Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 18:17
  #2965
Medlem
LaCucarachas avatar
Om man nu ska snåla och köpa en billig och lättillgänglig kräm så är väl antagligen Palmolive bästa valet. Typ alla större ICA har dessa.

Vanlig tvål känns ju mindre upphetsande att använda.

Tycker väl att just rakningsritualen kan vara väldigt trevlig och lite som ett enkelt hemma-spa. Då lägger jag hellre nån timme på hela processen och har trevligt än att köra nån expressvariant med överprisad multibladshyvel.

Säkerhetshyvel, borste och vettig raktvål/kräm så har man kommit långt på vägen. Dessutom klart mer ekonomiskt i längden om man kan hålla sig till enstaka saker.
Citera
2017-11-12, 10:34
  #2966
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Raktvål eller rakkräm går alldeles utmärkt att använda med hyvel!

Det där är alltså inte rakkräm i klassisk bemärkelse. Från en sådan du länkar till får du ut ett raklödder direkt ur tuben. Med en rakkräm däremot som jag länkade till ovan behöver du löddra manuellt. Detta gör du med hjälp av vatten och en rakborste.
Har du använt båda? Handlar det egentligen inte om vilken som man själv tycker är bekvämast?

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Gillettes rakhyvlar består i regel av flera rakblad med olika fixerade vinklar. Bladen är inte särskilt exponerade. Filosofin bakom Gillette rakhyvlar är alltså mångt och mycket att det skall vara lätt och gå snabbt att raka sig. Med en klassisk säkerhetshyveln är det i regel endast ett enda blad, som är mer exponerat än bladen i en typisk Gillette. Det är alltså lättare att skära sig. Samtidigt får du själv mer kontroll. Att raka sig med säkerhetshyvel är alltså inget som lämpar sig när man är stressad och behöver göra det fort, utan det behöver få ta sin tid.
Ska nog testa en sådan säkerhetshyvel. Fast då ska jag ha bra lödder eller kräm så sitter tjockt. Fungerar det att raka mothårs efter säg en veckas skägg? Jag rakar oftast mothårs.

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Att bara använda helt vanlig tvål vid rakning var nytt för mig! Men fungerar det för dig så är allt gott.
Det har alltid flutit på bra på bra för min del. Fast då har jag alltid använt Gillette. Inte kniv eller säkerhetshyvlar som är skarpare.

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Frågeställningarna ovan tror jag inte att jag är kunnig nog för att svara på. Trimmar inte själv, och har god känsla nog för att avgöra när en skäggväxt är att betrakta som grov.
Men grov skulle jag nog säga är att när det har växt till en längre grad då hyvlarna inte kan göra så bra jobb, i alla fall inte mothårs. För min del är detta 10-14 dagar. Vid 14 dagar går det bara att raka medhårs med Gillette's för min del. Medhårs går inte direkt efter den tiden.
Citera
2017-11-12, 11:42
  #2967
Medlem
Mysquos avatar
Med en skäggväxt som går från slät som en barnrumpa till sektledarskägg på en vecka, så har jag gett upp gilette och gelkrämer. Det som funkar bäst är de billigaste engångshyvlarna och det billigaste löddret från Coop.
Gilette är bara så överskattade.
Citera
2017-11-13, 21:04
  #2968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Men grov skulle jag nog säga är att när det har växt till en längre grad då hyvlarna inte kan göra så bra jobb, i alla fall inte mothårs. För min del är detta 10-14 dagar. Vid 14 dagar går det bara att raka medhårs med Gillette's för min del. Medhårs går inte direkt efter den tiden.

Själv skulle jag tolka grov skäggväxt som att det är skäggstråna som är grova. Om skäggståna är långa så har man helt enkelt, ja, långt skägg och inte grovt. Varför vänta 10-14 dagar istället för att raka dig oftare?
Citera
2017-11-13, 21:09
  #2969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Med en skäggväxt som går från slät som en barnrumpa till sektledarskägg på en vecka, så har jag gett upp gilette och gelkrämer. Det som funkar bäst är de billigaste engångshyvlarna och det billigaste löddret från Coop.
Gilette är bara så överskattade.

Nu har jag ingen koll på vad de billigaste engångshyvlarna kostar, men vågar nästan påstå att det blir ännu billigare med en säkerhetshyvel. Visst är själva hyveln en lite större engångsinvestering, men bladen kostar skit och ingenting om man köper dem på tex Ebay.

Men visst är det smaksak vad man tycker fungerar bäst, själv har jag aldrig gillat engångshyvlar.
Citera
2017-11-22, 19:49
  #2970
Medlem
zepofans avatar
Någon som har erfarenhet av Philips OneBlade?
https://www.philips.se/c-m-pe/ansikt...de_banner.html
Citera
2017-11-25, 16:38
  #2971
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Någon som har erfarenhet av Philips OneBlade?
https://www.philips.se/c-m-pe/ansikt...de_banner.html

Ingen erfarenhet, ser ut som en extremt onödig och dyr produkt?

Jag rekommenderar istället en gillette superspeed från 60-70 talet, ett 100-p blad, en raktvål och en borste som kostar under 250 spänn om man inte går till extravaganser och ger grymt mycket bättre resultat dessutom behövs inga batterier
Citera
2017-11-25, 18:04
  #2972
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ingen erfarenhet, ser ut som en extremt onödig och dyr produkt?

Jag rekommenderar istället en gillette superspeed från 60-70 talet, ett 100-p blad, en raktvål och en borste som kostar under 250 spänn om man inte går till extravaganser och ger grymt mycket bättre resultat dessutom behövs inga batterier
Jag rakar mig redan med DE hyvel, tvål och borste, men för det mesta rakar jag mig bara en gång i veckan så tanken var att använda den här för att trimma ner innan rakning, trimma skägg/mustach och även kunna raka ryggen med. Så det är ett komplement jag är ute efter, inte ett ordinarie raksystem.
Citera
2017-11-25, 22:07
  #2973
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag rakar mig redan med DE hyvel, tvål och borste, men för det mesta rakar jag mig bara en gång i veckan så tanken var att använda den här för att trimma ner innan rakning, trimma skägg/mustach och även kunna raka ryggen med. Så det är ett komplement jag är ute efter, inte ett ordinarie raksystem.

Ok, själv rakar jag mig 4-5 gånger i veckan så det hinner aldrig bli några mängder.

Vilken DE kör du med, kanske vore en ställbar din grej? Skall jag ta riktigt mycket hår så funkar det bättre med större bladexponering ex fatboy på 8 eller 9.
Citera
2017-11-25, 22:29
  #2974
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ok, själv rakar jag mig 4-5 gånger i veckan så det hinner aldrig bli några mängder.

Vilken DE kör du med, kanske vore en ställbar din grej? Skall jag ta riktigt mycket hår så funkar det bättre med större bladexponering ex fatboy på 8 eller 9.
Jag har en ställbar, en Merkur Futur, men jag är inte riktigt kompis med den, så jag har använt en billig Gillettekopia från Weishi. Köpte dock en Merkur 34C för ett par veckor sedan och den verkar helt OK. Det brukar för det mesta inte stöta på så stort problem även om stubben är veckogammal, men visst blir det enklare att raka om det inte är för långt. Eftersom jag även har lite skägg så behövs också en trimmer och den jag har är så förbannat bökig att trimma mustaschen med.
Citera
2017-12-03, 19:43
  #2975
Medlem
Kuypers avatar
Kör gillette proglide fusion, mycket nöjd även om bladen är något dyra.
Citera
2017-12-07, 17:50
  #2976
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyper
Kör gillette proglide fusion, mycket nöjd även om bladen är något dyra.

Om du istället köper en säkerhetshyvel, ex. Merkur 38C från tyska Solingen, så blir det billigt i längden. Jag köpte ett hundrapack med Astra rakblad som jag gillar för drygt 180 kr. På köpet får du en riktigt bra rakning. Dessa 100 rakblad lär räcka ett bra tag...

Här är det viktigaste av mina prylar:

http://s1001.photobucket.com/user/Pa...px8bq.jpg.html

Sedan köpte jag ett läderfodral till rakhyveln med plats för ett 5-pack rakblad.

http://s1001.photobucket.com/user/Pa...73hbb.jpg.html
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2017-12-07 kl. 17:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback