2019-01-29, 07:15
Medlem
Jag hittade den här tråden för en månad sen och skrev att kassettbladen håller länge om man håller dem rena och stryker dem mot nån läderrem, jeanstyg eller sin underarm då och då. Jag har hett vatten i tvättstället och tycker inte att bladen sätts igen, man får göra rent mellan dragen.
Jag har fortfarande samma blad i min sensor som för en månad sen, redan då hade den där remsan bakom bladen försvunnit helt.
Tog ett nytt blad förra veckan och har använt det 4 gånger och rakade sen halva ansiktet med den och halva med mitt gamla blad.
Ytterst lite skillnad i rakningen! Det är lite svårare med finliret med det gamla bladet, då vill det hugga lite.
Citera
2019-02-13, 20:23
Medlem
Såg att Gillette fortfarande tillverkar en klassisk modell, den som var före Sensor. Undrar om det är den som hette GII här?
Heter Vector, har två blad och säljs i Asien fortfarande. Kolla här:
https://www.tradera.com/item/340738/...l-5st-rakblad-

och här är en kopia på den:
https://www.tradera.com/item/302669/...blad-big-pack-
Citera
2019-02-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Någon som har erfarenhet av Philips OneBlade?
https://www.philips.se/c-m-pe/ansikt...de_banner.html

ja jag... Det enda som jag kan raka mig med och jag tycker den är jättebra. men det blir inte riktig lika nära vilket är en fördel för mig då jag lätt får finnar av alla form av rakning eller sådana som växer in under huden eller inflammerade hårsäckar. Hur renlig jag än är ock smörjer in eller det spelar ingen roll. gav upp och körde med trimmer i ett par år och rakade bara vid finare tillfällen.

Dessutom så är oneblade lätt om man har skägg som ska bort, det är vara att dra av utan problem. Bladet håller länge men har inte riktigt koll på totalkostnaden.

Sjukt dyra blad och dom säljs bara i tvåpack vilket är sjukt dåligt.

Sett maskinen på rea i bland och där är det med två blad och det var då billigare än att köpa två blad i reserv. jak för bara med den här på grund av känslig hy annars hade jag bara kört med vanliga rakmaskinen.
Citera
2019-02-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Gillettes patent på säkerhetsbladet har löpt ut för flera årtionden sedan. De tillverkar fortfarande bladen i några fabriker men de riktas mot fattigare länders marknader där lokala tillverkare tagit över - det finns massor av olika märken på blad att köpa via nätet tack vare detta!

Ser det som en stor fördel att fler och fler även i västvärlden ser igenom Gillettes ockermetoder och går tillbaks till den egentligen mycket bättre och framförallt billigare säkerhetshyveln.

Min egen standardsetup är en gammal fatboy med shark blad, arko tvål och en riktigt billig borste. Prylar för 100 kronor räcker, trots daglig använding, nästan ett år för mig
Har glömt att uppdatera! kom på det idag när det var dags att byta blad
Köpte en feather rakhyvel och blad, Feather popular tror jag modellen heter om det finns flera.
väldigt lättsam att använda har svårt att tänka mig att det skulle vara svårt att gå från säg gillette fusion till denna men det är säkert individuellt

Framförallt så verkar det vara extremt bra kvalitet på bladen, det märkte jag idag då jag bytte till nytt blad och då har jag ändå knappt reagerat på att bladet nog varit slött ganska länge

kör inte med nån speciell tvål eller så det verkar för jobbigt,och inte behövs det göra om rakningen två gånger som jag har förstått att man "ska" göra

inga inställningsmöjligheter på denna som jag har förstått att det finns på andra modeller, antar det är själva avståndet mellan bladet och kanten som går justera på vissa modeller. Man kan nog på denna "spänna" bladet olika mycket med hjälp av skruven men jag är ganska säker på att det inte är så det är tänkt att man ska göra
Senast redigerad av LillyFord 2019-02-20 kl. 22:42.
Citera
2019-03-15, 04:02
Medlem
jag har provat några olika kassetthyvlar, tycker att de flesta verkar ta dåligt på mig engångshyvlar verkar sämre.
provade säkerhetshyvel med feather blad, känns sådär. provade göra det efter att jag duschat men den verkade inte ta alls...

tror att mitt skägg är extremt tunt eller mjukt och därav kanske jobbigt att raka, men när jag googlar hittar jag mest reklam om att göra skägget mjukare...

tar 1-2 dagar för att växa ut som vasst stubb, dagen efter det så känns det mjukt.
det vore inte något problem att gå någon vecka utan rakning men det blir väldigt långt och tunt om jag låter det växa lite, växer mest under hakan. fåtal strån är ju lite tjockare och mörkare andra, mer skägg-lika.

tror att det blir lite jobbigt att raka det, fast det går om man försöker. andra låter inte lika missnöjda med rakhyvlar som jag.
ser ojämnt ut om jag klipper med sax.
skägget är kanske mer likt kroppshår och därav besvärligt, aldrig brytt mig om att raka kroppen och vet inte om det skulle kunna ha liknande besvär.
är snart 30 så det blir kanske inte så mycket lättare med tiden.
kan skäggväxten ens vara för tunn eller mjuk, går det att motverka på något sätt
Citera
2019-03-15, 06:51
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smievil
jag har provat några olika kassetthyvlar, tycker att de flesta verkar ta dåligt på mig engångshyvlar verkar sämre.
provade säkerhetshyvel med feather blad, känns sådär. provade göra det efter att jag duschat men den verkade inte ta alls...

tror att mitt skägg är extremt tunt eller mjukt och därav kanske jobbigt att raka, men när jag googlar hittar jag mest reklam om att göra skägget mjukare...

tar 1-2 dagar för att växa ut som vasst stubb, dagen efter det så känns det mjukt.
det vore inte något problem att gå någon vecka utan rakning men det blir väldigt långt och tunt om jag låter det växa lite, växer mest under hakan. fåtal strån är ju lite tjockare och mörkare andra, mer skägg-lika.

tror att det blir lite jobbigt att raka det, fast det går om man försöker. andra låter inte lika missnöjda med rakhyvlar som jag.
ser ojämnt ut om jag klipper med sax.
skägget är kanske mer likt kroppshår och därav besvärligt, aldrig brytt mig om att raka kroppen och vet inte om det skulle kunna ha liknande besvär.
är snart 30 så det blir kanske inte så mycket lättare med tiden.
kan skäggväxten ens vara för tunn eller mjuk, går det att motverka på något sätt

Du har väl troligvis bara ”dålig” skäggväxt eller nåt? Det känns dock lite som du gör något fel? Säkerhetshyvel måste man laborera lite med vinklar osv för att hitta den optimala vinkeln. Man märker ju om den tar eller inte så man får testa sig fram.
Sen ska inte hårtypen spela direkt någon roll, hade jag kört hyvel på t.ex armen som har tunnare, mjukare hår hade det åkt av precis lika lätt. Antagligen ännu lättare än skägget pga att det redan är mycket mjukare och risken att ”hugga” fast är typ noll.

Du kan ju testa på tex en del av armen eller benet så du lär dig. Använder du nån kassetthyvel är ju vinkeln knappast ett problem, däremot brukar dom ju täppa igen ganska lätt.
Citera
2019-03-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Slår ännu en gång ett slag för Lidl:s 5-bladiga kassetthyvlar från Cien med Shark-blad.

Grymt vassa och effektiva. Går åt en kasett i månaden, alltså 12:50:- (rakar mig visserligen bara typ 2 ggr i veckan), skär mig aldrig och det går på nolltid.

Cien 5-bladssystem + billigt rakskum på sprayburk är mitt framgångsrecept.

Gjorde slag i saken när jag läste ditt inlägg och köpte hyvel och fyra extra blad på Lidl efter att ha kört med Gillette i evigheter. Lidl's Cien funkade precis lika bra som Gillette Fusion (bara tre rakningar än så länge).

På prisjakt kostar 4 blad till Gillette Fusion som bäst just nu 118:- (79:- plus frakt) och minns jag det rätt så kostade Cien-hyveln 50:- och 4 blad kostade även det 50:-. Jag får återkomma om ett par veckor då jag bör veta hur bladen funkar i längden.

Grymt tips Berra!

(Köpte även Ciens sensitive rakgel för att det var jäkla billigt också. Funkar kanon men varför ska det tvunget vara parfyrmerat...)
Citera
2019-03-21, 12:28
Medlem
Zöls avatar
Köpte precis en säkerhetshyvel och det slår allt jag använt hittils! Rakning har blivit en njutbar aktivitet. Finns många fördelar om man vill ge sig på att lära sig något nytt.
Citera
2019-03-21, 15:36
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zöl
Köpte precis en säkerhetshyvel och det slår allt jag använt hittils! Rakning har blivit en njutbar aktivitet. Finns många fördelar om man vill ge sig på att lära sig något nytt.

Nice! Kör du med borste och raktvål/kräm också?
Citera
2019-03-21, 18:35
Medlem
Zöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Nice! Kör du med borste och raktvål/kräm också?
Jajjemen! Budget än så länge men ju mer jag läser om olika hyvlar, tvålar och annat ju mer kliar det i plånkan.
Citera
2019-03-21, 18:40
Medlem
BonitaPietilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Slår ännu en gång ett slag för Lidl:s 5-bladiga kassetthyvlar från Cien med Shark-blad.

Grymt vassa och effektiva. Går åt en kasett i månaden, alltså 12:50:- (rakar mig visserligen bara typ 2 ggr i veckan), skär mig aldrig och det går på nolltid.

Cien 5-bladssystem + billigt rakskum på sprayburk är mitt framgångsrecept.

Citat:
Ursprungligen postat av kracke-gott
Gjorde slag i saken när jag läste ditt inlägg och köpte hyvel och fyra extra blad på Lidl efter att ha kört med Gillette i evigheter. Lidl's Cien funkade precis lika bra som Gillette Fusion (bara tre rakningar än så länge).

På prisjakt kostar 4 blad till Gillette Fusion som bäst just nu 118:- (79:- plus frakt) och minns jag det rätt så kostade Cien-hyveln 50:- och 4 blad kostade även det 50:-. Jag får återkomma om ett par veckor då jag bör veta hur bladen funkar i längden.

Grymt tips Berra!

(Köpte även Ciens sensitive rakgel för att det var jäkla billigt också. Funkar kanon men varför ska det tvunget vara parfyrmerat...)

Dethär låter ju bra. Har bränt en mindre förmögenhet på giletteprylar genom åren och lidlprylar brukar vara rejält underskattade. Ska fan också testa.
Citera
2019-03-21, 21:56
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kracke-gott

Grymt tips Berra!

Låter stabilt!

Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Dethär låter ju bra. Har bränt en mindre förmögenhet på giletteprylar genom åren och lidlprylar brukar vara rejält underskattade. Ska fan också testa.

Gör det! Förmodligen det bästa på marknaden om man ser till pris, smidighet och resultat.

Ser ut så här:

https://images.app.goo.gl/QiYxwsYhnij4daTZ7

https://images.app.goo.gl/yY18yF6DeQbodYJD6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in