Citat:
Ursprungligen postat av
MondoBizarro
Enligt mig är det bästa Gillette Fusion.
Jag har investerat i Merkur-hyvel och de blad som rekommenderades men varje gång jag försöker bli upphetsad över att få raka mig med det BÄSTA så blir jag bara besviken.
Jag är helt enkelt inkörd på Gillette och kan raka mig med det systemet och jag är rätt säker på att det resultat jag uppnår genom att raka både med- och mothårs inte är sämre än med s.k. säkerhetshyvlar...men ännu viktigare är att jag kan göra det på ett säkert sätt, även när jag knappt har vaknat än.
Men förutom det kör jag med grävlingsborst i rakborsten och Edwin Jaggers raktvål - som är bra men torkar lite för snabbt - och älskar själva proceduren, förutom då att jag använder en helt vanlig Fusion-hyvel till själva slutfasen.

Den enda egentliga fördelen med Gillettes kassettblad är att de fjädrar och det är förmodligen detta du saknar när du försöker med din Merkur. Det tar ett tag med inlärning för att få till det hela, allra helst under haka och kinder då man med säkerhetshyvel måste vara
fjäderlätt på hand och själv
vinkla bladet efter hur huden är formad.
I övrigt kan jag tipsa tråden om något jag sprang på i julhandeln; Flying Tiger Copenhagen säljer just nu ett rakset med hyvel, ställ, skål och en syntetisk stenhård borste för det facila priset 60 kronor.
Inga blad följer med men jag sitter här just nu efter att ha testat prylarna och ger det godkänt - hyveln är dock ordentligt aggressiv, så att ingen tror den funkar som en gillette fusion. Som en intro till säkerhetshyvel funkar den!