2016-02-11, 21:40
Medlem
towbs avatar
Några andra fördelar med att dra ett alunblock över nyllet efter rakning är att man får sin rakning betygsatt, svider det som fan så har man gjort fel och får förfina sin teknik. Svider det bara lite så kan man vara nöjd.
Citera
2016-02-12, 07:14
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Några andra fördelar med att dra ett alunblock över nyllet efter rakning är att man får sin rakning betygsatt, svider det som fan så har man gjort fel och får förfina sin teknik. Svider det bara lite så kan man vara nöjd.

Lämnar blocket spår i ansiktet? Jag har ett stift o det lämnar vitt residue över den behandlade zonen.
Citera
2016-02-12, 11:08
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Lämnar blocket spår i ansiktet? Jag har ett stift o det lämnar vitt residue över den behandlade zonen.
Nej, det har jag aldrig märkt i alla fall. Brukar dessutom skölja av efter någon minut, när jag städat undan rakgrejerna.
Citera
2016-02-12, 16:54
Medlem
Pusts avatar
Blir Featherblad slöa så fort? Tredje rakningen imorse och tyckte halsen åkte på en liten röd bränna. Jag kör dessutom bara med en löddring.
Citera
2016-02-12, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Blir Featherblad slöa så fort? Tredje rakningen imorse och tyckte halsen åkte på en liten röd bränna. Jag kör dessutom bara med en löddring.

Antar att uppleelsen av slöa blad är olika för alla, men med tanke på bladens styckepris så skulle åtminstone inte jag försöka spara där.

Själv kör jag oftast 2-3 pass för att få en behagligt len hals och jag löddrar alltid på nytt mellan passen. Hur klarar du av att raka dig med endast en löddring?
Citera
2016-02-12, 19:40
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Antar att uppleelsen av slöa blad är olika för alla, men med tanke på bladens styckepris så skulle åtminstone inte jag försöka spara där.

Själv kör jag oftast 2-3 pass för att få en behagligt len hals och jag löddrar alltid på nytt mellan passen. Hur klarar du av att raka dig med endast en löddring?

Tidsfråga och jag nöjer mig med resultatet efter ett pass. Det blir ju precis som att raka sig med en vanlig kassetthyvel, om än inte marginellt bättre till och med. Man är len som en bebis (medhårs), men känner väl stubben om man drar mothårs. Den rivs ju inte direkt.

Flera pass kan vara för tillfällen som när man har en dejt på G eller dylikt.
Citera
2016-02-13, 10:41
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust

Jag upplever inte att brännan är kopplad till bladet, jag har fått bränna av helt nya blad då jag har slarvat med förberedelserna (samt gett mig på att raka nothårs på halsen vilket är rysk roulette för mig). Men hur som helst, byt efter max 3 rakningar, det är ju så jäkla små pengar det handlar om.

Till priset av EN stor stark kan du byta blad varannan rakning i ett helt år. De är i princip gratis.
Citera
2016-02-13, 10:57
Medlem
Avva66s avatar
Finns det någon form av instruktionsvideo om rakning, värd att lära sej av. Youtube edyl?
Citera
2016-02-13, 11:02
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag upplever inte att brännan är kopplad till bladet, jag har fått bränna av helt nya blad då jag har slarvat med förberedelserna (samt gett mig på att raka nothårs på halsen vilket är rysk roulette för mig). Men hur som helst, byt efter max 3 rakningar, det är ju så jäkla små pengar det handlar om.

Till priset av EN stor stark kan du byta blad varannan rakning i ett helt år. De är i princip gratis.

Har inga problem med att byta av ekonomiska skäl. Jag brukar vara förberedd på fyra rakningar bara. Håller med om mothårs på halsen för övrigt. Omöjligt att inte skära mig, hur försiktig jag än är. Den behöver ju bara se rakad ut ändå.
Citera
2016-02-13, 11:05
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Finns det någon form av instruktionsvideo om rakning, värd att lära sej av. Youtube edyl?
Kolla in mantic59s youtubekanal. Här hittar du det mesta du behöver om hyvelrakning!

Den här till exempel: rakning på 10 minuter.
Citera
2016-02-13, 11:06
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Finns massor, den här killen är en av de bättre, han nördar ner sig ordentligt i konstformen att raka sig med säkerhetshyvel. (Jag utgår från att du vill ha instruktion kring just säkerhetshyvel)

https://www.youtube.com/watch?v=VDpmyUF5iDM

Denna är bra oxo:

https://www.youtube.com/channel/UCpQ...GBLCR8oBRmlF9g
Citera
2016-02-13, 11:09
Medlem
Pusts avatar
Citat:

Mantic59 och geofatboy på YouTube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in