlar enligt mig är billiga flerbladsmodeller, icas mach3 kopia etc
Gissar det är för att det går inte vinkla mer än ett blad så de skär som man vill

Tvivlar inte på på att fusion ger bra resultat men att du får dåligt resultat med hipsterhyveln är kanske pga att du vinklar den fel,
Citera
2018-12-27, 20:15
Medlem
Intressant tråd!

Jag tycker att skillnaden mellan DE-hyvel och kassetthyvlar är lite flytande. Eller kanske bara en till indelning i hyvlarna, i fallande ordning typ:
1 Säkerhetshyvel (DE)
2 Kassetthyvel med fast huvud, tex Trac II. Även engångshyvlarna hamnar i den här kategorin.
2,5 Gillette sensor
3 Kassetthyvel med 3 eller fler blad
4 Rakapparat

Personligen tycker jag att de gamla kassetthyvlarna rakar riktigt bra, fullt i klass med DE-hyvlarna, och det är ju logiskt om man tittar på uppbyggnaden av dem. De behöver dock ett tryck mot huden, vilket man inte behöver med de tunga DE hyvlarna.
Sen tycker jag att Gillette Sensor är en riktigt bra hyvel, det är en modern konstruktion så man kan raka fort utan nån större risk för blodvite men borde nästan räknas till det gamla gardet. Med 2 blad har den mindre huvud än Trac 2 tex. Många ogillar Sensor men det beror nog på att den är så vanlig? Man vill ha nåt lite fräsigare än en Gillette liksom...
Gjorde en snabb googling och det verkar som att många håller med mig om Sensorn på diverse "rakforum" (tänk att det finns forum för allt möjligt!).

Från Mach 3 och framåt tycker jag att huvudena är för stora plus att man funderar på vilken nytta de sista bladen gör?

Nej, jag fortsätter med min Sensor, bästa kompromissen mellan riktigt bra rakning till kortast tid

Fast nu när jag snubblade över den här tråden så blir jag lite sugen på att hitta en gammal Trac II eller liknande kassetthyvel med fast huvud.
Citera
2018-12-28, 15:13
Medlem
Gick visst inte att editera inlägget ovan..

Läst lite mer i tråden och väldigt många lyfter fram priset på flerbladssystem, att det blir dyrt i längden.
Vet ni om att man kan göra rent bladen mot något strävt material, tyg eller gummi eller tex ett gammalt skärp?

Dra i motsatt riktning mot när ni rakar er, 20-30 gånger. Bladet blir nästan som nytt!
Det är samma princip som man "vässar" rakknivar, man återställer egentligen bara bladets yta.

Detta kan man göra flera gånger och förlänga livslängden på kassetten avsevärt. Tänk månader istället för dagar...
Citera
2018-12-28, 23:24
Medlem
Berra76s avatar
Slår ännu en gång ett slag för Lidl:s 5-bladiga kassetthyvlar från Cien med Shark-blad.

Grymt vassa och effektiva. Går åt en kasett i månaden, alltså 12:50:- (rakar mig visserligen bara typ 2 ggr i veckan), skär mig aldrig och det går på nolltid.

Cien 5-bladssystem + billigt rakskum på sprayburk är mitt framgångsrecept.
Citera
2019-01-02, 21:31
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Intressant tråd!

Jag tycker att skillnaden mellan DE-hyvel och kassetthyvlar är lite flytande. Eller kanske bara en till indelning i hyvlarna, i fallande ordning typ:
1 Säkerhetshyvel (DE)
2 Kassetthyvel med fast huvud, tex Trac II. Även engångshyvlarna hamnar i den här kategorin.
2,5 Gillette sensor
3 Kassetthyvel med 3 eller fler blad
4 Rakapparat

Personligen tycker jag att de gamla kassetthyvlarna rakar riktigt bra, fullt i klass med DE-hyvlarna, och det är ju logiskt om man tittar på uppbyggnaden av dem. De behöver dock ett tryck mot huden, vilket man inte behöver med de tunga DE hyvlarna.
Sen tycker jag att Gillette Sensor är en riktigt bra hyvel, det är en modern konstruktion så man kan raka fort utan nån större risk för blodvite men borde nästan räknas till det gamla gardet. Med 2 blad har den mindre huvud än Trac 2 tex. Många ogillar Sensor men det beror nog på att den är så vanlig? Man vill ha nåt lite fräsigare än en Gillette liksom...
Gjorde en snabb googling och det verkar som att många håller med mig om Sensorn på diverse "rakforum" (tänk att det finns forum för allt möjligt!).

Från Mach 3 och framåt tycker jag att huvudena är för stora plus att man funderar på vilken nytta de sista bladen gör?

Nej, jag fortsätter med min Sensor, bästa kompromissen mellan riktigt bra rakning till kortast tid

Fast nu när jag snubblade över den här tråden så blir jag lite sugen på att hitta en gammal Trac II eller liknande kassetthyvel med fast huvud.

Felet med kassetthyvlar är att rakkrämen täpper sig fast bland bladen och inte stryks med. Fusion anser jag vara värst i det avseendet. Detta gör i sin tur att man ovetandes blir irriterad och kör över samma område flera gånger. Förr fanns det blad med en knapp som kunde trycka ut geggan, så det har alltså varit ett erkänt problem.

Den här videon går igenom problemet på slutet: https://youtu.be/0nAfOrKp_sc

Men visst, rätt använda så är Trac II och Sensor helt okej hyvlar. De säljer fortfarande Sensor Excel-blad i vissa affärer som City Gross, eller gjorde åtminstone för ett par år sedan. De svarta originalen vill jag dock minnas som bättre.
Citera
2019-01-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Felet med kassetthyvlar är att rakkrämen täpper sig fast bland bladen och inte stryks med. Fusion anser jag vara värst i det avseendet. Detta gör i sin tur att man ovetandes blir irriterad och kör över samma område flera gånger. Förr fanns det blad med en knapp som kunde trycka ut geggan, så det har alltså varit ett erkänt problem.

Den här videon går igenom problemet på slutet: https://youtu.be/0nAfOrKp_sc

Men visst, rätt använda så är Trac II och Sensor helt okej hyvlar. De säljer fortfarande Sensor Excel-blad i vissa affärer som City Gross, eller gjorde åtminstone för ett par år sedan. De svarta originalen vill jag dock minnas som bättre.

Jag håller med, iaf när det gäller kassetter med 3 eller fler blad, men tycker faktiskt inte att Sensorn kladdar igen så det stör. Jag brukar ifs stryka den mot underarmen ibland så det kanske rengör den lite extra.
Svarta Sensor-blad har jag nog aldrig använt, verkar vara ganska lika som Sensor Excel förutom de där gummiflärparna som finns på Excel.
Satt och försökte hitta information om äldre Gillette kassetthyvlar men det är svårt att hitta nåt vettigt för man vet inte vad de hette, verkar iaf att den som jag menade i mitt första inlägg hette GII i Sverige och inte Trac II. Nåja, en sån hade farsan när man var liten och den fick jag ta över när jag började raka mig men jag gick snabbt över till en modernare Sensor...Nu när man har tränat i över 20 år så kanske man skulle prova en tidig kassetthyvel igen. Säkerhetshyvel har jag men använder den sällan.

Jag tror även att om man gör samma förarbete och använder samma rakprodukter och rakar sig med DE hyveln ena dagen och en kassetthyvel andra dagen så kommer man att få bra resultat med båda, men en bättre upplevelse med säkerhetshyveln. Om man däremot klafsar på rakskum på flaska lite snabbt och river av en snabbrakning så får man förmodligen bättre resultat med kassetthyveln.
Så man får välja rakhyvel efter sitt eget intresse helt enkelt.
Citera
2019-01-20, 22:31
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Om du går in med samma teknik som Gilette kommer du skära dig ordentligt. Att raka sig med säkerhetshyvel är en försiktig process. Här är en bra intro-video till denna typ av rakning:

https://www.youtube.com/watch?v=VDpmyUF5iDM&t=607s

Vad är det för märke på de där säkerhetshyvlarna?
Citera
2019-01-21, 06:25
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Vad är det för märke på de där säkerhetshyvlarna?

Finns mängder. De som folk vanligtvis börjar med brukar vara Merkur, Mühle och Edvin Jagger. Bra kvalité till bra pris.
Modellerna brukar vara Merkur 34C, Mühle R89 och Edvin Jagger DE89 (är ganska säker på att Mühle och Jagger-hyvlarna är likadana men har inte kollat med mina egna ögon).
Personligen gillar jag Merkur 34C, en hyvel som jag många år efter inköp fortfarande använder ofta. Sen gillar jag att den är två-delad dvs att man bara lossar på själva överdelen genom att skruva på handtaget. Många andra så har du handtag, underdel och överdel att skruva ihop. Ingen big deal men jag gillar Merkurs lösning mer.
Sen finns ofta modellerna med längre handtag vilket jag känner är otroligt onödigt då man inte håller hyveln med hela handen utan bara ett par fingrar. Men även det en smaksak.

Sen givetvis finns mycket dyrare hyvlar, men har ingen koll alls på dessa.

Även många verkar tycka Parker gör billiga och bra hyvlar men jag vill helst undvika skit som är tillverkat i Indien.
Citera
2019-01-21, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Är ute fter den ultimata rakhyveln. Alltså helst totalt frånvaro av skärssår, hudirritationer och annat välbekant obehag. Skall dessutom renraka i ordets sanna bemärkelse, varenda gång jag rakar mig med nuvarande lämnas alltid en liten stickande stubb.
Eller kanske bär jag mig åt fel? Tips på tekniker, raköldder osv mottages gärna också.
Tack.

P.s glöm rakapparater, gillar inte dom.

Gillette, nåt med turbo
Citera
2019-01-23, 15:45
Medlem
klettermauss avatar
Fan vad svårt det är att raka halsen ordentligt då. Växer ju kors och tvärs. Blir alltid irriterad runt Adams äpplet. I bland mindre ibland mer.

Kör endast WTG på halsen.

http://www.bilddump.se/bilder/201901....66.119.55.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/201901....66.119.55.jpg

Sailor säkerhetshyvel
Astra rakblad
Proraso raktvål
Alumblock och Nivea sensitive skin som postshave.

F.ö är Ladas rakblad de som varit de bästa för mig. Fick i ett sample pack. Alla ryska blad har presterat bra enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in