2017-06-22, 11:18
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Nu är en Shavette beställd! Köpte denna för 949 kronor. Är väldigt orolig för att typ skära mig hela tiden. Har som sagt aldrig använt en sån.

https://www.shaver.se/shavettes/kash...razor-shavette

Edit: vänta lite nu. Måste jag också köpa blad till den? Kommer det inte med några blad? Är det svårt att lägga in blad i en sån?

Det står ju klart o tydligt att det behövs blad och att endast en viss typ av blad fungerar.. Känns som du borde göra lite efterforskningar innan du skär av dig halspulsådern.
Citera
2017-06-24, 12:04
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albjohn
Trevligt, fina tvålar du blir säkert nöjd, jag gissar att borsten är en MASETOSHAVING och iså fall blir du garanterat nöjd, jag har en sån och gillar den, den är kanske lite väl stor men en väldigt trevlig borste, det är min första grävling så jag har inte så mycket att jämföra med men den har fått väldigt bra omdömen på diverse forum och kommer det en 26 mm finest så kommer kommer jag nog att köpa den, nu finns endast 26 mm knuten som silvertip och jag är rädd att den är lite för mjuk för min smak men ev blir det köp även av den framöver men just nu ligger jag lite lågt med inköpen.

Du upplever inte att din Maseto-borste är en s.k "lather hog"?
Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om den riktigt än. Har mycket svårare att få till vettigt lödder än mina svin och syntetborstar iaf.
Citera
2017-07-20, 13:20
Medlem
Funderar på att köpa en säkerhetshyel och vill fråga om man ska bry sig om längden på handtaget särskilt mycket?
Citera
2017-07-20, 14:14
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Funderar på att köpa en säkerhetshyel och vill fråga om man ska bry sig om längden på handtaget särskilt mycket?

Jag har alltid kört vanliga eller korta handtaget på de hyvlarna jag köpt. Har inte känt en enda gång att ett längre hade varit bra. Man håller ju ändå med fingertopparna, i mitt fall med 4 fingrar.
Citera
2017-07-20, 14:39
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Många, inklusive jag, tycker att kort handtag är att föredra då man får mer kontroll.
Citera
2017-07-20, 15:09
Medlem
Tack båda! Tänkte annars att man kunde hålla hela handen om handtaget är längre? Om det nu är önskvärt?
Citera
2017-07-20, 15:18
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Tack båda! Tänkte annars att man kunde hålla hela handen om handtaget är längre? Om det nu är önskvärt?

Nej det är inte så önskvärt Det är en helt annan teknik med säkerhetshyvel än med en gilette. Du behöver 100% kontroll över huvudet och det är dess vikt som gör jobbet i princip, inte tryck från handen.

Mercur 34C är en mycket populär hyvel med kort skaft, jag kör den och är helnöjd.
Citera
2017-07-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Nej det är inte så önskvärt Det är en helt annan teknik med säkerhetshyvel än med en gilette. Du behöver 100% kontroll över huvudet och det är dess vikt som gör jobbet i princip, inte tryck från handen.

Mercur 34C är en mycket populär hyvel med kort skaft, jag kör den och är helnöjd.
Ok tack, den 34 c fick bra resultat på test också.
Jag tror faktiskt att anledningen till att jag vill ha med längre skaft är att man är van vid det från Gillettes (som jag alltid trott vara bäst)
Citera
2017-07-20, 15:56
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Jag tror faktiskt att anledningen till att jag vill ha med längre skaft är att man är van vid det från Gillettes (som jag alltid trott vara bäst)

Om du går in med samma teknik som Gilette kommer du skära dig ordentligt. Att raka sig med säkerhetshyvel är en försiktig process. Här är en bra intro-video till denna typ av rakning:

https://www.youtube.com/watch?v=VDpmyUF5iDM&t=607s
Citera
2017-07-20, 17:19
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Fast du ska ju inte hålla hyveln som en hammare. Ett par fingertoppar och sen som mrtowlie säger så gör vikten av hyveln jobbet.

Citat:

Kan garantera dig att vanliga 34C kommer göra dig nöjd. Det var min första hyvel och är den jag trivts med bäst utav typ 4 olika jag testat. Som komplement längre fram kan 37C vara något, en s.k slant bar som är något mer aggressiv. Jag har dock råkat tappa min i marken så den verkar ha blivit sned
Glöm för allt i världen inte en borste och en vettig tvåljävel när du nu ska börja raka dig på riktigt. Inga mer flaskor med gel/skum. En aftershave är också att föredra.
Vill du ha en vettig billig borste så kolla på antingen Semogue eller Omega's grisborstar. Dom kräver lite inkörning men är mycket borste för pengarna.
Citera
2017-07-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Som komplement längre fram kan 37C vara något, en s.k slant bar som är något mer aggressiv. Jag har dock råkat tappa min i marken så den verkar ha blivit sned
Glöm för allt i världen inte en borste och en vettig tvåljävel när du nu ska börja raka dig på riktigt. Inga mer flaskor med gel/skum. En aftershave är också att föredra.
Vill du ha en vettig billig borste så kolla på antingen Semogue eller Omega's grisborstar. Dom kräver lite inkörning men är mycket borste för pengarna.
Har kollat på 37an faktiskt är den bra med vinkeln eller blir det mycket krångligare? Någon fördel måste ju finnas.

Jasså du tycker borste är nödvändigt?
Citera
2017-07-20, 20:04
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Har kollat på 37an faktiskt är den bra med vinkeln eller blir det mycket krångligare? Någon fördel måste ju finnas.

Jasså du tycker borste är nödvändigt?

Det är ingen skillnad i tekniken med en slant bar. Däremot ska rakningen bli något mer aggressiv vilket kanske inte är rekommenderat för en nybörjare. 34C skulle jag kört på.

Ja, borste är nödvändigt. Lägg 150:- och du har en bra Semogue eller Omega.

Vill man ha de finare tvålarna får man vända sig oftast utomlands. Annars brukar Proraso vara ett vettigt alternativ som finns här i landet. Proraso grön med den gröna aftershaven så kommer du insupa old school-känslan i hela rakningen.
Glöm inte att ta en lång varm dusch innan varje rakning för att mjuka upp skägget. Ställer du dig bara och kör vid handfatet utan prepp kommer du ångra dig direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in