2019-02-06, 21:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldpuma
Finns ju olika grader av grovhet i olika mord eller tycker du att alla mord ska dömas lika oavsett hur de gått till alltså?
Men du liksom Geggamoja föredrar då en pappa som misshandlar och systematiskt plågar sina småbarn med t ex sexuella övergrepp framför en som är kärleksfull och beskyddande men plötsligt drabbas av mental ohälsa och gör som SR.

Är du forskare som studerar människors reaktioner och hur och varför de blir provocerade?
Vad är detta för skumma frågor om vilket "pest eller kolera" scenario vi föredrar?

Finns för- och nackdelar med båda du nämner:
I första fallet får barnen en helvetisk barndom men får åtminstone leva att bli vuxna och komma bort från sin plågoande.
I Samuels fall hade de visserligen en bra barndom men de fick inte chansen att leva.

Vilket skulle du valt? Leva efter en dålig start eller dö efter en kort lycka? (Icke självvald död dessutom)
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-06 kl. 21:25.
Citera
2019-02-06, 21:30
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
- - -
Mycket märkligt om det är så.
Det går ju inte att undkomma tanken att om morden på sönerna delvis var framkallade av att Samuel ville förhindra att Karin fick ta över boendet och den operativa skötseln av gården pga av att pojkarna ärvde honom, så hade pojkarna kunnat levt om han lagligt kunnat testamentera bort gården till sina systrar...

Självklart tycker jag inte att man ska kunna göra sina barn arvslösa. Men om det går att åstadkomma en ändrad arvsrätt med mord som inte kan åstadkommas med testamente, så bör den "smitvägen" stängas.
Citera
2019-02-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Då ändrar man arvsordningen genom mord. Då bryter man den principen. Man kan alltså inte testamentera bort laglotten från sina bröstarvingars arvingar, men man kan mörda bort den. Märkligt.

Man kan heller inte avtala bort lagar. Frågan är helt enkelt om lagstiftarna tänkt sig in i dessa unika fullständigt unika situationer. Det tror jag absolut. Lagtexter är för jurister att läsa men bondförnuft räcker ofta långt.

Gissar att Rehn bet sig själv i svansen. Hoppas!
Citera
2019-02-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Om Samuel har planerat morden länge och för att förhindra den lagliga arvsgången har skrivit testamente kort tid innan och barnen inte nämns då har han ju skrivit det med morden i åtanke och då bör det inte vara giltigt...
"Testamentet kan vara ogiltigt om det skrivs mindre än tre månader innan man "vet" att man ska dö."

Men ni missar ju hela poängen. Det är bröstarvingar (och partner i giftemål, som ärver allt om endast gemensamma barn finns) som är skyddade. Har döda bröstarvingar inga bröstarvingar, så ÄR den lagliga arvsgången att man kan testamentera hur man vill.
Citera
2019-02-06, 21:41
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är du som har skapat en stor del av den stora förvirringen i tråden eftersom du var så angelägen om att ge sken av att du visste vad du pratade om fast du hade fattat det mesta fel. Fortfarande är det många som tror att mamman ärver om det inte finns något testamente.

Sen yrade du också om Allmänna arvsfonden så att man kunde tro att du kom från en annan planet...
Arvstjafset hade hållit på bra länge innan jag kommenterade någonting. Men visst, lägg skulden på att arvsfrågan de facto är komplicerad på mig ...
Citera
2019-02-06, 21:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Men ni missar ju hela poängen. Det är bröstarvingar (och partner i giftemål, som ärver allt om endast gemensamma barn finns) som är skyddade. Har döda bröstarvingar inga bröstarvingar, så ÄR den lagliga arvsgången att man kan testamentera hur man vill.
Japp, helt rätt. Men är mord begånget så ändras det hela beroende på hur och när det testamentet är skrivet. Och där tar nog diskussionen slut. Eftersom ingen här vet.
Tack och god natt!
Citera
2019-02-06, 21:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det går ju inte att undkomma tanken att om morden på sönerna delvis var framkallade av att Samuel ville förhindra att Karin fick ta över boendet och den operativa skötseln av gården pga av att pojkarna ärvde honom, så hade pojkarna kunnat levt om han lagligt kunnat testamentera bort gården till sina systrar...

Självklart tycker jag inte att man ska kunna göra sina barn arvslösa. Men om det går att åstadkomma en ändrad arvsrätt med mord som inte kan åstadkommas med testamente, så bör den "smitvägen" stängas.
Den smitvägen är redan stängd med en lag.
Nu har vi ett fall som är lite mer komplicerat och som jag inte har sett förut att det har diskuterats men jag hoppas att dom inte har lämnat några luckor i lagen så att det finns kryphål någonstans.
En pappa sköt sina två barn och sig själv 2005 och redan då bör lagen ha tillämpats. Hur det gick då vet jag inte.
https://lawline.se/answers/forverkan...de-av-dodsfall

Den här lagen är från 1958 och där regleras arv och i det här fallet är det Karin som får allt enligt den lagen.

2 § Finns det inga bröstarvingar, tar arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet.

[S2]Är någon av föräldrarna död, delar arvlåtarens syskon den förälderns lott. I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar, och varje gren tar lika lott. Finns det inga syskon eller avkomlingar till dem, men lever någon av arvlåtarens föräldrar, tar den föräldern hela arvet.
https://lagen.nu/1958:637#K2

Sen har vi lagen om att inte ärva vid mord.
https://lawline.se/answers/forverkan...de-av-dodsfall
Citera
2019-02-06, 21:47
Citat:
Och det påverkas inte av att man själv är orsaken till bröstarvingarnas död?

Om man är psykopat och narcissist kan man alltså mörda sina bröstarvingar för att få till ett arvsskifte som annars hade varit omöjligt?
Citera
2019-02-06, 21:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Du har fel för det finns en lag som reglerar detta. Ärvdabalk (1958:637)
"men lever någon av arvlåtarens föräldrar, tar den föräldern hela arvet."
Finns inga bröstarvingar så ärver föräldrar och om den ena är död ärver den andra alltihop.
https://lagen.nu/1958:637#K2

Edit: Det finns alltså två olika lagar som träder in här.
https://lagen.nu/1958:637#K15 gällande morden.
https://lagen.nu/1958:637#K2 gällande arvsrätten.
Senast redigerad av Timeout 2019-02-06 kl. 21:54.
Citera
2019-02-06, 21:51
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Arvstjafset hade hållit på bra länge innan jag kommenterade någonting. Men visst, lägg skulden på att arvsfrågan de facto är komplicerad på mig ...
Jag tycker du har bidragit med många värdefulla kunskaper. Det ÄR komplicerat, det finns många sidor att belysa och problematisera. Sen får vi se vad utslaget blir.
Citera
2019-02-06, 22:16
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldpuma
Ok intressant, du föredrar alltså en pappa som misshandlar och systematiskt plågar sina småbarn med sexuella övergrepp än en som är kärleksfull och beskyddande men plötsligt drabbas av mental ohälsa och gör som SR (eller vad nu anledningen var)
Själv anser jag att alla som ger sig på och plågar och utnyttjar de som är i en beroendeställning, oavsett om det är barn eller husdjur, är den värsta och farligaste sortens människor.
Kanske beror det på vad man i grunden har för syn på döden?
Du vet inte om Samuel var kärleksfull och beskyddande. Kanske var han det, men inte tillräckligt, för då hade han aldrig gått över gränsen. Många människor som blivit våldtagna av närstående vittnar om att den närstående varit kärleksfull och beskyddande när de inte blivit sexuellt utnyttjade. Självklart kan de vara hemska hela tiden.

"Själv anser jag att alla som ger sig på och plågar och utnyttjar de som är i en beroendeställning, oavsett om det är barn eller husdjur, är den värsta och farligaste sortens människor."
Så en människa som dödar någon i beroendeställning är inte den värsta och farligaste sortens människa? Det är enligt dig samma som att avliva ett älskat djur? Det är alltså värre med pedofili och barnmisshandel? Fullständigt galet.

Man får ju verkligen hoppas att ingen galen människa inspireras av dina texter här.
Citera
2019-02-06, 22:25
Medlem
Säger bara, tur att föräldrarna inte lever. Så det inte fick bevittna denna tragedi. De dog i förvissning om att de hade två fina barnbarn från sonen..

Tror alla som begår dessa brott mot sina barn har en störning från början stor eller liten. Det konstiga var att två såna kunde finna varandra i fallet Bjärred, det måste vara en chans på miljonen.

Bara synen av sina sovande barn borde väcka en ur galenskapen o missären, men det har det inte gjort i detta fall o några andra som tagits upp här i tråden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in